Jump to content

Dynamo og lading av flere batterier


Ingar

Recommended Posts

Nei, det har jeg ikke fått med meg. Hvilken modell har du? 

Ellers, ut fra det du beskriver vil jeg slå et slag for det enkleste av det enkle, dvs den løsningen jeg har i Viksunden. Du kjøper deg et billig 100A relé fra ebay som du kobler slik at det lasker batteriene i parallell. Styrestrømmen henter du fra 61 på dynamoen. Det som skjer er da at batteriene parallellkobles når du starter motoren og dynamoen begynner å gi spenning. Når du stopper motoren bryter releet,  og batteriene isoleres. Løsningen er beskrevet tidlig i denne tråden. 

Link to post

Takk igjen Komodo, dersom en diodebro i dynamoen svikter hva skjer da ?

 

a Dersom motoren går vil jeg da tappe ned begge batteriene uten at jeg merker det ?

b Dersom jeg har slått av tenninga men ikke brutt strømbryteren, hva tappes ut da ?

Edited by dieselfan
Link to post

Hmm, det har jeg ikke tenkt på. Så da får vi tenke litt :giggle:

Du har voltmeter ombord eller?? 

Hvis dynamoen slutter å lade vil batteriene bli separert, så da tapper du ikke startbatteriet med forbruk. Hvis dynamoen ikke slutter å lade har du ikke et problem :smiley:

 

Slår du av tenninga har også dynamoen sluttet å lade, så da er batteriene isolert. Forbruk tapper forbruksbatteriet, og det du evt har koblet på startbatteriet tapper det.

Link to post

Takk Komodo, innrømmer å ha voltmeter... men ute i havet er det andre ting som har pri 1,2 og 3...  og sjefa sier at jeg toppen er i stand til å tenke på tre ting... så da er liksom ikke voltmeteret med da....   (1 stk kliss ny VDO viewline med den peneste ringen, til ingen nytte)

Link to post

Helt ærlig - jeg får så hetta av strøm. Har akkurat nok IQ til å forstå at jeg overhode ikke kan vurdere det....  jeg trenger at noen sier : gjør det sånn !!   

Også oppdaget jeg at jeg ikke hadde landstrømlading med på diagrammet... hvor skal det kobles inn ?

Bør jeg velge en eller to kanals lader på landstrømmen og hvor mye bør de lade med når jeg har 105A batterier ?

 

  

Link to post

Komodo sin løsning er den absolutt billigste og enkleste løsningen. Men jeg forstår at du vil ha det litt mere «sikkert» eller automatisert om noe hender? Da tror jeg kanskje, som du selv sier, at VSR kanskje kan være noe for deg. Batteriene er da koblet sammen kun inntil spenningen synker til 12.8V på startbatteriet. (De kobles sammen først ved rundt 13.4V)  I dag er det DVSR som er mest vanlig og det senser på begge batteribankene. Er spenningen under så er batteriene alltid frakoblet. Har montert noen BEP vsr opp gjennom årene og samtlige fungerer den dag i dag. Biltema har også VSR og det monterte jeg for første gang nå i år. :giggle:

Edited by Kjellg
Link to post
dieselfan skrev for 16 timer siden:

Helt ærlig - jeg får så hetta av strøm. Har akkurat nok IQ til å forstå at jeg overhode ikke kan vurdere det....  jeg trenger at noen sier : gjør det sånn !!   

Et ærlig svar det dieselfan :yesnod:  Men jeg må jo si at jeg er litt overrasket. Med den innsikten du viser i båt, motor og feilsøking, trodde jeg du hadde god kontroll på elektro også... Vet du hvordan et rele virker?

Link to post

Takk for positiv omtale Komodo og takk til Ingar, Kjellg og Joltus for klare innspill og brukererfaringer.

Jeg forstår hvordan enkle releer virker... men trenger en person til for å forstå dobble...

 

Kjøper inn det som trengs for rele løsning og DVSR på lørdag. Jeg har flere båter og kommer til å innstallere begge variantene i hver sin båt, begge har enkeltbatteri i dag. Kommer til å samle argumenter og prøve og forstå alternativene og velge den "vi" tror mest på til den havgående båten, det er den som er viktig. Flatt batteri i Stavern havn eller på Merdø er ikke kritisk.... det fremkaller stort sett bare latter og litt hoderisting fra de som 4 separate banker...  

 

Jeg ser at det nå går an å følge en/alle tråder og jeg ser at hver gang jeg poster et spørsmål/svar i denne tråden så vekker jeg 27 mann/mus, så jeg skal prøve å begrense meg. Men vit at dette har vært til stor hjelp for meg og er uten tvil det viktigste sikkerhetsmessige problemet jeg har hatt. Om noen kan anbefale en landstrømlader som er kjent for lite feil og som har en fornuftig størrelse til 2x 105A batterier så ønsker jeg meg det.

Edited by dieselfan
Link to post

Det er ikke bare du som har hatt glede av denne tråden @dieselfan. Etter å ha lest tråden valgte jeg løsningen i sitatet over i vår Viksund, og har ikke angret en dag på det.

 

Ingar skrev On 21.1.2006 at 12.40:


skillerele.jpg

Tegningen viser koblingsmåte:
lading.gif



 

Tips til rele:

https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_nkw=200A+12V+relay&_sacat=0&_sop=15 

Rett i postkassa for under femtilappen...

