Jump to content

Redningsflåten, to or not to be


Jawik

Recommended Posts

Jeg vil ikke sette min lit til noe jeg ikke kan se.

Har en redningsflåte som jeg får inspisert hvert annet år. Fikk selv være med på en inspeksjon. Temmelig idiotsikkert opplegg hvis gummien er ok. Så den stoler jeg på selv om den ligger i containeren sin. De fleste stoler også på airbag i bil. Uten å teste den :lol: Klart det finnes mye grums rundt på forskjellige båter, men ved vanlig ettersyn tror jeg nok at flåten vil blåse seg opp den gangen du får bruk for den. Skulle alternativet vært bedre (modifisert gummibåt) tror jeg flere hadde gått for det.

Link to post
Share on other sites

Den foretas på godkjente flåteverksted. Var på et inne i Asker. Tror jeg betaler rundt 3000,- Da byttes raketter, lappesaker, sjøsyketabletter,batterier i lykter samt saltvannsbatteriet som får lampen på flåtetaket til å lyse. Flåten blir blåst opp med luft, trykket sjekkes og x antall timer sjekkes så trykket igjen for å se om flåten er tett. Gassflasken veies for å sjekke innhold, utløsermekanismen inspiseres for korrosjon osv. Har du mat og vann i flåten kan du bytte det også. Ellers var det jo rart å se hva som lå der. Fiskesaker, kniv, padleårer, drivanker. Og kanskje noe førstehjelputstyr.

Link to post
Share on other sites

Temmelig idiotsikkert opplegg hvis gummien er ok. Så den stoler jeg på selv om den ligger i containeren sin.

Nettop et av problemområdene som kan oppstå i løpet av dine to år - inspeksjon.

De fleste stoler også på airbag i bil. Uten å teste den.

Kan vel ikke akkurat sammenlignes da airbag "utløses" på tørt land. Muligheten for å slippe unna er så mye større, dersom den ikke utløses.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Nettop et av problemområdene som kan oppstå i løpet av dine to år - inspeksjon.

Klart man kan krisemaksimere dette så langt at det beste er å ikke dra ut med båten. Etter hva inspektøren sa var vann den største fienden for en redningsflåte. Jeg har flåten (i container)liggende i en benk i cockpiten. Der ligger den like tørt som om den skulle ligge på land. Tror ikke at det er behov for ytterligere inspeksjon da. Skulle derimot flåten bli våt (hengende på akterspeil eller liggende på hyttetaket) forringes gummien fort. Flåten er fra før innpakket i plast og har tape rundt skjøten i containeren, så noe tåler den.

Link to post
Share on other sites

Etter hva inspektøren sa var vann den største fienden for en redningsflåte.

En redningsflåte som ikke tåler sjøvann og sol ikke minst, er vell ikke noe betenkelig å rissikere livet / sikkerheten på. Er det slik det skal produseres når det i virkeligheten skal være en sikkerhet for folk flest. Jeg bare spør. Mitt synspunkt er debatert i tidligere innlegg og det står jeg inne for.

 

"Gudrun" er inne på virkelige flåter som holder hva de lover. Beklageligvis blir disse i største laget for småbåter. Selv har jeg sett en som hadde en slik ombord. Den tok plass på dekk.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Dette var en interessant tråd...!

 

Selv kjøpte jeg en RORC-godkjent Zodiac for snart tre år siden. Skulle krysse solo fra Kristiansand til Danmark, første gang jeg prøvde meg på en sånn tur.

 

Som jeg så det, var det kun ETT valg - og det var å kjøpe flåte. Tenkte da ikke på havari på grunn av vær - men i tilfelle noe annet skulle ryke. To år senere mista vi akslingen på samme båten og tok inn et tonn vann på noen minutter, så flaks har man tydeligvis!

 

Vel hadde jeg en sliten gummibåt, men det er mange grunner til at en flåte er bedre som "nødutgang". Den ligger bedre i vannet, er laget for nødsituasjoner - i det hele tatt er det en grunn til at de er blitt utviklet og er påkrevd på alle kommersielle fartøy!

 

Det jeg fikk vite da jeg sjekker litt rundt, var at det lønner seg IKKE å kjøpe en billig flåte. Jeg pleier gladelig å spare litt penger på det jeg kan - men når det gjelder flåter så er det nok en ide å kjøpe en BRA flåte.

 

Noen av de aller billigste flåtene får man visstnok ikke service på i Norge - de må sendes utenlands... Husker ikke merket dessverre. Andre flåter som ikke er RORC-godkjente kan fort bli altfor kalde for norske forhold - så for de av oss som er ute i båt året rundt er valget enkelt...

