Jump to content

Dynamo og lading av flere batterier


Ingar

Recommended Posts

Ingar:

Problemet er ikke at dynamo ikke lader. Den lader normalt selv om jeg bryter D+ ( L) og deretter starter motor og det er vel fordi den får spenning via tenning på IG terminalen. Problemet er at jeg ikke får spenning ut av dynamo som kan styre et rele.

Joerg og Ingar:

Jeg bruker begrepet D+ fordi dette er brukt i tegningen til Ingar. På min Denso 101211-9940 så er det Terminalen som er merket L som jeg forventer å få 14 V på når den lader.

Kan det være at Denso L terminal ikke oppfører seg som D+ slik Ingar har beskrevet.

 

Det jeg kan måle er at L blir jordet når dynamo ikke lader og den har brudd når dynamo lader. Denne funksjonaliteten får også ladelampe til å virke normalt.

 

Nedenfor har jeg regulatorskjema fra manualen til motoren

 

Her er L fra ladelampa koblet til kollektor på tranistor. Så blir base styrt fra IC og emitter går til jord. Etter dette er transistor en bryter som styres av IC. Jeg antar da: når dynamo ikke lader kobles L til jord og når dynamo lader så brytes L. Jeg kan ikke forstå at det kan komme 14 V til L under lading. Hvordan skal denne spenningen komme fram til L . Den kan ikke gå via IC og base for da vil L bli jordet i transistor. Når jeg måler spenning på L uten at dynamo lader så er denne 0,7 V og det er vel spenningsfall over transistor til jord.

 

Spørsmålet nå er om dette er helt normalt og at dynamo ikke gir ut 14 V.

 

Oppsummering: dynamo lader normalt og alt er ok, så problemet er at jeg savner 14 V til å styre et rele. Når jeg kobler releet til L så lyser ladelampa svakt når motor startes fordi den da jordes via releet siden det blir brudd på L i regulator.

 

Skjemaet er litt forvirrende med disse små sirklene og stippla liner. Dette angir hva som er regulator og dynamo.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Dette er en helt spesiell løsning som jeg aldri har sett før. Statoren er stjernekoblet og den ekstra likeretteren for D+ mangler. Så da stemmer nok teorien din.

Ladelampen styres motsatt av hva som er vanlig, ved at den ene polen er tilsynelatende permanent jordet. Den andre polen må da enten legges åpen (Slik du vel har målt) eller kortsluttes til jord når dynamoen lader og strømmen begrenses av den 'Load' motstanden helt til høyre. Som du sier er det ikke lett å forstå seg på den tegningen, hva som er forskjellen mellom de svarte og runde forbindelsene. Stiplingen av ledingene trodde jeg først skyldes dårlig trykk-kvalitet. Men det innebærer at B+ er kortsluttet til jord... (via den øverste kabelen)

 

Mulig Jørg kjenner denne dynamoen. Vil tro beste løsning er å bruke et spenningsstyrt rele, BEP eller Biltemas Kinakopi.

Link to post
Share on other sites

Ingar:

Jeg har hatt et spenningstyrt rele "sure power" på 100 A som Ladac har benyttet i løsninger. Dette senser spenning på både forbruk og start og kobler sammen når lading pågår. Men jeg vill ikke ha denne løsningen. Når jeg satte på landstrøm så koblet dette releet sammen og alt var ok. Etter et par dager går min 30 A Ladac lader over til koselading på 13,1 V og fortsatt var bankene koblet sammen. Men jeg har også batterimeter og så at forbruksbanken tappes over tid fordi spolen på dette skillerelet trekker 600 mA. Under koselading så tappet jeg batteriene.

Jeg har montert en Ctek lader som kjøres i AGM modus på Maxxima start batteriet og Ladac står bare mot forbruk batteriene som er vanlig bly. Siden jeg ikke lenger benytter dette kraftige releet så tapes ikke lenger batteriene under koselading. Det jeg trenger nå er en løsning som bare kobler sammen bankene når motor går.

Link to post
Share on other sites

Skjønner.

Beklager, men da har ikke jeg noe å bidra med, om ikke Jørg vet så kan du forsøke å sende en internmelding til logget av.

Han kjenner til svært mange dynamotyper, men takket dessv. for seg av grunner jeg ikke vet.

 

(jeg mener BEP/Biltema trekker langt under 600ma i aktiv tilstand, det er behørig omtalt i en annen tråd.)

Link to post
Share on other sites

Det jeg trenger nå er en løsning som bare kobler sammen bankene når motor går.

