Jump to content

Redningsflåten, to or not to be


Jawik

Recommended Posts

Hei Hermann!

Tross all skepsis så ser det ut til at flere må få flåten kontrollert :-). Stabil flåte du har og stødig atpåtil. :-)

Selvfølgelig skal flåten kontrolleres. Det btyr da ikke at den ikke er sikker. Tvert imot. Den er kontrollert av et firma som er godkjent av produsenten for å godkjenne akkurat denne flåten. Man kan ikke få et hvilket som helst flåteservicefirma til å kontrollere den flåten man har kjøpt.

 

Så vidt meg bekjent finnes det ikke noen tilsvarende ordning for kontroll av gummijoller.

 

Og nå passer det kanskje med en sånn:

:sailing:

Redigert av Lars_Herman (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Du har et påeng der i at det burde være kontroll på gummijoller også, men ikke nødvendigvis av "proffe" fagfolk. Båtfolk er vel pålagt nok restriksjoner som det er om ikke vi skal oppmuntre en eller annen byråkrat til å forsvare lønnen sin igjen.

 

Får en kontroll av gummijoller. Hva blir da det neste som skal kontrolleres i lystbåtflåten ? Mange ting og tang kan overlates til eier som står ansvarlig for sikker ferd på sjøen. Desverre finnes det her også unntak.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

For det første er det ikke noe krav om sertifisering av redningsflåter. Det er noe du gjør frivillig, akkurat som at du skifter olje på motoren frivillig. Men produsenten anbefaler deg å gjøre det.

 

Dessuten ser jeg det som udelt positivt at redningsflåten min blir resertifisert av en proff, som har fått opplæring av produsenten. Jeg stoler ikke på at "Madla Renseri og Fritid" tar servicen på bakrommet i lunsjpausen, uansett hvor billige de er.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

. Jeg stoler ikke på at "Madla Renseri og Fritid" tar servicen på bakrommet i lunsjpausen, uansett hvor billige de er.

 

Hah - jeg har en som er værre. " Fisk & Sprengstoff" er værste komboen jeg har hørt om så langt, muligens delt førsteplass med " Fisk & Betong" evt Fisk & Video".

 

Forøvrig tipper jeg kanskje er Fisch Aqua på Sætre som har AVON. Det er iallefall de som importerer AVON gummibåter, og de har da service og verksted for båtene de selger iallefall..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

For det første er det ikke noe krav om sertifisering av redningsflåter. Det er noe du gjør frivillig, akkurat som at du skifter olje på motoren frivillig. Men produsenten anbefaler deg å gjøre det.

Krav eller frivillig. Uansett, så vil jo hensikten med flåten falle ut i det uvisse dersom kontroll ikke foretas. Da vet en i hvertfall ikke hvordan tilstanden blir med det som er i boksen. Da er vi vell enig i at kontroll må til for "sikkerhetens" skyld. Eller er vi enig om at vi er uenige i synspunktene med jolle ?

 

Madla.... og Fisk & ..... er nok ikke kompetente kontrollører i denne sammenheng, og om de blir billige vet jeg ikke noe om.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Du prøver å gjøre et poeng ut av at redningsflåten MÅ sertifiseres, og at de som foretar en resertifisering tar seg godt betalt for dette. Da hevder jeg at:

1. Sertifisering er et gode, for joller finnes det ikke mulighet for det.

2. Jeg betaler gjerne litt ekstra for tryggheten ved at jobben blir skikkelig gjort.

 

Jeg har rett og slett litt vanskelig for å skjønne hva du vil med innleggene dine.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte for noen år siden Plastimo redningsflåte fra Seatronic i Moss.

 

Seatronic http://www.seatronic.no/

 

er autorisert servicestasjon for Plastimo redningsflåter.

 

Jeg fikk skriftlig tilbud om kontroll av flåten etter 2 år, med rabattordning dersom kontrollen ble gjort vinterstid og tok imot tilbudet. Husker ikke prisen (glemmer fort priser på betalte båt-ting).

 

Antar at dette er betryggende nok.

Link to post
Share on other sites

SITAT fra tidligere innlegg:

 

Jeg personlig vil ikke sette min lit til noe jeg ikke kan se. Jeg stoler på at ombygd jolle vil utgjøre sikkerhet sammen med rescuebag og ekstra flyteelement, samt oppblåsbar kalesje. Krever mannskapet flåte, så får vi det ombord i tillegg.

 

Mitt utgangspunkt er at flåten er bra å ha dersom det var mulig å foreta egen kontroll til en hver tid.

 

Skal/kan vi stole på denne farkosten slik den er konstruert ?

 

SITAT slutt.

 

Hvor vil jeg med mitt innlegg ? Etter å ha studert redningsflåtens "muligheter", over flere år, er jeg i tvil om en skal sette sin lit til denne, dersom uhellet er ute. Båtplassens medlemmer er mange, og mangfoldige, og mitt håp er at muligens der ute et sted, sitter det personer med egne opplevelser i bruk av flåte - eller jolle/gummijolle. Jeg ønsker disse personer på banen, for å fortelle om sine opplevelser fra virkeligheten. Ikke bare de som har flåten liggende ombord, og heller ikke har hatt bruk for den.

