Jump to content

Berserk i trøbbel? (igjen)


REM

Recommended Posts

Omtrent som jeg skulle sagt det selv.

 

De som her i dette forum har forsvart denne Alex Rosen og hans totalt uvettige påfunn har:

 

a) ikke sett de forannevnte program

b) ikke skjønt alvoret i de ulovligheten de har begått

c) ikke forstått eller vist/skjønt at isbjørn er totalfredet

d) lider av total mangel på forståelse/empati med ihvertfall dyr

og enda finnes det flere argument som jeg ikke skal nevne nå.

 

At NRK velger å vise slike tankeløse og uvettige program bevitner at vurderingsevnen ikke er særlig dyrket på NRK huset.

 

At denne fjotten i tillegg fikk anledning til på komme på Skavlans "Først og sist", og det sammen med en avholdt eks-statsminister, for å avlire sine idiotiske påstander og fjerne enhver tvil om at han bør holdes langt unna en TV-kanal som prøver å fremstå som seriøs, er nok fordi han i nærmeste fremtid planlegger å komme med en bok som han får god promoteringshjelp av Skavlan og NRK.

 

Som du og jeg betaler gjennom lisensen.

 

Og så ser jeg at noen fremstiller denne turen som en bragd. Mere virkelighetsfjern går det ikke an å bli.

'

 

hva er så galt med Berserk jengen? vi kan jo ta et lite utdrag av hva som skjer i oslo en lørdagskveld! les nyheter aviser osv! så ser vi vem som er den stygge ulven.

di fleste som er mot Berserk gjengen er vel di som aldri har fått drømmene sine oppfylt og ikke aksepterer at en ung gutt med en båt til runt 50-70 000 har greid og fått sine drømmer oppfylt

og samtidlig blit kjendis!

 

ikke bland Alex Rosen i dette,han er kunn mannskap på Berserk

Link to post
Share on other sites

..di fleste som er mot Berserk gjengen er vel di som aldri har fått drømmene sine oppfylt og ikke aksepterer at en ung gutt med en båt til runt 50-70 000 har greid og fått sine drømmer oppfylt.....

Tror nok du er inne på noe der ja!!!

I tillegg å bruke de gutta som argument for feil bruk av lisenspenger skurrer for meg. Forøvrig blir det helt håpløst å diskutere hva NRK skal bruke penger på. Deres jobb er å lage litt TV for alle, og den jobben syns jeg de gjør bra.

Link to post
Share on other sites

Ser av innlegg at de har gjort ulovlige ilandstigninger, det er jo dumt at de ikke fulgte loven.

 

Men ellers har jeg ingen innvendinger mot de gutta der.

Dem er helt topp, og programmet er veldig bra.

 

For de som syns programmet er så ille, hvorfor ser dere programmet i det hele tatt :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

NRK velger å vise slike tankeløse og uvettige program bevitner at vurderingsevnen ikke er særlig dyrket på NRK huset.

Og så ser jeg at noen fremstiller denne turen som en bragd. Mere virkelighetsfjern går det ikke an å bli.

Skulle NRK legge moralske anfektelser til grunn for deltakere i underholdningsprogrammer er jeg redd de raskt ville få problemer med å fylle torsdagskveldene eller andre kvelder for den slags skyld.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Ser av innlegg at de har gjort ulovlige ilandstigninger, det er jo dumt at de ikke fulgte loven.

Jeg syntes det er helt greit at noen "tar den litt ut" og får 10 (100?) tusener til å le og riste litt på hodet. De aller fleste har vel et lite anstrengt forhold til loven, f.eks. i forbindelse med bilkjøring (fartsgrenser) og grensehandel (tollkvoter). At en seilbåt tuller seg opp til Svalbard (jeg har vært der selv) og går i land på et fredet område samt provoserer frem et møte med en isbjørn må jo påtales av myndighetene, men noen stor trussel mot nordområdenes dyreliv og fauna er det vel reelt ikke.

 

Så senk skuldrene litt og ha en god helg!

