Jump to content

Dynamo og lading av flere batterier


Ingar

Recommended Posts

Brigg skrev for 19 timer siden:

 

 

Når du nå har konstatert at du har minst ett defekt batteri bør du sette inn nye batterier før du fortsetter feilsøkingen. 

 

Vel, når jeg ser at et tilsvarende batteri koster 5.300,- hos Seatronic er to nye batterier ikke helt i nærheten av hva jeg ønsker å bruke penger på nå. I tillegg kommer jo at noe trolig fortsatt er galt med ladingen for slik ble status med kun "det friske" forbruksbatteriet.

 

Tomgang, ca 700-800 rpm.

STB. (Lader STB start og alt forbruk) Sensekabel (gul kable som kommer innenfra dynamo og som har vært koblet på B+, men som er forlenget med 2,5 mm² til forbruksbank som nå er ett stk Ritar 240 Ah AGM.

Målt på dynamo (B+) og (B-)som det heter her http://www.ebasicpower.com/charge/alternatorwiring.htm) 13,6 V.

Målt på startbatteri 13,6 V

Målt på forbruksbatteri 12,75 V (Denne http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteriverktoy-og-tilbehor/Batterilader-12-V-15-A-med-booster-2000031644/ laderen mente noen timer før at batteriet var fulladet. Det hadde da stått på lading i mer enn ett døgn)

 

BB Lader kun sitt eget start) Sensekabel er koblet rett på B+

Målt på dynamo 13,9 V

Målt på startbatteri 13,6 V

 

På skilledioden målte jeg nå 12,7 V til til Forbruk og 13,5 V til Start

 

Med båten i plan og 2600 rpm målte jeg på skilledioden (da er det litt utrivelig å være nede ved dynamo og reimer i drift) 12,7 V til Forbruk (ca 1 A) og 13,5 V (ca 0,6 A) til Start. Altså samme spenning som på tomgang.

 

Et forslag er å åpne dynamoene og sjekke børster og i følge denne videon https://www.youtube.com/watch?v=aVvPzwtxdrM skal det være en forholdsvis enkel sak.

 

Det har også vært stilt spørsmål til hva som er koblet til dynamoene.

For å ta den enkle BB først. Her er det koblet slik bildet viser. STB er koblet likt, men i tillegg er det koblet på grov kabel til skillediode på B+ og en litt grov kabel til jord på B1. Så kommer den nevnte gule ledningen som på BB er koblet til + på forbruksbatteri.

Som det synes på bildet så har noen tydligvis vært "inni" dynamoen for alle skruer til det sorte dekselet mangler. Samme på STB.

 

I forhold til de amperestyrker som nevnes i denne tråden https://baatplassen.no/i/topic/81704-et-strømeventyr-med-ekstern-regulator/ så er jeg milevis unna.

 

Skal jeg åpne dynamoene for å sjekke børster?

Hvor kjøper jeg det beste erstatningsbatteriet til en god pris? Fortrinnsvis fra fysisk butikk.

Hvis jeg må/bør bytte begge forbruksbatteriene. Hva anbefales når vi har planer om å ligge mye i utehavn og ikke har landstrøm på fast plass?

Hva må/bør jeg gjøre for å høyere ladespenning?

Jeg bør ha en forbruksmåler til forbruksbanken. Hvilken løsning anbefales?

Hvis jeg skulle gå for et solpanel for å kunne lade litt nå den faste plassen. Hva er en god løsning totalt sett for også å kunne måle forbruk og restkapoasitet?

 

Ytterst takknemlig for all den gode hjelp og gode råd jeg har fått så langt.

 

 

 

WP_20170601_07_22_33_Pro_(2)[1].jpg

Link to post
Share on other sites

Ser ut til at du har samme koblingsfeil som enkelte andre har hatt. Jeg skrev at det på B+ kontakten bare skal være en kabel og det er ladekabelen som går til inngang på skilledioden. Du har vel minst to ut i fra bildet. Det er riktig i forhold til VP sitt koblingskjema, men når skillediode settes inn skal dette bygges om og det er trolig ikke gjort riktig.

En annen ting bare så det ikke blir misforståelser når skilledioden er tilkoblet : Den gule senseledningen skal ikke innom noe sted. Den skal gå direkte fra dynamo til forbruksbatteri(ikke innom B+ på dynamo).

Finn ut hvor mange kabler som er tilkoblet på dynamoens B+ kontakt.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Huff, det siste innlegget mitt høres ut som en skjennepreken, men er slett ikke meningen.

Det er litt vanskelig ut fra bildet og se hvor mange kabler som skjuler seg under den sorte plasthetta på B+ kontakten. Men er der mer enn en er jeg redd for at du har havnet i samme situasjon som Joltus. Se innlegget hans fra fredag i denne tråden.

