Jump to content

Strømaggregat


giver

Recommended Posts

Hei igjen Poseidon

Akkurat DET er allerede omtalt her;

Kan ikke se problemet, men det er det nok andre som er flinkere til. :wink:

M/Y Ellen Marie

<{POST_SNAPBACK}>

Det er akkurat det som er poenget (ikke problemet).....

 

Enhver noenlunde intelligent lader/generator vil nemlig begrense sin egen spenning slik at strømmen ikke blir så høy at sikringen ryker.

 

Av den grunn blir ikke klemmespenningen på et flatt batteri 'normal' før det har ladet en stund med 'unormalt' lav spenning.

 

(Ombord i POSEIDON har jeg en landstrømslader som er dum som en stokk; det er en gammel ombygget lader fra en elektrisk truck.... Hvis batteribanken er svært nedtappet, slik at den kanskje har bare 12 - 15 volt istedenfor de vanlige 24 - 28 så må jeg 'låne litt intelligens til laderen'. Da slår jeg på bryteren og ladestrømmen raser straks opp på 30+ Amp. Sikringen er bare 25 Amp og dermed slår jeg av igjen etter 5 sek, venter litt og slår inn igjen. Nye 5 eller 10 sek, før den igjen får hvile. Det skal ikke så meget til før motspenningen i batteriet stiger såpass at strømmen holder seg innenfor sikringens max 25 Amp. Slik er det en gammel skipselektriker / elektroingeniør trikser for å slippe bryderiet med å lodde sammen en overstrømskrets :wink::wink: )

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Jeg evner tydelighvis ikke å ordlegge meg på en måte som er forståelig, men utifra det du skriver Poseidon, kan jeg ikke se annet enn at vi er enige;

 

Når batteriene er fullstendig nedtappet (som vel er rett å si dersom spenningen er 8-10 V på et 12volts batteri?) så evner ikke laderen å etablere 14,4Volt. Sålangt er jeg med.

 

 

...men min manglende forståelse gikk på at en lader skulle øke LADEspenningen igjennom et normalt ladeforløp, underforstått på et batteri som ikke var fullstendig på felgen, men under "grensen" for omkopling fra 14,4 til 13,7.

 

Kan godt tenkes jeg bommer, men jeg har aldri opplevd å se at laderen øker sin ladespenning under ladeforløpet, men så har jeg heller ikke for vane å "vrenge" batteriene.

 

M/Y Ellen Marie

Link to post
Share on other sites

Da har du fulgt dårlig med Ellen Marie. Det er eksakt slik Poseidon sier det.

 

Når batteriet er "tomt", går det mye strøm inn i batteriet. Dette gjør at dynamoen leverer all den strøm den klarer og lage, for eksempel 60 A. Da vil alle dynamoer havne på en spenning som tilsvarer motspenningen som batteriet klarer å gi. Denne spenningen er, siden batteriet er "tomt", lav. Dynamoen makter ikke, på grunn av den store strømmen den leverer, å øke spenningen ytterliger. Regulatoren som styrer den drivende spenningen ut fra dynamoen har enda ikke begynnt å regulere, den bare avventer. Det er dynamoens evne til å gi fra seg strøm, og motspenningen fra batteriet som "styrer strømmen i kretsen. Etterhvert som batteriet tar til seg lading, vil spenningen over det øke. På grunn av at motspenningen øker etter som batteriet tar lading, skulle man tro at strømmen fra dynamoen ville avta, men så er ikke tilfellet, for den jobber for å kunne gi fra seg all effekt den kan gi. Derfor øker den utgangsspenningen i takt med økningen i batterispenningen, og strømmen holdes konstant. Strømmen vil derfor, liit avhengig av de forskjellige dynamoer være konstant på maks strøm, og spenningen fra dynamoen stiger for at den skal klare å opprettholde den samme strømmen i kretsen. Så, når spenningen over batteripolene begynner å passere 14 volt, begynner regulatoren, som styrer strømmen fra dynamoen å reagere, og begrenser strømmen i økende grad, intil spenningen på batteripolene er 14,4 V. Da går det kun litt strøm (4 - 8 A) i kretsen. Batteriet er "fullt".

