Jump to content

Havari, Viksund 31 Combi sank ved kai


kgt

Recommended Posts

I forbinnelse med alt dette har jeg begynt å tenke på å tette skottene litt bedre. Tenker spesielt på skott mellom lasterom-motorom og kabin. Problemet kan være eksosslangen, den går lavt gjennom skott mellom motor og lasterom. Noen glupe ideer for å få det tett rundt her? Finnes det tette gjennomføringer for slikt?

Fugeskum?

Link to post
Share on other sites

I forbinnelse med alt dette har jeg begynt å tenke på å tette skottene litt bedre. Tenker spesielt på skott mellom lasterom-motorom og kabin. Problemet kan være eksosslangen, den går lavt gjennom skott mellom motor og lasterom. Noen glupe ideer for å få det tett rundt her? Finnes det tette gjennomføringer for slikt?

Vi hadde en diskusjon om dette i tråden om Megawats forlis i Irskesjøen.

Kontroll av vanninntrenging, skottgjennomføringer osv.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

I forbinnelse med alt dette har jeg begynt å tenke på å tette skottene litt bedre. Tenker spesielt på skott mellom lasterom-motorom og kabin. Problemet kan være eksosslangen, den går lavt gjennom skott mellom motor og lasterom. Noen glupe ideer for å få det tett rundt her? Finnes det tette gjennomføringer for slikt?

Jeg viser til artikkelen til David Pascoe som tar opp en rekke spørsmål omkring lensepumper.

 

Han viser til at det nesten er umulig å lage vanntette skott uten umfattende arbeid. Han anbefaler tvert om å finne de laveste punktene i båten når den ligger i ro og når den er i bevegelse og montere lensepumper på hvert sted med backuppumper. Det bør være åpninger slik at vannet fritt kan renne til disse sentrale områdene. Han viser bl.a. til at terskler kan virke som hindringer som gjør det mindre oversiktlig å finne lekasjeområder.

 

Pascoe er ganske bestemt i sin oppfatning av gode pumper. Han anbefaler uten reservasjon Rule 2000 som hoevdlensepumper og Rule 3700 som back-up pumper. Han sier at ITT Jabscos pumper er mindre pålitelige.

 

Videre argumenterer han for at hovedlensepumpe må kobles rett til batteri utenom hovedbryter og utenom sikring.

 

Jeg synes hans artikkel er tankevekkende og burde vært oversatt til norsk slik at flest mulig fikk glede av hans erfaringer.

Link to post
Share on other sites

Han viser til at det nesten er umulig å lage vanntette skott

Med all respekt, vrøvl.

Det er ikke vanskelig i det hele tatt.

Jeg har vanntett skott mellom akterplikt og maskinrom/salong for å beskytte båten ved et eventuellt rorhavari. En ukes ikke altfor hård jobbing.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

I forbinnelse med alt dette har jeg begynt å tenke på å tette skottene litt bedre. Tenker spesielt på skott mellom lasterom-motorom og kabin.

Sika fungerer fint til å forsegle rundt eksos-slangen.

På båten til dykkerklubben gikk skottet mellom motor og lasterom bare ned til dørknivå, under dette var kjølen åpen fra skottet mot kabinen til akterstevnen.

 

I skottet mot kabinen var det montert en gjennomføring med kran. (Som nevnt kan dobbeltbunnen foran dette skottet bli fyllt med vann f.eks. ifm en lekkasje fra toalettet.)

Denne gjennomføringen var tettet igjen av rusk og rask og vi måtte stake den opp for å få ut vannet som sikkert hadde ligget der i laaaang tid...

Link to post
Share on other sites

Han sier at ITT Jabscos pumper er mindre pålitelige.

Men ... ITT Jabsco lager/eier Rule ... uten at det behøver å bety noe for konklusjonen.

 

Pascoe sitt poeng med vanntette skott oppfatter jeg i retning av at det ikke nødvendigvis er en fordel, med unntak for slike hensyn som Hulda nevner. Å ha det åpent frem til det punkt hvor vann ansamles ved stilleligge er jo greit, siden en liten pumpe da kan ta dette og få det ut heller enn at flere pumper i flere rom må håndtere sølet.

 

I min båt er det et halvhøyt skott forenom motorrommet, med åpning (høyt oppe, ca. i vannlinjen) videre frem til neste rom som har egen lensepumpe. Altså slik at hvis begge pumpene i maskinrommet svikter, tar den tredje pumpen over. Om den også ryker, får Gjensidige et lite problem ... :eek:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Med all respekt, vrøvl.

Det er ikke vanskelig i det hele tatt.

Jeg har vanntett skott mellom akterplikt og maskinrom/salong for å beskytte båten ved et eventuellt rorhavari. En ukes ikke altfor hård jobbing.

Har du separate lensepumper for hvert skott?

 

Er interessert i å høre hvilken type du anvender.

Link to post
Share on other sites

Re toalett som fungerer som hevert. I den forbindelse undres jeg over :

 

Hvor mange er det som stenger av krana til klosett når man forflytter seg en dag om gangen om sommeren?

 

Hvor mange er det som passer på at klosettpumpe aldri står i "flush-modus"?

 

Under lengre transport etapper, hvor mange er det som skrur av hovedkran til klosett?

 

Ikke mange tenker jeg, men min tanke er at om klosett kan oppføre seg som hevert ved brygga, i bølger, hvordan vil det da gå når man har mye større press på vannrøra under gange samt langt større bølger ?

 

Jeg har ikke hørt om overfylte båter av den grunn ?

 

Hva er det jeg overser ?

Link to post
Share on other sites

Status pr i dag+ svar på noen spørsmål.

