Jump to content

Båten min, hvordan er din?


Festina Lente IV

Recommended Posts

Var mye forskjellige båter her så jeg legger inn min også, så ikke så mange raskere båter her :)

 

1989 Hydrolift T-20 med 1988 200hk Yamaha

 

Kjøpte den for et par år siden og har gjennomført relativt store oppussinger. Sandblåst bunn, primet med 5 strøk epoxy, pusset & lakkert teaklister, nytt teppe, ny fortgass, nye instrumenter, kartplotter/ekkolodd, ny bensintank & batteri/batterikasse, nytt elektrisk opplegg osv...

 

Har målt toppfarten til 62.8 knop foreløpig med 1 person og halvfull tank. Propellen er en 28" semi-cleaver og turtallet stoppet på 5750.

 

Bilde

 

Sitteplass til 5:

 

Bilde

 

Førermiljø. Merk kartplotter i midten slik at passasjeren kan være kartleser:

 

Bilde

 

Dypt v-bunn skrog med pad og innebygd setback:

 

Bilde

 

Skroget sett forfra:

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Det vet jeg ikke enda, har ikke fått prøvd seilene.

 

Jeg vil anta at de stort sett er brukende i lett medvind og som støtteseil. De kan også være en reddende engel ved motorstopp.

 

Det er et typist motorbåtskrog og har nok ikke de egenskapene som skal til for å kunne seile brukbart, det er kun innvendig ballast.

 

Dette er kun antakelser, forige eier påstod at hun seilte forholdsvis bra men det tar jeg med en klype salt ut i fra nevnte fakta.

 

Om det er av interesse så kan jeg komme med en tilbakemelding når jeg har fått testet det.

 

:rolleyes:

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Veldig fint å kunne vise frem stoltheten til noe som forstår hvor viktig disse "tingene" er for oss.

 

Jeg har nettopp kjøpt denne, Fjord 815 SSE (håper jeg gjorde riktig slik at det er bilder nedenfor). Erfaringer har jeg ikke fått da den står lagret der jeg kjøpte den, det blir en laaaanng vinter å vente før jeg kan få den sjøsatt og satt kursen hjem :confused:, men den som venter på noe godt... (for håpentligvis)

 

Hvorfor kjøpte vi denne?  

 

Vi har hatt seilbåt til nå (Albin Cirrus). Glimrende båt, men med en liten plugg på snart året ble sommerferien i seilbåten slitsom. Vi håper at overgangen til motorbåt vil gjøre at vi i årene fremover (det kommer vel et barn nr 2 om ikke så lenge også) kan nyte båtlivet også med barn. Når barna har blitt større blir det nok seilbåt igjen... Når vi først skulle ha motorbåt ville vi ha noe som gikk fort. Håpet er at vi kan gjøre unna de lengste og kjedligste etappene (sett med barns øyne) mens barna sover (grytidlig eller etter solnedgang, da slipper vi solgangsbrisen også).

 

Fjorden er ikke spesielt stor til å være 27 fot, men den er praktisk med salongen vis a vi føreren og den har en diger midtkabin (2*2,5 m). Jeg syns også sjøegenskapene virket imponerende...

 

Litt om doningen:

 

Motor:

 

200 hk VP 41 - Aquad 41 B - gangtid 1000 timer. Vi klarte over 30 knop på prøveturen, men marsjfart på ca 3000 omin blir vel ca 20 knop. Maks marsjfart (for å si det slik) er antakelig ca 25 knop. Båten er fra 85, men motoren er fra 90.

 

Utstyr:

Den er også godt utstyrt og det meste er også av nyere dato:

 

- Landstrøm (men er det skilletrafo?)

- V/K-vann

- Dieselvarmer - Wallas

- Trimflaps

- Daviter

- Ankervinsj

- Kjøleskap

- El toalett

- Kokeapp med plater - Wallas

- Radio/CD spiller

- Ekkolodd

- Kartplotter

- Defroster

- Baugstige

 

mm.

 

Da er det bare å vente da, huff min. 4 mnd til  :smiley:

 

Bilde

 

Bilde

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Har vist frem båten min før, men en gang til skader sikkert ikke.

 

Den er en Cobra 37 Offshore. Levert som halvfabrikat i 1987, senere påsatt hardtop fra en NB 8700 eller lignende da en av de tidligere eierne bodde på Helgeland, hvor været ofte krever hardtop framfor presenning. To VP AQAD 40 B motorer med DP290 drev. Grei toppfart på 32 knop, marsjer lett på 26-28 knop.

 

Bilde

 

Holder til på Fosen, ytterst i Trondheimsfjorden og har skaffet meg båtplassen-vimpel, så jeg ser fram til å hilse på andre båtplassen-medlemmer til sommers...

 

Bilde

 

Nå bør det bli vår snart...

