Jump to content

Nidelv 24, råd og tips?


blackdev

Recommended Posts

Fantasipriser er det desverre... :sad: . Og det største problemet med denne motoren er tæring (rust) innvendig i motoren pga saltvannskjølingen. Snakker da om topper, kjølekapper og sylinderforinger. Kjenner ikke til nøyaktig pris for disse, men jeg mener å ha hørt snakk om opp mot 30.000,- i deler bare for disse tingene om alt må skiftes. I tillegg kommer alt av slitedeler. Og fremdeles har du en gammel saltvannskjølt motor som er lite attraktiv i bruktmarkedet. Så det lureste er nok å bruke den slik den er så lenge det fungerer, og heller bytte motor når det blir nødvendig. Alternativt finne en annen båt med bedre motor og ta mellomlegget med en gang...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Må innrømme at labbene begynner å bli kalde nå ja! Jeg har ett busjett som tilsier maks 100k for båt, får jeg motorhavari så er jo sesongen spolert. Selvsagt kan det også gå bra, men man vet jo aldri... Tror jeg må tenke litt mere på dette båtkjøpet jeg, er det noen andre snekker i prisleie 50-100k som dere har god erfaring med å kan anbefale? Fevik 23 og Marex har jeg jo hørt positive ting om tidligere? men det er liksom Nidelv som er "drømmen" da :yesnod:

PO

Scand 7600 Dynamic VP KAD32
X-Fjord 21 Weekender AQ 260 v8
X- Nidelv 24

Link to post
Share on other sites

men det er liksom Nidelv som er "drømmen" da :yesnod:

Skjønner jeg godt. :yesnod:

 

 

Selv om det har blitt mye "negativt" så er det ikke sikkert at du får noen problem de første årene.

Alt avhenger av bruksmønster av forrige eier, har han stellt og gjort en god jobb med båt og motor, så kan det jo hende at du gjør et lite varp. Vanskelig for oss og ta stilling til, men båten og motor har jo noen år på baken.

Håper du får en til å se på båten for deg, kanskje med bilder. Da kommer alt fram i et klarere lys

Link to post
Share on other sites

Det var ikke meningen å skremme deg sånn da... Men det er vel ikke til å komme fra at en saltvannskjølt motor fra 1971 har mesteparten av levetiden bak seg, selv om du selvsagt kan være heldig og få en som varer i 10 år til. Men når det er sagt, så har jeg faktisk sett flere Nidelv 24 med mer kurante motorer enn dette til godt under 100.000,-. Særlig gjelder det de tidlige modellene, slik som denne. Et tips er å sjekke lokalavisene, prisene ligger ofte langt under de du finner på finn.no og i annonsebladene etter hva jeg har erfart. Jeg så faktisk en annonse på en slik som dette i høst, med en kurant ferskvannskjølt motor fra slutten av åttitallet. Mener at den hadde en prisantydning på 79.000,-!!! Du kan også sjekke på Zett.no, der står mange annonser som er klippet fra lokalaviser rundt i landet.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Tror muligens det er fornuftig av meg å bli "skremt" nå. Har tatt en ringerunde til diverse forhandlere og samtlige sier det samme. Hadde den vært ferskvannskjølt derimot så hadde det vært helt ok. Nå har jeg gjort en muntlig avtale om kjøp av båten, liker ikke å bryte avtaler heller da..... :confused:

PO

Scand 7600 Dynamic VP KAD32
X-Fjord 21 Weekender AQ 260 v8
X- Nidelv 24

Link to post
Share on other sites

Tror muligens det er fornuftig av meg å bli "skremt" nå. Har tatt en ringerunde til diverse forhandlere og samtlige sier det samme. Hadde den vært ferskvannskjølt derimot så hadde det vært helt ok. Nå har jeg gjort en muntlig avtale om kjøp av båten, liker ikke å bryte avtaler heller da..... :confused:

Det er sant det blackdev........ men du MÅ få en grundig test/ prøvetur før du kjøper noe. ( mulig etter dette en ny pris også )

Link to post
Share on other sites

Tror muligens det er fornuftig av meg å bli "skremt" nå.