 

 

Tenk deg litt om. Ett batteri som er tomt har lav hvilespenning, typisk 11,7V. Et batteri som er fullt har typisk en hvilespenning på 12,7V. Hvordan kan du da forklare at en dynamos ladespenning er 14,4V når den lader et tomt batteri, men lavere når den lader et fullt batteri? Om du ikke ser dette umiddelbart, bør du lese litt i boken "Strøm ombord" eller tilsvarende, slik at du får oversikt over strøm og spenning. Om du lærer deg å kombinere

 

U=R*I og P=U*I vil du sikkert forstå mye mere.

 

For ordens skyld, U er spenning (V), R er motstand (ohm), I er strøm (A) (ikke Ah, he, he, det blir nesten som å si st det er 500 km/t mellom Oslo og Trondheim :wink: ), og P er effekt (w).

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Godeste Pirus

 

Om du faktisk tar deg bryet med å lese igjennom tråden så vil du, med litt godvilje, oppdage at vi er enige, du, jeg og Poseidon. Jeg har ingen problemer med å forstå at laderen ikke har kapasitet til å etablere nok spenning dersom batteriet er nok nedtappet.

For å gjøre det noe enklere for deg kan jeg henvise til innleggene #18;

PS  Det kan tenkes at om batteriet var flatt, eller evt. kortsluttet at laderen ville få problemer med å etablere 14,4 V målt på polene, men da ville jeg tro at sikringen ville gå.

<{POST_SNAPBACK}>

og innlegg #26;

Når batteriene er fullstendig nedtappet (som vel er rett å si dersom spenningen er 8-10 V på et 12volts batteri?) så evner ikke laderen å etablere 14,4Volt.  Sålangt er jeg med.

At jeg ikke evner å ordlegge meg på en måte som er god nok til at dette ble forståelig er selvfølgelig på grensen til det tilgivelige, men på tross av tonen i ditt innlegg, og i håp om å beholde den gode tone, skal jeg ikke falle for fristelsen for å kommentere den åpenbare selvmotsigelsen i disse to sitatene som er hentet fra ditt innlegg;

Når batteriet er "tomt", går det mye strøm inn i batteriet.  Dette gjør at dynamoen leverer all den strøm den klarer og lage, for eksempel 60 A. Da vil alle dynamoer havne på en spenning som tilsvarer motspenningen som batteriet klarer å gi. Denne spenningen er,  siden batteriet er "tomt", lav.

<{POST_SNAPBACK}>

Hvordan kan du da forklare at en dynamos ladespenning er 14,4V når den lader et tomt batteri, men lavere når den lader et fullt batteri?

 

Med beste hilsen

M/Y Ellen Marie

Link to post
Share on other sites

At jeg ikke evner å ordlegge meg på en måte som er god nok til at dette ble forståelig er selvfølgelig på grensen til det tilgivelige, men på tross av tonen i ditt innlegg, og i håp om å beholde den gode tone, skal jeg ikke falle for fristelsen for å kommentere den åpenbare selvmotsigelsen i disse to sitatene som er hentet fra ditt innlegg;

Med beste hilsen

M/Y Ellen Marie

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, da er vi vel enige da. Om du oppfattet tonen som lite passende, var ikke det meningen, jeg forsøker å være forsiktig sånn, men lykkes kanskje ikke altid like bra. Jeg har enkelte ganger hørt at jeg kan virke belærende, noe jeg ikke ønsker. Beklager det.

 

At du ser selvmotsigelsen som du henviser til i mitt innlegg er jo forsåvid fint. Det var faktisk det som var meningen. At laderen gir 14,4V til et tomt batteri var faktisk ditt utsagn.

 

Nå håper jeg ikke dette ble en feil tone heller, at vi legger saken død, og at vi heller ser frem til en fin båtsommer med nok strøm. :cheers:

Redigert av Pirus (see edit history)

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Veldig bra , karer!

 

Jeg har lært mye i denne tråden også....., så jeg mener selv at jeg har fått bedre (selv)innsikt i div. problematikk vedr. lading!

 

TROR jeg!

