Jump to content

Redningsflåten, to or not to be


Jawik

Recommended Posts

Når det gjelder redningsflåter så er det sikre og gode nok om ettersynet og oppbeavring er i helhold til gjeldene krav, og jeg har selvsagt full tillt til redningsflåter.

 

Alt utstyr kan feile, det som ikke ettersees feiler gjerne oftere enn det som gjør det...

Et av de gjeldende krav for redningsflåter, er at de skal sjekkes/pakkes om med jevne mellomrom (husker ikke hvor ofte), av et autorisert firma. Jeg hørte en skrekkhistorie hvor en flåte hadde vært inne til sjekk, og det viste seg at firmaet som hadde foretatt sjekken ikke hadde festet linen som holder redningsflåten fast til containeren den oppvbevares i. Resultatet var at da flåten ble sjøsatt drev den av, de som var på båten satt igjen med bare containeren.

 

Moralen er at det ikke nødvendigvis er nok at ettersyn er i henhold til gjeldende krav. Det anbefales at man selv er til stede når flåten blir inspisert og titter over skulderen til den som foretar jobben.

 

Forøvrig har Practical Sailor en stor test av redningsflåter i Mars og April utgavene. Marsnummeret inneholder en artikkel om redningsflåter generelt, mens aprilnummeret skal inneholde resultatet av en test av 6 forskjellige flåter. Det er mulig å kjøper enkeltartikler online, men jeg tror det er ganske dyrt.

Redigert av Vestkystseiler (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det går jo an å leie en redningsflåte, dersom man skal gå over større havstrekk......men klart, å leie den over noe tid koster jo fort noen 1000-lapper.

 

Jeg skal snart gå Molde-Moss, og vurderer å leie en flåte. Normalt ellers er ikke behovet så stort.

Link to post
Share on other sites

Det går jo an å leie en redningsflåte, dersom man skal gå over større havstrekk......men klart, å leie den over noe tid koster jo fort noen 1000-lapper.

 

Jeg skal snart gå Molde-Moss, og vurderer å leie en flåte. Normalt ellers er ikke behovet så stort.

Skal du gå fraVestnes med en spirit 360?

Link to post
Share on other sites

jeg kan ikke forstå at det skal være botkasta og kjøpe ei flåte til 10tusen som nevnt tidligere?

Båthuset i spjelkavik reklamerer nå med flåter til ca 12 tusen og jeg vet at han har solgt mange,vil det si at alle de som har kjøpt disse flåtene er utrygge?Selv har jeg kjøpt med en annen forhandler.

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Har blitt eier av en redningsflåte med plass til 6 personer. Den er fra 2004 og har ikke tidligere vært til service. Tok kontakt med forhandler og har fått beskjed om at minstepris for service er ca 3000kr + kostnader for alt som i tillegg må skiftes. De hadde senest i går utført service på tilsvarende, og der kom totalprisen på 7000kr...

 

Hadde jeg hatt planer om mye offshoreseilas hadde det vel ikke vært stor tvil om at dette "må til". Men i mitt tilfelle er det omtrent 100% fjord/skjærgårdseilas, har normalt jolle med, og er ellers godt utstyrt med nødutstyr.

 

Synd at det ikke lages nødutstyr med lavere kostnadsnivå for vedlikehold.

 

Hva jeg ville med dette innlegget?. Terapi kanskje, eller be om et spark bak til å prioritere sikkerheten enda høyere :smiley:

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte en eldre Autoflug 6 mannsflåte for 4.000 for ett par tre år siden. Service kostet 4.500. !

Alle sømmer ble skikkelig inspisert og selv om flåten var fra 1987 var gummi og sømmer veldig bra. Jeg fikk sett den i oppblåst tilstand og var mektig imponert over kvaliteten. Det var bare å bytte pyro'en, lade opp flaska og pakke den pent ned igjen. På verkstedet (som overhaler flåter i hopetall) sa de at pga. alderen skulle den inspiseres årlig, men at den ville holde i mange år til.

Nå er det gått 3 år og det er nok på tide at den får en sjekk og fornyet tillit. Sikkerhet koster... det er sikkert :lol:!!

