Jump to content

Nybegynner seilbåt for familie på 4?

Vår Sommer Ro

Recommended Posts

Da blir det tur på oss da med Barsk II, under en forutsetning:

At det er lov å fortsatt være skeptisk til båter med med høyt tyngdepunkt og villedende priser.

Og de som vil være med får være enig i at linjene i undervannskroget er vel så viktig som over vannlinjen (utstillingsrampen) eller innvendig.

Kanskje får vi med gærne Ragnar, som nå er ukebeboer i en stålketch på Aker Brygge.

mvh

Barsk II :sailing::flag:

Huff for en sammenligning, ja de er faktisk oppgitt feil antall fot begge to, de er 31 fot lange.

.

.

En siste ting, de av dere som kjøper båt av Lunde i Leangbukta, hvordan får dere studert undervannslinjene, ror og kjøl? Utstillingsbåtene er jo gjensnekret fra vannlinjen og ned? Har de en egen kjeller inngang kanskje?

For oss som ser på båter hos Lunde Båt, står det båter ute og. Det er vel ikke så vanskelig

å få sett en Bavaria under, det er jo den det selges flest av. :yesnod:

S

Redigert av Ingar (see edit history)

Vi sees!

Baatsman:

Sist sesong kjørte jeg forbi Lunde båt 70-80 ganger og var inne i bygget 6-7 ganger, de fleste båtene ligger jo stort sett inne med "innsnekring", Bavaria 30 (Joelle`s båt) lå på vestre hjørnet utenfor, endel av Match båtene lå av og til på land ved brygga. Og av og til lå det en del andre noen dager ved brygga, stort sett for stoffing og rigging før levering.

mvh

Barsk II :flag::sailing:

Barsk 11

Du er tydligvis en Skap-Bavaria-eier. :lol:

Men jeg forstår deg godt, det er fine båter. Nå ligger det

en ny 42 foter på utsiden. Men når jeg ser på båter er det å snakke med eiere, da får man

+ og - med båtene. Samt også spørre her, her får du svar på det meste.

Vi sees!

Barsk 11

Du er tydligvis en Skap-Bavaria-eier. :lol:

Ha, ha!

Jeg hadde Barsk II (slettes ingen Bavaria!) på ytterste brygge hos Asker Marina i Leangbukta sist sommer, i tillegg jobbet en god venn/slektning og medmannskap hos With med rigging. Derfor 80 prosent av besøkene innendørs, 1 gang var jeg med en annen venn inn der som drømmer om båt. Han har fobi mot gamle ting, men det ble husbygging istedet for på han da..

mvh

Når det gjelder tyngdepunktet på moderne båter, må man ikke se seg blind på kjølens vekt. Man må også se på dens form og hvor dyp den er. Hvis jeg husker riktig har bav 30c en kort, dyp kjøl med stor bulb nederst. En slik kjøl gir vesentlig bedre utnyttelse av vekten enn en slik kjøl som sitter på comfortina 32. Derfor kan den være en del lettere og like effektiv selv om den ikke er av bly.

mvh

Viggo

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Når det gjelder tyngdepunktet på moderne båter, må man ikke se seg blind på kjølens vekt. Man må også se på dens form og hvor dyp den er. Hvis jeg husker riktig har bav 30c en kort, dyp kjøl med stor bulb nederst. En slik kjøl gir vesentlig bedre utnyttelse av vekten enn en slik kjøl som sitter på comfortina 32. Derfor kan den være en del lettere og like effektiv selv om den ikke er av bly.

Generelt enig med deg der, men husk at kjølsvinnet på Comfortina 32 er ganske dypt. Dvs. at feste punktet for blydelen er lavere enn mange tror. De øverste 10-12 cm. av det man visuelt fra utsiden tror er kjølen er kjølsvinn/glassfiber.

Forøvrig har jeg limt sammen de to båtene for å prøve å illustrere noe av forskjellen i tyngdepunkt over vann.

https://baatplassen.no/bildearkiv/1/1185/Side_Bav_og__2.JPG

https://baatplassen.no/bildearkiv/1/1185/Side_Bav_og_Comf.JPG

Helt 100% riktig blir ikke fotomontasjen fordi bildene er tatt fra litt forskjellige vinkler, masta til Comfortina`n er høyere, under lettvinds seiling krenger Comfortina`n mere fordi den har mye mer seil og smalere vannlinjebredde. (og den seiler mye fortere)

mvh

Barsk II-NOR 4500

:flag::sailing:

Selvfølgelig er gleden av lydløs fremdrift forlokkende, men jeg såg for meg at da seilbåter har svært liten motor så ville jeg få mer "hus" for pengene. Men det er jeg nå usikker på...