 

Ellers henger jeg meg på denne fra Pirus:......... og at vi heller ser frem til en fin båtsommer med nok strøm.

 

 

Ship'O'Hoi, :sailing: - til absolutt alle sanne båtvenner! :sailing:

 

NB!

Skuta blir tatt ut på helgatur med noen kamerater om et par timer, og vi gleder oss!

 

Mine vedlikeholdsladere har stått på, og jeg sjekket sent igår kveld - joda, forbruksbanken som jeg nettopp utvidet med et batteri er fulladet - og etter at jeg har regnet teoretisk på forbruket, sammenholdt dette og testet ut i praksis i det siste, så skal nyinvesteringen i enda mere strøm (ekstra 115Ah) i "strømtanken" holde til helgaturene til uthavnene med mitt forbruksmønster!

 

Hjalmar :seeya:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Artig med engasjement!

 

Selv om den diskusjonen legge død kan vi vel forsøke å svare på spørsmålet som startet tråden :wink:

 

Hvis du en dag har litt lite strøm på batteriene anbefaler jeg å gjøre følgende målinger;

 

Start motor og rus den et øyeblikk (for å slå inn evt ladereleer ol)

La motor gå på tomgang og mål spenningen et hvilket som helst sted på anlegget ditt.

Øk turtallet gradvis og se om/hvor mye spenningen stiger.

Stopp motoren og koble til Ladacen. Mål igjen.

 

Du har mest lading i de tilfellene du måler høyest spenning, og er spenningen nokså lik, går det for det samme hva du lader med.

 

Litt løsning for bedre lading;

Hvis det er stor forskjell mellom spenning på tomgang og med litt turtall anbefaler jeg å sjekke turtallet på dynamoen.

Det kan være at den tåler å gå med mindre reimskive og dermed større turtall. Avgjøres av maksturtall for motor og dynamo.

Dynamoer leveres ofte med reimskive som gir lavere turtall enn maks når de monteres på båtmotorer(bygd for biler som opererer med doble turtallet)

 

Turtall på dynamo kan beregnes utfra maks motorturtall og diameter på reimskiva på motor i forhold til diameter på reimskiva på dynamo.

Mons

Link to post
Share on other sites

Lurt å endre på reimskiven på turtelleren for å øke ladingen, men det blir vel fort litt kluss med turtelleren også, gjør det ikke. Mange henter vel turtallet nettopp fra W+ uttaket på dynamoen, og vis dynamoen "geares" om, blir det vel ikke riktig visning ift. motorturtallet.

 

M/Y Ellen Marie

Redigert av M/Y Ellen Marie (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har lest igjennom denne strengen, og ser at det er lett å misforstå... Når ordene "spenning", "Ah" og "strøm" stokkes, spretter enkelte i stolen :lol: Var på nippet til å kommentere litt lengre opp her, men klarte å dy meg :blush::lol::lol:

 

Min enkle versjon av lading er denne:

En lader (eller generator) gir all den strøm den evner (i Ampére) så lenge batteriet er "tomt". Spenningen (i Volt) vil være lav i begynnelsen (litt uinteressant). Når batteriet nærmer seg "fullt", vil spenningen stige OG (derfor) strømmen avta.

Og HER kommer forskjellene inn:

 

1. Hvis det er en generator med spenningsregulator (på f.eks. 14,4 Volt), vil spenningen stoppe (stigningen) der. Strømmen vil fortsatt avta til batteriet er NESTEN fullt, og så legge seg på et stabilt nivå (1 til 4-5 Ampére, avhengig av batteritilstand, motspenning og andre videreverdigheter)

Problemet er HVOR regulatoren MÅLER disse 14,4 volt :rolleyes: En vanlig generator måler på SIN utgang, dvs den vet ikke filla hva BATTERIPOLENE får. Derfor er det viktig med "sensing" (måling) på polene! (Ladac og andre...)

 

2. Hvis det er en flertrinns lader (fra 230 Volt AC), vil spenningen legge seg på et lavere nivå ETTER at f.eks 14,4 volt er oppnådd (kalt vedlikeholdslading). Denne spenningen er ofte 13,6 volt.