 

Geir :seeya:

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Noen mulighet å gjøre dette selv? Regner med at en slik inspeksjon er ikke verre enn at oppegående mennesker kan gjøre dette selv? Noen sjekklister eller instruks fra produsent som ligger ute på internett en plass?

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Det kan jeg aldri tenke meg vil være mulig.

Rigide EU regler (CE godkjenning) setter sikkert en effektiv stopper for slik "selvtekt"

 

Jeg mener ikke å gjør dette for andre eller få noensomhelst "godkjenning". Jeg tenker bare for meg selv og min familie og for min egen sikkerhet og risiko. Jeg regner med at selve testen er ikke så komplisert og hvis man vet hva man skal se etter regner jeg med at dette er vedlikehold som man klarer selv.

 

Fallsjermhoppere pakker sine fallksjerm selv og mange seilere setter opp riggen selv. Jeg tror nok jeg hadde klart å sjekke en redningsflåte om jeg hadde en god veiledning. Som sagt jeg trenger ingen CE-merking for min egen båt, jeg må bare vite at alt er i orden. Det må jo være hundre ganger bedre å ta en flåte sjekk en gang i året selv enn å kjøre rundt i åresvis uten sjekk.

 

Det er klart at det professjonelle apperatet vil skrike høyt at dette er uforsvarlig - men igjen jeg tror faktisk det er ikke så vanskelig å få blåst opp ein redningsflåte, sjekket sømmene, veid flasken, etc.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg ikke husker helt feil, blir flåten bla. trykktestet for å sjekke sømmene, og div. nødproviant blir byttet. Så det er ikke bare å gjøre dette selv (se bort fra å skifte provianten ut da)..

 

Jeg tenker selv på og skifte min 6-mands RORC flåte ut med en mindere "kyst" 4-mands da min flåte ikke gå ut min nødutgang/luke, og veier 20 kg mer enn "kyst" flåten (samlet nødutstyr utgjør ca. 10 % av båtens totalvekt!!). Og jeg bruker kun flåten i forbindelse med Shetland-race, og de stiller ikke krav til en spesiel type flåte , tror jeg.. Noen som vil bytte? (flåten ble sertifisert Mai 2009)

mvh

Rasmus T

Link to post
Share on other sites

Jeg synes vel at en service pris på mellom 5 og 8000 er fullstendig uhørt. Det kan da umulig være så mye arbeid med en slik service. ok at pyroteknikk og evt mat skal skiftes og co2 fylles, men den prisen da mann.. kan ikke tenke meg at det er 2 fulle arbeidsdagers arbeid å serve en slik en... det er jo 1/3 av ny pris!!!

Link to post
Share on other sites

Det er jo noen år siden jeg startet dette temaet og det har nok skjedd en del på område siden den gang. Tror dette var mitt første innlegg her på BP og jeg personlig har jo blitt noe varmere i trøya :thumbsup:.

 

Innlegg #63 henviste jeg til "Osare", som forliste i Karibien. Fikk mail fra eier og han kunne meddele at flåten hadde vært inne til inspeksjon hos et amerikansk firma noen få måneder før forliset. Likevel skjedde det utenkelige at flåten ikke åpnet seg. Muligens jeg har nevnt dette tidligere i en annen sammenheng.

 

Det er slike episoder som "Osare" og flere lignende episoder som uroer meg når det blir snakk om redningsflåte som eneste saliggjørende. Selv forsøker jeg å forhold meg nøkternt til dette med sikkerhet, men det er mange ganger ikke enkelt når en i utgangspunktet vet med seg selv at i det øyeblikket en entrer en båt så entrer en et område med en viss risiko for ikke å kunne gå i land igjen. Tage Voss kaller dette for en "kalkulert risiko", men man ønsker selvfølgelig å kunne få landlov igjen av Neptun.

 

Den største sikkerhet en skipper kan ha med seg ombord er kunnskapen om eget fartøy før en slipper tak i landkjenning. Og noen runder med trening i nødprosedyrer ombord m.h.p. MOB, Brann, Lekkasje, Motorstopp, Mastebrekk, Værutsiktene og ikke minst navigasjonen slik at en vet hvor en er på globusen. Lista kan bli lang og et sted må en sette en grense en gang ellers kan en like godt holde seg i land.

