Jump to content

Havari, Viksund 31 Combi sank ved kai


kgt

Recommended Posts

Båten ble observert flytende i havna kl.16.00-21.15 og 23.15. Kl. 23.30 ble jeg alarmert og 13 minuter etter sank den.

Laste evnen som denne er godkjent for er 5 tonn (vært fiskeregistrert) så vi snakker om enorme mengder vann på kort tid.

Det du skriver er, at det ikke ble observert noe mistenkelig kl 23.15 og at den sank 28min senere.

Det vil si at det kom inn ca 5 eller flere tonn med vann i løpet av 28 minutter. 6 tonn på 30 minutter er

200 liter pr minutt - 2 voksne menneskers kropsvekt :rolleyes: i løpet av et minutt i gjennomsnitt eller mer enn 3 melkekartonger pr sekund :eek::eek::eek: .

 

Du MÅ ha oversett hullet eller brannvesen har vært ute med en svær pumpe og har kjørt en tvilsom øvelse

 

Legger til: Brannmannen lenger nede får unnskylde den ikke på alvor mente mistenkeliggjøring :lol:

Link to post
Share on other sites

Alt av slanger kraner er ok. var ute på fiske hele fredagen i tildels tung sjy, og ingenting unormalt skjer. Lørdag var jeg 4 timer ombord...gikk også bort til pumpeanlegget våres å fylte 323 l diesel.

Båten ble lagt i båsen og det ble satt på landstrøm på + vifte. Søngag var jeg ombord til kl. 12.00, siste som ble kjørt var lensepumpe ikke dråpen vann i den.

Båten ble observert flytende i havna kl.16.00-21.15 og 23.15. Kl. 23.30 ble jeg alarmert og 13 minuter etter sank den.

Laste evnen som denne er godkjent for er 5 tonn (vært fiskeregistrert) så vi snakker om enorme mengder vann på kort tid.

Toalett var steng og det er ferskvann spyling.

Eneste som sto åpent var avløp fra vasker....men det er ikke tegn til lekasje / brudd der.

Gåten blir bare større å større.

Utrolig med den formidable vanninntregningen på kort tid - nesten som om lensepumpe gar gått i revers! - men dette er vel umulig.

 

Deler oppfatningen om at dette er en gåte hvorledes mer enn 5000 liter vann har trengt inn i båten påså kort tid som angitt i det hitsatte innlegget dit.

 

Hva sier Viksund?

Link to post
Share on other sites

En mulighet er at dobbeltbunnen er blitt fyllt opp uten at dette har blitt oppdaget, en lekkasje f.eks. på toalettet vil havne i denne dobbeltbunnen.

Den er stengt mot motorummet med ett skott.

 

Likevel ingen sannsynlig forklaring.

Er det virkelig slik du beskriver, at den gikk fra tørr tilstand til havarert i løpet av få timer, samtidig som at den var tett etter heving, må det vel skyldes sabotasje???

 

Dersom dette kan utelukkes kan det synes som om forutsetningene må være feil.

Altså at båten likevel hadde begynt å ta inn vann på søndag og at det ikke ble sjekket godt nok etter at den var hevet.

Link to post
Share on other sites

Merksnodig!

 

På min Viksund, var av en eller annen grunn utløpet fra vask og servant, montert UNDER vannlinja ,dog med slusekrane. Dette var noe av det første jeg endret, da jeg overtok båten, er det slik hos deg?

 

Har du tømt dieseltankene nå slik at båten er lettere enn på tidspunktet den sank?

Går utfra at all dieselen er borte nå, men er tankene fortsatt fulle av sjøvann??

Link to post
Share on other sites

Det kan ikke være lensesystemet som har fungert som hevert.lenseslage ligger på dekk å det er vanskelig å få den ut gjennom rekke/mellom uteligger i havet. Da snakker vi en bevist handling av noen +a t sjangsen for at den vill virke som hevert er vell liten....helt flatt hav ikke bevegelse i båten.

Selve utløpet er over dekke. der hvor slangen blir kobblet på.

 

Det er 4 bunnkraner......kjøling,spyling, avløp toalett og avløp vasker. Dykker kunne ikke se noen tegn til vannintrenging når vi lenset under hevinga.

Det eneste unormale vi hvet er at det var hørt lyd av påhengsmotor i havna rund 23.00, men at noen skulle klare å fylle så mye vann i båten anser jeg som usansynlig.

kgt

Link to post
Share on other sites

Det er vel ikke en eller annen som har vært så jævli og skrudd på spylepumpa, og kastet slangen under luka?