Mulig det er lurt ja.. Da jeg var på jakt etter min første snekke, så var ett av hovedkriteriene at den IKKE skulle en Volvo Penta MD2/MD11 motor, og slett ikke saltvannskjølt. Har hørt litt for mye om disse motorene til at jeg hadde lyst på en selv. Men det er ikke lett, det "kryr" jo av disse motorene i gamle rimelige snekker. Men det finnes alternativer, og det lar seg greit gjøre å finne en snekke i din prisklasse med en mer kurant motor. Tross alt bedre å bryte en avtale enn å bli sittende med en utgiftsbombe...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Takker for alle gode råd og tips, lurer på om jeg skal fortsette søket etter båt i nærområdet jeg. En annen mulighet er jo hvis jeg kommer over en bra brukt maskin. Så annonse for en snekke nede i båthavna i kveld, i den satt det en 18 hk Sabb, tror det var 1978 mod. Den satt i en 22 fots Selsbakk-snekke, noen som har erfaring med denne snekketypen og denne motoren?

PO

Scand 7600 Dynamic VP KAD32
X-Fjord 21 Weekender AQ 260 v8
X- Nidelv 24

Link to post
Share on other sites

Hadde en 18hk Sabb (2H) i min forrige båt, og synes det var en grei motor. Solid og pålitelig, og grei å få tak i deler til. Men den bør helst være ferskvannskjølt da. Det var ikke min, et klart minus etter mitt syn. Selsbakk snekka har jeg derimot aldri hørt om..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Denne Sabb er sjøvannskjølt, all betjening foregår på selve motoren, kun ratt av fjernbetjeningsanordninger. Men etterhva jeg kan se av bildene så står man fint og betjener roret med en hånd og gass/gir i bakkant av motorkassen samtidig. Noe enklere utgave av snekke spør du meg :yesnod:

PO

Scand 7600 Dynamic VP KAD32
X-Fjord 21 Weekender AQ 260 v8
X- Nidelv 24

Link to post
Share on other sites

blackdev: Om du har en muntlig avtale, så ring så fort som mulig, og si at du må tenke deg noe mer om og eventuelt komme å prøvekjøre/se før du eventuelt tar noe mer stilling, slik at du ikke binder deg/han opp noe lenger.

 

En 35 år gammel motor som har kjørt saltvann er nok en motor som ikke lenger er verd noe - og som muligens vil virke enda noen år /kanskje ikke.

 

Jeg pusser på gamle tresnekker, og om det står slike motorer i når jeg overtar prosjektene, så betaler jeg selvfølgelig ikke for disse - det er båtene jeg gir noen kroner for - motorene får jeg med - OM jeg vil ha dem.

 

Mitt råd: Bruk enda en måned eller to - bruk ZETT.no (lokal-aviser fra hele norge), autodb.no og Finn.no, så vil du nok finne din Nidelv 24 med en motor som vil fungere godt og i mange år - til den prisen du har budsjett til!

 

Lykke til!

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Hei Ficher og Vikers!

Er ikke Sabb den motoren som vi forbinder med god gammel snekke/skøyte? Dunk dunk dunk? Og joda, jeg ringte til selger i går og forklarte mitt dilemma, at jeg hadde fått såpass mange gode råd på forumet her at jeg måtte tenke litt mere på en handel. Og jeg sa også at han sto fritt til å selge båten hvis en annen kjøper dukket opp. Har fått tilbud fra en i forumet her på en 1990 VP 2003T som skal være i god stand, kan det være en aktuell kostnad å ta når det gjelder motorbytte i Nidelven? Båten er jo fortsatt en 1971 mod, man får vel ikke igjen pengene sine når man koster på en såpass gammel båt? Tenker da på den dagen man eventuelt selger :smiley:

PO

Scand 7600 Dynamic VP KAD32
X-Fjord 21 Weekender AQ 260 v8
X- Nidelv 24

Link to post
Share on other sites

Nidelv 24 er en av de mest solgte båtene i denne klassen og derfor også kanskje de dyreste på bruktmarkedet. Den båten i denne klassen jeg mener er det beste kjøpet er Hanto 24. Den er romsligere enn Nidelv, er som oftest utstyrt med større og gjerne ferskvannkjølte motorer. Dessuten har den større takhøyde i kabinen og er utstyrt med to geniale køyer. Den har også inspeksjonsluke for propellen. I det hele tatt den den romsligste og beste 24 foteren i snekkeklassen etter mitt skjønn. Ta en titt på denne før du kjøper.