Takstmann har vært i dag, så intill nå har vi kke kunne rørt noe ombord. Eneste er motor/gir som er klargjort for start. Spenningen er stor hvordan det går i morgen.

 

Tilsammen er det syv gjennomføringer i skroget

Det er avløp wc, 2 kjøling, inntak spylepumpe, ekkolodd, eksos, avløp vask. Spyling elektrisk toalett med kværn er ferskvann.

 

Installasjoner har ett system hvor samme pumpen også brukes til spylepumpe, dette da regulert ved at man åpner for den kranen hhv. spyling eller lensing, med to enkle kraner som sto i den stillingen di skulle stå.

 

Eksos er forskriftsmessig montert, å jeg har passet på at alle slanger har 2 slangeklemmer.

 

Når alt er avklart hva som skal gjøres fra forsikringselskapet sin side skal alt av bunnkraner demonteres for å se om der noe som vi har oversett.

 

 

Diesel tanker var fulle ca 530 l, vann ca. 15 l

 

Konklusjon pr i dag, båten har tatt inn vann uten at vi kan si hvor.

kgt

Link to post
Share on other sites

Re toalett som fungerer som hevert. I den forbindelse undres jeg over :

 

Hvor mange er det som stenger av krana til klosett når man forflytter seg en dag om gangen om sommeren?

 

Hvor mange er det som passer på at klosettpumpe aldri står i "flush-modus"?

 

Under lengre transport etapper, hvor mange er det som skrur av hovedkran til klosett?

 

Ikke mange tenker jeg, men min tanke er at om klosett kan oppføre seg som hevert ved brygga, i bølger, hvordan vil det da gå når man har mye større press på vannrøra under gange samt langt større bølger ?

 

Jeg har ikke hørt om overfylte båter av den grunn ?

 

Hva er det jeg overser ?

i. Ikke jeg ihvertfall.

 

ii. Det hender når teflon huet fungerer,men det er jo ikke så ofte. :rolleyes:

 

iii. Kan aldri huske at jeg har gjort det.

 

Ikke gode svar,men ærlige er de. Skal bli flink til sommeren med dette. :crazy:

Link to post
Share on other sites

Hmmmm, tar jeg veldig feil, eller er der ingen som har gode svar til innlegg 85?

jag måste alltid stenge min kran på själva toan, ikke skrovgenomföring.

 

Har lest om en norsk ägare av en HR der båten sjönk/eller höll på o sjunke pga av dette!

 

tror dette gäller framförallt lite djupare båtar der toa er monterad lågt.

 

mitt handfat på toa, der måste jag alltid stenge ner vi kränger mycket.....annars börjar det rinna in

o upp i handfatet! :blush:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Re toalett som fungerer som hevert. I den forbindelse undres jeg over :

 

Hvor mange er det som stenger av krana til klosett når man forflytter seg en dag om gangen om sommeren?

Ikke hovedfokus på toalettet, men du finner noe her.

 

Gerhard

 

 

P.S. Dette var opprinnelig en poll. Forsvant den i konvertering til nytt forum ?

Link to post
Share on other sites

Pr. idag har vi ikke funnet en årsak, takstmann er nettopp ferdig så vi venter på tilbakemeld fra selskapet. Skal demontere bunnkraner for og sjekke om di er ok. Eneste mulige årsak tror jeg, er at krane på toalett er defekt, selv om den er stengt og at det har flødd over.

Hvist di andre kranene hadde sviktet ville ikke vann trengt inn så lenge rør og slanger er ok.

 

Nå sliter vi med å få start på motor, avgjørende dag i dag.........er den ødelagt bli det dyrt.

Redigert av kgt (see edit history)

kgt

Link to post
Share on other sites

Håper du får orden på motoren.

 

Det hadde vært fint om du kunne ta noen bilder av vanninntakene/ skroggjennomføringene dine når du finner feilen.

 

Likeledes hadde det vært opplysende å få se bilde av den ventilen i toilettet som evt. kan ha forårsaket havariet.

 

Ønsker deg lykke til.

Link to post
Share on other sites

Nå sliter vi med å få start på motor, avgjørende dag i dag.........er den ødelagt bli det dyrt.

Hadde jeg vært deg så hadde jeg håpet på at motoren var kaputt. Dette er vel en forsikringssak uansett så da hadde jeg heller håpet på å kunne avskrive den druknede motoren i bytte for en ny.

 

Tenk deg når du skal selge båten en gang og må fortelle at motoren som står i båten har vært under vann. Da hadde jeg iallefall blitt ganske så skeptisk som kjøper. Da må det vel være bedre å kunne fortelle at båten tidligere har sunket men at motoren er skiftet ut.

Link to post
Share on other sites

Har lest om en norsk ägare av en HR der båten sjönk/eller höll på o sjunke pga av dette!

Antar at det var en HR 352, som du refererer til der Gunga Din?

Båten sank i bøye utenfor drøbak. Når båten var hevet var det ikke tegn til lekkasjer noe sted. Årsaken viste seg å være toalettet, kranen for spyling av toalettet sto i åpen stilling, og med bølger utenfor virket toalettet som en omvendt pumpe. Båten fyltes med vann, sank dypere ned i vannet, vann kunne trenge inn i f.eks. motor via ekshaust utløpet og vasker o.l.

Desto dypere ned i vannet den ligger, desto raskere synker den.

 

Kjenner saken.....det er min båt.

 

Men det er forferdelig kjedelig når noe slikt skjer og alles mareritt. Føler med deg KGT, men fatt mot. Min båt er blitt meget bra igjen.

 

Skal bli interresant å høre om årsaken i dette tilfellet.

 

Fernanda :flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...