Men flertrinns ladere finnes i mange varianter... :rolleyes: To-trinns kan oppføre seg som beskrevet... Tretrinns kan opprettholde spenningen på 14,4 Volt til STRØMMEN (i Ampére) er kommet ned på et lavere (innstillt) nivå, for SÅ å gå over til vedlikeholdslading (f.eks. 13,6 volt) Firetrinns lader går litt lengre: Etter at vedlikeholdsladingen har pågått en stund (i tid), vil den starte på 14,4 volt igjen for en kort priode. I tillegg finnes det ladere som føler på temperaturen i batteriet, og tar dette med i ladesyklusen (sørger for at batteriet ikke får for høy temp.) Og ladere som "mosjonerer" batteriene (mest brukt til UPS-batterier.). Og sikkert andre finurligheter i tillegg, som syresirkulasjon osv. osv. Men DET blir å dra det for langt inn i vitenskapen.

Det som kan skape litt forvirring i x-trinns lader, er at leverandører av slike stokker litt på begrepene :crazy:

 

3. Hvis det er en "dum" lader (kun trafo og likeretter), såkalt "batterikoker", kan denne køle på med spenning ETTER at batteriet er fullt (for å si det enkelt), noe som resulterer i at batteriet får for høy temp. og / eller koker tørt! Bye-bye batteri!

Denne typen er helt grei å bruke, men krever at DU er inteligent regulator :smash: Passe på at batteriet ikke blir for vamt, koker tørt, for høy spenning / strøm osv.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Hei Marwin, fint med din oppklaring/oppsummering. :smiley:

 

 

Har dog et aldri så lite tilleggsspørsmål etter denne diskusjoenen som jeg fortsatt grubler litt på.

 

Dersom man kortslutter klemmene på en lader med strøm-begrensning/regulator, vil da sikringen klare seg ettersom regulatoren "holder tilbake"?

 

...og motsatt; Vil ikke sikringen ryke på en "dum" lader uten regulator dersom man prøver det samme her?

 

:seeya:

M/Y Ellen Marie

Link to post
Share on other sites

Dersom man kortslutter klemmene på en lader med strøm-begrensning /regulator, vil da sikringen klare seg ettersom regulatoren "holder tilbake"?

 

...og motsatt;  Vil ikke sikringen ryke på en "dum" lader uten regulator dersom man prøver det samme her?

<{POST_SNAPBACK}>

Litt avhengig av laderen, men vil tro at den kjører på spenning til strømgrensen er nådd. Hvis denne er f.eks. 8 amp. og sikringen er 10 amp., vil den holde. Spenningen i slikt tilfelle er MEGET lav.

 

På "batterikokeren", vil sannsynligvis sikringen ryke.

 

I begge tilfeller er det spørsmål om oppbygging av laderen; F.eks. indremotstand, hvor sikringen sitter i kretsen, osv.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Hvordan går det med det omtalt GEBE / Kipor aggregatet? Det er for tiden på tilbud og vurderer å bytte ut 2-syl. Lister-Petter med et slikt. Tenkte kanskje å droppe solceller og vindmølle på langturen, og bare bruke slepegeneratoren under seil (vindror) og GEBE + 50A lader. Jeg ser støytallet v/7meter er oppgit 2dB høyere enn Honda EU10i, hvor mye er dette i praksis....?

 

Geir

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg benyttet mitt aggregat i fjor, støyen var meget begrenset - jeg bar det på land og satte det så langt unna som ledningen rakk (ca. 20 mtr.) Det var ingen av "naboene" som klaget (PS! jeg spurte om det forstyrret) - jeg hørte bare en liten dur borti lia.

Jeg fikk litt problemer med bensintilførselen/overflod, men har nå fått vite at det er en O-ring i forgasseren som må byttes pga feil materialkvalitet - det skal gjøres før jeg tar det ombord i år. :smash:

Etter det jeg har hørt bør/må O-ringen byttes også på de som blir levert nye nå!!!

