Jump to content

Strømaggregat


giver

Recommended Posts

jeg skal montere aggregat i motorrommet.. 2200 w. hvor lar jeg eksosen gå ut?? eget uttak eller kan man gå inn i eksosen til motoren??.. eksosen til motoren på min båt går ut under vann.. da vile jeg kansje tro at aggregat eksosen heller trykker eksos inn igjennom motor pp eksossiden og på de sylindrene som veksler ventiler vil jo da eksosen gå ut innsuget mitt. (hvis båtmotor er stoppet) hva slags løsning bruker folk??

 

Du bør montere eget system, over vann... Med vannutskiller dersom aggregatet bruker vann til nedkjøling - dette pga at en får en roligere eksos - ikke snekke tøff tøff.

Grunnen til at eksosen også bør gå over vann er noe av det samme, en slipper å høre boble boble hver gang luften av eksosen skal ut. Vedr hvilken vei eksosen går ned i motor eller ut vet jeg lite om... Men ville nok ikke koblet dette på samme systemet som motoren...

Link to post
Share on other sites

Jeg spurte før kjøp leverandøren om jeg kunne forlenge eksosen, og det bekreftet han.

 

Eksosutløpet er ~Ø14mm ytterdiam, planlegger å få lagd overgang på aggregatet til Ø28mm eksosslange. Kapasiteten til eksosutløpet burde da ihvertfall ikke være begrensende; det blir ikke mye motstand, og varmen ledes fort vekk.

 

Har testet montasjen med eksosslange som jeg beskrev tidligere ved å kjøre aggregatet med 300W last og throttle aktivert ca en halvtime.

Konklusjonene mine er:

¤ 40 cm ut fra aggregatet ble den rustfrie metall-eksosslangen ikke varmere enn at jeg kunne holde slangen i hånden. Nærmere aggregatet var det for varmt å holde over tid.

¤ Aggregatet produserer en del vanndamp som kondenseres pga temperaturen på eksosen synker raskt i slangen. Det må sørges for drenasje hvis eksosslangen har helling oppover.

¤ Utløpet av 2,5 m eksosslange holdt bare lunken temperatur => Enkel eksos-skroggjennomføring uten lufting bør holde fint.

¤ Motorstøy ved eksosslange-utløpet er nok "ikke ubetydelig" for de som ønsker å irritere seg over det. Skal også teste med en støydemper jeg har liggende, neste gang.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

noen som hvet om et billig strømaggregat? skal kun brukes til og lade 12v bateri og ha et lite kjøleskap igang.

 

helst et som ikke tar så stort plass.

 

lurer litt på denne, men virker litt for stort.

 

uten_navn.jpg

Redigert av Thomas Riis (see edit history)

Det perfekte liv inneholder sommer, sol, båt, damer og alkohol.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...