Jump to content

Havari, Viksund 31 Combi sank ved kai

kgt

Recommended Posts

HVis forsikringsselskapet ikke interesserer se for hva årsaken nærmere er, men likevel gjør opp, er det best å la DEN døde hunden ligge begravet. For da biter den ikke.

Ja det er kanskje like greitt, det

I dette tilfellet ser det ut til at selve hunden også er forsvunnet......!

:confused:

HVis forsikringsselskapet ikke interesserer se for hva årsaken nærmere er, men likevel gjør opp, er det best å la DEN døde hunden ligge begravet. For da biter den ikke. Graver man den opp, kan man fort bli bitt både her og der. Hva om forsikringsselskapet kom til at havariet skyldtes feil med vedlikehold, bruk eller annet, og så nektet å gjøre opp?

Du har jo veldig rett i dette.

Men hvis kona ikke vil med på sjøen igjen før årsaken er klarlagt, er det fremdeles et stort problem. I tillegg utryggheten for alle andre som føler de er nestemann til bunns.

Håper derfor likevel årsakssammenhengen blir klarlagt.

Kikket litt på manualen til Hallberg-Rasyy-verftet som ligger ute på nettet. Her anbefales det åpne ventiler om båten ligger ute i is.

Men det er sikkert flere veier til Rom. Selv har jeg stengt kuleventilene etter å ha helt i frostvæske. Har også en par 60w pærer i motorrom og ved gjennomføringene på toalettet. Har aldri opplevd kuldegrader her, mens det i kabinen har vært ned til minus 8.

• 2 uker senere...

Snakket med forsikringsselskapet mitt om dette med ventiler og frost. Fikk beskjed om å stenge ventilene. Skulle det likevel fryse ville de dekke følgeskadene av at båten synker men ikke selve ventilen. Opplyste da at jeg lå i en normalt isfri havn med varme på ombord.

Dette var altså Gjensidige.

Jeg har undersøkt hvordan mitt selskap, IF, stiller seg til dette.

Poster det her som en referanse i tilfelle noen av medlemmene skulle havne i en slik situasjon...

Skriv inn ditt spørsmål/synspunkt:

Spørsmål ang. lystbåtforsikring:

I følge vilkårene dekker ikke forsikringen skader som skyldes frost og is.

Skulle f.eks. båten synke fordi en kran fryser får man ingen erstating.

Har nå fått høre at Gjensidige dekker slike skader dersom alle kraner under vannlinjen har vært stengt.

Det eneste man ikke får dekket er kranen som fryser i stykker...

Hvordan stiller IF seg i en slik situasjon?

Og fikk dette svaret:

From: kundeservice@if.no

Date: 20 Mar 2006 09:42:15 +0200

Hei!

Jeg har vært i kontakt med skadeavdelingen vår ang forstskader på båt, og har fått dette til svar:

"Her ser det ut til at Gjensidige og If har samme regelverk. Fritidsbåtvilkårenes punkt 4.4.2 sier at vi ikke dekker

skader som følge av frost og issprengning, snø og istyngde eller berøring med is.

Sikkerhetsforskrift 5.2.1, tredje ledd sier følgende:

Fartøy som har skroggjennomføringer under

vann- linjen og som befinner seg på vannet i

tiden 1.11. - 31.3., skal på alle slike ha

montert stoppekran som skal være stengt når

det ikke er i bruk

Hvis stoppekran er montert og i bruk, vil faren for issprengning være redusert til et minimum.

Konklusjon: Vi dekker det samme som Gjensidige."

Vennlig hilsen

for If

Tone Merete Løwen

Kunderådgiver

Er ikke helt overbevist om at dette er korrekt da jeg tidligere har fått vite at kravet om stengte kraner skyldes at båter som ligger på vannet om vinteren har mindre tilsyn.

Og at det ikke hjelper med stengte kraner dersom båten synker pga at noe fryser istykker.

Sendte ny epost til Løwen, men den fikk jeg ikke svar på.

Så da regner jeg med at det som står over er gjeldene.... :rolleyes:

Enig

Har opplevet at kuleventil i huset mitt ble sprengt i stykker, men har ikke hørt om det i båt. Den som vil være helt sikker, bør bruke frosvæske i kula elller investere i en slik, med drenasje av det innestengte volumet i kula. Denne er rådyr, men jeg får den av båtbyggeren min Luigi fordi jeg skal ha båten i Norge. Den karen er unik!

Bilde

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Og har heller aldri hørt om det.

Virker på meg som dette er et opphauset problem. :confused:

Mulig, men når man tenker på de mulige konsekvensene er det vel best å ikke ta noen sjanser.

At kuleventiler sprekker hvis de fryser er vist gjennom flere praktiske forsøk på BP.

Jeg er iallfall glad jeg har sluseventiler nå, vil tippe isen er minst 20cm i båthavna og nattetempereturen har vært ned mot -10 i en lang periode....

men da ligger du ikke i boblehavn Ingar ?

