Jump to content

Berserk i trøbbel? (igjen)


REM

Recommended Posts

I siste episode så vi at Berserk berget seg inn i Russisk territorialfarvan med den norske kystvakta i helene. Så vidt jeg fikk med meg entret de Russland uten å ta kontakt med russiske myndigheter på forhånd. Vil de få store problemer? Vi har visumplikt mot Russland så vidt jeg vet, og da kreves det vel mer enn for en vanlig tur til Strømstad?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Må si jeg sitter å humrer når jeg ser den gjengen. :yesnod:

Selv om det kan bli litt mye av det gode innimellom, spesielt mr Rosen.

Men det må jo være litt av en prestasjon bare å tørre å legg ut på disse turene i den vesle balja.

Unnskyld meg, men båten er nok bra den (for dere som har maken).

Link to post
Share on other sites

Ja, det er visumplikt når man skal inn i Russland.

Jeg tror nok at vi ikke får se alt som de gjør. Det gjelder nok også slikt som forberedelser, visum og avtaler. Husk bare på at den bebrillede amerikaneren kom ut fra Murmansk i en russisk tråler. Da regner meg med at det kan være muligheter for at papirer og andre saker er i orden.

 

:-) steinar

Link to post
Share on other sites

Men det må jo være litt av en prestasjon bare å tørre å legg ut på disse turene i den vesle balja.

Unnskyld meg, men båten er nok bra den (for dere som har maken).

Båten er solid som bare det (har hatt en selv), og i motsetning til hva vi i det siste har lest om i en annen tråd, retter den seg opp om den skulle bli hivd rundt. Men prestasjon - jøss bevares!

Link to post
Share on other sites

Båten er solid som bare det (har hatt en selv), og i motsetning til hva vi i det siste har lest om i en annen tråd, retter den seg opp om den skulle bli hivd rundt. Men prestasjon - jøss bevares!

For et par tre år siden gikk det en dukumentar hvor skipperen på Bersærk gikk fra Sør Amerika og over til Antarktis. Med seg på turen hadde han med seg en Brasilianer? som etterhvert fikk hjemlengsel og ble satt av eller plukket opp av en cruisebåt som tilfeldigvis passerte.

 

På veien tilbake til S-Amerika (eller Falkland?) kom han ut for uvær og båten gikk rundt (skikkelig kajakk-roll) Båten rettet seg imidlertid opp og ferden fortsatte!!! Var dette den samme 27-foteren som nå benyttes i Bersærkprogrammene?

Jeg mener kanskje å huske at programmet sluttet ved at båten sank et sted utenfor østkysten av S-amerika?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Vi har visumplikt mot Russland så vidt jeg vet, og da kreves det vel mer enn for en vanlig tur til Strømstad?

tror jag skall föreslå visumtvang til Strömstad oxo......... :lol::lol:

 

For et par tre år siden gikk det en dukumentar hvor skipperen på Bersærk gikk fra Sør Amerika og over til Antarktis. Med seg på turen hadde han med seg en Brasilianer? som etterhvert fikk hjemlengsel og ble satt av eller plukket opp av en cruisebåt som tilfeldigvis passerte.

 

På veien tilbake til S-Amerika (eller Falkland?) kom han ut for uvær og båten gikk rundt (skikkelig kajakk-roll) Båten rettet seg imidlertid opp og ferden fortsatte!!! Var dette den samme 27-foteren som nå benyttes i Bersærkprogrammene?

Jeg mener kanskje å huske at programmet sluttet ved at båten sank et sted utenfor østkysten av S-amerika?

såvitt jag har hört, er det en ny Vega som han har!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Jeg mener kanskje å huske at programmet sluttet ved at båten sank et sted utenfor østkysten av S-amerika?

Ja, den ble rent i senk av en lastebåt ved utløpet av Rio de la Plata. Skipperen holdt hodet kaldt og gjorde en utrolig filmjobb midt oppe i det hele. Så "II" er en annen båt, ja.

Link to post
Share on other sites

Ja, det er visumplikt når man skal inn i Russland.

Ikke bare er det visumplikt, men om russerne vil kan de være veldig pirkete på seilingsplaner, anløpsdato og lignende. (Har til gode å realisere en plan om å seile til St Petersburg, men jeg har sjekket hva som skal til av papirarbeide.)
Link to post
Share on other sites

tror jag skall föreslå visumtvang til Strömstad oxo......... :lol::lol:

Synes ikke å hjelpe Gunga, galne norrbaggar bliver du inte kvitt endå. :lol:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Ja, den ble rent i senk av en lastebåt ved utløpet av Rio de la Plata. Skipperen holdt hodet kaldt og gjorde en utrolig filmjobb midt oppe i det hele. Så "II" er en annen båt, ja.

Berserk ble ikke rent i senk av noen lastebåt, men traff noe som fløt i vannet. Ikke for å kverulere, men rett skal være rett... Jarle Andøy er fortsatt ikke sikker på hva de traff, men antyder hval, eller en flytende container.

Link to post
Share on other sites

Vedrørende Berserk 1.

Den forrige Berserk sank rett utenfor kysten ved Argentina. Årsaken er ukjent, men båten tok hvertfall inn vann og sank som følge av det. Det var mørkt da uhellet var et faktum, det kan jo hende at de seilte på noe som drev i vannet? noen andre som har peiling på det?

Link to post
Share on other sites

Jeg har selv seilt Vega i noen år og det ikke denne båten jeg ville valgt for de store utfordringer.

Men det beviser vel bare en kan dra ut på det store hav med det meste som flyter, selv om jeg tror at lykken i noen tilfeller er bedre en... :rolleyes:

tror det var i mitten på 70-talet, då var det med en Vega som seglat jorden runt, på Göteborgsmässan.

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

ni har tjejer......

De blonde sådanne har Bitteliten stukket av med alle sammen, og plassert på framdekket :cool:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

.......men båten tok hvertfall inn vann og sank som følge av det. Det var mørkt da uhellet var et faktum, det kan jo hende at de seilte på noe som drev i vannet? noen andre som har peiling på det?

Jeg prata med Jarle rett etter at han mista første båten. Det var relativt bra vær, men mørkt og litt "småpjasket" sjø som slo litt i baugen. Han var sikker på de måtte ha truffet på noe for at båten skulle gå så fort ned, men kunne ikke huske å ha hørt noe spesielt, muligens gjemt i lyden fra bølgene? Båten forsvant under beina på dem på kort tid.

Ellers husker jeg det var noen ondskapsfulle tunger ute med rykter om forsikringssvindel, men tar jeg ikke helt feil var Berserken uforsikra. Forståelig nok sett fra forsikringsselkapenes side. Jeg tror heller aldri han hadde budsjett nok på den turen til også å inkludere ei forsikring.

Link to post
Share on other sites

ni har tjejer...... oljan e snart slut ! :lol:

Det vi har pumpet opp hittil er bare forretten! Her er hovedretten: :cool:

 

Statoil tror det finnes mer enn 3.000 milliarder tonn kull utenfor norskekysten – nok til hele verdens forbruk i flere hundre år.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=299439

Redigert av klikk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har fundert litt på disse programmene. Tror nok de har litt mere kontroll enn det de gir utrykk for i programmene.

 

Ting blir vel dramatisert litt for å lage bra underholding tenker jeg........Var virkelig Kystvaken ute etter dem? En ting var tåken men de har vel radar??

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...