Jump to content

Havari, Viksund 31 Combi sank ved kai


kgt

Recommended Posts

:sad:

Så var det min tur………ble alarmert natt til Mandag at båten var på vei å gå ned i båt havna..

Kom ned men for sent, den var allerede med dekke under vann,å forsvant på 4 meters dyp.

Båten ble hevet på onsdag, å da er det er så merkelig, vi lenser den og den flyter uten tegn til lekkasjer, bunnkraner å alle andre gjennomføringer er helt ok…

Så nå har jeg et stort mysterium hvordan kan noe sånt skje uten at vi kan påvise årsaken til at den sakk?

Redigert av kgt (see edit history)

kgt

Link to post
Share on other sites

Jeg vil hinte litt igjen om mine 150 yndlingsartikler på yachtsurvey (som jeg påstår bør være obligatorisk lesning for båtbladenes "båttestere") :smash:

Her er en som omhandler båter som synker "av seg selv"

http://www.yachtsurvey.com/sinking.htm

For den som ikke leser engelsk, omhandler den båter som har designsvakheter

som gjør at de synker ved kai (ganske vanlig).

Disse svakhetene er ofte vanskelige å finne, men typisk er utette luker, gjennomføringer i dårlig materiale. Selvlensere som tetter seg lett etc. etc.

Jo mer vann som finner veien inn, jo raskere og lettere kommer det mer. :cryin:

Link to post
Share on other sites

Båten kan ikke ha blitt så tung av is og snø, da de ikke har snødd eller regnet på en lang stund.

Den var i bruk hele fredag + at jeg var ombord både lørdag og søndag uten at noe var galt.

Båten står nå på land, motor og gir er fylt med diesel.....før å prøve å berge disse. noen som har erfaring med hva som skjer over tid med disse?

 

Det skal vist nok ha vært problemer med båttoaletter som flør over, både på nye å gamle båter.

det skal finnes en database over slike skader på nett (forsikring) venter på adressen til basen.

 

Det er et trist syn...da alt innvendig er fylt med diesel, tanka på lørdag så det var 530 l ombord.

 

Blir nok en stund til jeg er på havet igjenn :cryin:

Redigert av kgt (see edit history)

kgt

Link to post
Share on other sites

Det var veldig trist å høre :nonod:

det ble vel en større vårpuss en planlagt tenker jeg

Jeg har hørt om båter som har gått ned pga wc

dette fordi kranen ved pumpen ikke var slått over på tørr etter

bruk. det kan vel bli en slags hevert effekt

Men gå på med godt mot så tenker jeg du snart er på vannet igjen

Link to post
Share on other sites

Båten står nå på land, motor og gir er fylt med diesel.....før å prøve å berge disse. noen som har erfaring med hva som skjer over tid med disse?

Hvis du ikke er forsikret mot slikt, må du bare bite tenna i sammen og stå på. Jo fortere du får tatt de grunnleggende tingene, jo mer kan du redde

.

Motor+gear: Denne må du får start på så fort som mulig - ta av starter og dynamo demonter disse og vask/rens de innvendig. Det er spesielt viktig at kontaktflaten til børstene (på ankeret) er helt rene, samt at det ikke er skitt i mellom disse. Har batteriet vært frakoblet med hovedbryter, går nok dette bra, hvis ikke, kan det være noe som har korrodert sund.

Neste er å tappe av diesel + olje på tank,motor og gear. Fyll med nytt. Blokker ventiler i motor og turne denne rundt (manuelt) slik at du fjerner vannet i sylindrene. Da skulle du kunne starte denne, la gå i en times tid (husk koble vann til kjøling hvis den står på land), før du bytter olje+filtre. Kjør så et lengre intervall, typisk en ukes bruk - du ser når olja begynner å bli grå. DA bytter du olje+filtre igjen og så er motoren i mål. Oppsummering: Får start på motoren og den renser seg selv.