Link to post
Share on other sites

hva er så galt med Berserk jengen? vi kan jo ta et lite utdrag av hva som skjer i oslo en lørdagskveld! les nyheter aviser osv! så ser vi vem som er den stygge ulven.

di fleste som er mot Berserk gjengen er vel di som aldri har fått drømmene sine oppfylt og ikke aksepterer at en ung gutt med en båt til runt 50-70 000 har greid og fått sine drømmer oppfylt

og samtidlig blit kjendis!

 

ikke bland Alex Rosen i dette,han er kunn mannskap på Berserk

Ja, eller byråkrater som sitter bak en kontorpult og som aldri har vært ute i felten!!!

Men når det er sagt så noen av disse stuntene til denne David helt unødvendig.

Og synes at mr Rosen tar av litt innonellom, men Skipperen har jeg ingen negativ kommentar om, snarere tvert imot :yesnod:

Det er litt uvirkelig å se flere repr. fra ordensmakta har, enn som er på vakt en lørdagskveld i hele drammensregion. :sad:

Link to post
Share on other sites

Er relativt ny på båtplassen, og er stort sett imponert over engsajement og båtfaglig nivå i forumet.

Det som forundrer meg i denne tråden er mangel på kritisk holdning til gjengens mangel på sjømannskap, og jeg tenker først og fremst på Jarle Andøys håndtering av ansvaret som skipper ombord.

At fyren er uredd og (dum)dristig er helt greit isolert sett, men han har et ansvar som skipper, og det mener jeg han ivaretar svært dårlig.

I den første programserien som ble vist for noen år siden, tok Jarle Andøy med et par passasjerer i Chile som fikk (om jeg husker riktig) et døgns betenkning før turen til Antarktis. Ingen av dem hadde erfaring fra seiling fra tidligere. Den ene var David Mercy, som likte seg svært godt ombord. Den andre var en "rømt" argentinsk (?) brudgom. Sistnevnte fikk panikkangst ombord når han skjønte hva reisen innebar. Det å trekke med seg andre, som ikke har forutsetninger (og tid) til å sette seg inn i hva en slik ferd innebærer, på såpas vågale ekspedisjoner er etter min oppfatning fullstendig uansvarlig. Skipperen er ansvarlig for mannskapets velbefinnende og sikkerhet. Har mannskapet fått tid nok til å sette seg inn i risikoen og graden av galskap turen innebærer før de takker ja er det en en annen ting.

 

I forrige omgang, tok de også med seg et mannskapsmedlem, som fikk svært kort frist på å bestemme seg, før det bar avsted (husker ikke navnet, men han var med en kort økt i serien som går nå også. )

 

Hadde fyren vist et ansvar når det gjalt andre hadde jeg kunnet ha respekt for ham, med med en sånn holdning til eget ansvar framstår han i mine øyne som en uansvarlig idiot.

 

Valg av båt anser jeg for å være ganske fornuftig. En amerikansk bok, "Twenty Small Sailboats to Take You Anywhere" av den erfarne seileren og båtskribenten John Vigor, er Vegaen en av de anbefalte langferdsseilbåtene. Svært mange av disse båtene har seilt svært langt. Båten er en traktor, og seiles den riktig tåler den det meste.

Link to post
Share on other sites

Hadde kansje klart seg uten han amerikaneren . Men ellers er det rett og slett et knall program det er endel 100 nm mil og uker som ligger bak denna turen og vi for se noen glimt her og der .

Syntes forøverig det er litt rar dem ikke har klar (eller kansje ikke giddi ) å fått noen sponsorer slik at dem kunne hatt både større båt og bedre utstyr , men ser jo ut som dem klarer seg utmerket uten .

 

Det at det er folk her og andre steder som syntes dette er en gjeng med "tullinger" for jo så være , alle kan jo ikke like alt . Det lille dem gjør som er så FORFERDELIG er jo ikkeno i forhold til mange mange andre som ferdes rundt kysten vår på sommer'n . Da kan vi snakke om tullinger og folk som gir fan i ting som ikke er dems . Hvordan folk nedgriser øyer , kaster alt mulig dritt overbord osv .har ei lita øy her i nærmiljø som vi bruker mye om sommer'n , noen ganger er det tragisk å komme dit å se hvor jævlig det ser ut av søppel og folk som har satt seg ned og gjort det dem burde gjort andre steder , dasspappiret fyker rundt .Da snakker vi om TULLINGER .