 

Det var voldsomt til viksund 31 kombi som har sunket, jeg har selv en `78 mod. Til våren blir det å skru av alle gjennomføringer å sjekke. Stengte toalettet for første gang etter å ha lest dette...

Link to post
Share on other sites

Jeg deler denne undringen.

 

Dersom Viksund 31 er testet for minst 5 tonn i tillegg til den vekt som normalt inngår, forstår jeg ikke hvorledes så stor vanninntregning kunne skje på så kort tid når det ikke er registrert vesentlige skader i ettertid.

 

Jeg har regnet litt på vanninnstrøming gjennom forskjellige hulldiametre i forhold til ca 5000 liter inntrengt vann, men ser ikke at dette kan forklare hendelsen på noen enkelt måte.

 

Her må det foreligge uopplyste sentrale faktorer.

Link to post
Share on other sites

hei, altid trist å høre når båter synker, har selv en viksund 31 med akterkabin, pga dette havari har jeg tenkt på hva er grunnen til forliset, for egen sikkerhet.

skal denne båten synke må der som skrevet tidliger inn mye vann, på min båt er der et inntak til toalettet som er "tvilsomt" der er en fjærbelastet ventil i inntaket som kun åpner når vi suger inn vann ellers er det tett. henger denne seg opp og noe hender med slangen på innsiden er uhellet ute, spretter ventilen på plass igjen er båten "tett" (kan forekomme etter båten er på bunnen).det er vann tette skott i denne type båt, skal være, der er altid noen hull til slanger osv. så hvis båten fylles av vann sakte men sikkert vil folk ikke med en gang se om den ligger tungt i vannet, alt vil se ok ut helt til dekket kommer under vann, da går det fort.

skal bli interesant å høre den endelige årsaken.

Link to post
Share on other sites

Ingen grunn til å tro at denne båttypen skulle være mer havari utsatt enn andre, jeg vil anta et det heller er motsatt.

Det som skjedde med båten til SDK var at den fikk ett stort hull i baugen etter en kraftig grunnstøting. Mannskapet gikk ned i kabinen og konstaterte at det ikke kom inn vann.

Men det hadde det altså gjort i det forreste stuerummet.

Når de så begynte å kjøre flommet dette over uten at noen oppdaget det før det var for sent.

Det var mørkt og sikkert rimelig kaotisk da en en de ombord skadet seg i kollisjonen..

 

Mer her og her.

 

I dette innlegget kan man se bildet av hullet i baugen, få båter ville overlevd noe slikt....

Link to post
Share on other sites

Underlig sak.

 

Heller mest mot teori om sabotasje, i og med at der hørtes påhengsmotor rett i forkant av hendelsen. Men det er fremdeles en gåte hvordan man kan transportere så store mengder med vann på kort tid inn i båten. Kan du se om der er stjålet noe fra båten eller lignende ?

 

Om sabotasjeteori kan forkastes, er vel eneste løsning for å finne ut hva som har gått galt å sette båten på vannet igjen ?

Link to post
Share on other sites

Jeg skal ikke påvirke sakens utvikling i fremtiden:

 

Det kan imidlertid bli et forsikringsmessig viktig tema hvorvidt skaden skyldes sabotasje, påregnelig båtskade, eller ytre krefter.

 

Antar at denne skaden vil beløpe seg til atskillige kroner, derfor kan det være klokt å få endel dokumentasjon som viser at du ikke kan bebreides for skaden.

Link to post
Share on other sites

Føler virkelig med deg, min båt holdt på å gå ned i desember, slange fra drevet til eksosen hadde på en eller måte løsnet, dette resulterte i at halve motorromet ble fylt med vann. Heldigvis skulle jeg ned i båten for å hente noe, slik at jeg oppdaget hva som hadde skjedd. :headbang::headbang:

 

Antar at denne skaden vil beløpe seg til atskillige kroner, derfor kan det være klokt å få endel dokumentasjon som viser at du ikke kan bebreides for skaden.

Alt av el. utstyr på drev, motor, motorrom og tekniskrom måtte skiftest, pris 120 000,- er svært glad forsikringa (Gjensidige) var i orden :yesnod:
Link to post
Share on other sites

I Vestfold har det vært tilfeller hvor slangen på kjølevanns inntaket har blitt kuttet. Men er det noe sånt som er skjedd så burde det kunne sees.

