fernanda Svart 22.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2006 Ingar skrev: Huff...! Overraskende at en seriøs produsent som HR leverer båter med en slik svakhet. Det kan jo ikke være basert på at man MÅ huske å sette hendelen på toalettet i en spes. posisjon. Nesten rart at ikke flere slike båter har sunket.... Ja helt klart skummelt. Jeg har opplevd flere ganger tidligere at toalettet har fyllt seg og en gang at vannet rant over og ut på dørken, etter gjester hadde brukt det og ikke satt kranen tilbake i rett posisjon. Vi stolte da ikke lenger på det gamle. Dette kan da ikke være noe nytt? Jeg har også tidligere vært borti toaletter ombord som renner over, hvis de er montert under vannlinjen. Prøv å åpne spylekranen og lag bevegelse i båten, f.eks. side veis. Se da om det ikke renner inn vann i toalettet.......Det har det gjort ombord hos meg. Jeg byttet toalett ombord i fjor våres, og under byttingen så jeg flere skruehull, det kan jo tyde på at det ikke var det originale toalettet som sto ombord da uhellet var ute. Noe jeg også har trodd, da jeg mente det var Blakes toalett ombord originalt. Så det kan jo være årsaken til problemet. Nå står det et RM 69 water lock toalett ombord, spesiallaget for montering under vannlinjen. Og det har fungert perfekt. Så nå sover jeg godt igjen. Fernanda Sitér dette innlegget Båthilsen fra Fernanda. Link to post
bliss X Svart 22.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2006 Ja, dette er et problem på gamle HR båter. Originalt har det nok stått en wilcox (tror jeg) i din HR, fernanda. Jeg har byttet til Jabsco, men problemet med for lavt montert toalett vil man alltid ha hvis man ikke bygger opp slik at det blir stående høyere. Min båt har nesten gått ned fordi noen hadde glemt å stenge inntaket. Har lenge hatt planer om å sette toalettet høyere, men det er nokså mye jobb pga slangene som går rett inn i veggen på baksiden av toalettet. Har også vurdert å lage en alarm som starter å ule etter en viss tid hvis man glemmer å stenge. Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 22.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2006 Hvis toalettet er riktig montert med ventilasjonsbend på slangene (slik som det står i bruksanvisningen m.a.o.), så er det ikke noe problem med hevertvirkning/vannfylling, i alle fall så lenge ventilasjonsbendene fungerer. I tillegg står det veldig klart og tydelig i bruksanvisningen at kranene skal stenges og ventilen for spyling skal stå i stengt posisjon. Veldig mange båter jeg har sett og vært ombord i har et toalett som ikke er montert slik. Ofte er dog toppen av toalettbollen over vann ved normale omstendigheter, slik at synking vanligvis ikke er resultatet. Geir PS! Nabobåten gikk ned i helga... Sitér dette innlegget Link to post
Puffen Svart 22.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2006 Hva med toaletter med el.pumpe for spyling? Er det samme fare forbundet med slike? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 22.Februar.2006 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2006 Sitat Hvis toalettet er riktig montert med ventilasjonsbend på slangene (slik som det står i bruksanvisningen m.a.o.), så er det ikke noe problem med hevertvirkning/vannfylling, i alle fall så lenge ventilasjonsbendene fungerer. Jeg har også oppfattet at hevert-virkningen beror på ikke-forskriftsmessig montering av toilett. Jeg har registrert at hevert-problematikken har vært hyppig diskutert i amerikanske maritime miljøer og at de for flere ti-år siden konkluderte at problemet var knyttet til manglende ventilasjons-bend. Jeg har ikke hørt om hevert-virkning hos båteiere med ventilasjonsbend og som i tillegg etterser dette. En rekke amerikanske bobåt-eiere opprettholder bruk av åpninger under vannlinjen, men knytter oppmerksomhet til kvaliteten på gjennomføringene samt ventilasjonsbendet. Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 1.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2006 Noe nytt om havariet,kgt? Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 5.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2006 Jeg er som rogeri spendt på om årsaken til havariet er funnet. Uten å mase for mye om det vil jeg bare fortelle at jeg var ute med min i dag. Underveis oppdaget jeg at det kom vann inn på toppen av rorhylsa. Denne har en fettkopp som skal skrus til av og til, og det har jeg vært nøye med å gjøre. Allikevel kom det inn noe vann ikke mye, men en liten "sprut" under gange. Jeg dro til fettkoppen til den stoppet, men ingenting skjedde. Jeg dro til en gang til med litt mere krefter, og da løsnet det på en måte. Skrudde den helt inn og vannet stoppet. Her er kaldt om dagene, kan det ha vært is? Jeg ville ikke latt være å dra til denne fettkoppen, men i realiteten har jeg altså gjort det. Sitér dette innlegget Link to post