 

 

Hva med vanlig lite 12V rele, styrt fra D+ på dynamoen som kobler inn det spenningsstyrte reléet når motoren går?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Takk til dere som har prøvd å hjelpe.

 

Ja Lars det er det jeg egentlig skal. Jeg har fjernet styringslogikken til skillereleet og skal bruke dette som et vanlig rele styrt av et lite Omron som bare trekker 50 mA . Problemet er at min dynamo ikke gir ut noen spenning som jeg kan bruke til å styre det lille releet. Dialogene med Joerg og Ingar ovenfor avdekker problemet.

 

En jeg kjenner (som også er her på BP) har en Riviera med samme motor/ årsmodelll og han har et rele som kobler når dynamo lader. Vi får se om han får tips fra Huseklepp om hvordan dette er gjort.

 

Jeg lurer nå på om jeg skal lage min egen spenningstyrte løsning på det lille Omron releet. Jeg vet det kobler ved ca 8/9 V så hvis jeg setter inn en motstand før spolen og tar spenning via tenning så vil denne ha 14,4 når motor går ,så må jeg tune motstanden slik at releet bare kobler når spenning er ca 14,4. Når tenning slås av vil releet slippe.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen, back etter en travel lørdag.

Beklager, det var en annen Denso jeg hadde i hodet.
Men etter denne skissen nå kan jeg også bare konkludere at målingene du tokk må være korrekt,
Skal vane meg til å spørre igjen om nøyaktig type i fremtiden, isteden for å mene.

 

Men da hadde det vært interessant med å høre hva din bekjent forteller.
Ellers er det fortsatt spørs om det er så glup med en reléstyring uten forsinkelser, mener jeg.
Spesiell med store batterier og kraftig/lenge ettergløding er det ikke så dumt å bruke styringer som gjør det annerledes.

 

Den stiplete linien (hvis jeg skjønner riktig hva dere mener) er nok bare for avgrensning av alternator og regulator enhetene på tegningen.
Ellers ville denne dynamoen ryke med det samme. :-)

Topa, jeg går ut i fra at du vill gjenbruke det du har.
Ellers er det enklere med normale eller programmerbare/justerbare VSR, det finnes mye forskjellig.
Men problemet ditt er da bortivekk med t.o.m. enkleste VSR.

 

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Dynamoen til Topa er en vanlig Denso type 101211 - 9940 som sitter standard i de fleste nyere Yanmar 6LP. I min båt (Riviera 925 - 2006 modell) er det originalt lagt opp skillerele som kobler sammen start- og forbruksbank via D+ når motor startes opp. Dette har så langt fungert optimalt og er den løsningen Topa også ønsker. Problemstillingen er å finne hvilken terminal/ fargekode på kabelen som fungerer som D+.

Ettergløding i innsuget er ikke tema i denne sammenhengen da etterglødingen er permanent frakoblet.

 

bilde

 

Altså, på hvilke av disse kan D+ hentes ut for relestyring på ca. 200 mA ?

bilde

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

hei! jeg har kjøpt helt ny tohatsu ETPS med trim tilt og EL- start firetakt 15hk, noen som vet hvordan jeg kan få ladet batteriet jeg har via motoren? også er det vel mulig å "trimme" 15 hk til 20 hk for de har jo samme sylindervolum (301cc) det ville vært fint med hurtig svar!! :) :lol:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei,

Jeg har koblet opp en Biltema dynamo som erstatning for den originale på en vp md7a. Får over 14A lading, men ladelampa lyser..spenningen på batteriet øker fra 13,6 til over 14 med en gang det er fyr på motoren. Har koblet det enkelt, kun til startbatteri for en start. Gammel dynamo hadde to uttak, et til start og et til forbruk ( marshall). Noen som skjønner hvordan dette henger sammen?

Takk!

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...
  • 9 måneder senere...

Lader på rundt 14 v på voltmetret ved normal gange.Den D+ kabelen står riktig i. Finner rett og slett ikke noe ut av det. Var ikke slik før jeg skiftet dynamo.

 

Lyser ladelampen når du slår på tenningen (uten å starte motor) ?

 

Du skriver at når motoren går så lyser ladelampen hele tiden. Lyser den med full styrke?

 

Har du turteller tilkoblet dynamo, og i såfall, virker den normalt ?

 

??