 

Innredning: Må i alle fall spyles med varmt vann + avfetting, det ikke bare diesel det er og litt olje fra motoren som ligger overalt. Avhengig av innredningens løsninger kan det være at alt må byttes, eller alt kan beholdes. Sannsynligvis et sted midt i mellom.

Men: få ut alt som ikke skal beholdes så fort som mulig, vask og atter vask og tørk ut - MASSE. Ellers vil alt slå seg umiddelbart.

 

Er du forsikret, er det bare å lene seg tilbake, og la andre gjøre jobben.

Link to post
Share on other sites

Dette var utrolig leit å lese. Heldigvis er skadene materielle. Så må man også være taknemlig for at ingen var ombord dersom dette skjedde relativt fort.

 

Så til saken: jeg ville i alle fall gått svært nøye over alle skroggjennomføringer og bruke kraft for å observere om det kan være sprekkedannelse på utsiden eller innsiden av disse.

 

Det er ikke usannsynlig at en innledende mindre lekasje har satt igang en kaskade av negavtive hendelser.

 

Har du automatisk lensepumpe ombord?

 

Er spent på å høre hva som er den sannsynlige årsaken til havariet.

 

Dersom det har vært kjent fra tidligere at vanninntregning gjennom toilett-systemet kan forekomme, synes jeg det er betenkelig at dette ikke har blitt gjort kjent for eierne.

Link to post
Share on other sites

Har litt tro på pakkboksen i propellhylsa. Om du har "gammeldags" type med talgpakning og denne ikke er helt i form kan det være bare fett som tetter og det er ikke helt pålitelig... Nåja, det gjelder vel alle typer pakkboks som er fettsmurt...

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

en ting jeg la merke til og lærte meg engang var toalettet...

På min båt er det generelt vanskelig å få slanger til å gå særlig mye over vannflaten. Ved springflo en gang i høst trakk fortøyningene baugen lenger ned en normalt. Antar at dette kombinert med bølger, og åpent inntak til toalettet :nono: førte til at toalettet fyltes med vann.

 

Oppdaget dette før det rant over, men muligens i enda verre forhold kunne sånt gått riktig ille...?

Link to post
Share on other sites

Jeg trodde nå disse båtene var bortimot usenkbare jeg da... men tydeligvis ikke nei. Jeg har en viss tro på din teori om toalettet, opplevde flere ganger i min forrige båt at dette fikk en hertvirkning hvis ikke ventilene inn/ut var stengt. Dette skjedde særlig når vi overnattet i båten, slik at den ble litt framtung. Våknet om morgenen til et toalett som var fylt til randen et par ganger, og etter dette ble det fast rutine å stenge ventilene for natten.

 

Ellers så er det nok fare for at båten må renses for alt løst innvendig, for å få vekk saltet. Alt elektrisk bør også byttes for å unngå problemer senere. Trist sak dette her...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det beste man kan gjøre når en slik ulykke skjer, er vel å senke båten en gang til.

I ferskvann.

Deretter, få start på motoren.

Jobbe raskt.

 

Har ved noen anledninger observert slike båter som forsikringselskaper tar seg av. Viking kommer og tar båten opp, og så blir den satt vekk i påvente av at saksbehandlerne skal saksbehandle og juristene riste juret, eller hva nå jurister gjør, og så går båten til h-----.

 

MYE ferskvann. Fort.

Og så kan du tenke på hvorfor den sank.

Redigert av Krapyl (see edit history)

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Har litt tro på pakkboksen i propellhylsa. Om du har "gammeldags" type med talgpakning og denne ikke er helt i form kan det være bare fett som tetter og det er ikke helt pålitelig... Nåja, det gjelder vel alle typer pakkboks som er fettsmurt...

..på min er det også fettpresse på roret, glemmer jeg den kan det komme inn litt vann.

 

Synes det høres rart ut det med toalettet, må ikke kanten på toalettskåla være under vannlinja før det flør over?

 

huff og huff dette er marerittet, håper du får rigget deg skikkelig til og får den i stand.