 

I dette temaet har jeg hovedsaklig nevnt redningsflåten og skal en dra dette ut ytterligere bør en jo ha en sikkerhet for redningsflåten dersom ikke den første flåten åpner seg. Slik kan en fortsette over hele utstyrsparken av sikkerhetsområde. Doble, Triple alt utstyret og likevel ligger det en "kalkulert risiko" til stedet - og det er dette en må lære seg å leve med på sjøen.

 

Jawik :sailing:

 

Overskriften til temaet skulle være "Redningsflåten, to be or not to be". Falt vist ut et "be" som Ingar sikkert kan rette opp for meg :seeya:

Redigert av Jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder CE merking så er ikke dette noen godkjenning av utstyret gjennom dets levetid, annet enn at det sier noe om at dingsen er produsert i samsvar med ett eller annet EU direktiv med tilhørende standarder.. Dette gjelder kun av ut av butikken... Hva eieren deretter gjør er selvsagt ikke produsenten eller andre ansvarlig for...

 

Så om du tester flåten selv så vil ikke dette påvirke CE merkingen i ettertid... Derimot vil det kunne påvirke andre godkjenninger av flåte som stiller krav om dette skal utført av godkjent organ..

 

Så lenge det ikke er plikt å føre flåte på normal fritidsbåt så kan en selvsagt utføre dette selv, vel og merke om en har kunnskaper om det... Da har en ingen andre enn seg selv å takke om en får bruk for flåten og den ikke virker som tiltenkt..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Finnes det en "sjekk flåten selv" veiledning en eller annen plass?

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Finnes det en "sjekk flåten selv" veiledning en eller annen plass?

 

Har du tukla med en ? vet noen om det ?

 

Ikke rør flåta, du klarer ikke å få på lokket og lime sømmen skikkelig igjen uten det riktige utstyret,

 

Mitt forslag, ha en liten lett kystutgave liggende i bag, skal du på større havstrekk turer om sommeren Ja så leier du en skikkelig flåte for slikt bruk.

Fyll på med utsyr etter hvor du seiler.

i varmt vann ville vel en personlig nødpeilesender, vært kjekt å ha, der kan du jo ligge i sjøen en stund, uten å fryse ihjel.

 

Mange muligheter.

Men vi kan ikke ha alt, + backup på backupen, som Jawik skriver, om.

Redigert av Careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Men vi kan ikke ha alt, + backup på backupen, som Jawik skriver, om.

Sitter med følelsen av at mitt innlegg kan misoppfattes m.h.p. doble, triple utstyr. Dette blir jo en avveining over hvor en har tenkt seg seilingsruten. Avsides kroker og lengre seilaser over havet bør en tenke på tilgangen til reservedeler / utstyr.

 

Elektronikk kan gå i lås og da sitter en der med utstyr som ikke fungerer. Den største fienden mot elektronikken er salt og en kan være sikker på at salt vil ta seg inn dit en minst venter seg dette - også på reserven. Har en muligheten til å fikse utstyret med "reservedeler" så kommer en langt med dette. Kretskort (vist intakt i sin pakning) kan byttes ut, men hvor langt skal en strekke seg før en pakker vekk det hele i påvente av fagfolk.

 

Mekanisk utstyr - inklusiv motor/generator/vindror m.m. - kan være ganske komplisert i sin konstruksjon. Og reservedeler en har med seg bør behandles med omhu slik at disse er intakt når en trenger disse. For sent å angre på at en ikke tok bedre vare på dette når behovet er til stedet. Et must er en skrustikke og verktøy slik at en kan mekke litt på egen hand. Og verktøyet bør fungere når en skal bruke dette. Herunder kommer også masten og riggen. Ja alt som har mekanikk i seg. Har en muligheten til å komme seg opp i masten, vist ikke bør en tenke gjennom dette hvordan en skal løse dette. Ikke minst for inspeksjon av ting som kan ryke.

 

Seilgarderoben er ofte et glemt område. Har en muligheten og utstyr til å fikse seil. Singer symaskin (gamle manuelle) er kjekt å ha når behovet er til stedet, men hvor mange har tenkt i disse baner. Fall som slites bør byttes før disse ryker av. For sent å trege på at en beholdt fallet til det siste.

