Jump to content

Berserk i trøbbel? (igjen)


REM

Recommended Posts

:drink:

Jamen er det mange rare kommentarer på dette forum.

Rogeri tar kanskje kaka med sin kommentar om fludium og potetgull.

Ja, det er ikke bra å kose seg foran TV en med noe godt til.

Nei, det er langt mer politisk korrekt å få med seg en masse terror og drap som fyller stua i timesvis hver dag av norske media.

Det er morro det.

Link to post
Share on other sites

....Ja, det er ikke bra å kose seg foran TV en med noe godt til.

Nei, det er langt mer politisk korrekt å få med seg en masse terror og drap som fyller stua i timesvis hver dag av norske media.

Det er morro det.

 

Her tror jeg jamen din "analyse" og konkluderende evner sviktet! :lol:

Eller kan det være Alex som gjenspeiler seg i din uttalelse? :cool:

 

PS!

Ser det er noe gæli med avataren din (også)!

Redigert av rogeri (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg må bare si at jeg liker serien og synes den er absolutt bra. Synes Jarle klarer å vise oss at man faktisk ikke trenger all verdens ressurser for å kunne oppfylle en drøm.

Synes det står respekt av mye av det både Alex og Jarle har gjort, selv om episoden med isbjørnen var noe uheldig, men vi har vel alle gjort ting som bryter eller er på kanten med loven.

 

Håper derfor at det kommer flere serier i årene framover.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Litt blandede følelser har nok også jeg. Spesielt i forhold til et par episoder på Svalbard. Men generelt vil jeg si at serien fenger meg. Det har noe med eventyrlysten, oppdagelsestrangen, frihetsfølelsen......og selvsagt at det dreier seg om båt.

 

....og Alex.......han er jo bare sæ sjæl :lol:

Link to post
Share on other sites

Til s -andre:

Mye tyder på at de sjøt bjørnen. De forsøkte først å skremme den med et varselhorn men det funket ikke. Etter det hører du de avfyrer et skudd, men kan se på filmen at bjørnen har en stor svart flekk bak på ryggen/rumpa. Dette kunne for meg sett ut som et hagleskudd.. men jeg skal være litt forsiktig med å være for sikker.

 

De ble også bøtelagt for å ha gått i land på Svalbard uten å være forsikret mot en eventuell redningsaksjon. Hadde de holdt seg utenfor Svalbard hadde det ikke vært noe problem, slik jeg forstod det. sikkert noen som har mer peiling...

 

forøvrig synes jeg turene til Antarktis og Nordpolen var mer underholdende. Synes noe kan virke litt oppbrukt og det er blitt lagt mer vekt på show, stunt og ting rundt seilasen. Det seil relaterte aspektet har svinnet noe synes jeg. Så bl.a. den episoden da de var i Kirkenes, dette hadde ikke så mye med seiling å gjøre spør du meg. Men dette er vel for at fler en bare oss båtidioter skal ha lyst til å se på..hehe :fishing:

 

Det at de hale tiden absolutt skal være på kanten med loven synes jeg også er noe tull!!

 

Noen som har noen synspunkter på dette?

Link to post
Share on other sites

Nå kjenner ikke jeg til detaljene om hva som hendte på Svalbard annet enn fra media, og vil derfor ikke spekulere i dette. Synes personlig det er greit å god og relativt sikker dokumentasjon før en slenger ut påstander om det ene eller det andre.

 

Når det gjelder nytteverdien sett fra en båtinteressert person så kan den selvsagt diskutres, men jeg har i allefall fått med meg at de ferdes i en båt og overnatter der... Synes også det er greit at det også omhandler andre ting en bare båtlivet... siden jeg langt fra er utlært i livet så lærer faktisk jeg ganske mye av slike programmer, selv om ikke alt er båtrelatert... Mulig jeg er i en særstilling der, men det spiller ikke noen rolle...

 

I kveld kommer jo neste episode på televisjonen... Da benker jeg meg foran kassa igjen for å kose meg trivelige personligheter på hver sin måte, ombord i en seilbåt.

 

For anledningen skal jeg også sørge før at rikelige mengder med fludium er tilstede og selvsagt en pose potetgull... etter oppfording litt lenger opp i tråden.. :lol:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Nå kjenner ikke jeg til detaljene om hva som hendte på Svalbard annet enn fra media, og vil derfor ikke spekulere i dette. Synes personlig det er greit å god og relativt sikker dokumentasjon før en slenger ut påstander om det ene eller det andre.

Det jeg så på TV var at "dyrenes konge" sto og jodlet foran nesen på en isbjørn i den hensikt å kommunisere med dyret. Isbjørnen, som i utgangspunktet ikke viste aggresive tegn, kom vel etter hvert til at den sprettende tullingen muligens kunne bli både lunch og middag for et par dager.