 

Gleder meg til neste episode . Og dere som syntes det er så ille å se på en gjeng med "tullinger" , så har dere jo sikkert en anna kanal å se på eller en av/på knapp på tv'n . Da slipper dere å se dem og erge dere over at dem viser sånt "rør" på tv'n . Er jo valgfritt å se på vil jeg tru .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

.....Gleder meg til neste episode . Og dere som syntes det er så ille å se på en gjeng med "tullinger" , så har dere jo sikkert en anna kanal å se på eller en av/på knapp på tv'n . Da slipper dere å se dem og erge dere over at dem viser sånt "rør" på tv'n . Er jo valgfritt å se på vil jeg tru .

......

 

Det at søppelet flyter i ditt nærmiljø Tiine II, gjør ikke denne serien eller mannskapet mer seriøse!!

Tullinger fins overalt desverre.

Det jeg reagerer på, er at at så mange ukritisk hyller og skryter av disse rølperne, hvor "løkka er bedre enn forstanden", i tillegg til at de faktisk overtreder flere lover og regler bla. mht. natur og miljø.

Manglende respekt for elementene i et av verdens hardeste havområder.

 

Kommikken er dog ikke fraværende, særlig de barnslige og "oppkonstruerte happenings" i forsøk på å gjøre dette mer severdig.

 

Når den godeste Rosen tillater seg å assosiere "bragden" med navn som Nansen og Amundsen

blir det bare mer patetisk.(ref.Skavland)

 

Severdig? Kanskje på den måten, at en lurer på hvor grensene for dumskapen går!

Link to post
Share on other sites

hva er så galt med Berserk jengen? vi kan jo ta et lite utdrag av hva som skjer i oslo en lørdagskveld! les nyheter aviser osv! så ser vi vem som er den stygge ulven.

di fleste som er mot Berserk gjengen er vel di som aldri har fått drømmene sine oppfylt og ikke aksepterer at en ung gutt med en båt til runt 50-70 000 har greid og fått sine drømmer oppfylt

og samtidlig blit kjendis!

 

ikke bland Alex Rosen i dette,han er kunn mannskap på Berserk

 

 

""Jeg syntes det er helt greit at noen "tar den litt ut" og får 10 (100?) tusener til å le og riste litt på hodet. De aller fleste har vel et lite anstrengt forhold til loven, f.eks. i forbindelse med bilkjøring (fartsgrenser) og grensehandel (tollkvoter). At en seilbåt tuller seg opp til Svalbard (jeg har vært der selv) og går i land på et fredet område samt provoserer frem et møte med en isbjørn må jo påtales av myndighetene, men noen stor trussel mot nordområdenes dyreliv og fauna er det vel reelt ikke.""(The Gannet)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Så sant!! :yesnod::wink:

Gleder meg til neste program , ha en god helg.

Redigert av Ficher (see edit history)
Link to post
Share on other sites

At denne fjotten i tillegg fikk anledning til på komme på Skavlans "Først og sist", og det sammen med en avholdt eks-statsminister, for å avlire sine idiotiske påstander og fjerne enhver tvil om at han bør holdes langt unna en TV-kanal som prøver å fremstå som seriøs, er nok fordi han i nærmeste fremtid planlegger å komme med en bok som han får god promoteringshjelp av Skavlan og NRK.

For det første; her snakker vi om å gå rett på limpinnen.

Det som skjer i virkligheten, og det som fremkommer i en klippet versjon på TV er ofte ikke til å kjenne igjen. Derfor er det ufattelig hvor kategoriske enkelte greier å være i forhold til å mene noe basert på et TV-program. Lengden på betenknigstid for nytt mannskap? Det er da mye artigere å skape et inntrykk av at ting skjer på sparket. Jeg tror ikke Jarle & Co. tar med totalt ukjente personer på sånne turer.

 

Jeg elsker disse programmene. Det å putte Alex inn i en setting sammen med Bondevik lager fantastiske kontraster. Helt hærlig spør du meg.

 

De tørrvittige vitsene til Bjørn Dæhli i Gutta på tur, blir nokså trist i fohold til denne gjengen.

 

Den som bare kunne fått bli med. Bare en uke eller så.