Og før du tenker på å overhale dynamo(er) så er det kanskje multimeter som trenger sjekkes først. Tross alt er det ikke mye bedre på BB motor så kanskje feilen rett og slett er multimeter. Jeg har et tangampermeter fra biltema og blir det brukt til spenningsmåling viser det 0,5 volt mindre enn multimeteret.

Noe til å overvåke forbruksbatteri finnes nok, men du har trolig allerede i ekkolodd eller kartplotter. Disse har, om du blar litt i menyen på dem, som regel et sted de viser spenning. Jeg pleier å ha de på under gange slik at jeg vet forbruksbatterier får lading. Det analoge voltmeter overvåker startbatteri. Men ekkolodd/plotter er ikke noe særlig å bruke når du ligger i ro.

Du kan jo se om du finner noe i menyen på dem og sammenligne spenning med multimeteret.

Link to post
Share on other sites

Du er langt unna skjennepreken Hegra. Langt unna.

Alle ledninger som er koblet til dynamoene, med unntak av den grove til skillediode, ser ut til å være originale VP basert på at de går inn i strømper som er VP-grønne.

På B+ er det en ca 4-6 mm2 som går opp til en VP-boks som står opp på motor. Der går den inn i et rele. Det er også en til, men den har jeg ikke klart å følge ut.

Hvis disse ikke skal kobles til B+ når man har skillediode. Hvor skal de da?

Link to post
Share on other sites

Du skriver ikke hva forbruksbatteriet var, før du startet, men det var kanskje 12,7 da også? I såfall er det brudd i dioden mot forbruk. Litt merkelig at ikke dynamo da øker i spenning, når den senser 12,7. Greit å få verifisert multimeter, om det ikke er gjort alt.

 

Batterimonitor, som måler alt inn/ut på forbruk, er greit for å holde styr på "strømtanken".

Om du må ha to nye batterier, slipper du rimeligere med vanlig bly/syre. Hvis det ene er ok, kan du jo kjøpe solcelle først bare, hvis du likevel har planer om det. Spørs jo litt hva du har av døgnforbruk også?

Link to post
Share on other sites

Ta alle tre kablene på B+ av. Så setter du på igjen den som går til skillediode altså den tykke uoriginale. De to andre originale fra VP skal ikke på B+ igjen, men kobles solid sammen, isoleres og stripses fast et trygt sted i motorrommet. Da funker det som det skal med skilledioden.

Årsaken til at mange her gjør feil er veiledningen til skilledioden. Der står det bare at ladekabel fra dynamo til startmotor skal flyttes over på skilledioden. Men den originale ladekabelen til VP er også den som gir strøm til nøkkel. Gjør du det på VP så får du ikke start, for den ledningen du sier går til et rele er samme ledning som gir strøm til nøkkel og startrele. Altså blir alt dødt. Det igjen fører til at mange bare kobler tilbake igjen, siden man ikke får liv i motor, og bare legger opp en ekstrakabel fra B+ til dioden. Og da er du i samme situasjon som Joltus. Leser du innlegget hans så forstår du hvorfor batteri blir ødelagt.

Så det er bare å koble slik jeg beskriver først i innlegget så funker det.

 

Skal prøve å tegne det, men dårlig med tid nå.

 

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette ble for interessant til å la stå uprøvd.

Bildet viser resultatet av omkoblingen.

 

Spenningen ut fra skillediode på tomgang er 0,7 V lavere enn inn til skilledioden og det er lik spenning ut til både start og forbruk. Med lav spenning i utgangspunktet ble spenningen nå veldig lav. Kun 12,9 V ut. Etter det jeg forstår burde den ha vært over 14.

 

Alle mine målinger er gjort med et Kyoritsu Kew Mate 2012R multiinstrument. Gjorde en kontrollmåling med et Caltek CM2300 (som er et vesentlig rimeligere multimeter) og fikk samme spenning.

 

Kan  dette https://seatronic.no/strom/batteri-isolatorer/quick-ladeseparator-160a være en grei erstatning hvis jeg vil skifte ut skilledioden? Den gir mulighet for tre batteribanker og dermed kan ha ett kjøleskap på eget batteri som det ikke er kritisk med. Og den er på veien hjem fra jobben.

 

 

 

Målinger.JPG

Link to post
Share on other sites

Du vil tjene 0.7V på å kjøpe det nye ladeskillet, men det virker jo som om dynamoen din er slakk i pelsen og at skilledioden din fungerer som den skal. Du kan prøve å koble fra senseledningen et øyeblikk eller to og se hva den lader med da. Da skal den gi full pinne og spenningen bør komme opp i 15-16V og kanskje mer - om den er frisk.

