Jump to content

Berserk i trøbbel? (igjen)


REM

Recommended Posts

For et par tre år siden gikk det en dukumentar hvor skipperen på Bersærk gikk fra Sør Amerika og over til Antarktis. Med seg på turen hadde han med seg en Brasilianer? som etterhvert fikk hjemlengsel og ble satt av eller plukket opp av en cruisebåt som tilfeldigvis passerte.

 

På veien tilbake til S-Amerika (eller Falkland?) kom han ut for uvær og båten gikk rundt (skikkelig kajakk-roll) Båten rettet seg imidlertid opp og ferden fortsatte!!! Var dette den samme 27-foteren som nå benyttes i Bersærkprogrammene?

Jeg mener kanskje å huske at programmet sluttet ved at båten sank et sted utenfor østkysten av S-amerika?

Det var vel turen der det ble snakket om å drepe en person?

Båten de tilfeldigvis møtte på skulle vel forøvrig til Brasil mener jeg å ha fått med meg.

Redigert av Anonym (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg så en tidligere episode for et par uker siden hvor de ble bøtelagt på Svalbard for ikke å har forsikring som dekket mulige redningsaksjoner.

 

Det jeg reagerte på med det innslaget og som jeg mener å ha hørt de også fikk bot for var å ha forstyrret isbjørn.

 

Det virket ganske hårreisende da den hårete amerikaneren (som hele tiden snakker masse vrøvel) oppsøkte og la seg nærme en isbjørn og liksom kommuniserte med den. Da oppsøker du problemer spør du meg. Det hele resulterte vel i at isbjørnen ble aggresiv og at de måtte avfyre skudd. Om det var skremmeskudd eller skudd direkte mot isbjørnen kom ikke helt frem. Med en slik oppførsel så hadde de fortjent å bli tatt av isbjørnen i stedet for at isbjørnen eventuelt måtte bøte med livet. I denne episoden med isbjørnen så avslørte de at de at de kun er bajaser og ikke ekte ekspedisjonsfolk.

Link to post
Share on other sites

Det virket ganske hårreisende da den hårete amerikaneren (som hele tiden snakker masse vrøvel) oppsøkte og la seg nærme en isbjørn og liksom kommuniserte med den. Da oppsøker du problemer spør du meg. Det hele resulterte vel i at isbjørnen ble aggresiv og at de måtte avfyre skudd. Om det var skremmeskudd eller skudd direkte mot isbjørnen kom ikke helt frem. Med en slik oppførsel så hadde de fortjent å bli tatt av isbjørnen i stedet for at isbjørnen eventuelt måtte bøte med livet. I denne episoden med isbjørnen så avslørte de at de at de kun er bajaser og ikke ekte ekspedisjonsfolk.

Helt enig i at det var vanvittig oppførsel - men de skjøt vel ikke på bjørnen?

Link to post
Share on other sites

jeg har lest begge bøkene og kjøpt begge DVD ene, vil anbefale og lese alene rundt kapp horn!

utrolig bra bok.

dett står også mye mer i bøkerne så det blir ikke kjedelig om dere har sett filmene heller.

er enig at det og bryte lover leke med isbjørn osv ikke er helt bra,men samtidlig er det ikke den verste form for guttestreker dette da! og vi har mye og takke Berserk for å, vi får jo se mye fine dyr og kulturer (riddu-riddu festivalen har jeg aldri hørt om og har planer om og ta en tur dit)

så jeg gir min støtte til Berserk gjengen! :sailing:

Link to post
Share on other sites

Helt enig i at det var vanvittig oppførsel - men de skjøt vel ikke på bjørnen?

Det var vanskelig å tolke utifra filmen og klippingen. Filmen viste at bjørnen kun var noen få meter unna dem og var agressiv. Så ble det løsnet skudd samtidig som bjørnen falt ut av fokus pga. urolig kameraføring. Så nærme som isbjørnen var så er jeg ikke sikker på om man først hadde rukket å skyte et skremmeskudd for så å skyte isbjørnen hvis skremmeskuddet ikke hadde virkning. Jeg er derfor usikkerpå om de skjøt direkte mot isbjørnen eller i lufta. Hadde jeg fått en isbjørn så nærme så hadde jeg ikke tatt sjansen på å forsøke med et skremmeskudd først.

