Jump to content

Havari, Viksund 31 Combi sank ved kai


kgt

Recommended Posts

Søngag var jeg ombord til kl. 12.00, siste som ble kjørt var lensepumpe ikke dråpen vann i den.

 

.....

 

Laste evnen som denne er godkjent for er 5 tonn (vært fiskeregistrert) så vi snakker om enorme

 

roaldbj: 5 tonn vann på 12 timer = 416 liter vann pr time = ca 7 liter i minuttet = litt over 1 liter på 10 sekunder. Jeg var selv på kjøkkenet og fylte opp 1 liter siden jeg er veldig interresert i denne saken. :wink:

 

Og hvis de 2 site tonnene kom rimelig raskt, blir det mindre enn 1 liter pr 10. sek

Redigert av traust (see edit history)
Link to post
Share on other sites

..hvis det var lekkarsje allerede når båten ble forlatt ville den lekke i 12 timer. 5-6 tonn med vann blir ca 1 liter pr. 10. sekund.

Nå skal jeg ikke krangle om 4 eller 8 tonn. Men poenget mitt var at mellom et tidspunkt hvor alt så ut til å være i orden til det tidspunktet hvor båten var på havets bunn gikk det ca 30 minutter. Og det oppnås ikke med 1 liter pr 10 sekunder i en båt som kan ta 5 tonn last
Link to post
Share on other sites

Nå skal jeg ikke krangle om 4 eller 8 tonn. Men poenget mitt var at mellom et tidspunkt hvor alt så ut til å være i orden til det tidspunktet hvor båten var på havets bunn gikk det ca 30 minutter. Og det oppnås ikke med 1 liter pr 10 sekunder i en båt som kan ta 5 tonn last

Uten å vite hva jeg svarer på,

 

skulle det være ønskelig å ha en havarikommisjion for småbåthavarier i likhet med den offentlige som benyttes for sjø, fly, bane og bil, lokalisert i Lillestrøm.

 

 

Jeg synes at den ektuelle saken er så viktig at det burde vært iverksatt en offentlig granskning av hendelsen.

 

Jeg tar forbehold om at jeg nå beveger meg inn på et område som Båtplassens medlemmer ikke skal uttale seg om.

 

I så fall beklager jeg meg min involvering i saken.

Link to post
Share on other sites

Syntes dine spekulasjoner er like gode som noen andres jeg da roaldbj. Definisjonen på normal vanninntrengning finner jeg interessant,selv om enhver vanninntregning vel er unormal ? Går utifra at du har regnet på et røket sjøvannsinntak eller lignende da ? Kunne vært interessant å "se" tallene dine eller tankene du har gjort deg rundt normal vanninntrenging.

Link to post
Share on other sites

Jeg har fra tid til annen blitt svært så overrasket over hvor mye vann der egentlig kan ligge i kjøl uten at dette synes utenfra. Man skal derfor ikke se helt bort fra at selv om alt så normalt ut på kvelden, at det allikevel kan ha vært noen hundre liter i båten.

 

Har lest tråden om igjen, og må se at SveinHa sin teori er nærliggende å titte nærmere på, om jeg var kgt. (om ikke takstmann/politi eventuelt er koblet inn i saken).

Link to post
Share on other sites

Syntes dine spekulasjoner er like gode som noen andres jeg da roaldbj. Definisjonen på normal vanninntrengning finner jeg interessant,selv om enhver vanninntregning vel er unormal ? Går utifra at du har regnet på et røket sjøvannsinntak eller lignende da ? Kunne vært interessant å "se" tallene dine eller tankene du har gjort deg rundt normal vanninntrenging.

Jeg oppfatter denne saken som så alvorlig at jeg helst ikke vil gi noen føringer som kan trekkes inn i et eventuelt videre politietterforskningsarbeid.

 

Vi kan senere drøfte sammenhengen mellom diametre på skroghull, skrighullets høyde og vannstrømningshastighet - og andre signifikante variabler.

Link to post
Share on other sites

Det hva de siste 5-7 innleggene over sier, er jeg jo ikke uenig i.

 

Man ser sikkert ikke sånn uten videre at en båt allerede har 2 tonn vann ombord. Men en båt som har en lastekapasitet på 5 tonn synker heller ikke ved 5,1 tonn last. Sånt sett stemmer mitt regnestykke lenger oppe allikevel. Om den allerede hadde 2 tonn vann ombord da den fortsatt så normalt ut og så sank da det til slutt ble 9 tonn (4 tonn mer enn akseptert) så blir det enda mer vann pr sekund: 7 tonn i løpet av 30 minutter.

 

Håper denne gangen var det forståelig formulert :crazy:

Link to post
Share on other sites

Slik opplysningene fremkommer gjennom denne lenken ville jeg politianmelde saken.

 

Dette sikrer deg alle muligheter for å få belyst saken fremover.

 

En politianmeldelse kan etter mitt skjønn ikke hindre deg fra noen av dine forsikringsmessige rettigheter.

 

Leser gjerne innlegg fra andre velinformerte medlemmer.

