Jump to content

Strømaggregat


giver

Recommended Posts

spm nr 1

 

varför skall man släpa ombord en motor til för o driva en generator..........

när man redan har en diesel der nere i källaren......hade det ikke varit bedre o hänga

på en större generator......

 

 

spm nr 2

 

idag så ringde min bror o lurade på om jag ikke skulle köpa ett 'sådant der elaggregat'

du vet 'Honda fast det er ikke Honda', min bror var hos någon leverandör til hans firma!

Han skall ha 900 SEK för noe som ger 600 W, går på bensin, du kan se på Jula's hemsida, sa brorsan

Bilde

http://www.jula.se/butik/default.asp

 

 

jag har levt i Andreas värld......'12V o lite batterier'.......det rekker långt.... o sen vill jag ha

tyst när jag ligger havn eller naturhavn.....men ni har satt 'griller i huvudet på mig med denne tråden'!

 

fortsatt lever jag i den tron att jag klarer mig veldi bra utom både spm 1 o 2 ????? :confused:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

På Storö ( Väderöerna ) ifjor, sto det en fint lite aggregat, og durte hele dagen, kvelden og natten. I tillegg gikk hovemaskina omlag 8 timer for dagen...

Båten hadde Norsk flagg

 

Suzuki

Låg i Saeby förra året utanpå en Princess 55, han hade noe som 'durte hele dagen' han oxo,

trots att vi ligger i riktig hamn med landström precis vi akterförtöjningen.........

 

jag har slutat o lure på varför........finner inget svar :nonod:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

spm nr 1

 

varför skall man släpa ombord en motor til för o driva en generator..........

när man redan har en diesel der nere i källaren......hade det ikke varit bedre o hänga

på en större generator......

spm nr 2

 

idag så ringde min bror o lurade på om jag ikke skulle köpa ett 'sådant der elaggregat'

du vet 'Honda fast det er ikke Honda', min bror var hos någon leverandör til hans firma!

Han skall ha 900 SEK för noe som ger 600 W, går på bensin, du kan se på Jula's hemsida, sa brorsan

 

jag har levt i Andreas värld......'12V o lite batterier'.......det rekker långt.... o sen vill jag ha

tyst när jag ligger havn eller naturhavn.....men ni har satt 'griller i huvudet på mig med denne tråden'!

 

fortsatt lever jag i den tron att jag klarer mig veldi bra utom både spm 1 o 2 ?????  :confused:

Klart du kan leve uten ... men hvorfor ... vel etterhvert som båtstørrelsen går opp, så blir også komfortkravene fra kone, barn og deg selv større ... først kom PC... så kommer e-post osv.... deretter kunne det være kjekt med støvsuger ... og kunne være OK med varme uten å bekymre seg om strømforbruk... deretter kommer "la oss bli kvitt gass ombord" ... og hva med en moderne komfyr?? Egentlig så er svaret "for vi kan, og er villige til å offre en del for å kunne ha familien i båt uten krangel og slit med komfortdiskusjoner, slik som å ha en varm dusj etter et par dager i uthavn..... samt vi liker å skru litt, å lage utfordringer for oss selv...... (Selv har jeg klart meg med 3.5KW og en-dunker diesel) som dekker det meste... men veier en del ... men da igjen, hva betyr 200KG for 21 Tonn?? Og hvorfor når du har en diesel ombord ... vel en hovedmotor bråker ganske mye mer, og tar lengre tid for å varmes opp enn et aggregat... på en motorbåt må det sies.....

 

Vedr 2 ... vel kjøp hvis du ser behov, men vær forberedt på "mye vil ha mer" syndromet.... :cryin:

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

jag er mer inne på att pröve o minimera strömförbruket  :yesnod:

så att jag skall klara mig med solpaneler/vindgenerator eller slepgenerator !

 

jag skall lure litt til på det her!

Du glemmer den gode gamle hederlige parafinlampa. Du får ganske mange Ah utav en 5l med lysfotogen vet du ..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

jag er mer inne på att pröve o minimera strömförbruket  :yesnod:

så att jag skall klara mig med solpaneler/vindgenerator eller slepgenerator !

Helt enig ... og hvis jeg hadde bodd i Norge, så hadde svaret mitt blitt akkurat det samme, da utgangspunktet for båtliv ville være annerledels.... men det er en helt annen historie....

