Jump to content

Havari, Viksund 31 Combi sank ved kai


kgt

Recommended Posts

Huff...!

Overraskende at en seriøs produsent som HR leverer båter med en slik svakhet.

Det kan jo ikke være basert på at man MÅ huske å sette hendelen på toalettet i en spes. posisjon.

Nesten rart at ikke flere slike båter har sunket.... :rolleyes:

Ja helt klart skummelt.

 

Jeg har opplevd flere ganger tidligere at toalettet har fyllt seg og en gang at vannet rant over og ut på dørken, etter gjester hadde brukt det og ikke satt kranen tilbake i rett posisjon. Vi stolte da ikke lenger på det gamle.

 

Dette kan da ikke være noe nytt? Jeg har også tidligere vært borti toaletter ombord som renner over, hvis de er montert under vannlinjen. Prøv å åpne spylekranen og lag bevegelse i båten, f.eks. side veis. Se da om det ikke renner inn vann i toalettet.......Det har det gjort ombord hos meg.

 

Jeg byttet toalett ombord i fjor våres, og under byttingen så jeg flere skruehull, det kan jo tyde på at det ikke var det originale toalettet som sto ombord da uhellet var ute. Noe jeg også har trodd, da jeg mente det var Blakes toalett ombord originalt. Så det kan jo være årsaken til problemet.

 

Nå står det et RM 69 water lock toalett ombord, spesiallaget for montering under vannlinjen. Og det har fungert perfekt.

 

Så nå sover jeg godt igjen.

 

Fernanda

 

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Ja, dette er et problem på gamle HR båter. Originalt har det nok stått en wilcox (tror jeg) i din HR, fernanda.

 

Jeg har byttet til Jabsco, men problemet med for lavt montert toalett vil man alltid ha hvis man ikke bygger opp slik at det blir stående høyere. Min båt har nesten gått ned fordi noen hadde glemt å stenge inntaket. Har lenge hatt planer om å sette toalettet høyere, men det er nokså mye jobb pga slangene som går rett inn i veggen på baksiden av toalettet.

 

Har også vurdert å lage en alarm som starter å ule etter en viss tid hvis man glemmer å stenge.

Link to post
Share on other sites

Hvis toalettet er riktig montert med ventilasjonsbend på slangene (slik som det står i bruksanvisningen m.a.o.), så er det ikke noe problem med hevertvirkning/vannfylling, i alle fall så lenge ventilasjonsbendene fungerer. I tillegg står det veldig klart og tydelig i bruksanvisningen at kranene skal stenges og ventilen for spyling skal stå i stengt posisjon.

 

Veldig mange båter jeg har sett og vært ombord i har et toalett som ikke er montert slik. Ofte er dog toppen av toalettbollen over vann ved normale omstendigheter, slik at synking vanligvis ikke er resultatet.

 

Geir

 

PS! Nabobåten gikk ned i helga...

Link to post
Share on other sites

Hvis toalettet er riktig montert med ventilasjonsbend på slangene (slik som det står i bruksanvisningen m.a.o.), så er det ikke noe problem med hevertvirkning/vannfylling, i alle fall så lenge ventilasjonsbendene fungerer.

Jeg har også oppfattet at hevert-virkningen beror på ikke-forskriftsmessig montering av toilett.

 

Jeg har registrert at hevert-problematikken har vært hyppig diskutert i amerikanske maritime miljøer og at de for flere ti-år siden konkluderte at problemet var knyttet til manglende ventilasjons-bend.

 

Jeg har ikke hørt om hevert-virkning hos båteiere med ventilasjonsbend og som i tillegg etterser dette.

 

En rekke amerikanske bobåt-eiere opprettholder bruk av åpninger under vannlinjen, men knytter oppmerksomhet til kvaliteten på gjennomføringene samt ventilasjonsbendet.

Link to post
Share on other sites

Jeg er som rogeri spendt på om årsaken til havariet er funnet.

 

Uten å mase for mye om det vil jeg bare fortelle at jeg var ute med min i dag. Underveis oppdaget jeg at det kom vann inn på toppen av rorhylsa. Denne har en fettkopp som skal skrus til av og til, og det har jeg vært nøye med å gjøre. Allikevel kom det inn noe vann ikke mye, men en liten "sprut" under gange. Jeg dro til fettkoppen til den stoppet, men ingenting skjedde. Jeg dro til en gang til med litt mere krefter, og da løsnet det på en måte. Skrudde den helt inn og vannet stoppet. Her er kaldt om dagene, kan det ha vært is?

 

Jeg ville ikke latt være å dra til denne fettkoppen, men i realiteten har jeg altså gjort det.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

:headbang:

Staus pr i dag! Båtløs...og tid for skrei fiske.

Venter på takst, lovet den til slutten av uka.

Ha kun ryddet ut personlige ting og satt på varme og avfukter. Det er ikke gjort noe for å eventuelt fikke årsaken. Forsikringsingselskap gjør ikke noe, må eventuelt gjøre det selv.

Hvist den skal bygges opp igjenn må årsaken avklares, kommer ikke på havet av meg før jeg hvet at det ikke skjer igjenn.