Link to post
Share on other sites

En politianmeldelse kan etter mitt skjønn ikke hindre deg fra noen av dine forsikringsmessige rettigheter.

Nei, det burde være en umulighet, egentlig. Kanskje heller tvertimot. Hvis politietterforskningen resulterer i en sabotasje-teori, så er det vel neppe noen unntak i forsikringsvilkårene som kan komme til anvendelse. Men alle disse tanker forutsetter jo at det finner sted en politieterforskning. Jeg vil tro at muligheten er større for at en i Oslo boende mulla vil begynne å tegne karikaturer av en for lengst død mann med skjegg.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Hei kgt!

 

 

Du sier du har en reimdreven lensepumpe.

 

Enkelte installasjoner har ett system på dette hvor samme pumpen også brukes til spylepumpe, dette da regulert ved at man åpner for den kranen hhv. spyling eller lensing.

Mye brukt i sjarkflåten og har også selv hatt dette i en Malo sjark. 3veis krane eller to enkle

Dette har en stor svakhet, gitt at begge kranene blir stående åpne,

eller at kranene ikke tetter ved stenging. Da vil du meget sannsynlig få gjennomgang fra sjøen og inn via pumpen og inn i båten.

 

Stusser mye over dette, som du skjønner!!!!

Link to post
Share on other sites

Andre feil som har oppstått med sjarker er at mange av de har en inspeksjonsluke til propell. Lokket til disse er ikke alltid solid nok, selv om det er godt over vannlinja, så kan vanntrykket bygge seg opp i tunnellen og presse seg inn. Vet om flere tilfeller der dette skjedde, men då helst i fart.

Link to post
Share on other sites

Jeg kommer til å følge denne tråden nøye fremover. Havari i egen båthavn ser jeg for meg som en kostbar hendelse. Inntil det kommer nye faktaopplysninger i saken vil jeg minne om:

 

Jeg vil hinte litt igjen om mine 150 yndlingsartikler på yachtsurvey (som jeg påstår bør være obligatorisk lesning for båtbladenes "båttestere")

 

Denne tråden har fått meg til å lese påny David Pascoes artikkel om lensepumper.

ALL ABOUT BILGE PUMPS. Those Essential Devices for Keeping Your Boat Off the Bottom

http://www.yachtsurvey.com/bilge_pumps.htm

 

Pascoe har meget lang erfaring med båthavarier og hevder at noe av årsaken til at båter synker på egen båtplass beror på mangelfulle lensepumper.

 

Han angir i en tabell at det må være minst 2 lensepumper i alle båter og flere ved større båtlengde.

 

Dette til ettertanke for meg og kanskje andre. Jeg kommer til å foreta en fornyet vurdering av lesepumpesystemet i båten

Link to post
Share on other sites

Heisann

Jeg har selv med egne øyne sett hvor fort en båt kan synke....Jeg har fri utsikt til en kai hvor det lå 3 store trebåter. Den båten som sank var vel på rundt noen å 50 fot. La merke til at den båten lå litt lavere i vannet enn normal. Derfor varslet jeg en eieren av kaien som gikk bort for å sjekke. Det tok da ca 15 min før den sank...Dette var en eldre fiskebåt med "gudene vet hvilken last den tåler før den synker" Årsaken til at den båten sank var at den har ligget i alle år med samme nivå på vannlinjen. Ikke så langt over vannlinjen var det endel større sprekker i bordene og når vannet stiger opp mot disse skjer ting veldig fort....

Kanskje det kan være at denne båten som sank har noen skader overvannlinjen eller at vann kunne kommet inn gjennom hull som er ment for avluftning av gass, maskinrom osv. Når man tømmer båten for vann igjen vil den flyte som en dupp, og man finner ikke noe galt. Kanskje det er nok at vannlinjen har hevet seg med 10- 20 cm før wc osv flommer over...og da skjer ting veldig fort....

Redigert av 2715e (see edit history)
Link to post
Share on other sites

PS!

 

Jeg er også medlem i en trebåt men det kjente navn MS Rindaskjær på 66 fot. Den båten sank også ved kai. Men det skjedde før vi fikk den. Kjøpte den for hevesummen...:) Det som skjedde med den var at den forrige eier skulle lense båten. Hadde kjøpt ei rimelig kraftig lensepumpe hvor han deretter bare strakk slangen fra maskinrommet og over rekka. Det han ikke fikk med seg var at slange enden var komt i kontakt med havoverflaten. Så når pumpen stoppet ble det en hevert virkning og båten sank iløpet av noen timer..

Link to post
Share on other sites

Trist sak dette.

...La merke til at den båten lå litt lavere i vannet enn normal. Derfor varslet jeg en eieren av kaien som gikk bort for å sjekke. Det tok da ca 15 min før den sank...Dette var en eldre fiskebåt med "gudene vet hvilken last den tåler før den synker" Årsaken til at den båten sank var at den har ligget i alle år med samme nivå på vannlinjen. Ikke så langt over vannlinjen var det endel større sprekker i bordene og når vannet stiger opp mot disse skjer ting veldig fort....

