Jump to content

Strømaggregat


giver

Recommended Posts

Hei Duhar vel forbyttet effekt og pris i ditt oppsett. Vil tro inverteren leverer lavest effekt (900W) men koster mest. En inverter gir ut 50 Hz vekselstrøm, men mates med likestrøm fra en generator (generatoren lev. vanligvis vekselstrøm som likerettes) Fordi vekselstrømmen genereres elektronisk er den svært stabil (i frevens) med jevn sinuskurve som kreves av elektronisk utstyr, PC TV og lignende. Inngangsspenning må bare være over et vist minimun, derved kan motor ha et varierende turtall, bare det til enhver tid er effekt nok til det forbruk man har.

u

Link to post
Share on other sites

Hei Duhar vel forbyttet effekt og pris i ditt oppsett. Vil tro inverteren leverer lavest effekt (900W) men koster mest.

Håper ikke jeg har gjort det... da har jeg misforstådt litt... og det er ingen overraskelse om så har skjedd :headbang:

 

Prisen for 900W "converter" er 1999 kroner... Det er max effekt kont. effekt er 800W

Prisen for 2000W inverter er 5990 kroner.. vil anta en kont. effekt er rundt 1800W

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Håper ikke jeg har gjort det... da har jeg misforstådt litt... og det er ingen overraskelse om så har skjedd :headbang:

 

Prisen for 900W "converter" er 1999 kroner... Det er max effekt kont. effekt er 800W

Prisen for 2000W inverter er 5990 kroner.. vil anta en kont. effekt er rundt 1800W

Selv har jeg et aggregat som selges som "Norgesaggregatet", blant annet.

Hondamotor, 2,2kW aggregat, (2kW kontinuerlig), og koster noe sånt som 2500,--3000,-

Bare husk å finne en variant med stor bensintank, noen har 3-5 liters tank, det blir litt lite, mitt har 15 liters tank, og går da greit 15-16 timer uten fylling med en belastning på 1kW.

Link to post
Share on other sites

Mye rart dere med plastikk trenger! :lol::wink:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Det handler vel mere om kjekt å ha...... :lol:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Selv har jeg et aggregat som selges som "Norgesaggregatet", blant annet.

Hondamotor, 2,2kW aggregat, (2kW kontinuerlig), og koster noe sånt som 2500,--3000,-

Bare husk å finne en variant med stor bensintank, noen har 3-5 liters tank, det blir litt lite, mitt har 15 liters tank, og går da greit 15-16 timer uten fylling med en belastning på 1kW.

Koster 2500-3000,- - det var billig.

 

Trodde det rimligste til Honda koster 9900,- på tilbud (1Kw)

 

2 KW koster 14800,- på tilbud iflg Denne siden

Link to post
Share on other sites

..... Hovedformålet med aggregatet er jo ikke å bruke det i båten, men snarere i forbindelse med vedlikehold av båten... samt ha det med i båten for bruk om strømmen på batteriene blir for dårlig..

Selv har jeg et aggregat som selges som "Norgesaggregatet", blant annet.Hondamotor, 2,2kW aggregat, (2kW kontinuerlig), og koster noe sånt som 2500,--3000,-

Har et sånt i kjelleren og tar det muligens med i båten på lengre turer. Selges jevnlig for kr 2000.- på Obs! og andre plasser. Utrolig lettstartet og ikke særlig mye støy.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Koster 2500-3000,- - det var billig.

 

Trodde det rimligste til Honda koster 9900,- på tilbud (1Kw)

 

2 KW koster 14800,- på tilbud iflg Denne siden

Jeg sa da aldri at det var et Hondaaggregat, jeg sa bare at det har Hondamotor.

her er en link til et tilsvarende aggregat..

Se helt nederst på siden:

http://www.maskinservice-as.no/annet.htm

Link to post
Share on other sites

Her er det aktuelle aggregatet... fra deres hjemmeside..Kipor aggregat

 

59 db på full last er vel ikke så himla mye bråk

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Til forveksling likt Honda å se på. Erfaringen har så vidt meg bekjent vært blandet. Honda har alltid holdt en suveren kvalitet, har selv et EU10 til kr. 9990,00. Vurderte flere alternativer men har vanskelig for å tro at noen kan lage et produkt av tilsvarende kvalitet til en brøkdel av prisen.