Rigg og seil koster vel omtrent det samme som du sparer på mindre motor?

mvh

Det overrasker meg litt at jeg må faktisk slite for å finne en seilbåt med 2 adskillte kabiner for samme pris som det jeg kan regne med å få for min Summer Family 27 (som har 2 adskillte kabiner og 5 permanente køyplasser i tillegg til 2 sittegrupper).

En annen ting som overrasker meg er at denne kommentaren fikk "slippe gjennom" uten at noen reagerte?? Stemmer det at man ikke får mer hus for pengene i en seilbåt enn i en motorbåt?

Selvfølgelig er gleden av lydløs fremdrift forlokkende, men jeg såg for meg at da seilbåter har svært liten motor så ville jeg få mer "hus" for pengene. Men det er jeg nå usikker på...

Uten at jeg kan garantere noe som helst: Det ser i øyeblikket ut som at vår volumøse Summer Family 27 kommer til å holde på vår oppmerksomhet en stund til...

Uansett: Takk for alle tips så langt!

Vår Sommero

Vi har studert nettsidene (finn.no, etc.) ganske heftig, og vi liker veldig godt løsningen til Comfortina 32/Rush 97/Maxi 999, etc. Er det mulig for en dyktig nybegynner å handtere denne kategorien alene, eller bør vi heller sikte litt lavere og gå inn for en Maxi Fenix eller Rush 77?

Vi (familie på 2 voksne og 3 barn under 6 år) kjøpte en First 32 for 2 år siden. Da hadde vi ikke vært ombord i seilbåt før. Første turen hadde vi med oss et vennepar som viste hvordan vi skulle seile. Dette gikk kjempegreit!

32 fot er ikke noe problem å håndtere, iallfall ikke dersom begge voksne kan bidra litt...

Nå vet jeg ikke hve en Summer Family 27 er verd på bruktmarkedet. Men jeg ser ikke bort fra at en sånn type båt er laget for å huse en familie (Derav navnet). Kjenner jo overhodet ikke båten, men antar etter beskrivelsen at det er 3 sengeplasser i forpigg + 2 plasser i akterkabin, en sittegruppe under dekk, + toalett, og en sittegruppe + bysse ute?

Seilbåter vil stort sett ha noen kompromisser, rett og slett for at de også skal seiles. Volumet reduseres ved at skrogene smalner foran og akter. Gjerne må man ta hensyn til at båtens fasiliteter også skal brukes under fart (krengning). Byssa må iallefall under dekk, og sittegruppen ute blir ofte et løst bord i cockpit. (Med unntak...). Men i og for seg funker jo det greit og...

For å få noe tilsvarende invendig plass i en rimelig kurant (brukt) seilbåt vil jeg tippe du må opp mot eller litt over 300'. (Seilbåt over 30')

Så...om plass per krone er viktigere enn å oppleve seilglede (som jeg mener er ekstra dimensjon i båtlivet), er du kanskje nær idealet allerede? Håper du og familien din kan få prøvd en seilferie en gang, og satt opp deres egne konklusjoner. Seilbåtcharter i f.eks Hellas, Kroatia el.l. kan være en måte å få introduksjon på?

...for sånne tullinger som meg er det nær ekstase følelse å sløre avgårde i sommervarme i 5-7 knop med en kald (alkoholfri?) øl i hånden...

Stemmer det at man ikke får mer hus for pengene i en seilbåt enn i en motorbåt?

Jeg tror slike utsagn blir litt for generelle til at det er noe særlig poeng å reagere. Innenfor visse rammer får du kanskje mer "hus" for pengene med seil enn med motor, men sammenligner du "alt som kan flyte" kan svaret bli et helt annet.

Det er nok ikke så vanskelig å få byttet en Summer Family 27 i en seilbåt som er større, men da er definisjonen av "større" nokså tøyelig. Følelsen av større kan også være noe annet enn de geometriske fakta. Det er ikke helt uten grunn at enkelte hevder at seilere bor i kjelleren.

En annen liten detalj er sjødyktigheten. Sammenligner du en motorbåt i CE-kategori "C" med en seilbåt i kategori "A" er det mer enn størrelsen som skiller disse båtene.

(PS. Jeg aner ikke hvilken CE-kategori Summer Family 27 tilfredsstiller, og har heller ikke forsøkt å gjette. Dette eksempelet er kun et generelt eksempel.)

Som navnet sier så har vi en maxi 999, kjempe båt for en famile med barn i den alderen dere har.