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Helt enig!!! :yesnod:

Båtlivet skal nytes uten støyende aggregater eller hoved motorer.

Spar på strømmen, bruk parafin lamper og lad batterier i havn, ikke uthavn.

Der skal vi kun kose oss! :cheers:

Det hører med til historien at undertegnede har et 600W, 4 takts Yamaha strømaggregat ombord. Det er meget stillegående, men har til nå ikke blitt brukt ombord. Men kjekt å ha er det..........

 

:flag:

Redigert av fernanda (see edit history)

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Vel jeg har nå bare kjøpt et lite 2KW aggregat, som skal brukes når behovet er der.

Det veier 22 kg og kan bæres på land og gjemmes under en busk.

Så hvis de med superhørselen ennå in-takt, så låver jeg at, mitt aggregat skal dere ikke høre.

 

:seeya:

 

Det dere derimot vil høre er alle de som kjører rundt i gummibåtene, og alle ungene som skriker, eller han som girer og gasser for og manuvrere sin nye båt til land, mens han skriker på kona at dreggen skal ut. det er slik sommeren er.

 

Jeg tror det er svært få her inne som har en sommer slik endel av dere drømmer om,

total stillhet

:smash:

 

Gleder meg til jeg får fyrt opp aggregatet og kan sørge for varmt dusj vann for min kone, og i tillegg få fyllt inn litt av strømmen som kjøleboksen skal ha. + at jeg har 3 jenter som trenger sitt stell.

 

Vindmølle(solcellepanel, er for de på langtur, der hvor jeg legger meg håper jeg at det ikke blåser.

og vindmølla lager nok mye mer støy, hvis du får fart på den.

 

:santcheers:

 

En gledelig jul til dere alle, ønsk dere et lite aggregat, så blir kona glad

 

:santa::santcheers::seeya:

Redigert av careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Har fått allergi mot aggregat! Var med på ein lengre seilas der 2-takts aggregatet stod plassert 2 meter frå rattet på båten. Nokre netter med dette i øyret, så var eg kurert. Tør ikkje tenke på dei to som i tillegg hadde køya plassert rett under "helvetesmaskina"...

 

Min filosofi er enkel, aggregat er for hyttefolk. Båtfolk må prøve i det lengste å finne andre moglegheiter. Dersom det er blitt slik at vi må ha aggregat eller landstraum for å klare oss eit døgn eller to, så synes eg det er leit. Dei av båtfolket som synes det blir for ille å vaske seg i lunka vatn etter nokre dagar, bør kankje vurdere hytte?? Har brukt båten ganske lenge utover hausten i år. Har blitt "litt" provosert av ein del aggregatbåtar. Litt store Princess/ Fairline o.l. med aggregatet i gong i gjestehavn, ca 5-10 meter frå landstraum, med eksosen frå aggregaten rett mot vår akterkabin. Det gjer meg sint og provosert!!! :headbang:

Link to post
Share on other sites

Har fått allergi mot aggregat! Var med på ein lengre seilas der 2-takts aggregatet stod plassert 2 meter frå rattet på båten. Nokre netter med dette i øyret, så var eg kurert. Tør ikkje tenke på dei to som i tillegg hadde køya plassert rett under "helvetesmaskina"...

 

Min filosofi er enkel, aggregat er for hyttefolk. Båtfolk må prøve i det lengste å finne andre moglegheiter. Dersom det er blitt slik at vi må ha aggregat eller landstraum for å klare oss eit døgn eller to, så synes eg det er leit. Dei av båtfolket som synes det blir for ille å vaske seg i lunka vatn etter nokre dagar, bør kankje vurdere hytte??  Har brukt båten ganske lenge utover hausten i år. Har blitt "litt" provosert av ein del aggregatbåtar. Litt store Princess/ Fairline o.l. med aggregatet i gong i gjestehavn, ca 5-10 meter frå landstraum, med eksosen frå aggregaten rett mot vår akterkabin. Det gjer meg sint og provosert!!!  :headbang:

Hei

Det var det vi gjorde da vi gikk over fra seilbåt. :wink:

VI KJØPTE HYTTE PÅ SJØEN. :santcheers:

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Takk Ståle.

 

Ser jo fint ut: Har du noe erfaring med kontinuerlig effekt? Den oppgis til 900 W, stemmer det er dette midt i blinken for meg.

 

Har VV bereder m/ kolbe på 750 W, da kan den jo brukes til å varme vannet også.

