Jump to content

Dynamo og lading av flere batterier


Ingar

Recommended Posts

Det stemmer ganske bra Hegra. Den gule ledningen fra dynamo STB er koblet fram til forbruksbatteri.

Skal gjøre som Gullfisk skriver og måle på skilledioden senere i dag. Dersom den er gåen, som jeg antar at den er, har noen da en anbefalt erstatter som fortrinnsvis kan kjøpes i en butikk i "nærheten" av Son? Dvs Oslo - Fredrikstad.

Jeg regner med at dynamoene er originale 60 A.

D5L

Link to post
Share on other sites

Kanskje heller en Victron Argofet 100/2(FET-basert 'skillediode'), så får du skilt batteribankene uten spenningsfall og strømtrekk ved stilleligge. Enkel å koble opp, la sense stå på forbruksbatteriene og du trenger kun en tynn leder fra Argofet til minus i tillegg til batterikablene.

Link to post
Share on other sites

Vel så enkelt var det ikke.

Forbruk er koblet helt vekk fra båten og jeg prøver å lade de opp med ekstern 10 A lader (Biltema 37746). Det ene har nå stått på i 24 timer og lader forteller at det det "halvfullt", Dvs ikke i hvert fall ikke toppladet.

Skillediode står på vegg i stikkabin. Uten drift på motor måler jeg batterispenning på startsiden av skillediode, 2,x V på inngang fra dynamo og 0 V på forbrukssiden. Når jeg starter motor får jeg "ladespenning" på både start og forbrukssiden, ca 13,8 V. Det er noe forbruk koblet direkte på forbruksbanken via denne kabelen, blaa noe Raymarine, trim og noen 12 V sigarettuttak. Siden forbruksbatterier er koblet helt vekk så får dette forbruket strøm via skillediode når motor går.

 

Uten motordrift måler jeg på startbatteriene:

BB12,8

STB 12,8

Dette er Biltema 80-21353 135 Ah SMF-batterier.

Med drift på motorer måler jeg (de lader sitt eget startbatteri):

Etter ca to minutter på tomgang er spenning:

BB 13,8

STB 13,8

Kjører jeg på med litt omdreininger på motor faller spenning mot 13,3. Gjelder begge sider.

 

Ladespenningen synes jeg er lav. Kan det være at forbruksbank blir kjørt så langt ned at dynamo ikke klarer å lade disse opp igjen? Landstrømlader gjør det, men usikker på til hvilket nivå de da blir ladet.

 

Har ikke veldig lyst til å gå løs på dynamo uten å "vite" at det er der problemet ligger.

 

Takker for all hjelp.

D5L

Link to post
Share on other sites

Siden forbruksbatteri er koblet fra, hvor er nå sensekabel? Står denne på dynamoinngang av diode så er tallene greie. 

Det er helt normalt med spenningsfall over skilledioder og det er dette sensekabel skal kompensere for. Men hvis sensekabel ikke er på batterisiden av dioden så blir det typisk litt over 14volt ut fra dynamo, men bare litt over 13 på batteriene. Med sensekabel på batteri gjerne 14,8 ut fra dynamo og 14,2 på batteriene. Bare ca. tall dette.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Senskabel var under måling kablet slik: Dynamo, koblingspunkt ved forbruksbank, kabel fra diode til forbruksbank. Dvs at den forsåvidt var koblet til forbruksbanksiden av diode. Hvis det ga noen mening.

 

Nå har det ene forbruksbatteriet stått på ekstern lader i 25 + timer med 10 A og er ikke ferdigladet. Hvis lading er enkel matematikk skulle det tilsi at batteriet har blitt tilført 250 Ah. Jeg tror ikke batteriet har så stor kapasitet.

D5L

Link to post
Share on other sites

Nå ble jeg litt i tvil hva du mener, men den gule sensekabelen bør være tilsluttet direkte på batteriet. Om den står på batterisiden av dioden blir omtrent det samme. Den trenger ikke være på begge punktene.

Men igjen, forstår jeg riktig at det under siste måling ikke var noen batteri på forbrukssiden, bare noen få forbrukere direkte på utgangen av diode ?? I så fall senser ikke senseledning på batteri, bare på de få apparatene som er tilsluttet og aner ikke hvordan dynamo reagerer når det ikke måles på batteri. Jeg hadde flyttet sensekabel over på startbatteri under målingen, og sett hvordan målingen ble da, eller koblet til et batteri du vet er ok.

Link to post
Share on other sites

Klipte av gul ledning som var koblet på forbruksbank, som jeg antar er sensekabel, og klemte denne på startbatteri.

Voltmeter til VP viste 12,5 i start og økte til 13,1 etter ca 2 min.

Med mulitimeter målte jeg etter ca 4 minutter 13,8 volt på inngang skillediode, samme på utgang til startbatteri og 13,4 på utgang forbruksbank.