Redigert av saga (see edit history)
Link to post
Share on other sites

...de at de kun er bajaser og ikke ekte ekspedisjonsfolk.....

Enig i at dette er useriøse bajasser!! Ser ut som de opptrer etter ett middelmådig manus som kunne vært skrevet av en fantasifull 8 åring.

Under pari spør du meg!!!

:nonod: ikke enig....... denne gutten Jarle må ha utrolig mye mot (mulig galskap :wink: ) men dette er flotte turer og veldig inspirerende og se på.

Ok, noen guttesprell har de jo, men det er jo bare gøy og se på. :lol:

Link to post
Share on other sites

Under pari spør du meg!!!

Tvert imot, sjarmerende og underholdende i all sin enkelhet.

Dokusåpe på sitt beste.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

ja, Politiet har mangler på ressurser, men å sende 4 mann i en diger RIB, til å fakke en amerikaner som har kommet seg inn i Norge via Gardermoen, DET har de ressurser til.

 

Syntes Alex var kjekk i kjeften jeg, på spm om " Hvem er du" fra øvrighetsmakta:

 

" Nei, jeg veit ikke jeg. Det må vel DU vite "

 

Kommentaren fra Jarle, på oppfordringen om å fjerne kameraet og stanse filmingen var også bra:

 

" Nei, dette er min båt, og her filmer vi og gjør som vi vil"...

 

Ubetalelig..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

ja, Politiet har mangler på ressurser, men å sende 4 mann i en diger RIB, til å fakke en amerikaner

 

Ubetalelig..

Ja, med våre skattepenger...

 

Er det kun den isbjørn-episoden han David er ettersøkt for? Virkelig?

 

Kom inn via Gardermoen? Link? Jeg trodde de henta han på en russisk tråler ved Bjørnøya.

 

Geir

Link to post
Share on other sites

FILM (dvd) av gutta........ en eventyrlig ekspedisjon Nord i polhavet på en liten båt med navn 'Berserk' Mannskap Alex Rosèn, Jarle Andhøy og David Mercy .

SE HER ... http://butikken.nrk.no/shop/index.wa2?ParentProductId=1311

 

Og gutta til sydpolen (anbefales) SE HER .. http://www.bokkilden.no/ProductDetails.asp...talogName=Books

Redigert av Ficher (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Politiet gjør stunt fordi de vet at de får oppmerksomhet på dette. Det blir bare enda mer patetiske når de blir rundlurt av gutta, i tillegg til at formålet dems er så grundig gjennomskubart!!

 

Sjøen er fremdeles lovløs. Ref. Berserk II, Electron og tafatte forsøk på lovreguleringer blandt fritidsbåter. Merkelig at de ikke bare innrømmer det..!

Link to post
Share on other sites

:crazy:

Disse gutta har nok bedre kontroll enn de fleste tror.

Husk at dette vi ser er et underholdningsprogram.

Tenker at virkeligheta var en smula annerledes.

Takk og pris for at ikke alt er like gravalvorlig her i verden.

P.S. Snakket med skipper Jarle før og etter Svalbardturen på tomannshånd, og han virket skikkelig seriøs.

Link to post
Share on other sites

Jeg spør igjen, var de i land på øya ulovelig eller ikke?

 

I så fall er det lovelig og løsne skremmeskudd.

Ellers så jeg dem nå på Skavland, digger de gutta der

Du kan lese litt her http://www.okokrim.no/aktuelt_arkiv/miljok...2-3/page16.html

 

Stig

Her er et klipp fra Økokrims rapport etter Berserkturen som fastslår at de hadde handlet totalt useriøst og med total mangel på respekt for lover og regler i Nordområdene og at ilandstigningene var ulovlige. De unngikk så vidt å måtte skyte isbjørnen pga. av sin dummskap. Kan ikke skjønne at noen synes at disse karene er så mye å se opp til. Alex Rosen synes jeg har vært en bajas helt siden han ble kjent for mange år siden. Litt pussig at enkelte på dette forum kan skryte slik av disse karenes tokt med alle de ulovlighetene dette innebar, mens hvis noen tør å nevne og spørre om f.eks. CMAP ECS så kommer pekefingeren fram.

