Jump to content

Nidelv 24, råd og tips?


blackdev

Recommended Posts

Bare en liten tilleggsopplysning, blackdev. Hanto, som er ukjent for deg, gikk over til å hete Elwaro. Da blir det vel klarere. Som en skrev på denne tråden: disse ble produsert i "bøtter og spann". Her nede på Sørlandet er det mange Hanto'er som lever i beste velgående enda. Mange lovpriser Sollux, men jeg synes båten er for liten til akterkabin. Lav takhøyde er det i forkabinen også. Også toalettløsningen da, den er jo bare helt bak mål.

Nei, se etter en grei Hanto. Beste båt i klassen!

Link to post
Share on other sites

Bare en liten tilleggsopplysning, blackdev. Hanto, som er ukjent for deg, gikk over til å hete Elwaro.

Til opplysning så ligger det en Hanto 24 ved småbåthavna i Steinkjer. Denne båten har en gang tilhørt min far og han solgte den til en annen "Steinkjerbygg", så denne båten seinest i høst. Så muligheten for å se en slik båt uten å måtte reise langt finnes...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Hei Ficher og Vikers!

Er ikke Sabb den motoren som vi forbinder med god gammel snekke/skøyte? Dunk dunk dunk? Og joda, jeg ringte til selger i går og forklarte mitt dilemma, at jeg hadde fått såpass mange gode råd på forumet her at jeg måtte tenke litt mere på en handel. Og jeg sa også at han sto fritt til å selge båten hvis en annen kjøper dukket opp. Har fått tilbud fra en i forumet her på en 1990 VP 2003T som skal være i god stand, kan det være en aktuell kostnad å ta når det gjelder motorbytte i Nidelven? Båten er jo fortsatt en 1971 mod, man får vel ikke igjen pengene sine når man koster på en såpass gammel båt? Tenker da på den dagen man eventuelt selger :smiley:

Jeg hadde en Nidelv 24 '76 modell. Kjøpte og solgte denne for 95.000. Hadde den i 2 år. Hadde en saltvannskjølt Yanmar 33 '86 modell. Fungerte greit den. Men ferskvannskjølt er å foretrekke ja.

Link to post
Share on other sites

Snekke med 135hk bensinmotor høres litt tvilsomt ut...

Når du på disse snekkene setter inn så store motorer så vil jeg tro du oppnår 4 ting. Det ene er stødigere båt, da den skjærer gjennom bølger bedre, og ikke så mye opp og ned, det andre er at du produserer idiotiske store hekkbølger, og det tredje er at du forbrenner mye mer drivstoff enn ved å ha en mindre motor. Den fjærde er at du kanskje klarer noen få knop ekstra på farten.

 

Hvis du derimot i en 24 - 27 setter inn en 35 - 75 hk motor, så går motoren stillere, båten kan bølge litt mer, hekkbølgene er levelige både for deg og alle rundt deg, drivstoffet ble plutselig gjerrig, og knopene merker du nesten ikke om du ikke stirrer på GPS. Og gjør du det - så anbefaler jeg Barracuda, ikke snekke. :wink:

 

Min smak er i alle fall at de snakker som kommer i full fart i halvplan i 45 % vinkler, hvor alt i kabinen må holdes på/stroppes, og alle sitter da det er vanskelig å stå på gulvet, - de kommer ikke så mye fortere frem om de hadde hatt 50 HK mindre og gitt full gass, uten at den graver seg ned bak.

 

Blackdev: Finn deg en snekke med motor fra 80 eller så med opptil 70/75 hk, 24/27 fot - der er det mange typer tilsalg i ditt prisleie,

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Blackdev: Finn deg en snekke med motor fra 80 eller så med opptil 70/75 hk, 24/27 fot - der er det mange typer tilsalg i ditt prisleie,

 

Nå har jeg trålet finn.no , autodb.no, zett.no, rubrikk.no, baatborsen.no og baatnett.no. Syns det er svært lite snekker for salg i min prisklasse, mulig det har noe med årstiden å gjøre? :smiley:

PO

Scand 7600 Dynamic VP KAD32
X-Fjord 21 Weekender AQ 260 v8
X- Nidelv 24

Link to post
Share on other sites

Her har du båten din. :yesnod:

 

Prute litt på denne, bruke de pengene på oppgradering av interiør, så har du en fin båt, med god plass og rimelig i drift. Litt tilbehør var det også, så her kan dere få en fin sommer. :yesnod:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Hvis du ikke absolutt skal ha snekke, ser jo dette ut til å være mye båt for penga (gammel annonse, muligens solgt).

eller hva med denne Joda 24'n?

Den første blir i dyreste laget når jeg regner på frakt og kjøpesum, Jodaen har jeg allerede prøvd å kontakte uten hell. Når vi snakker om Joda 24, hvordan er disse båtene? Og nei, jeg trenger ikke absolutt snekke, men det MÅ være dieseldrevet!

:yesnod:

PO

Scand 7600 Dynamic VP KAD32
X-Fjord 21 Weekender AQ 260 v8
X- Nidelv 24

Link to post
Share on other sites

Prute litt på denne, bruke de pengene på oppgradering av interiør, så har du en fin båt, med god plass og rimelig i drift. Litt tilbehør var det også, så her kan dere få en fin sommer.