Redigert av Puffen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg syntes det er helt greit at noen "tar den litt ut" og får 10 (100?) tusener til å le og riste litt på hodet. De aller fleste har vel et lite anstrengt forhold til loven, f.eks. i forbindelse med bilkjøring (fartsgrenser) og grensehandel (tollkvoter). At en seilbåt tuller seg opp til Svalbard (jeg har vært der selv) og går i land på et fredet område samt provoserer frem et møte med en isbjørn må jo påtales av myndighetene, men noen stor trussel mot nordområdenes dyreliv og fauna er det vel reelt ikke.

 

Så senk skuldrene litt og ha en god helg!

Enig med deg jeg, hisser meg ikke opp over at de gikk i land ulovelig.

Syns bare det ikke var så lurt, det beste hadde vært om de ikke filmet hendelsen så hadde vi ikke visst om den saken :wink:

 

Lurer på om de som hisser seg opp om disse gutta er like hissige på båtfolk som ikke overholder andre freda øyer jeg? Det er en del plasser man ikke kan besøke i hekkeperioder f.eks.

 

Var det ikke på sørlandet ett sted hvor man lurte på og stenge for båttrafikken i hekkeperioden?

Hvor mange overholder det tro?

Men det er kanskje ikke så farlig siden det ikke blir vist på tv :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Til Rogeri og andre motstandere av berserk programmet:

 

Dere må ha utrolig lite å gjøre når dere engasjerer dere i en slik diskusjon!!

 

Dere hadde kanskje heller satt pris på en dokumentar fra Norges skjærgård, som fortalte om hverdagen til nyrike "båtfolk"?

 

Det står stor respekt av seilasen Berserk gjorde, og det er jeg sikker på at flertallet mener!!

:headbang:

Link to post
Share on other sites

Ingen er perfekt, heller ikke Berserk-gjengen.

At programmet er gjennomklippet for å få mest mulig uttelling av råmaterialet sier seg selv. Det er jo en vare (programmet) som skal selges. Har alltid prøvd å få med meg programmene som er laget, men har vel ikke sett alle episodene. Så vidt jeg har sett, så har Jarle Andhøy forberedt seg relativt godt for "ekspedisjonene" sine. Jeg vil tro at han så langt i sitt relativt unge liv har opplevde mer enn

de fleste av oss. For min del har han vært en inspirasjon med å gå foran og vise at man kan klare det

meste hvis man går inn for det. Der mange blir sittende igjen i sofaen, der utruster han en relativt

enkel båt og drar avsted..... Alex Rosén har jeg faktisk fått litt respekt for etter at han var med Berserk. Å dra avgårde i en sånn liten båt er jo ikke akkurat glamorøst. David Mercy virker

som en herlig type jeg gjerne skulle ha seilt på tur med selv. Han er god på hval-lokking, forstår jeg....

At Jarle Andhøy klarer å tjene penger på programmer og bøker er flott; det unner jeg ham.

At noen bryter loven med overlegg er ikke bra, men jeg klarer ikke å hisse meg opp over disse overtrampene.

 

Mvh

Pelle

Link to post
Share on other sites

:lol:

Alle programmene om Jarle er god underholdning.

Jeg gleder meg til hvert program

Hvis jeg skulle slå av eller hisse meg opp hver gang jeg ser noe på TV jeg egentlig ikke liker, blir det ikke mye Tv titting på meg.

Jeg lurer på om de som hisser seg opp over denne isbjørn historien aldri har gjort noe som er på kanten av loven ??

Det tviler jeg sterkt på.

Link to post
Share on other sites

Her er det kilometervis med råopptak som er klippet ned til et par timers drama. Tror nok virkeligheten på turen så litt annerledes ut.

To av karene er dessuten usedvanlig båtvante. At Jarle er i stand til å fikse det meste, har han bevist gang på gang. Få vet at Alex Rosen ble norgesmester i seiling, tror det var i 1988, husker ikke lenger i hvilken klasse.

 

Hele turen virker tatt på hælen, men disse gutta vet bedre hva de gjør enn mange av oss skjærgårdsseilere.

 

Rollefigurene her skal gå litt berserk, og det gjør de.

Isbjørnhistorien var ikke helt heldig, men den har de måttet betale dyrt for.