Redigert av kgt (see edit history)

kgt

Link to post
Share on other sites

Dette var triste greier :headbang:. Når det gjelder stenging av ventiler i vinterstid så ble jeg anbefalt av noen erfarne båteiere om å la være! De sier at ventiler bør stå åpne for ellers vil du risikere at slangene kan sprenges pga is og da kan det bli verre.... Det er heller bedre å la de være åpne og bruke en godkjent vifteovn med litt varme og la motorrommet stå åpen. Stemmer dette?

 

erund

Redigert av erund (see edit history)

Mvh erund

 

Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde inntrykk av at Viksund er et seriøst norsk foretagende som ville bli kjent for å ivareta sikkerhet til sjøss.

 

Er dette feil oppfatning?

Neida, det tror jeg ikke. Mye har skjedd siden disse båtene ble laget, det er snart 25-30 år siden. Tror ikke viksund lenger lages på samme plass, av samme folk som da.

 

Båten sank, men fløt fint etter å ha blitt hevet. Skulle ikke en dyktig takstmann finne ut av dette?

:wink:

 

redigert; mulig jeg var uklar, men mente at jeg tror viksund er seriøs

Redigert av traust (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Snakket med forsikringsselskapet mitt om dette med ventiler og frost. Fikk beskjed om å stenge ventilene. Skulle det likevel fryse ville de dekke følgeskadene av at båten synker men ikke selve ventilen. Opplyste da at jeg lå i en normalt isfri havn med varme på ombord.

Link to post
Share on other sites

Snakket med forsikringsselskapet mitt om dette med ventiler og frost. Fikk beskjed om å stenge ventilene. Skulle det likevel fryse ville de dekke følgeskadene av at båten synker men ikke selve ventilen. Opplyste da at jeg lå i en normalt isfri havn med varme på ombord.

Dette er jo idioti, i alle fall hvis en snakker om kuleventiler - som vil sprekke.

 

Det "riktige" er å bruke frostsikre ventiler, eller å sikre seg mot frostsprenging ved bruk av frostvæske eller avtapping.

 

En ovn kan jo også hindre frysing, i alle fall frem til sikringen går eller noen napper ut kontakten. To av mine nabobåter har sunket denne vinteren, og jeg kan se ytterligere to til fra båtplassen. Mange $$ ut av vinduet...

 

Sjekk forsikringsvilkårene nøye, det er de som gjelder. De fleste selskaper dekker ikke skader forårsaket av frost og is, meg bekjent.

 

Geir

Redigert av GeirKS (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har valgt en egen metode. Måling av temperatur i motorrommet, dokumentert pr notater i loggbok. Hittil har det ikke vært under 5 plussgrader nede i det aller helligste, på tross av rimelig heftige minusgrader ute. Synes å huske at det har vært like nede i minus fem grader. Brrrr.....

 

Moralen er, for mitt vedkommende, at stengning av ventiler er helt unødvendig. De vil ikke fryse uansett.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Har stengte ventiler i vinter men med frostvæske i og varme på i båten. Max/min termometer viser at jeg ikke har vært under 0 nede ved ventilene selv om en av dem kun er få cm under vannlinjen.

 

Forbasket at ikke det er vanlig med frostsikkre ventiler og da helst noe mer praktiskt enn å gå tilbake til kuleventiler.

Link to post
Share on other sites

Synes å huske at det har vært like nede i minus fem grader. Brrrr.....

Har merket det der ja, har brukt lue flere ganger i år!

 

Hvordan er det med ventiler på båter som står på land, er det bedre å la de stå åpne da? Med hensyn til is i slangene?

Link to post
Share on other sites

Hei kgt!

 

Hadde håpet du skulle få en avklaring på årsaken, men forstår deg slik at forsikringselskapet ikke ønsker å forske mere på årsaken, og det synes jeg er klandreverdig uten at JEG vet hvor mye eller lite de har anstrengt seg for å finne dette ut!

 

Til de som stiller spørsmål om seriøsiteten til Viksund, bør en ha i minne at dette er en 25 år gammel båt som i utgangspunktet er selvinredet, hva i all verden kan de bidra med her???

 

Synd hvis dette forblir uløst......!

 

:nonod::nonod:

 

PS! Har alltid hatt kranen til motoren bli stående åpen og har ALDRI sett tegn til ising.

Til tross for hva som står i forsikringsvilkårene, all den tid vi neppe har minusgrader i sjøen her oppe.

Tror faktisk kranen vil fryse i stykker uansett om den er stengt, bare litt raskere enn om den er åpen! En god gamel dynejakke over kranene vil hjelpe mot frostsprenging!

Problemstillingen er vel heller ikke relevant i denne sammenhengen!

Redigert av rogeri (see edit history)
Link to post
Share on other sites

forstår deg slik at forsikringselskapet ikke ønsker å forske mere på årsaken, og det synes jeg er

HVis forsikringsselskapet ikke interesserer se for hva årsaken nærmere er, men likevel gjør opp, er det best å la DEN døde hunden ligge begravet. For da biter den ikke. Graver man den opp, kan man fort bli bitt både her og der. Hva om forsikringsselskapet kom til at havariet skyldtes feil med vedlikehold, bruk eller annet, og så nektet å gjøre opp?

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...