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev for 7 timer siden:

Du vil tjene 0.7V på å kjøpe det nye ladeskillet, men det virker jo som om dynamoen din er slakk i pelsen og at skilledioden din fungerer som den skal. Du kan prøve å koble fra senseledningen et øyeblikk eller to og se hva den lader med da. Da skal den gi full pinne og spenningen bør komme opp i 15-16V og kanskje mer - om den er frisk.

 

Ok. Dette vil prøves om noen timer.

 

Ingar skrev for 6 timer siden:

Har ikke lest alt, men dette kan gjøres ganske enkelt med et spenningsstyrt rele (VSR):

 

lading_to_dynamoer_vsr.gif

 

De gule sense-ledningene fra dynamoene kobles direkte til batteripolen på forbruk.

Jeg har to separate startbatterier som lades fra hver sin motor. Hvis jeg skal koble begge dynamoer til å kunne lade forbruk må jeg vel også ha en VSR til denne? Kabling med skikkelige kabler, sko etc skal jeg få til greit, men kan du anbefale en VSR i tilfelle dette blir aktuelt?

Kan VSR i tilfelle stå i motorrommet i stedet for i kablings- og elektrodingsveggen i stikkabinen? Vil spare mange meter kabel på den måten.

Link to post
Share on other sites

59352077afcef_nykobling.png.08f0e521a6fd5e61baaf3ce08511b0bc.png

Tegnet litt likevel jeg. Anlegget har trolig vært slik det er tegnet til venstre. Startbatteri blir da ladet direkte via startmotor og får høyere spenning enn forbruksbatteri som lades via skillediode. Med en dynamo som er ok vil starbatteri i lengden bli ødelagt av den høye spenningen, og det kunne forklare de 16 volt du observerte på det analoge voltmeteret som er koblet til startbatteri forutsatt at senseledning er koblet til forbruksbatteri.

Er senseledning koblet til startbatteri eller B+ på dynamo (som på BB motor) vil startbatteri få normal spenning, mens forbruk får for lav spenning og forbruksbatteri kan få et kort liv.

 

Tegningen til høyre viser hvordan det skal bygges om og da får alle batteri lik og riktig spenning når senseledning er koblet til forbruksbatteri hvis dynamoen er ok da.

Og det er nettopp det, for ut fra det som kommer frem er jo ladespenningen for lav. Skilledioden trenger ikke feile noen ting. At det har vært feilkoblet kan nok ha bidratt til at batteri har fått ett kort liv, men selv om det nå kobles riktig, eller du bytter ut dioden med noe annet så er vel spenningen egentlig ikke bra nok.

 

Litt spekulasjon: Lokket bak på dynamo har vært av. Produsenten oppdaget etter feilmontasje av skillediode at ladespenning ble for høy på startbatteri og har satt ned ladespenning. Går det an, aner ikke for det har jeg ikke greie på.

 

Legg merke til skissen Ingar la ut. Der går ladestrømmen direkte til forbruksbatteri. Skal du gjøre slik med dine dynamoer må du også gjøre denne omkoblingen på dynamoene som jeg har vist til høyre. Det gjelder bare hvis dynamoene kobles direkte til forbruksbatteri .

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev On 1.6.2017 at 1.13:

Hvis jeg var deg ville jeg nok begynt med å lage et el-skjema over anlegget ditt. Det vil hjelpe både deg og andre med å resonnere. Begynn med en enkel skisse av det du vet, og følg ledninger og utvid etterhvert.

 

Jeg holder fremdeles en knapp på at du burde følge dette rådet :wink:

Link to post
Share on other sites

Bellil skrev for 22 timer siden:

 

 

 

Det har også vært stilt spørsmål til hva som er koblet til dynamoene.

 Så kommer den nevnte gule ledningen som på BB er koblet til + på forbruksbatteri.

 

 

 

 

 

 

 

Stemmer dette eller er det bare en skrivefeil eller feiltolkning fra min side? Gul senseledning til BB motor skal ikke til forbruksbatteri så lenge den ikke lader forbruksbatteri. Den skal være tilkoblet sitt eget startbatteri eller B+ på sin egen dynamo. Originalt fra VP er den koblet til B+ på dynamo og det trodde jeg også den var hos deg.

Link to post
Share on other sites

Gul på BB er koblet til B+ på dynamo og er kun forbundet med sitt eget startbatteri.

 

Koblet gul kabel vekk fra forbruk, dvs helt frakoblet spenning, og da fikk jeg ca 6 V inn på skillediode, men den var fallende mot 0 V.

