Jump to content

Redningsflåten, to or not to be


Jawik

Recommended Posts

Ståle gjorde det eneste riktige. Å seile uten ror i Sørishavet er ikke noe man skal prøve på når man har mulighet til å bli reddet.

Vist du leser innlegget mitt en gang til så oppdager du sikkert at jeg ikke nevner at han skulle ha seilt videre uten ror. Men derimot montert et nød ror av det han hadde ombord av salongbord o.l. Hva som er verst av å entre et skip i opprørt sjø eller bli værende ombord i egen båt, som fortsatt flyter, kan vi jo diskutere i det uendelige :wink:

 

Når jeg har sett på det selv og vet hva jeg har gjort opplever jeg det mye tryggere enn om andre har gjort det.

Dette er noe av dilemmaet som jeg har påpekt i tidligere innlegg. En setter en "kalkulert risiko" som grunnlag og håper det går bra. Men forutsetningen er jo at en vet hva en holder på med.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Fant en interessant artikkel i yachtingworld juni 2008 som sier litt om hva som er påkrevd innhold i de ulike klassene. Dette inkluderes slikt som (avhenger av klassifisering)

- padleårer

- drivanker

- øsekar

- svamp

- instruksjonsbok

- pumpe

- tabell med nødsignaler

- vannbeholdere

- lekkasjestoppere

- varmeisolasjon

- livbøye

- kniv

- saks

- solkrem

- mat

- sjøsyketabletter

- sjøsykeposer

- førstehjelpssaker

- nødbluss

- nødraketter

- signalspeil

- fløyte

- piano

- lykt

- ekstra batterier/pære til lykt

- radarreflektor

 

Ikke rart det blir tungt (skulle gjerne visst kiloprisen på solkrem i denne sammenhengen).

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Det må jo være greiere å ta ut det meste ut av flåten og har en grab-bag i tillegg til flåten som man til enhver har full kontroll på hva den inneholder.

 

Ellers må det jo være litt tull med den listen: ... piano...

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Jo ikke uenig med deg. Men er noen operasjon i å sjekke en redningsflåte spesiellt krevende? Noe mer enn at man følger en sjekkliste nøye?

 

Var i Portsmouth og handlet litt i Marinesuperstore et par uker siden. I en bakrom sto det to ungdommer (ok var kanskje 20 år gammel) og pumpet opp Redningsflåter. De såg ut at de sjekket de. Det var der det slo meg at det er antagelig ikke vanskelig når man vet hva man skal gjøre og at det er nærmere ran å betale en 4000 kroner for dette.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

- padleårer

- drivanker

- øsekar

- svamp - grab-bag

- instruksjonsbok - grab-bag

- pumpe

- tabell med nødsignaler - grab-bag

- vannbeholdere - i egen beholder fra skuta

- lekkasjestoppere - grab-bag

- varmeisolasjon - grab-bag

- livbøye

- kniv - grab-bag

- saks- grab-bag

- solkrem -grab-bag

- mat - grab-bag

- sjøsyketabletter - grab-bag

- sjøsykeposer - grab-bag

- førstehjelpssaker - grab-bag

- nødbluss - grab-bag

- nødraketter - grab-bag

- signalspeil - grab-bag

- fløyte - grab-bag

- lykt - grab-bag

- ekstra batterier/pære til lykt - grab-bag

- radarreflektor

 

Hadde ikke blitt så mye igjen i flåten...

 

- padleårer

- drivanker

- øsekar

- pumpe

- livbøye

- radarreflektor

 

Dette hadde vi likevel pakket i en ekstra pakke som en kan hive overbord dersom jolla ble benyttet noe den likevel hadde blitt.

 

Og i tillegg i grab-bag hadde vi hatt skipspapirene og pass m.m.

Redigert av Jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

litt mer fra artikkelen:

 

The Maritime and Coastgard Agency (MCA)have set out recommendations:

 

- vessels saililng more then 150 miles offshore should carry a liferaft able to carry the number of people on board and should be equipped with the SOLAS "A" pack.

 

- vessels sailing less than 150 miles offshore should carry a SOLAS "B" pack.

 

Så står det videre: "Interestingly, the MCA approve use of grab-bag in the latter case to carry any items from the Solas "B" pack not included in the liferaft".

 

Ut fra dette er det jo da ikke totalt uansvarlig å nedgradere min flåte til å kun foreta service på det som er knyttet til selve funksjonen av flåten, og droppe utbyttingen av alt det andre (så lenge jeg fortsetter å oppholde meg i fjæresteinene).

 

Hovedforskjellen mellom A og B pack er at A inkluderer mat, vann og fiskeutstyr.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Hei.

På båten min fulgte det med en redningsflåte (som skulle ha vært inne til sjekk, men det sa ikke selger noe om :headbang: )

 

Har prøvd å få noen (Seatronic og Engelsviken) til å ta gjennomgangen her på østlandet, men finner ingen som kan ta den.