 

mvh

KK

Du `ække ekte sjømann før du har en tohatsu på hekken!!!

Link to post
Share on other sites

Det er nok ikke noe Honda nei, dette er laget i Taiwan... men hva man kan si om kvaliteten... tja det vet jeg ikke...Det koster vel 1/3 del Honda, holder det en 1/3 timene som Honda så rekker det til mitt bruk og vel så det

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Her er det aktuelle aggregatet... fra deres hjemmeside..Kipor aggregat

 

59 db på full last er vel ikke så himla mye bråk

3,7 liters tank..

Det er rett og slett latterlig.

4 timers gangtid er for lite, som sagt har jeg 15 liter tank på mitt, helst skulle jeg hatt en større tank.. Vurderer å bygge om for montering av Jerrykanne rett på som tank nå.

Link to post
Share on other sites

Nabobåten ligger ikke 7m unna da :wink:

 

Forøvrig samme støynivå som Honda 2KW

7 meter :crazy: ... har kun et krav nå jeg fortøyer i uthvaner... det er at jeg kan jage kjærringa naken rundt båten på dollbordet uten at naboen ser det... :lol: Da har man passende avstand til naboen

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det handler vel mere om kjekt å ha...... :lol:

Enig i det! Jeg var faktisk veldig nære på å kjøpe et slikt lite aggregat selv... Men siden det ikke ble handel akkurat den dagen, så begynte jeg å tenke litt på hva jeg egentlig trengte det til. Og det litt overraskende svaret var: Ikke noe som helst! Kunne selvsagt hatt det med i båten, men det er stort sett andre folk der vi ligger så det ville ikke blitt brukt uansett. Og det eneste som skjer om jeg går tom for strøm er at kjøleskapet må slås av, ingen krise etter mitt syn! Men nå har jeg kun hatt kjøleskap i en sesong da, så jeg er ikke så vant til å alltid ha kald lagring tilgjengelig.

 

Men det var nå synd med det aggregatet da, lite og hendig var det og billig også! Men men, når man ikke har fantasi nok til å skape seg et behov så blir det bare sånn :lol::lol: . Regner dog med at andre har mer behov for denslags enn meg..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Må vel bli det om jeg skal ha et aggregat i båten..... :rolleyes:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jer har nå i allefall kjøpt det minste kipor aggregatet. Skjønner ikke alle de negative kommentarene. Lite effekt? ja vel. Liten tank? ja vel. Billig var det i allefall, og perfekt til mitt bruk.

 

Jeg har ikke brukt aggregatet så mye, står i et stuerom til vanlig. Så har jeg en fin plass ute bak på båten, der det kan surres fast, og eksosen og det meste av lyden går bakover. Kipor er faktisk stillegående. Effekten er liten, men 650 watt greier seg til å kunne koble til batteriladeren som trekker 300 watt og få ladet batteriene med 25 ampere. Kan også benytte pc på 220 volt og lade opp diverse annet som telefon, kameraer etc samtidig.

 

Jeg skal bare ha aggregatet som et alternativ til å måtte starte yanmaren for lading.

Hva når yanmaren ikke starter, og man ikke får ladet batteriene på havet? En kompis seilte ut fra Nederland og fikk ikke start på motoren etter første natta. Kom skikkelig strømløs inn til Norge et par dager senere... Da er det greit å kunne få ladet litt på batteriene med en generator i stedet. Det er bare for å ha en mulighet til å "nødlade" batteriene jeg kjøpte generatoren. Da gjør det ikke meg noe at jeg må etterfylle bensin hver 4-5 time. Det blir sikkert ikke brukt for noe lengre tidsrom hver dag uansett.

Redigert av FDI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjøpte 2kw tc til kipor på fredag .Ga 5400,-.Det virker bra.Har 4-5 honda aggregat på jobben og jeg kunne hverken høre eller se noe vesentlig forsjell på de.I butikken sa de att man kunne forlenge eksosen med slange ,men ikke hvor lang denne kunne være.Skal teste dette når jeg blir ferdig med noen andre prosjekt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...