Link to post
Share on other sites

Bare en ide.

 

Hva med Saga 27 m/akterkabin, den er litt større enn det du har snakket om men er et godt alternativ for en familie som gjerne vil ut på tur med overnatting osv.

 

 

Vi hadde tidligere en Nidelv 24 fra 1981 med rundsittegruppe akter og en saltvannskjølt VP MD11 som gav oss noe varmegangsproblemer til å begynne med helt til vi tok av varmeveksleren og gjorde den skikkelig rent ved hjelp av saltsyre og skikkelig skylling, da ble det slutt på varmegangsproblemet. Og motoren fungerte suverent etterpå, vi tok oss en tur nedover ssvenskekysten og var helt til Læsø i Danmark uten det minste trøbbel etter fornannevnte behandling. Båten solgte vi et par år senere og han som har den nå har, etter vi vet, heller ingen problemer med motoren.

 

 

 

mvh

Charente

Redigert av Charente (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Blir mye for deg dette :crazy: , men her kan du lese om Saga 27 :wink: ... http://www.batborsen.no/index.php?page=vis...elID=109&from=0 . ( får ikke mange Saga 27 AC for 100 000kr)

 

Du skriver at du har 100 000 kr og kjøpe båt for ,......se på denne med m/akterkabin .

 

SOLLUX .. http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...420&pos=2&tot=5 .

 

SOLLUX nr2 .. http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...420&pos=1&tot=5

Link to post
Share on other sites

Vi hadde tidligere en Nidelv 24 fra 1981 med rundsittegruppe akter og en saltvannskjølt VP MD11 som gav oss noe varmegangsproblemer til å begynne med helt til vi tok av varmeveksleren og gjorde den skikkelig rent ved hjelp av saltsyre og skikkelig skylling, da ble det slutt på varmegangsproblemet.

Hallo, saltvannskjølt motor med varmeveksler.

Det var nok en ferskvannskjølt motor ? :confused:

 

 

Link to post
Share on other sites

Sollux er en kjempebåt. Har selv hatt en slik i et par år med en ferskvannskjølt yanmar. Men velg en uten akterkabin! Da får du en romslig og pen båt. Det er ikke mange snekker på 24 fot som går 11knop med 34hk (gps)!

 

Selv betalte eg ca 125.000 for min. Dette var en 87mod med kun 400t på motor.

Solgte den ifjor for en del mer....

 

Så vent på et skikkelig kupp!

Link to post
Share on other sites

Ser at Sollux 24 er nevnt, har selv en jeg skal selge. Men det blir vel noe lang transport-etappe....halve Norge på langs.....

 

Sollux 24 er en kjempebåt masse båt for pengene..... Båten er lettdrevet, forholdsvis rask. Typen med akterkabin (AC) er mest vanlig. Gode overnattingsmuligheter...AC tar naturligvis noe av uteplassen, men kommer an på behov en har.

 

Slutten av 70-tallet og begynnelsen av 80-tallet var glansperioden for Sollux, Joda, Hanto og Nidelv. Ble produsert i bøtter og spann...

 

Jodaen er forholsvis smal, mens Nidelv, Hanto og Sollux er ganske brede...bedre plass.

 

Nidelv ligger generelt høyere i pris, mens mange Sollux'er er levert som halvfabrikata. Er derfor en del forskjellige løsninger/ kvalitet.

 

Synes ikke ditt opprinneligen objekt virket avskrekkende. Når det gjelder motoren bør denne inspiseres, ser ikke ikke noe i veien for at denne kan leve noen sesonger til....den har levd en del år allerede :yesnod: Med nødvendig vedlikehold kan den sannsynligvis leve en stund til....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...