Jump to content

Strømaggregat


giver

Recommended Posts

Hvis du skal ha agg. i båten er du ille ute m.h.t støy ja. For det bråker veldig. Men er det på hytte eller et annet sted på land, bør du se om du ikke kan bygge et lite støyisolert skur til den. Bare husk at et agg. trenger frisk luft og at eksosen vil ut av skuret. Etter at en kamerat bygget sitt skur, kan vi igjen kose oss med en  :cheers: på terassen uten hørselsvern. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Går aggregatet på 1500 o/min er motoren i utgangspunktet mer stillegående. Hvordan dagens aggregat er isolert kan jeg ikke si noe om.

 

Jeg har MANGE ganger tenkt å skaffe meg aggregat, men hver gang ender jeg opp med at det blir litt høy "kjekt å ha" faktor og ikke den helt store nytteverdien. Hvilke bruksåmråder har du (eller jeg)? Det aller meste elektriske utstyret i båt er allerede 12V og om en skal ha kafffetrakter, komfyr eller mikro på 220V så blir det fort litt bakvendt å fyre opp aggregatet bare for en kopp kaffe. Jeg har endt opp med følgende konklusjon: En inverter på 1000-1500W til PC, telefonlader, drill og vinkelsliper i ny og ne. En eller annen gang kommer jeg til å lage meg et 12V aggregat bestående av en eller annen motor (10Hk Sabb?) med en litt stor 12V dynamo med Ladac regulator. Da kan jeg få varmt vann fra motorens kjølevann og god batterilading til alt annet elektrisk utstyr, enten direkte på 12V eller via inverteren.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

1500 rpm er utvilsomt det mest stillegående og det mest holdbare. Vannkjølt er mer stillegående enn luftkjølt. Elektronisk spenningsregulator er å foretrekke.

 

Svein H !

 

Velger du en 24volt dynamo i stedet (buss/lastebilhogger) kan du få veldig mye større ytelse på

ditt fremtidige opplegg.

Link to post
Share on other sites

Velger du en 24volt dynamo i stedet (buss/lastebilhogger) kan du få veldig mye større ytelse på ditt fremtidige opplegg.

Joda, men det mest kurante opplegget er nå 12V da........

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

(10Hk Sabb?)......trodde det var et stillegående aggregat det var snakk om!!

He,he Du sier noe der. Det er vel den maskinen som bråker mest i hele verden, i hvert fall i forhold til størrelsen.......(Og hvis vi ikke tar med de gamle semidieselene da). Men Svein tenker gjerne på å la aggregatet gå i arv til tipp, tipp, tipp, tipp, tipp. tippolderbarna :cool:......De er jo uslitelige  :wink:

 

Det aggregatet til Yanmar er sikkert bra det Giver. Sleipner selger vanligvis ikke noe dritt de.

Link to post
Share on other sites

He,he Du sier noe der. Det er vel den maskinen som bråker mest i hele verden, i hvert fall i forhold til størrelsen.......(Og hvis vi ikke tar med de gamle semidieselene da). Men Svein tenker gjerne på å la aggregatet gå i arv til tipp, tipp, tipp, tipp, tipp. tippolderbarna :cool:......De er jo uslitelige  :wink:

 

Det aggregatet til Yanmar er sikkert bra det Giver. Sleipner selger vanligvis ikke noe dritt de.

Vet du noe om hvordan Sleipner er på service, jeg tenker på delelager, om de holder ord

om leveringstid etc.

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Svein Ha : Joda, men det mest kurante opplegget er nå 12V da.......

 

**********

 

Vi er ikke uenig på det punktet, men det spørs igjen hvilket effektbehov du har og hvor mye penger du vil legge i inverteren. Brukt Sabb og dynamo kan du trolig få til en akseptabel pris.

Jeg regner med at du er nevenyttig om mekker det sammen selv.

Link to post
Share on other sites

Har selv en del erfaring med generator i båt. Til fritidsbruk vil en 3000rpm ha så lang holdbarhet at den ikke blir "utslitt", slik at en 1500rpm ikke vil være bedre i så måte.

En 1500rpm veier mere, er større, dyrere og bråker mindre.

 

Vi har en 1500rpm Westerbeke på 4kw i våres båt, veier oppunder 200kg med støydempingskasse. Denne bråker svært lite og med vannutskiller etter lydpotten går kjølevannet ut under vannlinjen slik at du slipper plaskingen når det treffer sjøen.

Motoren er ferskvannskjølt med varmeveksler og generatordelen er luftkjølt.

 

Den forrige båten våres hadde en 3000rpm BMW  på 3kw, motoren var saltvannskjølt og generatoren luftkjølt. Denne bråkte slik at vi byttet til en 3,5kw Whisper fra mastervolt.

Motoren er her oljekjølt og oljen blir kjølt av saltvann i en oljekjøler, generatordelen er også saltvannskjølt via en rustfri kjølekappe.

Denne er svært kompakt og støysvak til å være en 3000rpm generator, veide rundt 130kg inkludert en stålplate på ca 40kg som den var montert på for å fjerne vibrasjoner.

 

Når vi bruker båten ligger vi mye for anker i skjærgåden og gjerne på samme plassen i flere dager, vi kjører da generatoren en time eller to morgen og ettermiddag noe som gir oss varmt vann og nok strøm.

 

Her er noen linker til generatorer.