Link to post
Share on other sites

en ting jeg la merke til og lærte meg engang var toalettet...

På min båt er det generelt vanskelig å få slanger til å gå særlig mye over vannflaten. Ved springflo en gang i høst trakk fortøyningene baugen lenger ned en normalt. Antar at dette kombinert med bølger, og åpent inntak til toalettet :nono: førte til at toalettet fyltes med vann.

 

Oppdaget dette før det rant over, men muligens i enda verre forhold kunne sånt gått riktig ille...?

Vårt toalett renner over i løpet av 1 minutt !, og fortsetter å fylle båten, hvis vi glemmer å stenge innkranen og hendelen står på spyling.

Men vi har heldigvis oppdaget det før det har fløte over, det er ikke så lett for ungene å holde styr på dette. Men skrekken er å glemme dette når vi går fra båten. Men nå er delene kjøpt inn til å få en vakumventil over vannlinjenivå.

Link to post
Share on other sites

Dette var en trist historie. Det blir viktig lærdom for oss andre å høre hva som har skjedd. Mitt hysteri der jeg stenger alle kraner etter alle turer kan jo ha noe for seg da (hvis det er toalettet f.eks)... Håper det går bra med motor og gir...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Det er egentlig utrolig at båter som har toalettet under vannivå ikke har lagt opp inntaksslangen i en sløyfe som går opp over vannnivå. Dette burde være selvsagt i seilbåter, men det er visstnok flere båter som ikke har dette. Virker som om de som monterer innredning i båtene ikke er klar over problemet. På min båt går det en slangesløyfe langt opp innunder vaskeservant skapet.

 

Eneste ulempe med slik lang slange er når jeg to ganger har måttet stake den opp pga. små glassmaneter som har blitt sugd inn og satt seg fast midt i slangen.

Redigert av atletico1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Synes det høres rart ut det med toalettet, må ikke kanten på toalettskåla være under vannlinja før det flør over?

Hos meg var den i alle fall over vannlinja, men det virket som bevegelsene i båten gav den en slags pumpevirkning slik at skåla fyltes til et nivå godt over vannlinja. Om det kom inn gjennom inn-eller utløpet derimot er mer usikkert. Jeg hadde sterkest mistanke til utløpet, og kjøpte derfor inn et slikt bend med lufting til dette. Men rakk ikke å montere det før jeg skiftet båt...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Naboen sin Viksund 31 foter sank for noen år siden, her var det et bunninntak som var tært i stykker. Men det ble nå båt av den igjen likevel.

En annen nabo med samme båt type opplevde å få noen slag på rorarrangement i et forrykende uvær som medførte en liten lekkasje i rorgjennomføringen han ikke var obs på. Båten fyltes så sakte før den tilslutt sank på grunt vann. Vær ellers obs på vann inn i motor via eksos slangen ved mye sjø som slår oppetter akterenden. Ikke alle har vært like flinke til å montere "svanehals" her, spesielt ved skifte av motor eller slange. Har og skiftet 3-4 skroggjennomføreringer til eksosslangen på denne båttypen, da de var helt opptært. Dette var ikke så enkelt å se......

Så du får starte litt detektivarbeid, hvis det ikke er toalettet.....

Link to post
Share on other sites

viksund 31 combi

Dette tilfellet formoder jeg bekymrer mange.

 

Kan du vennligst oppgi litt flere opplysninger om båten, som:

 

- produksjonsår

 

- type eksosutslipp (svanehals/ direkte utslipp via eksospotte/ annet)

 

- inntak av vann til toilett, toilettype, evt. spetiktank /høyde på denne i forhold til vannlinje.

 

- pakkbokstype

 

- gjennomføringskraner

 

Skjønner at det ikke er noe hyggelig i denne situasjonen å svare på denne type spørsmål, men i etterkant kan det være greit for oss andre å få opplysninger.

 

På en tidligere båt, Scand Baltic, fikk jeg vanninntregning.