 

Ser de er på tilbud hos Erling Sand til kr. 3990,-

 

http://www.erlingsand.com/

Link to post
Share on other sites

3dB er vel dobling av lydTRYKK, men siden hørselen er logaritmisk, må man øke lydentrykket med ca 10 dB for å oppleve en dobling av den hørte lyden.

 

 

Og en annen ting: Briggs&Stratton 2-5 hk fra cylinderklipper eller snøfreser tilkoplet dynamo med rem burde være en svært så billig lysmaskin. Og på rolig turtall med godt avdempet tørreksos burde det vel ikke bråke så alt for mye? Regner med at det blir mange problemer med en slik installasjon, men vært artig å prøvd...

Vidar Breivik

"GALANT" - LA2008 - 91376075 - Neverdal båtforening
'87 Saga 25 CC HT med '96 AD31P-A og DP-D1, J6
 
 
Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Driver å kikker litt i makedet etter et mobilt aggregat jeg kan ha med i båten og slenge på land om 220 volt er påkrevd for at vafflene skal bli gode til morgenkaffen.

 

I følge en selger av slike duppedingser som lager strøm så snakket han om inverter aggregat og converter aggregat... Hvor inverter skulle være så meget bedre med tanke på å drive el verktøy og lignende... Inverter er jo også myyyye dyrere.. Det er her snakk om et aggregat på 900W converter eller 2000W inverter, hvor sistnevnte koster 3 ganger så meget(6000kr).. Begge har luftkjølt 4 takter godt støydempet og av det "kjente" merket Kipor laget i Taiwan solgt av Eik maskin i kongeriket.

 

Kan noen forklare en skarve maskiningeniør forskjellen på disse to måtene å produsere strøm på...

 

 

Redigert emnetilttel med OT lagt til

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det stemmer det, men de er lite mobile med tanke på annen bruk utenfor båten og koster minst 4-6 ganger så mye som det dyreste av de jeg listet opp....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Driver å kikker litt i makedet etter et mobilt aggregat jeg kan ha med i båten og slenge på land om 220 volt er påkrevd for at vafflene skal bli gode til morgenkaffen.

Nei takk !

Slenge på land ?

Hva med oss andre da ? Som allerede har hatt morgenkaffen. Og allerede har stekt vafflene stille og fredelig på gass fordi at du skulle få lov til å sove litt frempå i denne stille og fredelige havnen. :nono: :wink:

 

 

Link to post
Share on other sites

Converter og inverter gjør vel stort sett det samme, men converter begrepet var vel ver for ac-ac og dc-dc konvertering (transformering opp eller ned). Inverter begrepet er vel mer brukt for dc-ac og ac-dc konvertering (endring av form). Men skal du fyre opp vaffelpressa med dette her, så faller 900w igjennom uansett. Da må du satse på 2kw.

 

Hva med gass-vaffeljern...?? :lol:

Link to post
Share on other sites

Men skal du fyre opp vaffelpressa med dette her, så faller 900w igjennom uansett. Da må du satse på 2kw.

 

Hva med gass-vaffeljern...?? :lol:

Er jo enig i at 900W blir for lite her.... denne selgeren forsøke å forklare meg forskjellen på noe han selv ikke kunne noe om(inverter-converter).... og siden jeg heller ikke har perilig på dette så spør jeg her..... Hovedformålet med aggregatet er jo ikke å bruke det i båten, men snarere i forbindelse med vedlikehold av båten... samt ha det med i båten for bruk om strømmen på batteriene blir for dårlig..

 

Har gass i båten så vafflene kan nok stekes der... men man vet jo aldri om 220V kan være nødvendig her...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Kanskje 900w blir litt lite ifb. med vedlikehold også? Litt avhengig av bruk selvfølgelig. Men elektroverktøy trekker jo fort 3-600w + litt arbeidslys og diverse.

 

Prisforskjellen på aggregatene skyldes kanskje mest effektforskjellen. Og kanskje reguleringsteknikk, kvaliteten på sinuskurven. Agg. er jo avhengig av et konstant turtall etter som belastinigen øker. Slik at frekvensen (50hz) holdes innenfor normene til redskapen man kobler til. Bare antagelser så langt, siden jeg ikke kjenner modellene.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...