 

Oppankring er jo en side for seg selv da det her ligger en del muligheter som kun fantasien setter en grense for. Kjetting er tungt og enkelte ganger kan det virkelig røyne på om en får opp hele lengden (er vist nevnt over 70 meter et sted). Selv har vi ankret opp på over 200 meter og jeg priser meg lykkelig for at vi kun hadde 30 meter med kjetting i enden til 40 kg anker. Utstyret som skal dra dette opp kan også gå i lås under veis opp og hvilke muligheter har en da. Å få låst ankerlina og avlaste utstyret bør være til stedet. Med en gang ankeret slipper taket i bunnen er skuta i drift og da bør det hels bære avsted i riktig retning fra "land". Strømforhold og ikke minst værgudene kan være stygge mot oss i slike øyeblikk.

 

Proviant er jo velvære for de ombord. Hvordan har en tenkt seg at dette skal oppbevares når temperaturen stiger. Grønsaker og egg (kan konserveres med vaselin) holder seg ikke mange dagene. Ikke dra ombord provianten før du har pakket dette ut på kaikanten. En unngår da noen blindpassasjerer uten nasjonalt pass. Hermetikk kan en fort gå lei av og det blir moro den dagen en ikke vet hva som er inne i boksen på grunn av det evindelige saltet. Ferskvann og tilgang til dette kan by på problemer enkelte ganger (og i disse tider med knapphet på "ferskvann" kan prisen for noen liter bli høy) og har en en krane for sjøvann (50/50) kan en tøye ferskvannet langt - så lenge dette kan drikkes. Oppsamling av regnvann er jo også en mulighet via seil bare en lar det regne en stund slik at saltet vaskes bort før en åpner kranen til eventuelle tanker.

 

Vi ser på en skute som et micro samfunn og tar utgangspunkt i å forbli selvhjulpen så langt dette lar seg gjøre, og om en gidder/makter å gjøre noe selv. Kan være behagelig å sette bort eventuelle reparasjoner / utbedringer. Noen ganger velger vi KISS prinsippet da dette av erfaring har vist seg å holde i de fleste tilfeller.

 

Når en ser gjennom disse få avsnitt ovenfor, så ser en fort at her snakker en om mye ekstravekt dersom en går til ytterligheten av sikkerhets problematikken. Og dette blir en avveining over hva en skal dra ombord. Mye ekstravekt tilsier mindre fart i skuta og utseilt distanse blir lengre og en må derfor kompensere med ekstra proviant.

 

Dette ble noen refleksjoner med OT i temaet, og redningsflåten bringes ombord, men samtidig tar vi med oss jolla, med ro og seilegenskaper, som backup, eller var det omvendt tenkt :lol:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Hentet inn fra Berserk tråden.

 

Anbefaler boka om Staale Jordan for de som er interessert i denslags. Han seilte nesten jorden rundt i Sørishavet før han selv forliste - og ble reddet. http://www.batliv.com/wip4/detail.epl?id=86261&cat=5857

 

Her er et klassisk eksempel på en båt som kunne ha vært reddet vist en hadde vist hva en burde gjøre når roret forsvant. Mister en roret gjelder det å trimme seilene slik at båten seiler så stødig som mulig. Deretter ta det man har ombord og rigge til et nød ror slik at man igjen kan opprettholde en viss kurs. Ja vist var det uvær i område, så i verste fall kunne en rigge til ei kraftig bøtte (med to liner til hekken) som også ville ha holdt en viss kurs. Hovedsaken er at en har trent litt i forkant med nød ror av diverse løsninger. Også i ekstremvær når en er forberedt.

 

Isteden velger Staale å la båten forsvinne i horisonten fra et skip og båten forliste ikke, men det har den sikkert nå vist ikke noen har plukket denne opp et annet sted.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Ståle gjorde det eneste riktige. Å seile uten ror i Sørishavet er ikke noe man skal prøve på når man har mulighet til å bli reddet.

 

Ved siste service på redningsflåten min så viste det seg at på forrige service hadde utløserlinen blitt festet feil på flåten, så man skal ikke stole blindt på serviceverkestedene heller.