 

Dette skyltes at slangen som forbandt pakkboksen til akselgjennomføringen sprakk.

 

Vannet kom hurtig inn i båten. Jeg fikk stengt inntaket av vann til motorkjøling, tok av slangen på inntakskranen og lenset båten ved å la motoren gå. Heldigbvis skjedde dette i Dalslandskanalen med ferskvann - ferien kunne fortsette etter montering av ny akselslange. Opplevelsen var ikke behagelig.

 

Desverre var den nye slangen mellom pakkboksen og akselgjennomføringen litt lengre enn den gamle, med den følge at jeg fikk ny lekasje mellom akslingen og sim-ringene på pakkboksen. Denne lekasjen var ganske liten, men ubehagelig nok.

 

Lykke til med reparasjonsarbeidet.

 

Håper forsikringsselskapet er vennligsinnet.

Endel vanngjennomtregninger dekkes ike gjennom forsikringen. Har selv hatt problem med dette, hvor en bolt med feil legering montert på oljekjøler for gearkjasse (Hurth) tæret bort med påfølgende saltvannsskader av endel instrumenter. Yanmar viste storsinn og erstattet utstyr til verdi av ca 30.000 kr. Dette skjedde ute i Kattegatt. Jeg byttet hvert år sink-anoder på Yanmar-motoren, så tæringen kunne ikke skyldes slurv fra min side på dette området

Link to post
Share on other sites

:confused:

 

Triste greier!

 

Har nå tru for at det er dassen som har spilt deg ett puss!

Hadde et lignende tilfelle på en Norline 8000 Combi, med el-toalett.

Skåla er godt over vannlinja på denne!

Jeg var heldigvis ombord da vannet flommet over skåla, vannet rann fra toalettrommet via sluk i golvet og ned i kjølsvinet.

Har ikke noen god forklaring på at dette plutselig kan skje, men på ett eller annet vis hadde det oppstått en hevertvirkning hos meg.

 

Ble toalettet brukt sist du var ombord? Eller da du var ute?

Du sier du nettop hadde bunkret over 500 liter diesel forut for dette, var båten skjevlastet?

Tenker da i forhold til utløp fra servanter, eksosslange etc.

 

Lekkasje via ror eller propellhylse har ikke jeg tro på, siden den IKKE lekker etter heving.

Vannet må ha kommet raskt inn i rikelige mengder da det skal flere tusen liter til før Viksunden synker.

 

Håper du finner dette ut og at vi blir informert!!!

Link to post
Share on other sites

Alt av slanger kraner er ok. var ute på fiske hele fredagen i tildels tung sjy, og ingenting unormalt skjer. Lørdag var jeg 4 timer ombord...gikk også bort til pumpeanlegget våres å fylte 323 l diesel.

Båten ble lagt i båsen og det ble satt på landstrøm på + vifte. Søngag var jeg ombord til kl. 12.00, siste som ble kjørt var lensepumpe ikke dråpen vann i den.

Båten ble observert flytende i havna kl.16.00-21.15 og 23.15. Kl. 23.30 ble jeg alarmert og 13 minuter etter sank den.

Laste evnen som denne er godkjent for er 5 tonn (vært fiskeregistrert) så vi snakker om enorme mengder vann på kort tid.

Toalett var steng og det er ferskvann spyling.

Eneste som sto åpent var avløp fra vasker....men det er ikke tegn til lekasje / brudd der.

Gåten blir bare større å større.

kgt

Link to post
Share on other sites

Som nevnt synes jeg det er vesentlig om man med sikkerhet vet at båten ikke var lekk på søndag, altså at den sank i løpet av noen timer.

Da bør endel muligheter kunne utelukkes.

 

Litt på siden, men når Søgne Dykkerklubb totalhavarerte med tilsvarende båt ble ikke lekkasjen oppdaget med en gang da vannet samlet seg i det fremre stuerummet.

Først når dette rant over ble man klar over skadeomfanget, men da var det for sent..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...