Jump to content

Glassfiber og "båtstereo"!


Sinten

Recommended Posts

Hei

 

No har eg endelig bestemmt meg, eg skal ha (Stereo)anlegg i båten. Eg fekk høgtalarar frå biltema til bursdagen min, samt eit deksel til sjølve CD spelaren. Men sia eg har ei open jolle så må eg jo bygge diverse rom og kassar, og dette vil jo medføre ein del glassfiberarbeid, som eg knapt veit kva er.

 

Til cd spelaren har eg begynnt på ei "forskaling" I finer som eg skal kle med glassfiber. Er dette ein god ide? Leste ein plass på BP at tre som er kledd med glassfiber vil byrje tåttningsprosessen umiddelbart på grunn av at polyester'en/ epoxsy'en er såpass våt. Bør eg i såfall behandle tredelane med noko før eg kler dei med glassfiber? Har smurt nokon av delane med litt Hey'di primer veit ikkje om dette hjelper, men eg hadde eit par liter til overs...

 

Til høgtalarane tenkte eg at eg skulle bygge to rom, for eg har ikkje lyst til å sage hol i båten av fleire grunnar. Eg har lagt til to finerplate med hol i som eg skal skru høgtalarane fast i, desse skal eg feste fire avstands "pinner" slik at eg får ønsket "djubde". Så har eg høyrt om eit triks der ein bruker "stretch laken" som ein trekker utompå ei veldig grov "forskaling" og så kler ein den med glassfiber. Er det nokon som har prøvt dette?

 

Så til glasfiberspørsmåla:

 

1. Kor "tung" glassfiber treng eg?

2. Går det fint med polyester eller treng eg epoxy, er det store prisforskjellar?

3. Korleis er det med biltema glassfiberen og polyesteren?

4. Må eg ha alu-rulle? Leste ein plass at det gjekk ann å bruke malerulle, er dette lurt?

5. Andre tips.

 

Vart litt mange spørsmål på ein gong men eg håper at de kan hjelpa meg allikevel.

 

På forhand Takk.

 

:flag:

Redigert av Sinten (see edit history)

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Her er ein som ikkje er einig Ingar.

 

Jeg bruker kun ett verktøy. Ei lita malerulle med hårrull. Dvs jeg har to. Ei med rett skaft og ei med bøyd. Disse oppevares i et spann med tett lokk som jeg har litt Aceton oppi. Da behøver du aldri å gjøre verktøyet rent.

Prøv å holde forholdet glassfiber/polyester på ca 50/50.

Alu-rulla bruker jeg aldri. Det er den perfekte fiberknekker, og den myke hårrulla finner jeg mye mer egnet rundt og inne i hjørner...

Men er det ingen som har noko meining om kor "tung"/"tjukk" glassfibermatte eg treng?

 

Ingen som har nokon synspunkt på dette med at fineren råttner?

 

Ingen som har prøvd "stretch laken-metoden"?

 

:crazy:

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Den er grei, vert handling i morgo då :yesnod:

 

Forresten, no når eg først har starta ein tråd, det er vel ikkje nokon som har nokon tips angåande val av cd-spelar? Eg vil helst kjøpe så billigt som mogeleg, har sett litt på den billigaste cd-spelaren på Clas Ohlson til 999kr, det er riktignok ein bilstereo men går dette greit viss eg har den i eit tett rom med eit tett deksel framfor? Eller vil det allikevel komme til fuktigheit (kondens) som kan øydelegge cd-spelaren? Kva er eigentleg forskjellen på ein bilstereo og ein båtstereo, er det kunn dekselet framfor eller er det gjort noko med elektronikken også slik at dei skal "tåle" vatn?

 

Lurer og litt på om det er nokon som har prøvd marin høgtalarane til biltema, er dei "marine" i det heiletatt?

Redigert av Sinten (see edit history)

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

m stretch laken så strekkes dette over en ramme for å få overganger mellom forskjellige flater/vinkler for å få myke overganger... mye brukt innen bilstereo...så metter du laknet m polyester og venter til det er stift...da har du en flate å legge duk på for å bygge opp ønsket tykkelse..