Redigert av wave (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Berserk serien er helt topp, og etter min mening noe av det beste som har vært laget av norsk båtrelatert underholdning (som vi er litt sulteforet på).

 

Hele familien sitter klistret foran TV'en når det er "berserk" tid. :lol: Håper det blir flere turer med disse gutta.

 

Stå på, Jarle og Alex!

 

:flag:

Link to post
Share on other sites

Jeg må bare slutte meg til alle de flotte kommentarene denne serien har fått. Jeg har nok ikke rent nok mel i min egen pose til å kritisere de små forseelsene som disse gutta har gjort :nonod: ...

 

Ikke har jeg interesse av det heller.... Det ser jo ut til at de kommer seg svært langt med denne seilbåten på 27 fot... så helt uten nautisk kompetanse er de nok heller ikke.

 

Synes all besetningsmedlemme gjør en fin figur og serien er underholdene og lærerik... Ser alt frem til neste episode

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Smaken er som baken osv...... :wink:

Flere av tilhengerene av Berserk & co, dra fram at man "hisser" seg opp, men der må jeg bare bekjentgjøre at så ikke er til fellet for mitt vedkommende.

Til det er serien for useriøs og tråden ubetydelig!

Ikke kan jeg se at jeg har ordlagt meg slik at det kan forstås dit hen.

Har normalt godt humør, også i denne sammenhengen...er bare ikke enig i at dette er god underholdning.

Kan forstå at mange av dere er sulteforet på film fra blåmyra, med båten under burkaen osv...

 

SÅ!

Fortsatt kos dere med Berserk!

Regner med det går med en del fludium og potetgull under disse seansene?? :wink:

Link to post
Share on other sites

Heisan !

 

Jeg er en av de som nyter denne serien , og ler litt da . :smiley:

 

Litt av greia for meg , er at det er en gammel billig seiler , og ikke et millionbudsjett.

 

Slike gamle 80-talls seilere er det mange som har selv, derfor blir det ekstra morsomt å se hva man kan få til med en slik. Litt gjenkjennelse osv.

 

 

Men et aber synes jeg går ved forsikring, generellt ved slike eventyr-færder.

At polfarere osv skal måtte reddes for våre skattepenger , liker jeg ikke. :nono:

 

 

Hilsen Opus :flag:

Link to post
Share on other sites

Men et aber synes jeg går ved forsikring, generellt ved slike eventyr-færder.

At polfarere osv skal måtte reddes for våre skattepenger , liker jeg ikke. :nono:

Hilsen Opus :flag:

Jeg vet ikke om denne seilasen er å betrakte som mere "alvorlig" enn det som Hvermansen foretar seg enten det er over nordsjøen eller til Svalbard eller til Skagen for den saks skyld...

 

Personlig så er ikke jeg kompetent nok til å vurdere hvem som er "berettiget" til å reddes av våre skattepenger og hvem som ikke er det... Jeg håper heller aldri at jeg kommer i en situasjon som gjør at jeg må velge dette.

 

Det finnes jo en mulighet for staten å gjøre krav om erstaning for redningsaksjonen om det har vært vist grov uaktsomhet...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke om denne seilasen er å betrakte som mere "alvorlig" enn det som Hvermansen foretar seg enten det er over nordsjøen eller til Svalbard eller til Skagen for den saks skyld...

 

Personlig så er ikke jeg kompetent nok til å vurdere hvem som er "berettiget" til å reddes av våre skattepenger og hvem som ikke er det... Jeg håper heller aldri at jeg kommer i en situasjon som gjør at jeg må velge dette.

 

Det finnes jo en mulighet for staten å gjøre krav om erstaning for redningsaksjonen om det har vært vist grov uaktsomhet...

Og nettopp for å slippe denne problemstillingen er det krav om forsikring når man ferdes på Svalbard.

Link til lover & forskrifter

http://www.sysselmannen.no/

 

Når det gjelder Berserk-gutta så har jeg stor respekt for hva Andhøy har fått til med enkle midler når det gjelder seiling og sjømannskap - men opptakene jeg har sett med isbjørn og hvalross vitner om relativt stor mangel på respekt for dyrelivet.

F.eks noen som la merke til da de med Berserk fulgte etter en svømmende isbjørn på kun 5-6 meters avstand...?

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...