Noen som har peiling på hvilket merke dette er da? Og hva er risikoen ved å kjøpe ett "ukjent" merke?

:confused:

PO

Scand 7600 Dynamic VP KAD32
X-Fjord 21 Weekender AQ 260 v8
X- Nidelv 24

Link to post
Share on other sites

Ville ikke tro at det er så stor risiko på båten - og her aner jeg ikke hva vi snakker om, men kjenner jeg gutta her rett vet vi dette om litt. :lol:

 

Motor er det jo viktigere med, med hensyn til deler etc. og der er jo BMC kjent og greit.

 

I den prisklassen, så tviler jeg på at gjenkjøpspriser og slike ting er hva en burde tenke mye på. Om denne fortsatt er tilsalgs, så er det grunnet utseensdemessig interiørmessig, og fordi folk idag har for mye penger mellom hendene og for liten tid og ork til å gjøre mer enn å vri om nøkkelen.

 

Om motoren er ok, og båten ser grei ut i skroget, så er det ikke så mange hundre timene :wink: du bruker på å få en strøken båt ut av den. Løsningen med akterkabinen og doghouse/kalesje var også fin synes jeg (eller så jeg feil?). Mtp. uteplassen mener jeg...

 

Men kanskje den er solgt?

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Om motoren er ok, og båten ser grei ut i skroget, så er det ikke så mange hundre timene du bruker på å få en strøken båt ut av den. Løsningen med akterkabinen og doghouse/kalesje var også fin synes jeg (eller så jeg feil?).

Egentlig en båt midt i blinken for mitt behov, stor, rimelig og dieseldrevet!

:yesnod:

PO

Scand 7600 Dynamic VP KAD32
X-Fjord 21 Weekender AQ 260 v8
X- Nidelv 24

Link to post
Share on other sites

Ring, og hør om den er der...så er det mange i område som kan se på for deg.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Prisklassen på denne båten ligger ca. 120-130.000

 

Drømmebåten med drømmemotoren, men desverre for høyt prisleie for mitt budsjett. Jeg prøver å finne båt i leie 50-80k, jeg får frakt på toppen også. Trodde Trøndelag var sentralt jeg ..... :lol:

PO

Scand 7600 Dynamic VP KAD32
X-Fjord 21 Weekender AQ 260 v8
X- Nidelv 24

Link to post
Share on other sites

Hmmm.... Lykkelig er den som er trebåtmann, da har man mye og bra å velge i for en rimelig penge da! Men jeg mangler både tid og interesse desverre, men flotte er de med 10 lag ovatrol eller hva det nå heter :smiley:

PO

Scand 7600 Dynamic VP KAD32
X-Fjord 21 Weekender AQ 260 v8
X- Nidelv 24

Link to post
Share on other sites

Jeg har både tiden og interessen, og liter på liter med Clipper I + II, mahognybeiser og andre ting, heter nå det jeg prøver meg på nå i år. Jeg har laget meg en avtale med en kamerat som driver litt med Jotunprodukter, og skal nå forsøke å få Furuholmen fin fra innerst til ytterst ved hjelp av Jotuns Marineserie i år. Men det går nå med sine flere hundre timer, ja +++. For ikke å snakke om alle de timene som må nedlegges i goodwillopparbeidelse hos kona. :lol:

 

Tok over denne som vrak i sommer - 2 år på land etter et innbrudd. Har hatt orginal Albin O-411 40HK på service, pusset skroget ned og oljet dette utvendig, satt i nye vinduer hele veien - hatt alt av dørkplater, luker, bord og annet teak hjem for renpussing, og nyoljing/lakking, laget/trukket helt nye puter i hele båten + litt annet. Så nå kribler det bare etter at snøen kommer seg litt bort slit at jeg kan få startet litt mer av grovarbeidet på dekket ute (skal legge seilduk).

 

Sjøsetting er 26. april! :sailing:

 

Du satser på å være på sjøen da, du også?

 

'

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Du satser på å være på sjøen da, du også?

Jeg bøyer meg i støvet for arbeidsinnsatsen! Har en kompis og kollega av meg i Moss som lider av samme syken som deg, selv ser jeg på stoffingen av plastbåten som litt av en jobb hver vår

:lol:

PO

Scand 7600 Dynamic VP KAD32
X-Fjord 21 Weekender AQ 260 v8
X- Nidelv 24

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Jeg var i samme situasjon som deg for drøyt 1. år siden. Trålet nettet etter N24 og Hanto 24 til ca 100K.

Det viktigste for meg var motoren, den skulle ikke være saltvannskjølt, og ikke gammel grønn.

Det tok meg 1.! :eek: år å finne drømmebåten, har ikke angret et sekund selv om jeg måtte sprenge budsjettet ganske betydelig. Om du skal velge Hanto eller Nidelv er egentlig smak og behag, begge er fine båter med omtrent samme løsninger, i alle fall på de fabrikkbygde Hanto'ne.

Følger du med i ukene som kommer nå, vil det garantert dukke opp mange fine båter for salg. :smiley:

 

Lykke til :cheers:

MVH Onsing

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...