 

http://www.mastervolt.com/details_whisper.asp?Id=1

http://www.westerbeke.com/products/generat...tail.cfm?gen=61

http://www.nordwest.no/index.php?page_id=23

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg sjekket hos FARCO, de vet ikke om de kan levere om 5 dager eller

9 uker en Westerbeke 4kw, avhengig av om den er i produksjonslinja

til Westerbeke i USA.

Hvis de har samme leveringstid på deler, blir jeg noe skeptisk.

Dessuten er den ca. 20 000 kr. dyrere enn Kohler.

Kohler er ca. 25 kg tyngre enn Westerbeke inkl. lydkasse.

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

(10Hk Sabb?)

 

trodde det var et stillegående aggregat det var snakk om!!

Sabb er vel ikke den mest stillegående, men med et likestrømssystem som jeg vil ha er en uavhengig av motorens turtall og alle motorer har et eller flere turtall som er svært gunstige mht. støy og vibrasjoner. Et 220VAC aggregat må gå på et fast turtall, som regel 1500 eller 3000 o/min.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hvis de har samme leveringstid på deler, blir jeg noe skeptisk.

giver

Har kun kjøpt servicedeler fra Farco og disse har kommet i posten i løpet av noen dager så jeg kan ikke klage på servicen derfra så langt. Kvaliteten på Westerbeke skal være slik at deler utenom servicedeler ikke skal være ett tema, har brukt våres kun 150h og hittil fungerer den fint.

Har snakket med båteiere som har Kohler og de har vært fornøyd med merket.

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

Har kun kjøpt servicedeler fra Farco og disse har kommet i posten i løpet av noen dager så jeg kan ikke klage på servicen derfra så langt. Kvaliteten på Westerbeke skal være slik at deler utenom servicedeler ikke skal være ett tema, har brukt våres kun 150h og hittil fungerer den fint.

Har snakket med båteiere som har Kohler og de har vært fornøyd med merket.

Hei

Det ser ut som det blir en Kohler til ferien, hvis de er leveringsdyktige.

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Hei

Det ser ut som det blir en Kohler til ferien, hvis de er leveringsdyktige.

mvh

giver

Jeg antar at denne Kohler-greia koster godt over 50.000 med en Yanmar 3GM

Mastervolt sin tror jeg koster over 70.000.

 

Du må ha et stort behov for 230V, pris, vekt og plass tatt i betraktning.    :cheers:

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Hei

Det ser ut som det blir en Kohler til ferien, hvis de er leveringsdyktige.

mvh

giver

 

 

Og siden har ingen hørt noe.

Hvordan gikk det med denne Kohler. ble det handel, og funket alt ok ?

 

:santcheers:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Jeg søkte egentlig etter info om Honda 20i, men søkemotoren godtar ikke at der er ord med mindre en 4 bokstaver. så det gikk ikke.

Har noe erfaring med Honda 20i, og hvilke er de. ?

Jeg lurer jo om det kan være tingen for meg.

 

:santcheers:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Jeg søkte egentlig etter info om Honda 20i,  men søkemotoren godtar ikke at der er ord med mindre en 4 bokstaver.  så det gikk ikke.

Har noe erfaring med Honda 20i,  og hvilke er de.  ?

Jeg lurer jo om det kan være tingen for meg.

 

:santcheers:

Honda EU20i har et sylindervolum på 98,5 kubikkcentimeter, toppventilert, elektronisk tenning og snorstart. Den har oljevakt, tankvolum (bensin) er på 4,1 liter, og da går den fra 4 til 10,5 timer avhengig av belastning. Den kan gi 50 eller 60 Hz 230 V, med maks effekt 2 000W. Kontinuerlig effekt er 1 600W. Ladestrøm til batterier er 8,0 A. Vekt er 21 kg Mål (lxbxh) er 510x290x425 (mm). Lydnivå dB-A er 53 - 59. Lydeffekt LWA er 83 - 89.

 

Se forøvrig http://berema.no/

Redigert av Pirus (see edit history)

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Takk for det Pirius, alt dette vet jeg,

Det var søkingen på baatplassen som ikke gav noe da det ikke lar seg gjøre og søke her inne , og bruke ord som er mindre en 4 bokstaver.

 

Jeg var ute etter om noen av medlemmene hadde erfaring med Honda 20i

 

:santcheers:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Det var søkingen på baatplassen som ikke gav noe  da det ikke lar seg gjøre og søke her inne , og bruke ord som er mindre en 4 bokstaver.

Søk på 20i* fungerer! :smiley:

 

Forøvrig ga søket dette svaret:

 

Du søkte etter: 20i*

 

Beklager, ingen treff.

Forsøk å utvide søket ved å bruke andre søke-ord eller et annet søke-format.

Du kan bruke jokertegn '*' for å øke antall treff. Båt* vil finne både båtmotor og båtplass'.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei

Det ser ut som det blir en Kohler til ferien, hvis de er leveringsdyktige.

mvh

giver

Og siden har ingen hørt noe.

Hvordan gikk det med denne Kohler.  ble det handel,  og funket alt ok ?

 

:santcheers:

Hei

Den ble levert rett etter ferien, og funker veldig bra og stille.

Den leverer 4 kw. Jeg har montert vannnutskiller i eksosen,

så den er tilnærmelsesvis lydløs på utsiden av båten.

Du kan høre kjølevannet renne, "that´s it". :wink:

mvh

giver

Redigert av giver (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...