Jump to content

Nidelv 24, råd og tips?


blackdev

Recommended Posts

Som nevnt i en annen tråd har jeg bestemt meg for en eldre Nidelv 24 med Volvo Penta (1971 mod) MD2B. Etter mye mail og telefonering så tar jeg også sjansen på å kjøpe den usett, prisen er såpass hyggelig i forhold til markedet forøvrig at jeg er villig til å kalkulere inn en del kostnader.

 

Det jeg håper på er at det finnes noen på dette utmerkede nettsted som har erfaring med dette merket og denne modellen. Jeg har selv overhode ikke peiling på snekke eller innenbordsmotor. Min lille erfaring kommer fra noen år i utenriksfart for maaaange år siden og diverse mindre åpne og lukkede båter med påhenger. Håper på mange gode tips, kommer ikke til å spamme tråden med tusen takk og sier du det til alle som poster, men kommer til å lese nøye alt som blir sagt her inne. Det er av dere som er erfarne vi newbees kan lære! :yesnod:

PO

Scand 7600 Dynamic VP KAD32
X-Fjord 21 Weekender AQ 260 v8
X- Nidelv 24

Link to post
Share on other sites

Hei.

Ville prøve ut den Volvoen fra 1971 før jeg kjøpte noe. Er den saltvannkjølt begynner den og bli gammel . Du burde da kjørt motoren på max turtall en stund, og sett at motoren ikke blir for varm( dette er ofte et problem på disse gammle motorene),samt at det ikke er noen støre olje lekasjer...........det kan fort bli dyrt om ting som dette skulle dukke opp .

Vet om mangen som har hatt dette problemet på gammle volvoer o.l

Link to post
Share on other sites

Har du vurdert Vennetjeneste/speider, der finnes en del speidere rundt om som kunne sett på båten for deg

Redigert av Wellcraft (see edit history)

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Takk skal du ha! Jeg fant en speider som bodde i nærheten og har sendt vedkommende en IM. Så får vi se om lykken står meg bi. Er det andre som bor i sør for Bodø i Nordland fylke som leser dette, send meg gjerne en IM! :seeya:

PO

Scand 7600 Dynamic VP KAD32
X-Fjord 21 Weekender AQ 260 v8
X- Nidelv 24

Link to post
Share on other sites

Godt å høre, det jeg er mest usikker på etter å ha trålet forumet er motoren, en 71 mod. saltvannskjølt VP MD2B. Ser mange i Nidelvmiljøet anbefaler Yamarin på ca. 35 hk, da snakker vi vel om en noe større investering, selv brukt? Og hva er en fin hk størrelse for denne snekka?

PO

Scand 7600 Dynamic VP KAD32
X-Fjord 21 Weekender AQ 260 v8
X- Nidelv 24

Link to post
Share on other sites

Godt å høre, det jeg er mest usikker på etter å ha trålet forumet er motoren, en 71 mod. saltvannskjølt VP MD2B. Ser mange i Nidelvmiljøet anbefaler Yamarin på ca. 35 hk, da snakker vi vel om en noe større investering, selv brukt? Og hva er en fin hk størrelse for denne snekka?

71 modell saltvannskjølt bør det være grunn til å være redd for. Hadde selv en 73 mod og den holdt i 20 år. Da var det gjennomtæret på min.

Satte da inn en Yanmar 38 HK 3 sylindret. Helt grei å få plassert i motorrom, med noen små omgjøringer. Største forskjell mellom 25 og 38 HK var at den ble sterkere i motsjø, gikk inn i bølgene istedenfor å bare bli løftet opp og ned. Kort sagt roligere i sjøen.

 

Gir du en grei pris for båten, så kan jo motorbytte være et alternativ. Du øker jo også verdien på båten, spesiellt hvis den er godt vedlikeholdt ellers.

