Jump to content

Glassfiber og "båtstereo"!


Sinten

Recommended Posts

Når jeg nevner ingen bevegelige deler i mp3 spilleren så mener jeg selvsagt mp3 spillere med minnekort og ikke minidisker....

Du får desse helt opp i iallefall 3 gb idag.

Spilleren er liten og kan dermed taes med lettvint når du forlater båten, bruker meget lite strøm.

Har du i tillegg forsterkeren som jeg nevnte så kan denne skjules i båten og plasseres slik at den ikke tar opp plass til annet dilldall en eventuelt vil ha i båten.

BAre husk å spraye den innvendig med klarlakk, eller elektronikklakk så den tåler det fuktige miljøet den blir utsatt for i en båt.

Da for du en totalpakke som ikke har bevegelige derler som kan riste løs, samt at du lett tar med deg spilleren så tyveri blir minimalisert....

Høytalere kan også sikres for fuktskader til en viss grad ved å lakke membranen om de er av papirtypen..dette er selvprøvd og fungerer godt..

Eller du kan kjøpe høytalere av god kvalitet med spesialmembraner beregnet for litt fuktige miljøer.

Kjøpte selv et par til bilen fra pioneer ..mellomhøytalere kostet 1200 spenn. så de er dyre...

En sub 2 mellomtoner og 2 tweetere og du har fin lyd og det trenger ikke å koste skjorta..

Bilteamas tweetere fungerer kjempefint og er billige...

Link to post
Share on other sites

Nå veit jeg ikke så mye om den spilleren, men jeg vill tro at det ikke er så enkelt som å bare koble på mp3spilleren på den, jeg tror det bare er cd'er, det vill si at man brenner mp3 på cd'en i stedet for standard lyd-cd format.

Det står "Aux inngang i fronten" det betyr at du kan kople til mp3 speler, diskman, minidisc eller kva enn du måtte ønske.

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Njaaa, det kommer vel an på type MP3-spiller. De harddisk-baserte har jo bevegelige deler, nemlig selve harddisken som roterer. Muligens (og antakelig) er de mindre følsomme for bevegelse enn CD-spillere, men de er definitivt ikke "rystelses-sikre".

Einig, og det er ein "harddisk-basert" mp3-spelar 20gb eg har, og den ser eg på som veldig "ømfintlig".

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

JA, men viss eg skal overføre songar/filer må den få straumtilførsel frå laderen samtidig som den er kopla til dataen med USB. Viss ikkje blinker det eit bilde der det står at eg må kople til ladaren. Snålt system :rolleyes: ...

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Skal no til å bestille cd-spelar men har endå ikkje bestemt meg. Skal eg satse på den spesial laga båt-stereo'en, eller den praktiske og billige bil-stereo'en med aux-inngang i fronten.

 

Har snakka litt med folk og dei berre ler av meg når eg seier at eg skal ha cd-spelar i ei open jolle med 9,9. Dei meiner at eg vil knuse cd-spelaren og høgtalarane til pinneved. Kva trur de?

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Ser det er litt diskusjon anng. MP3 i båt her!

 

Jeg har CD-spiller og radio i båten, men bruker aldri CD spilleren. Har en 20 GB hardisk MP3 spiller i stedet. Har kjøpt en FM sender, som sender på 88.3, 88.5, 88.7 og 88.8 MHz. Den har en rekkevidde på 4-6 meter, dvs. den forstyrrer ikke andre sine radioer, med mindre de er rett ved siden av hverandre.

Da er det bare og laste opp alle CD`ene dine til MP3 spilleren, så slipper du alt det maset med CD`er ombord.

Forresten ypperlig mot Tivoli radioer også, pluss i bil selvsagt!

 

Du plugger den inn i hodetelefon uttaket på MP3 spilleren

 

 

Jeg kjøpte min på Schipol i Amsterdam, men kan vel fåes i Norge også

 

Bilde

 

Coby FM transmitter

Link to post
Share on other sites

Har snakka litt med folk og dei berre ler av meg når eg seier at eg skal ha cd-spelar i ei open jolle med 9,9. Dei meiner at eg vil knuse cd-spelaren og høgtalarane til pinneved. Kva trur de?

Då har dei ikkje prøvs sjøl.