Båten har 2 adskilte kabiner med dør og det er ståhøyde inn i begge kabiner (mulig og skifte klær i akterkabinen med døra lukket hvis det skulle være behov for det.) Ellers så er 999 en komfortabel båt og bo i over flere uker, den seiler ikke så verst heller, selvom du er uerfaren med seiling så er jeg helt sikker på at dette er en båt dere greit kan håndtere. Når det gjelder ratt kontra rorkult så

er jeg ikke helt sikker på om det betyr så mye i forhold til turseiling(da har jeg sett flere som nok hadde fått bedre fart i båten med bedre seiltrim) har hatt båter med begge deler selv. Vår 999 har ratt og vi opplever at det er bedre plass i cokpit under seilas med denne løsningen(ingen kommer i veien for en lang rorkult) i havn er heller ikke rattet noe problem cokpiten i 999 er mer en stor nok

for oss pluss noen gjester. Ellers så oppfører båten seg trygt og greit i sjøen, tørr og god over dekk

det skal være relativt rufsete før det kommer en skvett vann. 999 er en båt med mange smarte løsninger og formidabel stue plass i cokpit benker og inne. Hvis du ønsker mer info så send meg en IM

Maxi 999 er definitivt en av våre favoritter etter å ha studert nettsider og detaljer generelt. Eneste minuset er at den er litt for dyr for oss nå. Beholder vi vår Summer Family i noen år til, så kan det hende at "det ordner seg" :yesnod:

• 1 måned senere...

Hei Suzuki!

Vi var å kikka på en Comfortina 32 på fredag. Det er den planløsningen vi er mest interessert i. Men jeg føler ikke akkurat at de båtene er på salg? Eierne vet sannelig hva de skal ha for dem....det er jaffal mitt inntrykk :headbang:

neida, mente det ikke sånn. Men det er MANGE C32`er til salgs, flere enn vanlig. Tror jeg i alle fall. Har du sett på Scanmar33 ? Contrast 33 er også et valg, og Maxi 999 er tidligere nevt. Ønsker du mer plass, kan kanskje en Maxi Mixer være noe i din prisklasse ?

Suzuki

No boat needed..

Maxi Mixer, Maxi 999, Scanmar 33 og Contrast 33 er alle flotte båter. Men de ligger nok et hakk for høyt i pris i forhold de 400 000,- jeg nevner som mitt budsjett. Skulle noen være av en annen oppfatning så er det bare å ta kontakt :wink:

For å ta en båttype som jeg kjenner til. :rolleyes:

Omega 34

Ser ut som den mangler varmeapparat, og elektrisk kjøleboks. Ellers brukbart utstyrt, med rimelig nye seil (Nye seil trenger ikke bety gode seil så det må sjekkes.). Seilnummeret tyder på at den neppe er veldig langt unna min egen i prod.nr. At den har 18 hester tyder muligens på at den er enda noe nyere. Jeg foretrekker gassskomfyr, men primus er vel forsåvidt sikrere.

Noter at jeg ikke kjenner denne spesifikke båtens tilstand

Nylig ble en annen 34 solgt, det var en 1982 modell, som har noe enklere innredning.

I tråden har det ellers vært nevnt

Comfortina 32

Maxi 999

Maxi Mixer Cruiser

Albin Nova

Contrast 33

Scanmar 33

Albin Stratus

Mamba 33/34

Arcona 32

Compis

Granada

m.fl.

Svenske familieseilere fra 80-tallet som vel alle har brøkdelsrigg, bakovervendte salingshorn (ikke nødvendig med lensetakler), mulighet for selvslående fokk, og generelt gode seilegenskaper LYS 1.13-1.17.

Maxi 95

Kings Cruiser 33

Norlin 34

m.fl.

Svenske familieseilere fra 70-tallet, med Mastheadrigg som krever stor Genoa for å gå skikkelig.

Som burde ligge innenfor den rammen. Alle har de sine sider de er "bra" på. Finnes vel info på nettet om de fleste. Finnes også en del eiere her på baatplassen.

Norske:

Alo 96/33

Hero 101 ( red. Hvordan kunne jeg glemme Hero )

Man kan også vurdere britiske båter.

Moody?

Eller franske

First 30/32

Rush 97

Og...selv om eiere har priset båten over 400k, betyr ikke at det blir salgsprisen. Båtkjøpere er lite flinke til å prute...Båtselgere vil ofte bli kvitt båten, og ikke ha problemer i etterkant. Vet om en som nylig solgte sin båt, ikke til det høyeste budet, men til han som faktisk hadde sett nøye på båten, og virkelig ville ha den.

Redigert av Nefertiti (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...