Link to post
Share on other sites

Høres bra ut, hva kan det koste for en brukt motorinstallasjon som den du nevner Amorosa? Og så lurer jeg litt på hva en grei pris er for en '71 mod Nidelv 24, det er stort sprang i annonser, de fleste som er ca. 10 år nyere ligger på +- 120000?

PO

Scand 7600 Dynamic VP KAD32
X-Fjord 21 Weekender AQ 260 v8
X- Nidelv 24

Link to post
Share on other sites

Høres bra ut, hva kan det koste for en brukt motorinstallasjon som den du nevner Amorosa? Og så lurer jeg litt på hva en grei pris er for en '71 mod Nidelv 24, det er stort sprang i annonser, de fleste som er ca. 10 år nyere ligger på +- 120000?

Nå installerte jeg ny motor og måtte også bytte propell. (Yanmar går andre veien)

Totalt kom det på ca. 75.000 ++++masse arbeid, som jeg gjorde selv med god hjelp av en ekspert som fortalte meg hvordan.

 

Nidelv 71 mod i god stand og velholdt vil jeg tro ligger rundt 100.000.

Med gammel motor som kanskje trengs å skiftes ut 50-60.000 ????

 

Vanskelig å sette noen pris da det er mange ting som spiller inn.

 

Uansett så er det en flott båt, har jo selv hatt den og var MEGET fornøyd

Link to post
Share on other sites

Godt å høre, det jeg er mest usikker på etter å ha trålet forumet er motoren, en 71 mod. saltvannskjølt VP MD2B. Ser mange i Nidelvmiljøet anbefaler Yamarin på ca. 35 hk, da snakker vi vel om en noe større investering, selv brukt? Og hva er en fin hk størrelse for denne snekka?

Hei, og lykke til/gratulerer med valg av båt :flag:

 

Jeg hadde selv en 84-modell Nidelv 24 for noen år siden. Det var en fin båt som vi hadde mye glede av :smiley: I båten vår satt det en ferskvannskjølt 84-modell VP MD 2003 på 28 HK, og det var en motor som fungerte helt ok til den båten. Marsjfarten fullt ferieutstyrt var ca 7 knop, og toppfart (nystoffet, "tom" og tørr) om våren var vel 9 knop. En motor på 30 - 45 HK passer veldig bra til den båten. Da har du krefter til en bra marsjfart uansett vær- og "føreforhold".

 

Som andre har vært inne på, ville jeg vært ekstra nøye med å sjekke motoren i en såpass gammel båt. Hvis båten er godt holdt, kan den holde i mange, mange år, men du kan fort riskikere at motoren ryker, og da kan det bli dyrt. Hvis det skulle skje, og du vil erstatte motoren med en ny eller nyere brukt motor på ca 35 HK vil du fort måtte ut med mange titusener (en ny kommer vel fort på opp mot 100K inkludert montering hvis du får litt rabatt, og for en nyere brukt blir det sikkert 50K +?), og båten er jo fortsatt relativt gammel.

 

Godt vedlikeholdte Nidelv 24 fra midt på 80-tallet med ferskvannskjølte motorer fra samme år, har de siste årene typisk blitt annonsert for ca 150K. Hvis tidligere eiere av slike har behandlet motoren pent, vil du sannsynligvis kunne ha en slik i noen sesonger uten veldig store rep.utgifter, og du vil kunne selge den for en god pris (i nærheten av det du gav hvis markedet fortsatt er godt på denne tiden).

 

Nå vet ikke jeg hva du har tenkt å gi for 71-modellen, men hvis du må bytte motor i denne, kommer du sikkert raskt opp i en pris som ikke er langt unna det du må gi for båter som er 15 år nyere. Hvis du deretter skulle selge båten i løpet av noen år, tror jeg du vil få en del mindre for din 71-modell med nyere, brukt motor, enn du ville ha fått for en godt holdt Nidelv 24 fra f.eks. 1986.

 

Jeg vet ikke om dette var til hjelp, men det er et aspekt som det kan være lurt å ha tenkt over før en bestemmer seg :yesnod:

 

Lykke til!