 

:smiley:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Hei Bjørn.Lade lampen lyser når jeg slår på tenningen og forsvinner under oppstart.Den lyser med full styrke hele tiden etter start.Tur telleren fungerer som den skal .Alt fungerte helt til jeg måtte skifte dynamo. Den nye dynamoen ble også testkjørt før jeg satte den inn,da det var en dynamo som en venn hadde liggende..Den var ikke brukt.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Jeg har to motorer med hver sin dynamo. Disse har alltid vært koblet rett til felles batteribank uten sens-ledning, skilletrafo eller andre duppeditter. Er dette pitensielt skadelig for batteriene eller dynamo? Kan batteriene feks få for høy ladespenning?

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei. Beklager hvis det blir feil å poste spørsmålet her. Mulig emnet har vært behandlet her før, men det er en lang tråd.

Jeg er førstegangs båteier med en litt forskjømt Bavaria 32 Sport -05 med 2 x Kad32.som ble innkjøpt i fjor høst.

Problemet nå er at forbruksbatteriene ikke lades av motor. Mulig at dette har vært der siden båten ble kjøpt, men da hadde jeg plass med landstrøm. Det har jeg ikke nå.

Ved å måle spenning på batteriene og følge ledningene har jeg avdekket at BB motor kun lader sitt eget forbruksbatteri. STB motor lader sitt eget batteri og forbruksbatterier. Dvs det er nettopp det den ikke gjør. Startbatteriene er Biltema SMF på 105 eller ca 135 A (bildet jeg tok ble uskarpt) og er 1/2 og 1 1/2 år gamle.. Forbruksbruksbatteriene ble i følge to eiere siden byttet i 2011 eller -12. Det skal være AGM i følge den tidligere eieren. Batteriene er festet med "byggskum" og viser ingen tekst på sidene jeg kan se så jeg ser ikke fabrikat eller kapasitet, men de ser ut til å være fysisk større enn originalt og har målene ca L49 xB23xH21. Begge polsko er på en kortside og har avstand ca 14 cm. Forbruksbatteriene har nok vært kjørt langt ned flere ganger. Det analoge voltmetere i cabinen har vært under 10 V.

Under drift viser det analoge voltmeteret på instrumentpanelet ca14 V for BB motor, men STB motor kan vise helt opp mot 16 V. Denne spenningen finner jeg ikke igjen på batteriene.

 

Motorene har gått ca 650 timer og jeg betviler at børster har vært byttet siden de var nye.

 

For øyeblikke er forbruksbatteriene koblet helt vekk og separert og jeg lader nå det ene med en batterilader fra Biltema, art.nr. 37746 innstilt på 10 A (som er det jeg har til rådighet på låneplassen jeg nå står på). Forhåpentlig kan jeg flytte lader til det andre batteriet i morgen tidlig.

 

Det er en Sure Power Industries Multi battery Isolater model 702 montert mellom STB motor og de to batteribankene.

 

Så kommer da spørmålet.

Hva må jeg gjøre for å få lading igjen fra motor? Siden jeg ikke har landstrøm på fast plass og ligger mest i utehavn har jeg behov for rask og effektiv lading.

 

 

Redigert av Bellil (see edit history)

D5L

Link to post
Share on other sites

Bellil skrev for 2 timer siden:

Under drift viser det analoge voltmeteret på instrumentpanelet ca14 V for BB motor, men STB motor kan vise helt opp mot 16 V. Denne spenningen finner jeg ikke igjen på batteriene.

Hvis voltmetrene dine viser riktig høres det ut som om du har et brudd eller dårlig kontakt underveis. 

 

Hvis jeg var deg ville jeg nok begynt med å lage et el-skjema over anlegget ditt. Det vil hjelpe både deg og andre med å resonnere. Begynn med en enkel skisse av det du vet, og følg ledninger og utvid etterhvert. Legg deg på magen og følg hver ledning og skriv hvor den starter og stopper, så endrer du skjemaet. Suppler med bilder og legg ut her, så tipper jeg du får rikelig med tips :smiley:

Link to post
Share on other sites

Tipper stb motor har sensekabel koblet til batteri som ikke blir ladet. Dermed pøser den på opp mot 16 v siden den registrer bare rundt 12 v. på batteriene som ikke får ladestrøm. Da blir oppgaven og finne ut hvorfor ladestrømmen ikke kommer frem til disse batteriene.

Link to post
Share on other sites

Mål ut av Sure Power skillediode, på den som går til forbruksbank, her har du ikke annet enn batterispenning når motor går, om den er røket. Bytt til et diodeskille som kan ta minst maksimalstrøm fra dynamo i hver retning, eller bytt til automatisk skillerele feks Bep vsr e.l.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...