 

Økte turtallet til 1600 og da falt spenningen på inngang skillediode til 13,3 V.

 

D5L

Link to post
Share on other sites

Bellil skrev 43 minutes ago:

Klipte av gul ledning som var koblet på forbruksbank, som jeg antar er sensekabel, og klemte denne på startbatteri.

Voltmeter til VP viste 12,5 i start og økte til 13,1 etter ca 2 min.

Med mulitimeter målte jeg etter ca 4 minutter 13,8 volt på inngang skillediode, samme på utgang til startbatteri og 13,4 på utgang forbruksbank.

 

Økte turtallet til 1600 og da falt spenningen på inngang skillediode til 13,3 V.

 

 

Når det gjelder dynamo/regulator så bør du ikke anta, du må vite ellers kan det fort gå galt..

Link to post
Share on other sites

Har sjekket gul ledning nøyere. Dette er i utgangspunktet en kort ledning som kommer fra innsiden av dynamoen og har en flat hunnkontakt som på BB dynamo er koblet inn på B+ på Valeodynamoen. På STB er denne forlenget bort til forbruksbank. Denne har jeg så enkelt klippet av og provisorisk koblet til STB startbatteri. Min forrige post er basert på denne koblingen.

 

Neste trinn kan være å koble vekk skjøteledningen til batteri og koble den rett på dynamo, men ser ikke helt hva dette skulle utgjøre av  forskjell for å få ladet forbruksbanken som jo er hovedproblemet mitt.

 

Alt virket så enkelt når det så ut til at det var skilledioden som var gåen. Det ville vært 1.800,- hos Seatronic. Nå begynner jeg å tvile mer på forbruksbatteriene.

 

Det forbruksbatteriet som sto til lading begynte å bli såpass varmt nå uten at det ble fulladet at jeg ikke turde å ha det stående i natt. Laderen er derfor flyttet til det andre forbruksbatteriet.

D5L

Link to post
Share on other sites

Det ser dårlig ut for batteriene ja, men ladespenning var i minste laget den også. Og litt rart at den før var opp mot 16 v. Forstår ikke helt den skal bli så høy selv om batteriene skulle være defekt.          Hva  med og koble ladekabelen fra dynamoen også direkte på startbatteri og så måle. Det er jo bare og flytte kabel fra diodens dynamoinngang til startbatteriets utgang på dioden og koble de to kablene sammen . Blir tre kabler da med senseledningen riktignok.  Da er dioden helt frakoblet så blir det høyere spenning da så må det vel være noe med den som er galt.                Regner med den andre motoren står stille når du måler i tilfelle den andre dynamoen skulle ha innvirkning.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Godt tenkt Hegra. Skal se om jeg får gjort det i morgen tidlig.

 

Etter å ha koblet fra den eksterne laderen målte jeg 13 V på batteriet. Skal sjekke hva den har falt til i morgen tidlig.

Koblet ekstern lader til det andre batteriet og så får jeg se hvordan det utvikler seg,

Basert på den fysiske størrelsen på forbruksbatterien tror jeg de har forholdsvis høy kapasitet. Muligens 180 A

D5L

Link to post
Share on other sites

Det er så mange rare koblinger....

 

I min båt var sense koblet på startbatteriet. Forbruk låg bak et diodeskille. Det var bare det at slik ting var koblet så var ikke startbatteriet koblet etter skillet men foran. 

 

Det førte til at startbatteri fikk riktig spenning, mens forbruket fikk ladespenning minus spenningsfallet over diodeskillet. I tillegg forsynte startbatteriet forbrukskretsen så lenge hovedbryter var innkoblet. Med andre ord. Skillet var fullstendig bortkastet, eneste det hindret var å bruke forbruk som start :D

 

I tillegg knakk jo forbruksbatteriet etter kort tid, da det aldri var oppladet.

 

Det var EN ting som hjalp meg når eg lette etter feilen. Tegning. Ledning for ledning. Da får man oversikt og man kan se hva man skal kunne forvente av målinger på de forskjellige stedene.

Redigert av Joltus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har nå koblet skilledioden helt vekk og nå er følgelig STB lik BB med unntak at STB har gul kabel på batteri, mens BB er koblet på B+ på dynamo.

Ved måling før start målte jeg 12,9 V hvor kablene til/fra skilledioden er skrudd sammen. Ca 2 minutter etter start var spenning 13,8 V.

 

Det forbruksbatteriet som hadde stått ladet med 10 A i 27+ timer viste nå 12,8 V mot 13,0 V umiddelbart etter frakobling av lader 10 timer tidligere.

Det andre forbruksbatteriet ble satt på lading i går kveld med 10 A. Lader hadde nå regulert seg ned til 4 A og indikator sto på "halvfullt". Restartet ladingen til 10 A, men den justerte seg ned til 4 A med en gang. Batteriet har ikke en merkbar temperaturøkning.