Link to post
Share on other sites

jeg har en 12 fot With fra 1969. Den har enkelt skrog og teak-interiør ( som ser helt nytt ut!!). Denne båten ser helt ny ut utvendig og kostet meg (får håpe dere sitter!!) 2000,- sommeren 2001. Hadde på en gammal 9,5 hk (fra 1973) Johnson som bestefar har hatt stående i skjulet siden 1981. Denne motoren røk sist sommer og jeg gikk til innkjøp av en ny en og fikk 2 bra tilbud på vårparten; en maken 9,5 hk til 1200,- og en 20 hk Johnson fra 1970 med ny propell og termostat for 1500,-. Begge fungerer bra, utenom at en stift gikk sund midt i sesongen på 9,5hken. Har nå fått interessen og fått  kjøpt flere billige motorer, som en 18 hk fra 1963 (også johnson), 10 hk delemotor til den (fra 1960, men lite brukt så satser på å få den i stand) og får kjøpe en til 9,5 hk i Januar. så vi får se hva som blir satt på, men 12fotern går fæææææææælt bra med 20 hken, hilsen 17-åring fra gk mek! får ikke lagt inn bilde har men hvis dere får adgang til mitt "fotoalbum" så kan dere se bilde av båten

Link to post
Share on other sites

Tar ikke sjansen på å legge inn bilder av båten min; Måtte ha hjelp av "Pjolter" til å legge den inn i basen. Se:

 

dette

 

Dette er sikkert den 6. båten jeg har hatt. Og med de krav jeg setter, kan den ikke være større; Den må være trail-bar (fraktes på bilhenger). Har barn i Risør og Moss, samt slektninger i Vesterålen, og det er en sann nytelse å bruke båten både på Sørlandet og ikke minst i NordNorge. Måtte ha hatt mye større båt OG lengre ferie hvis jeg skulle ha besøkt begge steder sjøveien samme sommer....

 

Hardy Regatta er en mellomting mellom planer og halvplaner. (Tror det er den eneste i Norge) Med Trondheimsfjorden som transport-etape, trenger jeg de 20 knop båten marsjer med. Det er først på utsiden av Agdenes fyr at "båt-terrenget" begynner: Fosen - Hitra - Leia - NordMøre osv.

Båten brukes i ferien som "camping-vogn" for oss to, noe som fungerer utmerket. Om våren og høsten blir det mange turer med fiske og rekreasjon i Trøndelag. Om vinteren står den trygt under tak på låven (nedlagt gårdsbruk).

Med elektro som yrke og hobby, var det naturlig at jeg spekket båten med "duppeditter" (Kjøleboks, Grafisk lodd, EchoPilot, liten radar, TelChart kartmaskin (R- og V-kart), VHF, amatørradio, GSM, NMT osv.) Rart at skuta flyter :-)

Ja, det ER trangt, men vi har toalett og kokemuligheter, samt god soveplass for minst to. Dusjing på ferieturene tar vi hos slektninger.

Har prøvd litt av hvert når det gjelder båthengere, og det endte med at jeg bygde en sjøl. Den er laget spesiellt for denne båten (god unnskyldning for IKKE å låne den bort til andre...), og tåler nesten det dobbelte av hva båten veier. Dobbelt sett vinsjer gjør det lett å sette ut og ta opp båten nesten hvor som helst. har nettopp kjøpt en TDI 4WD varebil, så vi gleder oss allerede til neste sommer. (Sola HAR snudd!!).

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Hei

Fikk lyst til å vise fram båten min også, - siden ingen andre har lagt inn noen

lignende båttype.

Dette er kanskje ikke den typiske feriebåt, i alle fall ikke for langtur. Men to voksne

og et barn eller to har det meget komfortabelt ombord med tanke på overnatting.

For dagsturer har 6 - 8 personer det romslig ombord. Båten har et allsidig bruksområde.

Masse uteplass, som gjør at båten egner seg ypperlig for et vidt spekter av aktiviteter

- året rundt.

Båten er klasset Offshore B - og er en solid og god sjøbåt. Godt fartspotensiale

med rett motor. Båten min er en 2000 mod - Jeg kjøpte den i år, men har allerede

rukket å bli meget glad i båten - og ikke minst imponert over både egenskaper og

kvalitet på produktet.

Jeg har ikke så mange digitale bilder av min båt, så dere får unnskylde at jeg

bruker bilder fra Minor´s hjemmeside. Legger også linker til produsent / forhandlere

for de som er interressert i å lese mer detalj info.

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

 

http://www.minor.fi/page_sve.asp?luokka_id=45&main=2

 

http://www.boat.no/bjorn-nielsen/

 

http://www.topdane.dk/minor28.htm

 

Gleder meg allerede som en unge til ny sesong.  :sailing:

Mvh

Gizmo

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Bilde

 

Nidelv 690 sport (illustrasjonsbilde hentet fra www.nidelv.no)

 

 

 

Båten ligger inne i vinter - har vært på besøk en gang - og det hjalp litt på abstinensen. Nå har jeg bilde av båten på jobben og på kjøkkenbordet og gleder meg til påske - for da er det klart for sjøsetting igjen!

Har lagt ut mer info på erfaringsdatabasen også.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...