 

Flåten min skal snart inn til test - jeg håper jeg får levert den i tide slik at 12-årsgarantien fortsatt gjelder. Zodiacen er jo vakumpakket - og siden jeg har oppbevart den tørt og forsiktig innenbords 99% av tida, så tviler jeg ikke et sekund på at den blåser når den skal!

 

Det som gjerne har skjedd med de som har forsvunnet MED flåte, er vel at de ikke har kommet opp i den... Det er det største problemet dersom været er årsaken til et havari - og jeg tror ikke en gummijolle er noe lettere å komme seg opp i under ekstreme forhold!

 

På Hankøfjord har jeg jo to store flåter... Sjekket med de som inspiserte disse da båten ble klasset sist gang, tror det var i 1999. De mente at det var siste gang det var mulig å godkjenne flåtene - men opp til da hadde det gått greit. Flåtene er fra midten av 70-tallet.

 

Har tenkt å teste disse - kan jo komme tilbake med rapport da! Tviler faktisk ikke på at disse blåser heller - i alle fall en av de... Kanskje skulle jeg rett og slett beholde de i tillegg til den jeg har, og stoler på?

 

Så min mening er klar, flåte er en nødvendighet om man er mye ute til sjøs. Og da en GOD flåte, som er godkjent og har fulgt de intervaller den skal...

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Se hvilke erfaringer Ægir gjorde med sin billige redningsflåte her. Sitat "Disse billige flåtene er ikke verdt containeren de er pakket i. Vi fikk se vår flåte oppblåst sammen med noen andre merker og vår minner mer om et badebasseng for unger enn en redningsflåte."

 

Trod det kan lønne seg å legge i noen kroner i en flåte av god kvalitet.

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Sitat fra Seilas 09.mars 2007

 

Norsk båt til bunns i Karibia

 

Den norske Swan 46 - "Osare" forliste i natt ved 04-tiden under seilas i Karibien. Under en skarp legg ble motoren startet for å pushe båten opp mot vinden. Etter å ha hørt noen merkelige lyder oppdaget mannskapet på to (50 + 14) at båten tok inn vann. Etter en stund valgte de å kaste ut redningsflåten - som var død.

 

Dermed var de henvist til båtens gummibåt og årer. Slik lå de og andøvde med baugen mot vind og stor sjø inntil de utpå morgenkvisten ble plukket opp av livbåten fra et passerende cruisekip i god behold.

 

Dette er en båt som forrige året ble kjøpt av en Asker-mann i Karibien og seilt til Norge. Sist høst returnerte båten via ARC tilbake til Karibien der den altså forliste.

 

Er det fortsatt noen som liter på flåtens fortreffelighet ?

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Er det fortsatt noen som liter på flåtens fortreffelighet?

Historien forteller absolutt ikke noe om hvor godt denne båten hadde ettersett og vedlikehold redningsflåten. Jeg har større tro på redningsflåter enn jeg har på diverse båteieres vedlikeholdsrutiner. Svært mange kjøper seg fine oppblåsbare redningsvester uten å sjekke at de virker (eller at gasspatronen i det minste er skrudd ordentlig inn).

Link to post
Share on other sites

Du har et påeng der. Redningsvestene er jo også noe en bør etterse oftere m.h.p. patronene. Ikke rart at undertegnede blir frustrert over utstyr som mer og mer blir overlatt til inspeksjon av graden "virker, virker ikke".

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

. Svært mange kjøper seg fine oppblåsbare redningsvester uten å sjekke at de virker (eller at gasspatronen i det minste er skrudd ordentlig inn).

 

Da har du feil bekjente, :lol: . Vi har 8 vester, hvorav 4 oppblåsbare for voksne. Barna har seilvester, i tilegg har vi 2 flytedresser, og redningsvester. Dette i tilfelle besøk.

 

Alle oppblåsbare er skjekket, har ekstra patroner ombord. Har seilt med de øse/pøse. Fungerer helt topp. Veldig mange bruker slike vester, har ikke hørt/sett feil. Våre venner/vi har vist barna hvordan de fungerer. Dette for at de ikke skal bli redde.

 

Selvfølgelig finnes det noen som ikke sjekker dette, men de sjekker sikkert ikke mer på båten heller.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Ikke rart at undertegnede blir frustrert over utstyr som mer og mer blir overlatt til inspeksjon av graden "virker, virker ikke".

Mone oppblåsbare vester gjennomgår en slik test, enten virker de eller så virker de ikke...Virker de, så settes ny patron inn og vestene er klare for en ny innsats, virker de ikke så sjekkes de eller kaseres om årsaken til feilen ikke finnes.

 

Det er så vidt meg bekjent ikke andre måter å teste vesten på, og gjør man dette regelmessig og etterser vestene så er de nok gode de.