 

Jeg jobber med en tegning/skisse av koblingene.

D5L

Link to post
Share on other sites

13,8 v bør vel være godkjent. Mulig den stiger mer når du kjører litt lenger. Ser ut til at dioden er synderen da. Kan jo prøve en gang til når du setter batteriene inn igjen. Når det gjelder tilkoblinger kan du sjekke at det kun er ladekabel som er tilkoblet på dynamoens B + kontakt på stb motor. Det skal kun være den. Er det mer enn den så kan det være feilkoblet.

Link to post
Share on other sites

Er ikke helt komfortabel med disse ladespenningene som sies skal være Ok. Det som mangler for min del, er opplysning om temperatur på batteriet. Ladespenningene kan være Ok om det er 25*C, men ved lavere temperatur synes jeg spenningen kan være litt lav, uten å ha lest hele tråden om hvilke batteri det gjelder.

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg synes 13,8V er for lavt, når batteriet har 12,9 i hvilespenning før start. Det er også urovekkende hvis denne faller når du øker turtallet.

Forbruksbatteriet ditt kan ha dårlig kapasitet selv om det nå har en normal hvilespenning ved fullt batteri. En belastningstest vil avdekke dette.

Link to post
Share on other sites

Har selv skillediode og ligger på rundt 14,3 v men det kan være litt misvisning på multimeter og hvor mye batteri er ladet fra før og hvor mye belastninger som er påslått. Jeg ville kjørt litt lenger og sett om det stiger mer.                                          Ja det at spenning faller når turtallet økes er vel ikke normalt. Kanskje dynamo som tuller likevel da.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det virker å være to litt late regulatorer, med mindre det er veldig varmt  der. Synes det er rart at spenningen synker ved økende turtall?? Får se hva målingene blir med batteriene tilkoblet igjen. Ladespenningen på 13,8 er nok ikke kilden til problemet, selv om det er lavt. Holder en knapp på skilledioden fortsatt, men er skeptisk til den synkende spenningen ved økt turtall.

Link to post
Share on other sites

Hei og veldig takk for all hjelp så langt. 

Var dessverre ikke aktiv i går pga begravelse. 

Status nå.

På det andre batteriet viste laderen Ful når jeg kom i dag. :-)

Det første batteriet hadde nå falt til 10,8.  V og jeg regner derfor det som defekt. Noen har tipset om at det muligens går an å gi det en kraftig boost og vekke det til live.

Nå skal jeg koble alt tilbake til normalen igjen med unntak av at jeg nå bare har ett forbruk.

Batteriene er av typen Ritar AGM RA12-240. Ser at Seatronic har samme,  men på 260 Ah. 

Kan disse to settes i parallell eller må jeg ha to med identisk kapasitet?

Ny rapport kommer etter å ha kjørt en tur med bare det ene forbruksmateriell.

D5L

Link to post
Share on other sites

Jeg opplevde sist påske at ladespenningen steg til godt over 15V. Har en motor, skillediode og senseledningen koblet til forbruksbank. Årsaken viste seg å være at startbatteriet hadde tatt kvelden.

 

Når du nå har konstatert at du har minst ett defekt batteri bør du sette inn nye batterier før du fortsetter feilsøkingen. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Sitat
Bellil skrev On 2.6.2017 at 8.45:

Har nå koblet skilledioden helt vekk og nå er følgelig STB lik BB med unntak at STB har gul kabel på batteri, mens BB er koblet på B+ på dynamo.

Ved måling før start målte jeg 12,9 V hvor kablene til/fra skilledioden er skrudd sammen. Ca 2 minutter etter start var spenning 13,8 V.

 

 

 

Tok en tur innom tråden igjen og ser jeg muligens har tolket innlegget over feil. Jeg tolket det som at spenningen var lik (13,8v) på både STB og BB motor. Det er vel kanskje koblinger du mener er lik. I så fall er det jo greit å måle på BB motor også og se hvilke spenning den gir. Kanskje den har høyere spenning.

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev for 19 timer siden:

Jeg opplevde sist påske at ladespenningen steg til godt over 15V. Har en motor, skillediode og senseledningen koblet til forbruksbank. Årsaken viste seg å være at startbatteriet hadde tatt kvelden.

 

Det tror jeg må bero på en misforståelse. En slik kobling som du beskriver vil føre til en noe høyere spenning på startbatteri enn forbruk når forbruk er nedtappet og det derfor går mye ladestrøm, samtidig som strømmen til startbatteriet er tilnærmet null. Dette fordi spenningsfallet forårsaket av den ohmske motstanden i forbruksdioden blir større.

Tilstanden til startbatteriet vil ikke påvirke ladespenningen siden den jo er basert på måling av forbruksbanken.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...