Jump to content

Redningsflåten, to or not to be


Jawik

Recommended Posts

Jeg assisterte en del på redningsteknisk verksted på NUTEC Treningssenter når jeg jobbet deltid der under studiene.

 

Ikke pokker om jeg hadde begynt å tukle med å vedlikeholde flåter på egenhånd. Forøvrig tok de dengang i mot eksterne flåter for kontroll for å utnytte ledig kapasitet. Mulig de fortsatt gjør det.

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

Vel, ifølge de som har vært ombord i en slik flåte på ordentlig, så er det en fordel at det er trangt om plassen, og at en ikke skal ha større flåte enn en har mensesker som skal ombord i den. Dette fordi økende størrelse gir øket vindfanget og dermed vekten som trengs for hindre den i til stadighet å blåse rundt.

 

Er ikke sikker, det er ikke greit om flåten er fullpakket. Ubekvemt, har prøvd. Det er heller ikke noen direktiver som peker i den retning at en flåte skal være bedre når den er fullbooket. Noe som jeg skal sjekke ut om jeg husker det.

Link to post
Share on other sites

Redningsflåte reddet liv

Regn og haglvær en hel natt gikk altså bra fordi han var i en redningsflåte med tak. Skal tro om han hadde vært like sprek om han bare hadde hatt en "selepjolle" å hoppe oppi? Kanskje om han hadde redningsdrakt på seg, men hvor mange turseilere eller motorbåtfolk har det ombord?

Spørsmålet er vel også om man rekker å finne frem og få på seg drakten. Mange ganger er båtbranner beskrevet som eksplosive branner der en må forlate båten øyeblikkelig.

Redigert av S/Y Gyda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...