 

Noen som har noen forslag uten å sende den til vestlandet?

 

Se vedlagt bilder av flåta:

 

dsc00085.jpg

 

dsc00084.jpg

 

dsc00082.jpg

Redigert av Sit (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Ring Haba Sikkerhet på 55343750 kanskje de vet om en som kan ta det på østlandet? :smiley:

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Har sendt diverse E-poster med forespørsel om service på min redningsflåte, men med dårlig resultat (også Haba).

Tenkte å prøve i Sverige. Noen forslag?

Skulle Google det, men hvilket navn bruker de på redningsflåte i Sverige?

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Skjønner at man kan stille seg spørsmålet om man trenger redningsflåte dersom en stort sett bare seiler langs kysten. Dyre er de også, om en velger velprøvd og sertifisert kvalitet. Vi har i løpet av siste året fornyet alt av sikerhets utstyr ombord, og når det gjelder pris så valgte vi bort en del andre gadgets for å kunne bruke mere penger på det solide, velprøvde (les: kostbare) redningsutsyret.

Ombord hos oss er vi begge skjønt enige om en ting, vi gidder ikke ende opp med nødutsyr som ikke virker eller holder mål når vi trenger det som mest, det kan vi i verste fall riskiere å drepe oss på.

"Ja, men dere skal jo langt vil noen si, og da er slikt utsyr på sin plass". Til det vil jeg bare henvise til jevnlige oppslag i media om båtbranner langs kysten. Ofte i både sol og fint vær. Igjen og igjen kan en høre fortellinger om at brannen var eksplosiv og at de ombord nærmest måtte hoppe overbord.

Er ikke dette grunn god nok til å ha ei sertifisert og velholdt redningsflåte montert ombord?

Passer en på å få se på når ens flåte blåses opp under servicen skaffer en seg førstehånds kjennskap til hvordan flåten er konstruert og utrustet :thumbsup:

Andre synes også dette er viktig.

Link to post
Share on other sites

Fikk en ca pris på service på redningsflåta mi.

Ca kr. 6 000,- + at jeg må sende den fra Østlandet til Vestlandet.

Blir jo like dyrt som å kjøpe ny.

Vurderer derfor å kutte den ut. Er bare langs kysten og har alt annet av sikkerhetsutstyr ombord samt jolle.

Eller er denne en servicen så vanskelig at du ikke selv klarer å ta den selv?

Redigert av Sit (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Andre synes også dette er viktig.

 

@Sitat fra samme artikkel:

 

"What got me thinking about that is that some years ago a bunch of cruisers test pulled a bunch of rafts in NZ and an alarming number failed to inflate. I suspect, although certainly don’t know, that many of those rafts either had not been serviced for several years since the owners left North America, or had been serviced by poorly qualified facilities in some out of the way island."

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

@Sitatet oversatt siden ikke alle på BP leser språket.

 

Det som fikk meg til å tenke på dette var at for noen år siden hvor en haug med flåter ble testet i NZ, og hvor et alarmerende antall flåter ikke klarte å blåse seg opp. Jeg mistenker, men vet ikke sikkert, om mange av disse flåtene enten ikke hadde vært vedlikeholdt på flere år siden eierne dro fra Nord-Amerika, eller hadde vært betjent av dårlig kvalifiserte fasiliteter langt vekk i stan.

Redigert av Jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Nå har ikke Hulda redningsflåte, men det kommer nok. Vi har ikke gass, bensin eller andre hurtigbrennende stoffer ombord. Brann som utvikler seg eksplosivt er ikke sannsynlig. Det vi imidlertid har investert i, er brukte redningsdrakter med gummistøvler av typen som brukes på helikoptrene ut og inn fra nordsjøinstallasjonene. Disse blir solgt, etter gjennomgang hos Helly Hansen, som brukt for 1200 kroner stykket eks. mva., inkl. frakt. Kjøpte tre stykker, i tillegg har vi tre vanlige drakter. Båten blir brukt en del utenom sommersesongen, mens det er kaldt i vannet.

Link to post
Share on other sites

Arimar er lettest mens Eurovinil er såvidt rimeligst. Men hvem er best tro?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Hvor stor er slik 4 eller 6 personer flåte oppblåst da... liker ikke å ha det trangt om det blir bruk for flåten

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Vel, ifølge de som har vært ombord i en slik flåte på ordentlig, så er det en fordel at det er trangt om plassen, og at en ikke skal ha større flåte enn en har mensesker som skal ombord i den. Dette fordi økende størrelse gir øket vindfanget og dermed vekten som trengs for hindre den i til stadighet å blåse rundt.

Til slutt handler spørsmålet flåte eller ikke flåte, om å ta sikkerhet på alvor.

Innaskjærs må en gjerne bruke slepejolle, men saken er jo at de fleste på ett eller flere tidspunkt enten har den surret på dekk, eller ikke med i heletatt. Hva da?

 

Skjønt, som regel vil det vel helst går bra...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...