Forøvrig mente takstmannen at dette var et ikke-problem, annet enn på det teoretiske plan. Han om det, jeg kjører på med frostvæske, som " jobbes "inn i ventilen. Sluseventiler er jeg skeptisk til, tipper de aldri blir brukt.

Mente det ble skrevet om en type kompositt ventiler her for en tid tilbake. Men - de er visst heller ikke godkjent, og da er man vel like langt..

Suzuki

No boat needed..

Noe jeg har missforstått igjen nå eller . Hos if koster det jo litt ekstra vis båten ligger ute hele året , selv om det er i bobblehavn .

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Ok, tar den. Gjensidige har en klausul om dekking, hvis bobleanlegget svikter tror jeg ?

Sebaldus skriver ikke noe om dette, han hadde bare opplyst at havnen normalt var isfri.

Noe jeg har missforstått igjen nå eller

Nei, det er riktig som du skriver Tine.

Tidligere hadde IF forhøyet egenandel om vinteren, nå krever de tilleggsforsikring.

Spørsmålet er hva denne dekker. .. :rolleyes:

IF's server er nede så jeg får ikke sjekket spesialvilkårene på denne, men i deres sammendrag av vilkårene står det fortsatt at de ikke dekker Skade på fartøyet som skyldes eller er en følge av frost, snø-og istyngde, issprengning og berøring med is

Hmm; hva er det de tar ekstra betalt for da, om de ikke dekker frost, is / snø ?

Tja, vil tro det er større risiko med en båt som er i bruk enn i opplag?

Nå fikk jeg faktisk ett nytt svar fra Løwen:

Hei!

Saken har vært innom fagsjefen vår, og jeg har fått svar derfra nå:

1)

If er klar over at enkelte typer kraner som settes på skroggjennomføringene (under

vannlinjen) kan fryse i stykker selv om de er stengt. Det som er utg.pkt. for

bestemmelsen er at om man ikke har stoppekran i det hele tatt på skroggjennomføringene

under vannlinjen, så er dette neppe i tråd med kravene til sjødyktighet og da vil

sannsynligvis den komponent kranen fører til inne i båten fryse istykker fordi det da

vi stå vanntrykk på. Kravet til stopprkran og at ventilen skal være stengt

vinterhalvåret har sin klare berettigelse.

2)

Det som kanskje i tillegg burde være et krav fra selskapene er at kunden alltid om

våren ved utsetting av båten, skal SJEKKE at ikke stoppekraner har frosset istykker i

løpet av vinteren. Det kan skje hvis det blir stående vann inne i kranen og bør være

lett å teste slik at ikke båten synker når vanntrykk settes på.

3)

Vi snakker her om SIKKERHETSFORSKRIFTER og brudd på disse fører sjelden til fullt

avslag, men vi snakker om avkortning i erstatningen forholdsmessig, alt etter som

alvorligheten av bruddet og den økonomiske følgen.

Sikkerhetsforskriftene skal brukes skjønnsmessig i den enkelte sak og avkortningen

vil ikke bli den samme fra tilfelle til tilfelle hvis forløpet til sykingen er

forskjellig og uaktsomheten som ligger bak likeså.

Dette gir vel heller ikke noe entydig svar på det opprinnelige spørsmålet så jeg har sendt henne en ny epost.

Fått beskjed om at det skal forelegges skadeavdelingen.

Som man ser er IF klar over at kuleventiler kan fryse istykker.

Det de skriver om båt på land er intr., sannsynligvis er dette er langt større problem enn at ventiler fryser på vannet.

Så husk å sjekke ventilene etter sjøsetting.

(Som det han vært skrevet om tidligere på BP må en kuleventil stå i halvåpen stilling dersom man skal sikre at den ikke fryser.)

Snakket med PANTAENIUS om dette på båtmessen i Lillestrøm. De har som kanskje kjent ikke noe tillegg for båt på sjøen om vinteren. De hadde heller ikke noe krav om at sjø-ventilene skal være stengt om vinteren. Men det hadde kanskje vært en ide at de var stengt sa representanten da de nettopp hadde et tilfelle i Norge hvor en båt sank pga. at is igjennom gjennomføringen-ventilen og inn i slangen fikk denne til å løsne fra stussen.

• 4 uker senere...

Bare en liten oppsummering:

Forsikringselskapet gjorde ingen ting for å finne ut av årsaken(kostnads spørsmål)

Siden jeg ikke lengre er eier av båten fikk jeg heller ikke muligheten for å finne årsaken, plager meg det.

Båten ble kondemnert og solgt av selskapet til Moss, budet der fra var dobbelt så høyt som mitt.

Så nå er jeg på desperat søk etter båt......ikke greit når solen skinner og fjorden ligger blank.

Ha en flott båtsommer!! ( di som har båt :headbang: )

kgt

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...