Fantino Svart 13.Mai Del på Facebook Svart 13.Mai Om du skal unngå spenningsdropp på startbatteriet er det ArgoFET eller DC-DC lader som gjelder. Om du ikke vil gjøre noe for å få lading fra begge motorer så er vel det aller enkleste å kople en DC-DC lader mellom start og thrusterbatteri. Men det er penger ut vinduet om du senere vil bygge om til å lade alt fra begge motorer. I så fall ville jeg gått for en eller to ArgoFET. Sitér dette innlegget Link to post
blue moon Svart 13.Mai Del på Facebook Svart 13.Mai Takk Fantino, holdt en knapp på ArgoFet VS de mindre relene.. Victron har to typer med 3 utganger 100 og 200A. Jeg har 2x 95AH start og 1x Optima Red 50Ah(?) Jeg burde vel få for den største da ? Den samme dynamoen lader også thruster baug samt forbruk 2stk 75AH, 1stk 100AH blysyre, så er det montert en DCDC til 2stk Litium. Det er vel grenser for hva den skal lade, kanskje jeg gjør lurt å se på muligheten til å lade fra babord motor også.. Ny båt for meg med mye batterier, nok å sette seg inn i. Men dette har fungert flott for forrige eier, bortsett fra at dette akterthruster batteriet ikke er satt opp på noe dynamo lading da. Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
Fantino Svart 13.Mai Del på Facebook Svart 13.Mai blue moon skrev 50 minutter siden: Takk Fantino, holdt en knapp på ArgoFet VS de mindre relene.. Victron har to typer med 3 utganger 100 og 200A. Jeg har 2x 95AH start og 1x Optima Red 50Ah(?) Jeg burde vel få for den største da ? Den samme dynamoen lader også thruster baug samt forbruk 2stk 75AH, 1stk 100AH blysyre, så er det montert en DCDC til 2stk Litium. Det er vel grenser for hva den skal lade, kanskje jeg gjør lurt å se på muligheten til å lade fra babord motor også.. Ny båt for meg med mye batterier, nok å sette seg inn i. Men dette har fungert flott for forrige eier, bortsett fra at dette akterthruster batteriet ikke er satt opp på noe dynamo lading da. Det er dynamoen som ‘styrer’ kapasitet på ArgoFET så du bør nok gå for 200A siden D4 har 115A dynamoer, selv om disse neppe noen gang leverer over 100A i realiteten. Og det er ikke andre ladeskiller/skillerele eller lignende ombord? Dvs batteriene skilles bare med brytere? Vet jo ikke størrelsen på Lithium og tilhørende DC-DC-lader, eller kabling til baug og hekkthruster (om disse står plassert ved thruster eller sentralt) så mange ukjente her. D4 har gode dynamoer som kan lade Lithium direkte så det er en mulighet å flytte DC-DC lader, feks dersom det mangler feit kabling til thrusterbatteri bak? Med 2 stk. ArgoFET 200A kopler du en dynamo på hver inngang og kan kople utgangene sammen parvis til 3 banker feks, eller splitte enda mer om nødvendig/ønskelig. Da er store trekk på startbatterier eliminert. Eller du kan gå DC-DC ruta fullt ut. Da trenger du vel i så fall 2 stk DC-DC ladere til for å isolere lading av thrusterbatterier fra Start. Så kan du fordele lading av forbrukspakkene på de to dynamoene. Men da har du fortsatt et system som avhenger av operasjon av hovedbrytere for å isolere pakkene (om antakelsen over er riktig) og thrustere vil ikke få særlig hjelp fra dynamoer under kjøring. Så jeg hadde gått for ArgoFET. Og, på en Sealine F37 er det gjerne en ankervinsj også? Eller to? 😁 Sitér dette innlegget Link to post
Sjømannen_kalle Svart 14.Mai Del på Facebook Svart 14.Mai Hei. nå har ikke jeg lest alle kommentarer til beskrivelsen. Men er det slik å forstå at med kobling av VSR så dropper man hovedstrømbryterne? Setter man heller på sikringer på plussene? Sitér dette innlegget Min prosjekttråd Link to post
index Svart 14.Mai Del på Facebook Svart 14.Mai Sjømannen_kalle skrev 4 minutter siden: Men er det slik å forstå at med kobling av VSR så dropper man hovedstrømbryterne? Setter man heller på sikringer på plussene? Jeg har både VSR og hovedbrytere. Synes det er tryggest slik. VSR styrer lading, hovedbrytere styrer forbruk av strøm. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
TheChieF Svart 14.Mai Del på Facebook Svart 14.Mai Joerg Becker skrev On 14.2.2024 at 9.55: Når siden vises A eller Ah med (+)plusstegn foran? Hvilken type monitor er det, og hvis ikke fra Victron, hvilken målemetode bruker den? Neste spørs: Ser du både strøm A og spenning V på samme måleinstrument, eller er det på Batterimonitor du leser strøm, og så spenning på f.eks. motor-instrumentene/volt-meter på dashbord? Jørg Har victron bmv 700, victron 75-15 solcelle kontroller, victron argofet 200-3, og victron 12/25 lader. Begge leses på monitor, og viser forøvrig likt når det gjelder volt på motorer. (Digitale på motorer) Men ved motorer i gang som sagt, vises opladningsstrøm med - foran tall. Får ikke vist det med skjermbilde nå, da båten fremdeles er på land. Begge dynamoene er koplet til inn på argofet. Min mistanke er at årsaken ligger der. Sitér dette innlegget Link to post
eivindch Svart 15.Mai Del på Facebook Svart 15.Mai Her beskrives mange kompliserte opplegg. Jeg har det så enkelt at forbruk- og startbatteri kobles sammen med et rele når motoren går, d.v.s. styres av D+ på generatoren Ellers kobles start- og baugpropell-/ankerwinch-batteriet sammen med rele styrt av hovedbryteren til startstrømmen. Slik får jeg ladet samtlige batteier. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 16.Mai Del på Facebook Svart 16.Mai TheChieF skrev On 14.5.2024 at 18.36: Men ved motorer i gang som sagt, vises opladningsstrøm med - foran tall. Får ikke vist det med skjermbilde nå, da båten fremdeles er på land. Begge dynamoene er koplet til inn på argofet. Min mistanke er at årsaken ligger der. Tror det ble sagt tidligere. Men normalt vises minus (-) kun når strømmen passerer shunten fra batteri-side (der skal det bare være batteriet tilkoblet) mot fordelingen ("forbruks-side", der også både dynamoen og alle andre ladekilder skal være tilkoblet). Når du har dynamoene tilkoblet MosFet eller diodefordeler ligger dem altså bak en enveisventil.Det igjen betyr at dynamoene ikke kan være årsaken for at det vises minus, med mindre dem ikke lader. I så fall vises det utladnings-strøm, dvs. fra batteri og inn i forbrukssystemet. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.