Hei

 

Jeg har vært "offline" et par dager - jeg har ikke gjort noen forsøk mhp hvor mye jeg kan belaste agregatet kontinuerlig.

 

MVH

Ståle S. :sleep:

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Jeg har vært "offline" et par dager - jeg har ikke gjort noen forsøk mhp hvor mye jeg kan belaste agregatet kontinuerlig.

 

MVH

Ståle S.  :sleep:

Heisan !

 

Jeg har et Honda EU 10 I, og det har en kontinuerlig effekt på 900w. Det trekker både varmtvannskolbe og 15A.

 

Det sliter da, men det går...

Du `ække ekte sjømann før du har en tohatsu på hekken!!!

Link to post
Share on other sites

Sorry, men klarer ikke ....

 

Planlegger hele den harde kjernen å stille med aggregat til sommeren ?

Snufs.

GeirKS, Joelle, Lars_Herman ? Snufs........

 

Suzuki

Ja, jeg skal forlenge båten for å få plass til et eget aggregatrom, slik at jeg kan få strøm nok til forsterkeren og Cerwin Vega høyttalerne mine.

 

Har fått tak i ett billig aggregat med en Petter diesel, 2 syl. Jeg tenkte å kjøre denne på noe billig bunkers jeg fikk tak i. Tørreksos og en lyddemper fra Biltema. Ryker det ille må jeg slå litt Hammerdown på tanken.

 

Også må jeg kjøpe litt større motor til gummijolla, slik at ungane har noe å finne på mens jeg slapper av. Støy er ikke noe problem, for ungane får bare kjøre på den andre siden av bukta, der Initium ligger.

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Hei

Den ble levert rett etter ferien, og funker veldig bra og stille.

Den leverer 4 kw. Jeg har montert vannnutskiller i eksosen,

så den er tilnærmelsesvis lydløs på utsiden av båten.

Du kan høre kjølevannet renne, "that´s it".  :wink:

mvh

giver

Jeg har en panda generator som bråker så mye at jeg sterkt vurderer å foreta noen støytiltak i vinter. Hva slags vannutskiller har du brukt - og har du montert vann og/el eksos uttak under vannlinjen?

 

mvh

aqua

Link to post
Share on other sites

Jeg har en panda generator som bråker så mye at jeg sterkt vurderer å foreta noen støytiltak i vinter. Hva slags vannutskiller har du brukt - og har du montert vann og/el eksos uttak under vannlinjen?

 

mvh

aqua

Hei

Både vann og eksos går ut over vannlinjen. Jeg vurderte å legge kjølevannet under

vannlinjen, men ville ikke lage flere gjennomføringer enn det som er i båten.

Det er Halyard glassfiber eksosanlegg og vannutskiller.

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Hvordan går det med det omtalt GEBE / Kipor aggregatet? Det er for tiden på tilbud og vurderer å bytte ut 2-syl. Lister-Petter med et slikt. Tenkte kanskje å droppe solceller og vindmølle på langturen, og bare bruke slepegeneratoren under seil (vindror) og GEBE + 50A lader. Jeg ser støytallet v/7meter er oppgit 2dB høyere enn Honda EU10i, hvor mye er dette i praksis....?

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Jeg ser støytallet v/7meter er oppgit 2dB høyere enn Honda EU10i, hvor mye er dette i praksis....?

Mye, svært mye faktisk. 3 db(A) = dobbling av "opplevd lydnivå.

Dette er self. teori, fordi frekvenser, og hvordan ditt maskinrom er utformet mht. demping av ulike frekvenser, vil påvirke resultatet.

 

Tilslutt får du to minutter i skammekroken, seriøse bluewater seileren som du er, også i det hele tatt vurdere aggregat ? Du skal tapetsere HELE båten med solpaneler, og i tillegg ha minst TO vindgeneratorer, i tillegg til at MD21`en skal kjøres for lading 10 timer i døgnet.... :yesnod:

 

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Vis emner ut fra nøkkelord:

    Utvalgte emner:
     Båtrelaterte nyheter i media
     Dagens Finn, spesielle båtannonser
     Denne helgen går turen til......
     Hva har du gjort med båten i dag?
     Hvor er dette?
     Seil regatta på nett
     Status på svenskekysten
     Youtube, båtrelaterte filmer

  • Statistikk

    • Antall medlemmer
      96 336
×
×
  • Create New...