 

Det har jeg. Har hatt bilstereo i 19 fots daycruser, der hadde vi konkurranse om hvem som holdt ut lengst i forpiggen når vi kjørte "villmann" i bølger. Man holdt ikke ut lenge...

Har også hatt stereo i 15 fot med 115 hk motor, ble noen hopp og sprett der også, men aldri problemer med spiller.

 

Når det gjelder valg av bilstereo, vil jeg valgt den billigste som finnes. Det er i praksis to risiko for spiller i jolle - en er regn, andre er tyveri. For begge tilfeller er billgst best...

Link to post
Share on other sites

Tja, si det. Men med den rekkevidden så forstyrrer den ingen. Jeg vet at Komplett solgte noen for iPod, men de hadde egen inngang, dvs. du kunne ikke koble den til hodetelefon utgang. Siden jeg har Sony, måtte jeg ha en sender som kunne kobles slik.

 

Men lovlig eller ikke, det bryr jeg meg ikke så veldig mye om!

Link to post
Share on other sites

Men lovlig eller ikke, det bryr jeg meg ikke så veldig mye om!

 

Det burde du, av hensyn til andre som gjerne vil lytte på radio. Hva ditt forhold til lover og regler er, skal jeg ikke legge meg oppi. Men skulle du forville deg innover i Oslofjorden og bli liggende ved siden av meg, ville jeg sette stor pris på at du valgte frekvens med omhu. Hold deg i hvert fall unna 88,7MHz som er frekvensen for hovedsenderen for NRK P1 på Tryvann! :headbang:

 

For å sjekke hvilke frekvenser du ikke må bruke der du ferdes, kan du ta en titt på frekvensoversikten http://www.nrk.no/frekvens :rolleyes:

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

OK da, mulig noe flåsete sagt, men utgangs effekten av disse senderene er så liten at P1 senderen dreper den alikevel.

 

Det har aldri vært noe problem, jeg har prøvd noen radio frekvenser som ligger rundt 88 MHz, samtidig med senderen, og de har ikke blitt forstyrret uten at jeg nesten henger senderen min på antenna!

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Svart (redigert)

Tok mot til meg i dag (har gått å kvidd meg i fleire veker) og starta med glassfiberlegginga. Det var noko av det verste eg har vore med på. Den stretchlaken metoden eg har snakka om var vanskelig å få til. Å smøre klissete polyester på eit (tydligvis) ikkje stramt nok laken er f... meg ikkje lett. Og så skulle eg prøve meg med eit lag glassfiber på den eine forrskaling (den som cd-spelaren skal vere i) og der må eg ha gjort noko heilt forferdelig feil for glassfiberen gjekk nermast i oppløysing og det vart noko forferdelig gris. Kva har eg gjort feil her? Og så var det jo ca 10 grader for kaldt i lufta så det vil vel berre bli endå værre.

 

:headbang::headbang:

Redigert av Sinten (see edit history)

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Disse FM senderne er nå lovlige. Når det gjelder rekkevidden på dem, så sender min Itrip ca 10 meter. Genialt når vi ligger en liten klynge samlet! Da spiller alle samme musikken. :cheers:

Sinten: Spilleren tåler MASSE juling! :boxing: Når det gjelder støping: Jeg støpte i minusgrader i vinter...

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Link to post
Share on other sites

Disse FM senderne er nå lovlige. Når det gjelder rekkevidden på dem, så sender min Itrip ca 10 meter. Genialt når vi ligger en liten klynge samlet! Da spiller alle samme musikken. :cheers:

Sinten: Spilleren tåler MASSE juling! :boxing: Når det gjelder støping: Jeg støpte i minusgrader i vinter...

Mener de er lovlige med en utstrålt effekt på mindre enn 5 milliwatt. Om noen kjenner til en billig og bra modell som lar seg skaffe i Norge så er jeg takknemlig for tips..

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Fortvil ikke, Sinten. -Man blir ikke glassfiberstøper første gangen man holder på. Husker første gangen jeg prøvde meg.... :nonod::crazy: - Gutten var mer innstøpt enn konsollen jeg skulle lage.... - Så det ble konsoll av vannfast kryssfiner den sommeren... :lol::lol::lol:

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...