 

Påtalemessig vurdering Sysselmannen fant grunnlag for å sikte Andhøy, Mercy og Rosén for to ulovlige ilandstigninger samt for i fellesskap å ha provosert frem en meget farlig konfrontasjon med en isbjørn. Mens Andhøy filmet og Rosén holdt vakt med pumpehagle, hadde David Mercy, utstyrt med en vikinghjelm i plast, beveget seg mot en isbjørn mens han med håndbevegelser, rop og operasang påkalte bjørnens oppmerksomhet. Han påstod at han var i stand til å kommunisere med ville dyr. Bjørnen beveget seg mot de tre og stanset ikke før Andhøy skjøt to varselskudd med hagla da dyret var ca. 2 meter fra dem. Det var bare ren flaks som gjorde at Andhøy slapp å velge mellom å avlive det totalfredede dyret og å utsette seg selv og kameratene for isbjørnangrep. Det er nettopp slike situasjoner de aktuelle bestemmelser i Svalbardmiljøloven skal forebygge. Alle tre ble siktet for overtredelse av forbudet i Svalbardmiljøloven § 30 fjerde ledd mot å lokke til seg isbjørn. Når det gjelder Andhøy, mente man at forholdet var begått under særdeles skjerpende omstendigheter, jf. lovens § 99 annet straffalternativ, med tre års strafferamme. Alex Rosén er ilagt et forelegg på 20.000 kroner. Rosén har nå nektet å vedta forelegget. David Mercy er tiltalt for de samme forholdene og for ett tilfelle av hvalrossforstyrrelse. Iført den før nevnte vikinghjelm krøp han tett opp til en stor hvalrossokse slik at dyret hogg etter ham med støttennene og jaget ham vekk. Også denne episoden ble vist på TV høsten 2003.

Redigert av saga (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her er et klipp fra Økokrims rapport --- ---handlet totalt useriøst og med total mangel på respekt for lover og regler--- ---og at ilandstigningene var ulovlige. De unngikk så vidt å måtte skyte isbjørnen pga. av sin dummskap. Kan ikke skjønne at noen synes at disse karene er så mye å se opp til. Alex Rosen synes jeg har vært en bajas helt siden han ble kjent for mange år siden. Litt pussig at enkelte på dette forum kan skryte slik av disse karenes tokt med alle de ulovlighetene dette innebar, mens hvis noen tør å nevne og spørre om f.eks. CMAP ECS så kommer pekefingeren fram.

Omtrent som jeg skulle sagt det selv.

 

De som her i dette forum har forsvart denne Alex Rosen og hans totalt uvettige påfunn har:

 

a) ikke sett de forannevnte program

b) ikke skjønt alvoret i de ulovligheten de har begått

c) ikke forstått eller vist/skjønt at isbjørn er totalfredet

d) lider av total mangel på forståelse/empati med ihvertfall dyr

og enda finnes det flere argument som jeg ikke skal nevne nå.

 

At NRK velger å vise slike tankeløse og uvettige program bevitner at vurderingsevnen ikke er særlig dyrket på NRK huset.

 

At denne fjotten i tillegg fikk anledning til på komme på Skavlans "Først og sist", og det sammen med en avholdt eks-statsminister, for å avlire sine idiotiske påstander og fjerne enhver tvil om at han bør holdes langt unna en TV-kanal som prøver å fremstå som seriøs, er nok fordi han i nærmeste fremtid planlegger å komme med en bok som han får god promoteringshjelp av Skavlan og NRK.

 

Som du og jeg betaler gjennom lisensen.

 

Og så ser jeg at noen fremstiller denne turen som en bragd. Mere virkelighetsfjern går det ikke an å bli.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...