rogeri Svart 15.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2006 HVis forsikringsselskapet ikke interesserer se for hva årsaken nærmere er, men likevel gjør opp, er det best å la DEN døde hunden ligge begravet. For da biter den ikke. Ja det er kanskje like greitt, det I dette tilfellet ser det ut til at selve hunden også er forsvunnet......! Sitér dette innlegget Link to post
Andy Svart 15.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2006 HVis forsikringsselskapet ikke interesserer se for hva årsaken nærmere er, men likevel gjør opp, er det best å la DEN døde hunden ligge begravet. For da biter den ikke. Graver man den opp, kan man fort bli bitt både her og der. Hva om forsikringsselskapet kom til at havariet skyldtes feil med vedlikehold, bruk eller annet, og så nektet å gjøre opp?Du har jo veldig rett i dette. Men hvis kona ikke vil med på sjøen igjen før årsaken er klarlagt, er det fremdeles et stort problem. I tillegg utryggheten for alle andre som føler de er nestemann til bunns. Håper derfor likevel årsakssammenhengen blir klarlagt. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 15.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2006 Joda, enig i det, Andy, men man kan jo etterrøkje årsaken uten å blande inn forsikringsselskapet, ikke sant? Det er ikke alltid det er verd å ta sjanser. Og hva forsikringsselskaper kan finne på, er ofte ren bingo-lotto. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
wave Svart 15.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2006 Kikket litt på manualen til Hallberg-Rasyy-verftet som ligger ute på nettet. Her anbefales det åpne ventiler om båten ligger ute i is. Men det er sikkert flere veier til Rom. Selv har jeg stengt kuleventilene etter å ha helt i frostvæske. Har også en par 60w pærer i motorrom og ved gjennomføringene på toalettet. Har aldri opplevd kuldegrader her, mens det i kabinen har vært ned til minus 8. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 25.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2006 Snakket med forsikringsselskapet mitt om dette med ventiler og frost. Fikk beskjed om å stenge ventilene. Skulle det likevel fryse ville de dekke følgeskadene av at båten synker men ikke selve ventilen. Opplyste da at jeg lå i en normalt isfri havn med varme på ombord.Dette var altså Gjensidige.Jeg har undersøkt hvordan mitt selskap, IF, stiller seg til dette. Poster det her som en referanse i tilfelle noen av medlemmene skulle havne i en slik situasjon... Skriv inn ditt spørsmål/synspunkt: Spørsmål ang. lystbåtforsikring: I følge vilkårene dekker ikke forsikringen skader som skyldes frost og is. Skulle f.eks. båten synke fordi en kran fryser får man ingen erstating. Har nå fått høre at Gjensidige dekker slike skader dersom alle kraner under vannlinjen har vært stengt. Det eneste man ikke får dekket er kranen som fryser i stykker... Hvordan stiller IF seg i en slik situasjon? Og fikk dette svaret: From: kundeservice@if.no Date: 20 Mar 2006 09:42:15 +0200 Hei! Jeg har vært i kontakt med skadeavdelingen vår ang forstskader på båt, og har fått dette til svar: "Her ser det ut til at Gjensidige og If har samme regelverk. Fritidsbåtvilkårenes punkt 4.4.2 sier at vi ikke dekker skader som følge av frost og issprengning, snø og istyngde eller berøring med is. Sikkerhetsforskrift 5.2.1, tredje ledd sier følgende: Fartøy som har skroggjennomføringer under vann- linjen og som befinner seg på vannet i tiden 1.11. - 31.3., skal på alle slike ha montert stoppekran som skal være stengt når det ikke er i bruk Hvis stoppekran er montert og i bruk, vil faren for issprengning være redusert til et minimum. Konklusjon: Vi dekker det samme som Gjensidige." Vennlig hilsen for If Tone Merete Løwen Kunderådgiver Er ikke helt overbevist om at dette er korrekt da jeg tidligere har fått vite at kravet om stengte kraner skyldes at båter som ligger på vannet om vinteren har mindre tilsyn.Og at det ikke hjelper med stengte kraner dersom båten synker pga at noe fryser istykker. Sendte ny epost til Løwen, men den fikk jeg ikke svar på. Så da regner jeg med at det som står over er gjeldene.... Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 25.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2006 Har noen hørt om kuleventiler som er blitt sprengt pga. frost pga. innestengt sjøvann i kula når båten ligger i sjøen ? Jeg har aldri opplevd det. Og har heller aldri hørt om det. Virker på meg som dette er et opphauset problem. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 25.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2006 Enig Har opplevet at kuleventil i huset mitt ble sprengt i stykker, men har ikke hørt om det i båt. Den som vil være helt sikker, bør bruke frosvæske i kula elller investere i en slik, med drenasje av det innestengte volumet i kula. Denne er rådyr, men jeg får den av båtbyggeren min Luigi fordi jeg skal ha båten i Norge. Den karen er unik! Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Sebaldus Svart 25.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2006 Har en vanncisterne på hytta som har vært full av ferskvann to vintre på rad og med aktiv tapping. Det har altså stått ferskvann i kula. Denne har ikke sprekkt....men klart det KAN skje. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 25.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2006 Og har heller aldri hørt om det. Virker på meg som dette er et opphauset problem. Mulig, men når man tenker på de mulige konsekvensene er det vel best å ikke ta noen sjanser. At kuleventiler sprekker hvis de fryser er vist gjennom flere praktiske forsøk på BP. Jeg er iallfall glad jeg har sluseventiler nå, vil tippe isen er minst 20cm i båthavna og nattetempereturen har vært ned mot -10 i en lang periode.... Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 25.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2006 men da ligger du ikke i boblehavn Ingar ? Forøvrig mente takstmannen at dette var et ikke-problem, annet enn på det teoretiske plan. Han om det, jeg kjører på med frostvæske, som " jobbes "inn i ventilen. Sluseventiler er jeg skeptisk til, tipper de aldri blir brukt. Mente det ble skrevet om en type kompositt ventiler her for en tid tilbake. Men - de er visst heller ikke godkjent, og da er man vel like langt.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Ingar Svart 26.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2006 men da ligger du ikke i boblehavn Ingar ?Nei, men det skal heller ikke være noe moment i denne sammenheng. Når jeg undersøkte samme sak for to år siden svarte IF at eneste unntak fra is/frost reservasjonen var skader som følge av drivis på båt i boblehavn. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 26.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2006 Ok, tar den. Gjensidige har en klausul om dekking, hvis bobleanlegget svikter tror jeg ? Uansett - syns det er rart det ikke finnes typegodkjente komposittventiler, som tåler kulde. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Tine IV Svart 26.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2006 Noe jeg har missforstått igjen nå eller . Hos if koster det jo litt ekstra vis båten ligger ute hele året , selv om det er i bobblehavn . Tine II Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Ingar Svart 26.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2006 Ok, tar den. Gjensidige har en klausul om dekking, hvis bobleanlegget svikter tror jeg ?Sebaldus skriver ikke noe om dette, han hadde bare opplyst at havnen normalt var isfri. Noe jeg har missforstått igjen nå ellerNei, det er riktig som du skriver Tine.Tidligere hadde IF forhøyet egenandel om vinteren, nå krever de tilleggsforsikring. Spørsmålet er hva denne dekker. .. IF's server er nede så jeg får ikke sjekket spesialvilkårene på denne, men i deres sammendrag av vilkårene står det fortsatt at de ikke dekker Skade på fartøyet som skyldes eller er en følge av frost, snø-og istyngde, issprengning og berøring med is Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 26.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2006 Hmm; hva er det de tar ekstra betalt for da, om de ikke dekker frost, is / snø ? Økt risiko for eksplosjon, brann tyveri ? Ville tro risikoen var vesentlig større i en opplagsplass med en HAUG andre båter .. ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Ingar Svart 27.