 

Når det gjelder redningsflåter så er det sikre og gode nok om ettersynet og oppbeavring er i helhold til gjeldene krav, og jeg har selvsagt full tillt til redningsflåter.

 

Alt utstyr kan feile, det som ikke ettersees feiler gjerne oftere enn det som gjør det...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Da har du feil bekjente, [...]

Neida, men jeg har lest statistikken til den britiske redningstjenesten. Mener å huske at tallet er i området 30-40 prosent. :eek:

 

Ved siste opptelling hadde jeg vel 12 vester og en flytedress i båten. Min regel er at jeg har nok vester av den gode gamle sorten. Dermed har jeg så det klarer seg selv om alle de de oppblåsvare skulle løse ut. :wink: Det er litt for dumt å gå tom for gasspatroner når jeg er på tur. :lol:

Link to post
Share on other sites

Ved siste opptelling hadde jeg vel 12 vester og en flytedress i båten. Min regel er at jeg har nok vester av den gode gamle sorten. Dermed har jeg så det klarer seg selv om alle de de oppblåsvare skulle løse ut. :wink: Det er litt for dumt å gå tom for gasspatroner når jeg er på tur. :lol:

 

Jeg har også tenkt det samme. Når tablettene blir gamle, løser de seg ut. Litt greit og skifte før det. I og med fruen og jeg også

bruker vester, blir det lett vi bruker de oppblåsbare.

 

Men sjekk hvor mange regatteseilere som bruker vester ombord. Ikke så mange. Da tenker jeg elite og VOR(ikke jolle).

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Men sjekk hvor mange regatteseilere som bruker vester ombord. Ikke så mange.

Er man tykk nok i skallen så flyter man vel uansett vil jeg tro, eller muligens de som ikke bruker vest tror vel det.

 

Her i gården er vestene på alle sammen før tampene slippes, eneste unntaket for de som er under dekk så lenge det er godvær. De som er meget svømmedykitg benytter oppblåsbare, de andre trdisjonelle vester... Siden jeg ikke flyter bedre enn ungene så er dette helt naturlig for meg og mine

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Alt utstyr kan feile, det som ikke ettersees feiler gjerne oftere enn det som gjør det...

 

Bare ikke etterkontrollen blir en sovepute hvor en liter på andres kvalifikasjoner.

 

Hei

Kjøpte meg en 4 mannsflåte i vinter (konteiner).

Enkelte her skriver at man ikke skal spare på kroner og ører når man handler redingsutstyr og det har jeg aldri gjort da er mitt spørsmål hva skal er slik flåte koste??

 

Godt poeng i å ikke spare på laskene. Pris for god flåte er rellativt til bruket forøvrig. Da SVAN gikk ned og flåtren ikke virket blir jeg noe forundret dersom de hadde billig flåte ombord, i en båt til flere millioner. I den prisklassen skulle en tro at kontroll og utstyr forøvrig var inntakt.

 

De som er meget svømmedykitg benytter oppblåsbare, de andre trdisjonelle vester... Siden jeg ikke flyter bedre enn ungene så er dette helt naturlig for meg og mine

 

Hvordan flyter man med skallen :confused:

 

Ellers får en håpe på at du har reservevester til de som skal anvende oppblåsbare.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Kjøpte en brukt Autoflug 6 manns flåte (container versjon) i fjor.

Den var ikke kontrollert siden 1997.

 

Jeg leverte den inn for kontroll, bytting av utstyr og resertifisering.

Utløser funksjonen funket helt fint, alle sømmer var fine. Den var tett som ei potte.

Flåten var ny i 1984 ! Mener derfor å konstatere at denne flåten er av meget god kvalitet.

Synd er det at Autoflug ikke lenger produserer redningsflåter.

 

Har også skaffet meg EPIRB. Det ble en McMurdo Smartfind G5.

Den har innebygget GPS som formidler MMSI/kallesignal og lat/long via satelitt og jordstasjoner til hovedredningssentralen.

Nøyaktighet er innenfor 30m.

 

Begge deler er unødvendig for vanlig kystseilas. Men ved havkryssing er det god sikkerhet å ha ombord.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

hva skal en slik flåte koste??

Nå er det en stund siden jeg undersøkte prisen på forskjellige flåter, og du sier heller ikke så mye om den du har kjøpt. Du kan få flåter fra 10.000 (bortkastet) til godt over 30.000. Snakker da om en 4-6 manns flåte i container. Jeg kjøpte en Arimar Offshore+ RORC-utstyrt 6 manns flåte i container. + betyr at den har en egen selvoppblåsbar ombordstigningsrampe. I 2001 ga vii ca 16000 for den.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...