Jump to content

Nidelv 24, råd og tips?


blackdev

Recommended Posts

Om du skal velge Hanto eller Nidelv er egentlig smak og behag, begge er fine båter med omtrent samme løsninger, i alle fall på de fabrikkbygde Hanto'ne.

Følger du med i ukene som kommer nå, vil det garantert dukke opp mange fine båter for salg.

Jo, det kommer vel noen flere på markedet etterhvert, ikke sikkert prisene stiger så mye heller. Det er jo eldre båter jeg ser etter. Når det gjelder å sprenge budsjettet så lider jeg under ett strengt regime på hjemmefronten......

:discuss:

PO

Scand 7600 Dynamic VP KAD32
X-Fjord 21 Weekender AQ 260 v8
X- Nidelv 24

Link to post
Share on other sites

Finnes det syke Mossinger ?

Nå bodde jeg 10 år på øya selv da, som du sikkert vet regner ikke de seg som Mossinger, så med bakgrunn i det, jodda, det finnes utrolig mange Mossinger med trebåtsjuken og andre tendenser

:lol:

PO

Scand 7600 Dynamic VP KAD32
X-Fjord 21 Weekender AQ 260 v8
X- Nidelv 24

Link to post
Share on other sites

Noen som har peiling på hvilket merke dette er da? Og hva er risikoen ved å kjøpe ett "ukjent" merke?

:confused:

Aner ikke hvilket merke det er. Ser kanskje litt engelsk ut? Risikoen ved å kjøpe et ukjent merke er som regel ikke så stor. Du vet riktignok ikke på forhånd hvilke sjøegenskaper den har etc, men det finner du jo ut på prøveturen. og fordelen med ukjent merke er at du som regel får mye mer for pengene. Men det gjenspeiler seg jo når du selger den igjen da.

 

Min forrige snekke var en Sagen 730, med mye samme innredningsløsning og størrelse som Nidelv 24. Kjøpte den for 50.000,- og solgte den igjen fire år etter for 70.000,-. Hadde riktignok reparert en del saker og ting i mellomtiden, men jeg var godt fornøyd likevel. Det som er litt artig er at denne båten når den var ny i 1979 faktisk var 20.000,- dyrere enn en tilsvarende Nidelv 24! Men Nidelven er produsert i så mye større antall at "alle" vet hvordan den er. Og det holder prisen oppe. Men med ditt budsjett så vil jeg heller anbefale et mer ukjent merke, du får som regel mer båt på den måten.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Men med ditt budsjett så vil jeg heller anbefale et mer ukjent merke, du får som regel mer båt på den måten.

Sagen 730? Ok, enda ett merke jeg må sjekke ut! Begynner å få en fin liste etter mange gode tips fra folket på forumet :smiley:

 

Av de ukjente merker, er det da noen som er å anbefale fremfor andre?

PO

Scand 7600 Dynamic VP KAD32
X-Fjord 21 Weekender AQ 260 v8
X- Nidelv 24

Link to post
Share on other sites

Sitter og ser litt på en 1980 mod Scand 24 med OMC 180 HK 1995 mod

Denne bensinmotoren er saltvannskjølt, den marsjer på 22 knop og topper på 30 knop. Her er det jo en Scand med en vesentlig større maskin enn forrige eksemplar jeg fant i en annen tråd, hvilket forbruk kan denne ha? Fordelen med Scand er at jeg syns det er en meget pen båt, den ligger i nærområdet. Men bensin i disse trange tider, det kan vel bli i dyreste laget?

PO

Scand 7600 Dynamic VP KAD32
X-Fjord 21 Weekender AQ 260 v8
X- Nidelv 24

Link to post
Share on other sites

Hei alnorbåt, det dukker nok opp ja, erfaringsmessig er perioden hvor man leter etter ny båt både spennende og interesann, man møter masse nye folk, får utrolig mange gode råd og tips, det er nesten så man savner det når handelen er gjort! Det er vel muligens derfor enkelte av oss bytter ofte :yesnod:

PO

Scand 7600 Dynamic VP KAD32
X-Fjord 21 Weekender AQ 260 v8
X- Nidelv 24

Link to post
Share on other sites

Den ble lagt inn i fjor sommer, er vel tvilsomt at den er for salg fortsatt men hvem vet?

En annen ting, er det noen blandt forumets medlemmer som har gode kontakter innen transportbransjen? Ser ut som om jeg har en tendens til å finne gode objekter lengst mulig unna Trøndelag! :headbang:

PO

Scand 7600 Dynamic VP KAD32
X-Fjord 21 Weekender AQ 260 v8
X- Nidelv 24

Link to post
Share on other sites

Det billigste er vel små fraktebåter. Kjøpte selv båt i trøndelag og fikk denne fraktet til Vestlandet for 5000,- Denne båten hette Frohavet.

Det var ett kjempetips! Ser ut av seilingsplanen at dette skipet trafikkerer de fleste større tettsteder langs kysten :flag:

PO

Scand 7600 Dynamic VP KAD32
X-Fjord 21 Weekender AQ 260 v8
X- Nidelv 24

Link to post
Share on other sites

Joda 24 har vel bl.a. samme skroget som Marex 24 suncab. Går for å være en båt av bra standard. Jeg har navn og adresse til en som skal selge en Joda 24, tror båt og motor (liten og gammel volvo penta) er i god stand. Båten fikk ny kalesje i fjor sommer.... Tror den er innenfor den pris du ønsker å handle for. Er du interesert i navn og telefonnr så send meg en IM...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Det hadde vært moro å se hvem du har på listen.

Startet med Nidelv, har vel ikke glemt den heller, det er prisen som avgjør. Marex har jeg alltid hatt sansen for, det samme med Scand. Ellers finner du de fleste på min liste ved å lese igjennom hele tråden :yesnod:

PO

Scand 7600 Dynamic VP KAD32
X-Fjord 21 Weekender AQ 260 v8
X- Nidelv 24

Link to post
Share on other sites

Hei,godt å se at Marex 24 Sun Cab er med i vurderingen.

Jeg har en selv (83 mod.)og er godt fornøyd,god uteplass,separat dassrom b.l.a.

Litt vanskelig å sette den opp mot andre typer, men så jxxvla smal er den nå ikke da (2,54)

Her går du trygt rundt på dollbordet.Har forøvrig fremdeles originalmotoren ( VP-MD11C saltvannskjølt).Uten å dra det for langt her kan du bare sende meg en IM dersom båttypen skulle bli med i vurderingen framover.

Bare et råd til slutt : Ikke forhast deg, det vil alltid dukke opp nye og aktuelle båter framover.

Lykke til

MVH

Tenor

Redigert av tenor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg hadde jo håpet å slippe det. Jeg tenkte mer på en prioritert liste, men det er kanskje litt tidlig. Uansett, lykke til!

Ikke lett å sette opp en prioritert liste etter alle innspill som jeg har fått her inne!

Men siden jeg har ca. 50-80000 å handle for, pluss frakt, så er den sånn omtrentlig slik:

 

* Nidelv 24

* Marex 24

* Scand

* Saga 24

* Sollux

* Hanto

* Joda 24

* Diverse andre lette snekker/CC/DC, poenget er DIESEL!

 

 

:sailing:

PO

Scand 7600 Dynamic VP KAD32
X-Fjord 21 Weekender AQ 260 v8
X- Nidelv 24

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...