Hilsen hos

Link to post
Share on other sites

En liten tilleggssak! Mot slutten av 70-tallet (i 1977 eller 1979?) ble innredningen i cockpiten endret. Den rette akterbenken ble erstattet av en meget funksjonell u-sofa med bord. Dermed ble cockpiten en del mer "sosial" - antallet spiseplasser økte, og bordet kunne enkelt legges ned slik at en fikk en stor solseng/ekstra soveplass.

Hilsen hos

Link to post
Share on other sites

Jeg sa jeg ikke skulle spamme forumet med tusen takk og sier du det, men nå kommer det såpass mange gode innspill at jeg gjør det alikevel, tusen takk! Jeg skal gi ca. 80k ferdig levert i Trøndelag, kjøpsprisen er noe lavere men jeg leter nå etter en rimelig frakt fra Bodø til Steinkjer. Dette viser å være en tidkrevende operasjon hvis man ikke skal legge titusener ut i frakt.

 

Trodde jeg kjente mange i transportbransjen, men det er alltid noe som kommer i veien :lol: Jeg har sendt en IM til en Speider der oppe, venter spent på svar!

PO

Scand 7600 Dynamic VP KAD32
X-Fjord 21 Weekender AQ 260 v8
X- Nidelv 24

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder sofa bak, lar det seg enkelt gjøre å bygge om fra rett benk til bue?

Det lar seg gjøre, men mener at de som har buet sofa, så har denne tatt litt plass fra akterdekket.

 

På de med rett sofa er det STOR plass bak puteryggene

 

Brukte selv noen små kjekke sammenlaggbare stoler når vi skulle være 4 rundt bordet.

Flyttet også bordet fra der det stod orginalt til babord side, rett foran sittebenken. Da satt 2 i sofaen og 2 satt på stoler.

Link to post
Share on other sites

Jeg trodde du skulle gi mindre. Jeg ville klart sett meg om etter noe med en nyere motor. 80k synes jeg er mye når motoren er 35 år gammel. Da mener jeg det er bedre å heller gå opp litt i pris mot å ende opp med nyere motor. 80K er jo det samme jeg ga for Sjømannen med ny Yanmar 2GM20 som var gått 170t. OK innredningskvaliteten er kanskje ikke den samme, og 2 fot kortere, men driftssikkerheten (Og derav kanskje også bruksverdien?) er av en annen verden. Mitt råd: Gå for en annen med nyere motor. Da ender du kanskje opp med en nærmere hjemstedet også.

Link to post
Share on other sites

Jeg byttet motor i min Viksund combi fra 1979. ( var en 79 mod saltvannkjølt volvo i). Pris på dette med ALT arbeid dvs merke verksted tok ut gammel motor- nytt propell anlegg- nytt el.anlegg - nytt eksos anlegg og ny motor inn 100 000 kr. Motoren var en Sole 42 Hk DENNE... http://www.boat.no/asp/engines/show.asp?id=21717 . som er en motor jeg virkelig kan anbefales ( brukes mye av yrkesfiskere)

Importør....

http://www.boat.no/asp/companies/show.asp?id=2157

 

 

Kjøpte båt for 75 000 kr + ny motor m. arbeid 100 000 kr = 175 000 kr . Solgte båten år etter, og fikk 195 000kr + 4000 for den gammle Volvoen. ( kona ville ha nyere båt :wink: )

 

Så for og ikke ødelegge båtlivet med gammle motorer , er jo dette noe og tenke på.......samt kjøpe nyere båt/motor.

 

Lykke til :seeya:

Redigert av Ficher (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når det gjelder sofa bak, lar det seg enkelt gjøre å bygge om fra rett benk til bue?