 

Byttet om på kablene ut fra skillediode og det gjorde at spenning til forbruk økte med 0,3 V til 12,9. Dette er tilsvarende som start har hatt fra samme kontakt. Etter byttet hadde start fortsatt 12,9 V. Dvs 0,3 V høyere enn det forbruk fikk fra samme kontakt.

 

Ubelastet før start motor var start 12,92 og forbruk 12,6.

 

Sjekker opp flere av spørsmålene deres og kommer tilbake.

Link to post
Share on other sites

Bellil skrev On 5.6.2017 at 7.26:

Jeg har to separate startbatterier som lades fra hver sin motor. Hvis jeg skal koble begge dynamoer til å kunne lade forbruk må jeg vel også ha en VSR til denne? Kabling med skikkelige kabler, sko etc skal jeg få til greit, men kan du anbefale en VSR i tilfelle dette blir aktuelt?

Kan VSR i tilfelle stå i motorrommet i stedet for i kablings- og elektrodingsveggen i stikkabinen? Vil spare mange meter kabel på den måten.

 

Det synes unødvendig å ha separat startbatteri for hver motor, selv fly har bare én energikilde. Ett av disse batteriene kan overføres til forbruksbanken.
Om VSR kan stå i motorrommet er et godt spørsmål. Om man holder seg til "originalen" BEP så sier de:

RoHS Compliant (Restriction of Hazardous Substances Directive) : Contact Compliance

Tolker det til at det er gnistsikkert.

Link to post
Share on other sites

Ingar skrev 47 minutes ago:

Det synes unødvendig å ha separat startbatteri for hver motor, selv fly har bare én energikilde. Ett av disse batteriene kan overføres til forbruksbanken

Ja, eller koble begge i parallell. Kan være greit om man har truster e.l. på startbatteriet.

Link to post
Share on other sites

Tilkobling av baupropell og anker skulle jeg komme tilbake til ved en senere anledning. De er nemlig koblet til forbruk og det har vært litt ubehagelig når forbruk har vært på under 11 V. Ser ingen grunn til at ikke disse kan kobles på start og spesielt hvis begge 135 Ah start settes i parallell. Gjerne plotter med autopilot også for plotter har stoppet pga lav forbruksspenning tidligere.

 

Deretter koble slik at begge motorer lader begge banker med pri på start.

 

Btw. Etter at jeg koblet av den gule har jeg ikke lenger lyssjekk på VP-displayet for forvarming, olje etc. Turteller vil heller ikke gi noe, men nåla rører seg så vidt når jeg vrir på tenningen. Den gule er koblet på igjen. Var av i noen minutter. ref forrige innlegg.

Link to post
Share on other sites

Fant nå ut at brun, som ifølge bilder jeg har sett er D+ (Indicator light) ikke var tilkoblet da den flate hannkontakten som sto på dynamo var brukket tvert av. Venter med å koble alt tilbake igjen for nå er jeg på vei inn i dynamoen.

Når denne kontakten brakk er usikkert, men ser ut til å ha vært før frakobling av gul.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 2 timer siden:

Ja, eller koble begge i parallell. Kan være greit om man har truster e.l. på startbatteriet.

 

Tenker at spesielt i en planende båt som dette er det ugunstig å ha "dødvekt" ombord, noe et ekstra startbatteri i praksis vil være. Med ladekapasiteten fra 2 motorer bør det ikke være noe problem å kjøre baugpropellen fra et felles startbatteri.

Link to post
Share on other sites

Bellil skrev for 3 timer siden:

 

Koblet gul kabel vekk fra forbruk, dvs helt frakoblet spenning, og da fikk jeg ca 6 V inn på skillediode, men den var fallende mot 0 V.

 

Byttet om på kablene ut fra skillediode og det gjorde at spenning til forbruk økte med 0,3 V til 12,9. Dette er tilsvarende som start har hatt fra samme kontakt. Etter byttet hadde start fortsatt 12,9 V. Dvs 0,3 V høyere enn det forbruk fikk fra samme

 

Bellil skrev for 1 time siden:

Fant nå ut at brun, som ifølge bilder jeg har sett er D+ (Indicator light) ikke var tilkoblet da den flate hannkontakten som sto på dynamo var brukket tvert av. Venter med å koble alt tilbake igjen for nå er jeg på vei inn i dynamoen.

Når denne kontakten brakk er usikkert, men ser ut til å ha vært før frakobling av gul.

 

Dersom D+ ikke er tilkoblet er dynamoen avhengig av forhøyet turtall før den starter ladingen (selvmagnetisering). Dersom dynamoen ikke ladet kan dette forklare at du ikke fikk opp spenningen når gul senseledning var frakoblet.

 

Prøv å koble til D+ slik at du er sikker på at dynamoen starter å lade, så kan du koble fra gul sense igjen og se om spenningen stiger til 15V. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...