skage Svart 14.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2006 Vi kunne vel få en liten melding om hvordan situasjonen er nå, eller er det noe informasjon som ikke ønskes belyst? Sitér dette innlegget Link to post
kgt Svart 14.Mars.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2006 (redigert) Staus pr i dag! Båtløs...og tid for skrei fiske. Venter på takst, lovet den til slutten av uka. Ha kun ryddet ut personlige ting og satt på varme og avfukter. Det er ikke gjort noe for å eventuelt fikke årsaken. Forsikringsingselskap gjør ikke noe, må eventuelt gjøre det selv. Hvist den skal bygges opp igjenn må årsaken avklares, kommer ikke på havet av meg før jeg hvet at det ikke skjer igjenn. Redigert 14.Mars.2006 av kgt (see edit history) Sitér dette innlegget kgt Link to post
roaldbj Svart 14.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2006 Hva sier Viksund om saken? Sitér dette innlegget Link to post
kgt Svart 14.Mars.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2006 Takstmann hadde vært i kontakt med dem, virket lite opptatt av å snakke om evemntuelle årsaker/erfaringer. Sitér dette innlegget kgt Link to post
roaldbj Svart 14.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2006 Jeg hadde inntrykk av at Viksund er et seriøst norsk foretagende som ville bli kjent for å ivareta sikkerhet til sjøss. Er dette feil oppfatning? Sitér dette innlegget Link to post
kgt Svart 14.Mars.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2006 Kan ikke svare for hva som er sagt annet en det takstmann fortalte meg i dag. Har personlig er godt inntrykk av viksund. Sitér dette innlegget kgt Link to post
erund Svart 14.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2006 (redigert) Dette var triste greier . Når det gjelder stenging av ventiler i vinterstid så ble jeg anbefalt av noen erfarne båteiere om å la være! De sier at ventiler bør stå åpne for ellers vil du risikere at slangene kan sprenges pga is og da kan det bli verre.... Det er heller bedre å la de være åpne og bruke en godkjent vifteovn med litt varme og la motorrommet stå åpen. Stemmer dette? erund Redigert 14.Mars.2006 av erund (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh erund Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A Link to post
avsluttet Svart 14.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2006 (redigert) roaldbj skrev: Jeg hadde inntrykk av at Viksund er et seriøst norsk foretagende som ville bli kjent for å ivareta sikkerhet til sjøss. Er dette feil oppfatning? Neida, det tror jeg ikke. Mye har skjedd siden disse båtene ble laget, det er snart 25-30 år siden. Tror ikke viksund lenger lages på samme plass, av samme folk som da. Båten sank, men fløt fint etter å ha blitt hevet. Skulle ikke en dyktig takstmann finne ut av dette? redigert; mulig jeg var uklar, men mente at jeg tror viksund er seriøs Redigert 14.Mars.2006 av traust (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 14.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2006 Snakket med forsikringsselskapet mitt om dette med ventiler og frost. Fikk beskjed om å stenge ventilene. Skulle det likevel fryse ville de dekke følgeskadene av at båten synker men ikke selve ventilen. Opplyste da at jeg lå i en normalt isfri havn med varme på ombord. Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 14.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2006 kgt. Har dere vurdert en påkjørsel. En sånn svak en som trykker båten litt ned og nok til at båten begynner å ta inn vann. Når det først skjer, da kan det gå fort. Hvor stor båt det må være for klare dette, vet jeg ikke. Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Ingar Svart 14.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2006 Sebaldus skrev: men ikke selve ventilen.Litt av en trussel.... Kan du si hvilket selskap dette er? Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 14.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2006 Ingar skrev: Litt av en trussel.... Kan du si hvilket selskap dette er? Vital skade, tror det er Gjensidige som leverer forsikring til dem. Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 14.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2006 (redigert) Sebaldus skrev: Snakket med forsikringsselskapet mitt om dette med ventiler og frost. Fikk beskjed om å stenge ventilene. Skulle det likevel fryse ville de dekke følgeskadene av at båten synker men ikke selve ventilen. Opplyste da at jeg lå i en normalt isfri havn med varme på ombord. Dette er jo idioti, i alle fall hvis en snakker om kuleventiler - som vil sprekke. Det "riktige" er å bruke frostsikre ventiler, eller å sikre seg mot frostsprenging ved bruk av frostvæske eller avtapping. En ovn kan jo også hindre frysing, i alle fall frem til sikringen går eller noen napper ut kontakten. To av mine nabobåter har sunket denne vinteren, og jeg kan se ytterligere to til fra båtplassen. Mange $$ ut av vinduet... Sjekk forsikringsvilkårene nøye, det er de som gjelder. De fleste selskaper dekker ikke skader forårsaket av frost og is, meg bekjent. Geir Redigert 14.Mars.2006 av GeirKS (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 14.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2006 Jeg har valgt en egen metode. Måling av temperatur i motorrommet, dokumentert pr notater i loggbok. Hittil har det ikke vært under 5 plussgrader nede i det aller helligste, på tross av rimelig heftige minusgrader ute. Synes å huske at det har vært like nede i minus fem grader. Brrrr..... Moralen er, for mitt vedkommende, at stengning av ventiler er helt unødvendig. De vil ikke fryse uansett. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Sebaldus Svart 14.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2006 Har stengte ventiler i vinter men med frostvæske i og varme på i båten. Max/min termometer viser at jeg ikke har vært under 0 nede ved ventilene selv om en av dem kun er få cm under vannlinjen. Forbasket at ikke det er vanlig med frostsikkre ventiler og da helst noe mer praktiskt enn å gå tilbake til kuleventiler. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 14.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2006 Skipper_Worse skrev: Synes å huske at det har vært like nede i minus fem grader. Brrrr.....Har merket det der ja, har brukt lue flere ganger i år! Hvordan er det med ventiler på båter som står på land, er det bedre å la de stå åpne da? Med hensyn til is i slangene? Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 14.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2006 (redigert) Hei kgt! Hadde håpet du skulle få en avklaring på årsaken, men forstår deg slik at forsikringselskapet ikke ønsker å forske mere på årsaken, og det synes jeg er klandreverdig uten at JEG vet hvor mye eller lite de har anstrengt seg for å finne dette ut! Til de som stiller spørsmål om seriøsiteten til Viksund, bør en ha i minne at dette er en 25 år gammel båt som i utgangspunktet er selvinredet, hva i all verden kan de bidra med her??? Synd hvis dette forblir uløst......! PS! Har alltid hatt kranen til motoren bli stående åpen og har ALDRI sett tegn til ising. Til tross for hva som står i forsikringsvilkårene, all den tid vi neppe har minusgrader i sjøen her oppe. Tror faktisk kranen vil fryse i stykker uansett om den er stengt, bare litt raskere enn om den er åpen! En god gamel dynejakke over kranene vil hjelpe mot frostsprenging! Problemstillingen er vel heller ikke relevant i denne sammenhengen! Redigert 14.Mars.2006 av rogeri (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 15.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2006 Sitat forstår deg slik at forsikringselskapet ikke ønsker å forske mere på årsaken, og det synes jeg er HVis forsikringsselskapet ikke interesserer se for hva årsaken nærmere er, men likevel gjør opp, er det best å la DEN døde hunden ligge begravet. For da biter den ikke. Graver man den opp, kan man fort bli bitt både her og der. Hva om forsikringsselskapet kom til at havariet skyldtes feil med vedlikehold, bruk eller annet, og så nektet å gjøre opp? Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.