 

Innlegget har nok også vekket opp en del båtfolk før "sesongen" til å foreta kontroll med hensyn til sikkerheten ombord. Så det er ikke så galt likevell. Muligens har det også medført familieproblemer når spørsmålet har dukket opp ved frokostbordet fra mannskapet. Det får reder ta seg av, og ikke skylde på meg.

 

Selvfølgelig skal en ha service på flåten. Ikke at en MÅ ha det, men for sikkerhetens skyld BØR det skje med jevne mellomrom, ellers vil jo hensikten med flåten utebli. Om servisen koster mye eller lite er ikke noe poeng for meg, men muligens andre har synspunkter/meninger om dette med pris. En jolle/gummijolle kan en kontrollere selv eller overlate dette til "proffe" fagfolk. Muligens finnes det også i nabobåten personer som har kompetansen ombord. Mulighetene er større for dette, enn å finne seg en flåtekontrollør. Oppholder en seg i Oslo fjorden, burde ikke dette være noe problem. Ikke alle båtfolk er i Oslo fjorden til ehver tid. Havet er stort - kjempestort - og kystene er lange.

 

Ha en trygg seilas!

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei.

Jeg fant til slutt. Årgang 1989 og artikkel om jolle som redningsflåte. Sendes via mail da jeg ikke får lastet de ned til server på baatplassen. De blir for store. Jeg vet heller ikke om det går via baatplassens mail. Men forsøk dersom du er interressert.

 

mvh jawik

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Jeg har lurt og tenkt frem og tilbake om rednigsflåte. Etter at jeg kom på hvor tung en sånn sak er bestemte jeg meg for at jeg velger annet som "årets nye nødutstyr". Jolla anses fortsatt som godt nok. I tillegg har jeg bestilt en nødpeilesender som Jotron har på leverandørannonsene. Sender på både flyenes nødfrekeens (121,5Mhx) og satelittfrekvens 406Mhz. Da blir man antakelig oppdaget om vi skulle trenge hjelp

 

Tenkte også at en slik rakker kan være kjekk å ha i sekken på lengre turer på land

Link to post
Share on other sites

Jeg tror du må ha konsesesjon på rakker'n. Tror også den er tilkyttet konsesjonen til VHF'n i båten.

må ha konsesjon, men trengs ikke vhf sertifikat eller vhf. mmsi nummer og båtens navn programmeres inn i nødpeilsenderen slik at korrekt nødmelding sendes ut
Link to post
Share on other sites

må ha konsesjon, men trengs ikke vhf sertifikat eller vhf. mmsi nummer og båtens navn programmeres inn i nødpeilsenderen slik at korrekt nødmelding sendes ut

Hva gjør du dersom du kun trenger å formidle PANPAN ? Du ville vel ikke aktivisere nødpeileren i en slik situasjon. Da tror jeg flere ville bli f....... på deg. :nono:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Tenkte også at en slik rakker kan være kjekk å ha i sekken på lengre turer på land

Det går fint, men da skal du ha konsesjon for landmobil nødpeilesender (og da får du kallesignal for denne fra Post- og teletilsynet).

 

MC Murdo Fastfind er et eksempel på en sender som er laget for dette formålet. Sender på både 406 MHz og 121.5 MHz, veier 3-400 gram. Veldig kjekk for dem som seiler solo.

 

Nødpeilesender i båt knyttes til båtens kallesignal, og da forutsetter det at båten har konsesjon for VHF. Dropper du VHF og tenker på å klare deg kun med nødpeilesender så bør du vite at senderen kun skal benyttes til å sende nødsignal, og bruker du senderen i andre situasjoner kan regningen bli stor.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tolmodighet mann. Det kommer så snart vi finner en måte å overføre artiklene. Dersom du er utolmodig kan du sende med en mail adr. Adressen min finner du under info-jawik, men ikke spre den i hytt og pine på nettet.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Neida, det er ikke noe brennhast. Jeg bare lurte på om jeg hadde gått glipp av noe. Hjemme ligger nettet nede så jeg kommer kun innpå på jobben.

Jeg var riktignok nede og startet opp i solskinnet i går, men jeg var ikke utpå. Det drøyer nok en del uker ennå, før jeg går igang med en eventuell omvandling av jolla til redningsflåte.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Hva gjør du dersom du kun trenger å formidle PANPAN ? Du ville vel ikke aktivisere nødpeileren i en slik situasjon. Da tror jeg flere ville bli f....... på deg. :nono:

Jepp - det heter NØD peilesende fordi den kun skal brukes når man er i nød - dvs at utløsing tilsvarer MAYDAY på VHF'en eller nødraketter
Link to post
Share on other sites

Adressen min finner du under info-jawik, men ikke spre den i hytt og pine på nettet.

Hvis du tenker på informasjon i Profil/Kort, så finnes det ingen risiko for spredning.

Selv om man er tilgjengelig via mail er ikke selve adressen synlig utad, andre medlemmer må ta kontakt via et skjema på baatplassen. Det er først når man svarer på denne at avsender får se mailadressen.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...