 

Skipperen sto med rifla hevet mot bjørnen mens han ropte til "dyrenes konge" med beskjed om å slå retrett omgående. Kongen følte seg hevet over anmodningen. Bjørnen la inn et optimistisk trav ned mot "dyrenes konge". Skipperen skjøt bjørnen. Vi så ikke bjørnen etter at den var skutt.

 

Det er klart at dette er slike saker som faller Sysselmannen tungt for brystet. Isbjørn er sett på som truet dyreart. Og så var det visst en del andre saker som Sysselmannen ikke fant i orden, det var visst mer innenfor det sikkerhetsmessige aspektet for ferdsel i arktiske farvann. Nå var min gamle Sylfiden på tur både til Magdalenafjorden, med tur om Bjørnøya på vei hjem. De fikk ikke Sysselmannen i eikene, så utstyr for arktiske farvann var neppe utslagsgivende.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette er sakset fra Økokrim..

 

Den straffbare handlingen

 

Isbjørnforstyrrelsen foregikk ved at ekspedisjonsmedlem David Mercy, iført vikinghjelm i plast og syngende opera, nærmet seg en isbjørn for å kommunisere med dyret. Jarle Andhøy og Alex Rosén henholdsvis filmet opptrinnet og sikret med rifle. Da isbjørnen satte fart mot de tre og ikke lot seg skremme av at Mercy brukte et lufthorn, nappet Andhøy riflen fra Rosén, og med bjørnen på ca. en meters avstand skjøt han to skudd i luften. Bjørnen trakk seg da tilbake og situasjonen var avklart

 

Her er dommen: Økokrim Berserk II saken

 

Skal vel ikke se bort fra at bjørene ble skutt, men det blir nå likevel bare synsing og uthenging av personer og det hører ikke hjemme her :nono: ... etter min mening da :rolleyes:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Dette er sakset fra Økokrim..

 

Her er dommen: Økokrim Berserk II saken

Bra link!

Oppfordrer andre lesere av forumet til å lese denne kommentaren fra Økokrim. Den er kort (ca en side) og den gir etter det jeg forstår en nøktern kommentar som på en måte summerer opp dette på en grei og "edruelig" måte. De har faktisk også en raus karakteristikk av skipper jarle Andhøy «særs gode kunnskapar og dugleik i høve til å ferdast på ugjestmilde stader».

 

:-) steinar

Link to post
Share on other sites

Siden man er inne på isbjørnplagingen:

 

På den turen vi er vitner til nå, forsøkte gjorde hvertfall David Mercy å gjøre en innsats for å redde isbjørner. Han hadde med seg en hel båtlast med hvalspekk, som ble plassert ut på en øy der en isbjørnfamilie var truet av sultedøden.

Link to post
Share on other sites

"............ved å unnlate å tegne pliktig søk- og redningsforsikring."

 

vad koster en sådan försikring?

Jeg mener å ha hørt at den koster rundt 20- til 30 000 kroner, men er ikke sikker. Det er ganske dyre greier så vidt jeg har forstått.

 

Ellers så har jeg med interesse lest linken. Kommentaren i en av linkene med synsing og uthenging av personer mener jeg virker noe banalt. Særlig ettersom personene presenterer seg selv på TV "in action". Uthengingen står de selv for. Aksjonen blir de dømt for. Det var bra at isbjørnen overlevde.

 

Når de nå dro avgårde med et lass spekk, håper jeg det var til en plass de hadde lov til å gå i land. Dessuten at foringen var avklart med rette myndigheter på forhånd.

 

De er ikke småunger heller. Skipperen og yngste sønnen min lekte sammen da de var små. De er vel samme alder, drøye 26 år.

 

Man må unnskylde, jeg har ikke helt sansen for kule karer som setter seg ut over gjeldende regler. Særlig ikke når det er i vinnings hensikt.

Link to post
Share on other sites

Når de nå dro avgårde med et lass spekk, håper jeg det var til en plass de hadde lov til å gå i land. Dessuten at foringen var avklart med rette myndigheter på forhånd.

Jeg mener å huske ganske tydelig at Sysselmannens innstilling i den saken hvor ei binne med to unger var avskåret fra sjøen og tilgang til mat var at naturen fikk gå sin gang og at det ikke var anbefalt/tillatt å gi bjørnene forsyninger. Det med å la naturen gå sin gang uten verken negativ innvirkning med forstyrre bjørnene eller "positiv" innvirkning gjennom å fore/gi de mat er vel grunnfilosofien hos Sysselmannen.

Link to post
Share on other sites

Herlig underholdning, en må bare huske på at dette er et underholdningsprogram og ikke et informasjonsprogram. Skratta så det gjalla i veggene her jeg satt alene og så på de fire gutta i gummijolla.

 

Ella

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...