 

Den eneste svakheten jeg har oppdaget med denne løsningen er at ved stooort strømtrekk (langvarig trusterkjøring) vil spenningen på startbatteriene (som jeg har koblet trusteren til) synke så mye at strømbidraget fra forbruksbatteriene blir så høyt at releet kan brenne. Dette skjedde meg en dag det blåste mye, og jeg kjørte trusteren lenger enn vanlig. Vi har en Sleipner SE80, og den trekker myyye strøm :yesnod: Jeg løste problemet midlertidig ved å åpne releet og reparere det ved å lodde på en ledning, da fungerte det resten av ferien. Etter ferien løste jeg problemet ved å koble to like releer i parallell. En annen og enklere løsning er å sette inn et større rele:

https://www.ebay.com/itm/12V-100A-SLIVER-CONTINUOUS-DUTY-SOLENOID-RELAY-300A-IN-4-TERMINAL/133033582998?hash=item1ef96b6196:g:p6QAAOSwuXxcwnJL 

 

Fordelen som jeg ser det med konvensjonelt rele kontra VSR er at når jeg trenger et stort strømtrekk vil batteribankene fortsatt være lasket sammen til en selv om spenningen synker under 12,8V, hvor et VSR vil skille bankene. Dette gjør at trusteren blir mye mer effektiv enn når en av bankene må forsyne den alene. 

Link to post

Hei,

Jeg tar opp denne tråden igjen, lading av flere batterier om bord blir aldri uaktuelt.

Jeg har en Mahle MG 309 100A dynamo montert på en Volvo Penta KAMD43. Denne leverer til forbruksbank (3x 115Ah) og startbatteri (1x 50Ah) via en Volvo Penta 120A Multi batteriisolator.

Spenningen både ut fra dymano og inn på isolator er 14,5V, men faller nødvendigvis etter isolator til 13,8V målt direkte på batteriet. Planen var å trekke sensekabel til forbruksbanken for å kompensere for spenningsfallet i isolatoren, og dynamoen har en kabel med gul strømpe jeg antar er til dette.

Imidlertid ble jeg skeptisk da jeg så hvordan det er koblet i dag (bilde), for så vidt jeg kan se er den lagt på B- på dynamoen. Slik jeg skjønner det skal sensekabel kobles direkte til + på forbruksbanken, og det virker veldig rart å skulle flytte noe som er koblet til minus over til pluss et annet sted i systemet...

IMG_7352.JPG.b0ec0ea00f6b81670de6f32e2e0cbdd0.JPG

Stemmer det at den gule ledningen som kommer ut av dynamoen er ekstern sense?

Skal den faktisk legges til + på forbruksbanken?

Hvis ikke, hvor skal den kobles til for å kompensere for spenningsfallet i isolatoren?

 

Tusen takk for svar

 

Mvh Gunnar

Link to post

På mine KAD32 er nå gul senskabel flyttet til + på batteri. Riktignok via en Sterling ProSplit, men det blir en det samme.

 

Feilen hos meg var at motoren som ladet forbruksbank og eget startbatteri hadde tre røde kabler på dynamo. En til starter, en til den svarte kontrollboksen og en til skillediode. Følgelig gikk det strøm direkte til startbatteri via starter. Løsningen var å kun ha kabel til skillediode tilkoblet dynamo og koble de to andre sammen med en bolt og isolere med tape.

Link to post
GSB skrev On 8.6.2020 at 22.21:

.

.

.

Stemmer det at den gule ledningen som kommer ut av dynamoen er ekstern sense?

Skal den faktisk legges til + på forbruksbanken?

Hvis ikke, hvor skal den kobles til for å kompensere for spenningsfallet i isolatoren?

 

Hvordan gikk det og hvilken løsning endte du på?

 

Her er en link til et bilde som viser kobling av dynamo fra Valeo https://www.yachtboatparts.com/ekmps/shops/boatspares/images/volvo-penta-873770-alternator-45-50-55-60-70-amp-please-select-70-amp-non-genuine-equivalent-[2]-8340-p.jpg

 

Jeg har bare erfaring fra en båt, men til gjengjeld har jeg erfart mye rart med den ;-(

 

Trond

 

Link to post
GSB skrev On 8.6.2020 at 22.21:

Planen var å trekke sensekabel til forbruksbanken for å kompensere for spenningsfallet i isolatoren, og dynamoen har en kabel med gul strømpe jeg antar er til dette.

Imidlertid ble jeg skeptisk da jeg så hvordan det er koblet i dag (bilde), for så vidt jeg kan se er den lagt på B- på dynamoen. Slik jeg skjønner det skal sensekabel kobles direkte til + på forbruksbanken, og det virker veldig rart å skulle flytte noe som er koblet til minus over til pluss et annet sted i systemet...

IMG_7352.JPG.b0ec0ea00f6b81670de6f32e2e0cbdd0.JPG

Stemmer det at den gule ledningen som kommer ut av dynamoen er ekstern sense?

Skal den faktisk legges til + på forbruksbanken?

Hvis ikke, hvor skal den kobles til for å kompensere for spenningsfallet i isolatoren?

 

 

Denne dynamoen fra Iskra har ikke sense og ser du under så ser du at kabelen er blå.
Strømpa du ser er bare ekstra isolasjon og ha ikke noe å gjøre med Volvo som valgte selv "Gul" som farge for sensekabelen på Valeo.

Denne kabelen på bildet er minus til regulatoren, og må altså kobles til minus (-)

:seeya:
Jørg

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...