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2006 Hmm; hva er det de tar ekstra betalt for da, om de ikke dekker frost, is / snø ? Tja, vil tro det er større risiko med en båt som er i bruk enn i opplag? Nå fikk jeg faktisk ett nytt svar fra Løwen: Hei! Saken har vært innom fagsjefen vår, og jeg har fått svar derfra nå: 1) If er klar over at enkelte typer kraner som settes på skroggjennomføringene (under vannlinjen) kan fryse i stykker selv om de er stengt. Det som er utg.pkt. for bestemmelsen er at om man ikke har stoppekran i det hele tatt på skroggjennomføringene under vannlinjen, så er dette neppe i tråd med kravene til sjødyktighet og da vil sannsynligvis den komponent kranen fører til inne i båten fryse istykker fordi det da vi stå vanntrykk på. Kravet til stopprkran og at ventilen skal være stengt vinterhalvåret har sin klare berettigelse. 2) Det som kanskje i tillegg burde være et krav fra selskapene er at kunden alltid om våren ved utsetting av båten, skal SJEKKE at ikke stoppekraner har frosset istykker i løpet av vinteren. Det kan skje hvis det blir stående vann inne i kranen og bør være lett å teste slik at ikke båten synker når vanntrykk settes på. 3) Vi snakker her om SIKKERHETSFORSKRIFTER og brudd på disse fører sjelden til fullt avslag, men vi snakker om avkortning i erstatningen forholdsmessig, alt etter som alvorligheten av bruddet og den økonomiske følgen. Sikkerhetsforskriftene skal brukes skjønnsmessig i den enkelte sak og avkortningen vil ikke bli den samme fra tilfelle til tilfelle hvis forløpet til sykingen er forskjellig og uaktsomheten som ligger bak likeså. Dette gir vel heller ikke noe entydig svar på det opprinnelige spørsmålet så jeg har sendt henne en ny epost. Fått beskjed om at det skal forelegges skadeavdelingen. Som man ser er IF klar over at kuleventiler kan fryse istykker. Det de skriver om båt på land er intr., sannsynligvis er dette er langt større problem enn at ventiler fryser på vannet. Så husk å sjekke ventilene etter sjøsetting. (Som det han vært skrevet om tidligere på BP må en kuleventil stå i halvåpen stilling dersom man skal sikre at den ikke fryser.) Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 27.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2006 Er jo bare å bytte ut kuleventilen med sluseventil. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 27.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2006 Er jo bare å bytte ut kuleventilen med sluseventil.Jeg spurte samtidig Løwen om de med frostsikre ventiler kan få rabatt... Sitér dette innlegget Link to post
atletico1 Svart 27.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2006 Snakket med PANTAENIUS om dette på båtmessen i Lillestrøm. De har som kanskje kjent ikke noe tillegg for båt på sjøen om vinteren. De hadde heller ikke noe krav om at sjø-ventilene skal være stengt om vinteren. Men det hadde kanskje vært en ide at de var stengt sa representanten da de nettopp hadde et tilfelle i Norge hvor en båt sank pga. at is igjennom gjennomføringen-ventilen og inn i slangen fikk denne til å løsne fra stussen. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 27.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2006 Klart sånt kan skje selv om en har sluseventil. Men sluseventil er lettere å frostsikre enn kuleventil,og frostsikre sjøventilen burde en vel gjøre når båten ligger ute om vinteren. Sitér dette innlegget Link to post
kgt Svart 24.April.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2006 Bare en liten oppsummering: Forsikringselskapet gjorde ingen ting for å finne ut av årsaken(kostnads spørsmål) Siden jeg ikke lengre er eier av båten fikk jeg heller ikke muligheten for å finne årsaken, plager meg det. Båten ble kondemnert og solgt av selskapet til Moss, budet der fra var dobbelt så høyt som mitt. Så nå er jeg på desperat søk etter båt......ikke greit når solen skinner og fjorden ligger blank. Ha en flott båtsommer!! ( di som har båt ) Sitér dette innlegget kgt Link to post
Frivakten Svart 24.April.2006 Link til dette innlegget Svart 24.April.2006 Åssen skjedde salget? Åpen auksjon eller? Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
kgt Svart 24.April.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2006 Via det lukkete systemet forsikringselskapene har, kun godkjente firma (som driver med oppbygging) som får by. Sitér dette innlegget kgt Link to post
Frivakten Svart 24.April.2006 Link til dette innlegget Svart 24.April.2006 Hvordan gav du ditt bud? Forhåndsbud? Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
kgt Svart 24.April.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2006 Forhåndsbud Sitér dette innlegget kgt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.