Trist med båten. Når jeg leser hvor mye som kan være en mulig årsak er jeg sikker på en ting, aldri en båt uten både innbrudd og fuktalarm overført til mobilen. Har en slik på hytta hvor jeg kan ringe opp og spørre om ute og inne temperatur, samtidig som den kan ringe meg om brann, innbrudd, frost etc. Håper du kommer ut av det på en grei måte.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen!

Blir jo mye spekulasjoner i en sak som denne!

Men kan det være at båten din har ligget ved kai og at for stramme tau,pulpit deler av mesan eller andre "utspring" har kilt seg under kaia og hindret båten i å heve seg på floa?

 

Dette vil i såfall ikke være første gangen at noe slikt skjer her hvor forskjellen er på ca. 3m mellom flo og fjære!!

 

Ser av tidevannstabellen at det var tilnærmet full flo i det tidsrommen det hevdes den sank!

 

Bare en tanke!

 

:nonod:

Redigert av rogeri (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Blir mange teorier om dette, men fakta er:

 

Båt ligger ved flytebrygge å kan ikke flø under.

Ikke skade på bunnkraner / rør / slanger

Lensepumpe reimdreven / motor må gå får å fungere

Hylse er tett

Rorstamme er tett

Null nedbør som regn eller snø / null ekstra vekt

Båt lå to døgn med kai før den ble løftet på land / null lekasje

Ingen synlige skader skrog.

 

Som fruen sier, aldri ombord i den båten mer før vi hvet årsaken.

Redigert av kgt (see edit history)

kgt

Link to post
Share on other sites

Hvis alt var i sin skjønneste orden da ville den ikke sunket. Noe har sviktet ett sted. Selv er jeg ulidelig slapp med å stenge inntaket til toalettet og ikke er det sjøventil på utløpet fra septikktanken.

Gjett hva som skal monteres før sjøsetting og hva som skal stenges etter sjøsetting ?

Link to post
Share on other sites

Det du skriver er, at det ikke ble observert noe mistenkelig kl 23.15 og at den sank 28min senere.

Det vil si at det kom inn ca 5 eller flere tonn med vann i løpet av 28 minutter. 6 tonn på 30 minutter er

200 liter pr minutt - 2 voksne menneskers kropsvekt :rolleyes: i løpet av et minutt i gjennomsnitt eller mer enn 3 melkekartonger pr sekund :eek::eek::eek: .

..hvis det var lekkarsje allerede når båten ble forlatt ville den lekke i 12 timer. 5-6 tonn med vann blir ca 1 liter pr. 10. sekund. Det er som å tappe vann fra springen, ikke fullt trykk, men sånn passe. Og går det ekstra fort på slutten skulle det ikke være usannsynlig med en lekkasje.

 

Jeg tenker litt på det SveinHa nevnte om faren ved at bare fettet tettet i pakkbokser, hvis dette hadde vært tilfelle, kunne en lekk pakkboks full av fett blitt tett igjenn i det båten ble hevet. Dvs; trykket av vannet gjør det tett igjenn i det båten blir hevet?? .. bare spekulasjoner..

Redigert av traust (see edit history)
Link to post
Share on other sites

..hvis det var lekkarsje allerede når båten ble forlatt ville den lekke i 12 timer. 5-6 tonn med vann blir ca 1 liter pr. 10. sekund. Det er som å tappe vann fra springen, ikke fullt trykk, men sånn passe. Og går det ekstra fort på slutten skulle det ikke være usannsansynlig med en lekkasje.

 

Jeg tenker litt på det SveinHa nevnte om faren ved at bare fettet tettet i pakkbokser, hvis dette hadde vært tilfelle, kunne en lekk pakkboks full av fett blitt tett igjenn i det båten ble hevet. Dvs; trykket av vannet gjør det tett igjenn i det båten blir hevet?? .. bare spekulasjoner..

Dette regnestykket er sentralt for forståelse av hva som kan ha skjedd.

 

Jeg klarer ikke å forstå endel av momontene ved beregningen som gjengitt ovenfor.

 

Kan traust vennligst si noe om hvilke faktorer/forutsetninger som er sentrale i regnestykket.

 

Jeg har foretatt en rekke beregninger, og har konkludert at det er helt usannsynlig at normal vanninntregning har forårsaket den sørgelige hendelsen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...