Det lar seg sikkert gjøre (uten for store problemer) å utvide den rette benken med noen korte benker i båtens lengderetning slik at det blir en slags u-sofa av det, men hvis du du ønsker en u-sofa som er lik den Nidelv lagde, blir det vesentlig mer jobb. På versjonene med rett akterbenk er det et forholdsvis "stort" akterdekk. Mesteparten av dette akterdekket ble "ofret" til fordel for U-sofaen når denne kom. I tillegg til redusert akterdekk, ble det støpt en forhøyet kant rundt usofaen (litt dårlig forklart dette, men det er tatt med for å få fram at betydelige "støpemessige" inngrep må utføres for å få til en U-sofa slik som nyere versjoner har) som ryggputene til U-sofen er festet til. På toppen av denne forhøyede kanten ble det montert en pen rekke som gikk langs med/rundt hele U-sofaen.

Hilsen hos

Link to post
Share on other sites

I utgangspunktet enig med deg, men det kan være mulighet for pruting her, båten kan være nydelig ellers og da kan man ende opp med et regnestykke som Ficher har og som jeg også selv opplevde. Tapte ikke en krone på å bytte motor, og da hadde jeg båten i nesten to sesonger med ny motor.

Link to post
Share on other sites

Det med u-sofaen på de litt nyere modellene er virkelig et godt poeng. Det virker nesten som to forskjellige båter når du ser på størrelsen uteplassen. Jeg så litt rundt på forskjellige Nidelver i sommer i forbindelse med en kamerat som var på jakt etter ny båt, og ble meget forbauset over denne store forskjellen. Det er jo ute du oppholder deg for det meste!? :flag:

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Hej

Søgte på nettet og fandt nedenstående, som vil være et godt alternativ.

Jeg ved at mange Nidelv er leveret med MD2 motor som vel svarer till denne

Havde selv en Nidelv 24 med en MD17D, og var meget tilfreds, har nu en Nidelv 26

 

Volvo Penta 2002, 18hk, Pris 29.000 NOK

Motor

Årgang 1988

Timer -

Effekt 18.0hk

Brændstof Diesel

Drev

Drev Aksel

Årgang -

Timer -

Diverse

Stand: Meget fin

 

Beskrivelse

Motoren er verkstedrenovert og i meget god tilstand. Gear MS2B. Instrumenter, kabler og labber medfølger.

 

Forbehold

-

 

Annoncør

Navn Tor Sneve

Adresse Lars Muhlesvei 32

1338 Sandvika

 

Norge

Tlf. +47 911 79 189

E-post torsneve@online.no

Link to post
Share on other sites

Hmmm.... Kanskje jeg skulle ha postet her FØR jeg gjorde en avtale med selger? :smiley:

Men siden vi snakker om store summer for en ny motorinstalasjon, hva kan det komme på å overhale motoren? Jeg skrur ikke selv, men har da vært med på å plukke i småbiter diverse B18 og B20 i de gamle gode Amazon tider? Det kan da ikke være fantasipriser selv om det er marinisert? Problemet er vel muligens å finne en som er fagmann på gamle VP, bytter man ut og overhaler det som er slitt så skulle man vel få tilnærmet "ny" motor?

PO

Scand 7600 Dynamic VP KAD32
X-Fjord 21 Weekender AQ 260 v8
X- Nidelv 24

Link to post
Share on other sites

Det kan da ikke være fantasipriser selv om det er marinisert? Problemet er vel muligens å finne en som er fagmann på gamle VP, bytter man ut og overhaler det som er slitt så skulle man vel få tilnærmet "ny" motor?

Det er akkurat det det er, så jeg tror du gjør lurt i å glemme å overhale ved hjelp av nye deler. Eneste måtte være å få tak i en motor til i brukbar stand, bare det kan være vanskelig nok.

Og fortsatt sitter du med en gammel motor.

Link to post
Share on other sites

Det er akkurat det det er, så jeg tror du gjør lurt i å glemme å overhale ved hjelp av nye deler. Eneste måtte være å få tak i en motor til i brukbar stand, bare det kan være vanskelig nok.

Og fortsatt sitter du med en gammel motor.

:nonod: kan bli mange søvnløse netter med slik arbeid ........samt 18 HK blir vel for liten motor??.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...