Kanskje det kan være at denne båten som sank har noen skader overvannlinjen eller at vann kunne kommet inn gjennom hull som er ment for avluftning av gass, maskinrom osv. Når man tømmer båten for vann igjen vil den flyte som en dupp, og man finner ikke noe galt. Kanskje det er nok at vannlinjen har hevet seg med 10- 20 cm før wc osv flommer over...og da skjer ting veldig fort....

Jeg synes dette er en teori som bør sjekkes ut, hvis det ikke alt er gjort.

 

En annen tanke som slår meg: Hvor sikre er observasjonene av båten etter at du forlot den? Er det båtvakter som har gått runder og ved selvsyn positivt har sett på akkurat båten din? Jeg kan forestille meg at en slik hendelse i løpet av min egen båtvakt hadde vært veldig beklemmende - båtenes ve og vell er jo det primære man skal følge med på i løpet av en vakt. Ved spørsmål i ettertid om hvordan jeg holdt øye med båten, skal det vel litt til at jeg hadde innrømmet annet enn at alt så OK ut helt til den sank. Selv om virkeligheten kanskje er at jeg passerte den på en runde, men ikke tittet spesielt mer nøye på denne enn andre båter. Jeg sier ikke at vakten har forsømt seg i dette tilfellet, men er det snakk om observasjoner gjort av vakt, er det kanskje greit å holde muligheten åpen for at observasjonene kan være noe usikre. Fra egen båthavn vet jeg at det varierer hvor nøye den enkelte tar på dette med vaktrunder. Tiden vanninntrengningen har hatt til rådighet kan være med på å begrense/øke antall mulige årsaker.

Link to post
Share on other sites

Du har min dypeste sympati. :nonod:

Dette som har skjedd deg er mitt største mareritt så jeg prøver å ta alle mulige forhåndsregler for å unngå dette, uten at jeg føler meg helt sikker for det.

Dette er vel ikke noe trøst for deg, men kanskje vi andre kan lære noe og min teori har med dassen å gjøre, men hva vet vel jeg :confused:

Har nå kun sjøvannsinntak for kjølevann som eneste gjennomføring under vannlinja, utenom propellakselgjennomføring og rorhylse, men dette er nå helt nytt.

De andre gjennomføringer har jeg støpt igjen og vanninntaket til dassen skal jeg ta fra ferskvannstanken og avløp blir rett over vannlinja :rolleyes:

Dette pga ny dass og med kvern både på dassen og på lensepumpa.

Hadde egentlig bestemt meg før dette skjedde deg, men jeg blir ikke mindre overbevist om at dette er det riktige for meg etter dette.

Men dette får du fixet etterhvert selv om det ser svart ut nå, så dere igjen kan komme på sjøen :seeya:

Link to post
Share on other sites

Hei

Trist og mange medfølelser da jeg er glad i denne båttypen.

Haqr ikke forklaring på din, men noen ting som jeg så på med vår Viksund Kombi før den møtte grunnfjellet.

 

Ved demontering av skroggjennomføring av messing så brakk flere orginale under demontering. Galvanisk tæring hadde ødelagt legeringen.

 

Hylsa til rorgjennomføringen var av galvanisert stål, og hadde gropkorrosjon i tillegg til at gjengene på pakkboksen nesten var korrodert vekk.

 

Ekkolodd var montert orginalt i en nokså stor glassfiberboks på utsiden, og denne var festet med 2 gjengestag. Satt foruroligende dårlig fast uten skiver under mutterene da den skulle fjernes for bytte av lodd.

 

Hadde varme ombord, men var redd for hva som skjedde hvis saltvannet i kjølere/slanger frøs slik at dette sprakk og deretter tinte igjen. På vår la slangen etter den 2 kjøleren så lavt at den ville virke som hevert hvis den sprakk/løsnet. ( ville ikke vises hvis man hever båten og legger den på vann igjen).

 

Vi hadde en jevn og uforklarlig vannintregning lenge. Viste seg å være et boltehull gjennom skroget etter en gammel skjøt på fenderlista. Vannet som rant langs lista rant rett inn i hullet på 8 mm.

 

 

Vi lastet ofte 1000 liter diesel i en palletank helt bakerst på dekk. Denne konsentrerte lasten medførte at hekken sank ca 15 cm. Med makslasten vår som vi hadde med 17 dykkere og utstyr jevnt fordelt over det hele antar jeg vi var oppe i 17X120= 2000 kg. Båten gikk da ned ca 15 cm bak og 6-7 cm foran såvidt jeg husker.

 

Lykke til

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

I forbinnelse med alt dette har jeg begynt å tenke på å tette skottene litt bedre. Tenker spesielt på skott mellom lasterom-motorom og kabin. Problemet kan være eksosslangen, den går lavt gjennom skott mellom motor og lasterom. Noen glupe ideer for å få det tett rundt her? Finnes det tette gjennomføringer for slikt?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...