Link to post
Share on other sites

Leverer man flåten til service, har man ikke annet valg enn å stole blindt på at de gjør jobben korrekt. Det bør selvfølgelig være mulig å selv kunne gjøre et tilsyn med flåten, men da er sikkert sjansen enda større for at det blir falsk trygghet. Men så lenge det er fullt akseptabelt å dra på skjærgårdsseilas uten flåte mener jeg at det ikke reduserer sikkerheten vesentlig om man i tillegg har med en flåte man selv har sjekket. Den største utfordringen er sikkert pakkingen, slik at en vet at utløsningen vil skje uten at flåten ødelegges.

 

Forøvrig er vel en del av kostnadene knyttet til utskifting av pyroteknisk, sjøsyketabletter, vann og annet snadder som man like gjerne kan ha i en grab-bag.

 

Jeg er litt fristet til å prøve (mye fordi det hadde vært spennende og lærerikt), alternativt "nedgradere" flåten ved at service kun gjøres for de helt sentrale ting rundt tetthetskontroll, utløser og oppblåsning etterses. Min flåte er visstnok dyr i drift pga at det er mye ombord som skal byttes.

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

I forrige århundre gikk jeg på flåtepakkerkurs og i ettertid pakket mange 12 og 16mannsflåter til øvelse.

Men nå er det endel år siden sist og vil ikke påta meg det idag..

Det er mye å sjekke når man skal skal utføre en årlig kontroll. På kurset brukte vi egne kontrollskjema som skulle følges slavisk. Var ikke noe som skulle utelates til tilfeldighetene. Lengre oppe i tråden her kan leses noe av det vi skulle igjennom. Da flåten var klar til å pakkes ned igjen kom det en kontrollør for å se at det som var utført var korrekt. Vi måtte krysse av på skjemaet etterhvert som vi gikk frem og dette ble dobbeltsjekket av kontrolløren. Først da kunne vi pakke den ned i containeren igjen. Snarveier finnes ikke.

 

For å forlate flåtene et kort øyeblikk vil jeg si at i tidsrommet mellom 17-23 åring skrudde jeg mye på egne biler... Til Sverige etter alt mulig innen trimming av gamle volvoer.. Både motor og bremser var plukket ned mer enn en gang...

Men da jeg fikk famile gikk det et støkk i meg: Hva hvis noe svikter med bilen med de på tur? Kanskje noe av det kan muligens tilskrives meg som skrudde??? Klarer jeg å takle det?

Etter det har jeg latt fagfolkene ta seg av bil. Da har jeg gjort det jeg kan for å være sikker på at bilen er i forskriftsmessig stand, spesielt bremsene. Men det koster å være kar..

Slik tenker jeg og når det gjelder sikkerhetsutstyret ombord.

Hvis skuten er iferd med å synke, langt til nærmeste hjelp, du står med familien på dekk, iført drakter/vester og flåten skal blåses opp.... Er kun den som skiller deg fra det iskalde havet.. Flåten er pakket selv i garasjen....Kaster den uti, drar i utløserlinen, men absolutt ingenting skjer....

Tviler sterkt på at jeg kan se familien i øynene i ettertid hvis noe har gått skikkelig galt.....

Mitt råd er å finne et autorisert flåteverksted som tar jobben. Du og din familie må kunne stole på den.

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Etter det har jeg latt fagfolkene ta seg av...

 

Jeg har opplevd litt av hvert av leveranser fra "fagfolk". For å være helt ærlig. Handler det om sjekklister og etterrettlighet og ikke rocket-science så stoler jeg mer på meg selv enn fagfolk. Jeg kan felle trær, jeg kan legge fliser, jeg kan fly modellfly, jeg er sånn passe intelligent. Jeg regner med at jeg kan pakke redningsflåter når jeg få greier på sjekklisten.

 

Faktisk funker jeg helt mottsatt når det gjelder sikkerhetsutstyr enn Gudrun. Når jeg har sett på det selv og vet hva jeg har gjort opplever jeg det mye tryggere enn om andre har gjort det. For å si det sånn: Hadde jeg hoppet fallskjerm - Jeg hadde den pakket selv.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...