Link to post
Share on other sites

Jeg ville ikke kjøpt den billigste på clas. ikke pga vann men pga av det på sjøen er endel vibrasjoner og sjø. noe somm ikke finnes i bilen og på lann.

 

Så jeg mener dette er den billigste BRA spilleren å ha på vannet.

Den tåler endel bølger og mye risting.

(info fra maritim.)

Bilde

SONY CDX-R30M RADIO/CD SPILLER

Art.nummer: 10902-00

Pris: 2157,-

 

Sony CDX-R30M er spesielt utviklet for å tåle et maritimt miljø.

Kan spille alle typer CD plater inkl MP3. Leveres med avtagbart frontpanel.

 

Og hvis du i tilleg kjøper dett dekselet så er den også HELT vanntett...

 

BOSS UNIVERSALDEKSEL FOR RADIO

Art.nummer: 10900-04

Pris: 169,-

 

Passer for radioer med std.mål

Bilde

Link to post
Share on other sites

...det er vel ikkje nokon som har nokon tips angåande val av cd-spelar? Eg vil helst kjøpe så billigt som mogeleg, har sett litt på den billigaste cd-spelaren på Clas Ohlson til 999kr, det er riktignok ein bilstereo men går dette greit viss eg har den i eit tett rom med eit tett deksel framfor?...

Ikke det at jeg har så veldig greie på dette, for enn så lenge har jeg bare vært inne på tanken om å montere bilstereo/-radio i båten. Det som har stoppet meg littegrann er at de jeg har sett på (hovedsakelig Biltema sine) skal ha konstant strøm på en egen ledning for å holde på stasjonsinnstillingene. Jeg bryter imidlertid all strøm før jeg forlater båten, og vil fortsatt ha det slik. Det finnes garantert radioer som ikke krever dette for å holde stasjonene, så et tips fra min side måtte være at du i alle fall sjekker nettopp det. (Tipper f.eks. radioen som zikk zakk viser til antakelig er ok i så måte)

 

Ronald.

Link to post
Share on other sites

Dette har jeg ikke peiling på men vil ikke en mp3 spiller være tingen i båt. Finnes jo billlige cd spilelr med mulighet for tilkobling av en slik liten sak

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Dette har jeg ikke peiling på men vil ikke en mp3 spiller være tingen i båt. Finnes jo billlige cd spilelr med mulighet for tilkobling av en slik liten sak

Støtter Jon Kåre sitt forslag fullt ut.

Cd spillere har jo endel mekanikk som er følsom for rystelser og slag, så en Mp3 spiller (som du dessuten kan ta med deg i lomma) er veldig smart.

Og du skal enten ha et nok så kraftig anlegg før musikken klarer å overdøve lyden fra motoren. Høyttalerene kan plasserer nært ørene? I så fall trenger du nok ikke så kraftig forsterker, men jeg ble litt fasinert av tanken av å ha hodetelefonuttak spredd rundt i båten jeg... Forstyrrer jo hverken fisk eller sure grettne gubber...

Hm.. Plan for min båt: Hodetelefon uttak rundt omkring. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Har hatt "vanlig bilspiller på baderom ( masse fuktig luft, men ingen vibrasjon) og i båt. Aldri noe problem. En kollega av meg har hatt bilhøyttalere ute i cockpiten i båten i 10 år uten at de har tatt skade. Tror nok at vanlig bilutstyr er beregnet for å tåle både fukt og vibrasjoner slik at de normalt overlever greit i en båt. Det kommer selvfølgelig ann på hvor fuktig det er i båten, men om man lager en egen kasse for den kan jeg i alle fall ikke se noe problem.

Når det er sagt synes jeg det virket som en brukbar pris for den spilleren hos bilradiospesialisten, selv om jeg likte denne enda bedre p.ga. aux inn i fronten. Da er det kjapt å plugge inn MP3 spilleren...

Redigert av hallaron (see edit history)

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Bolla:

Det var noko slikt eg såg for meg men eg var ikkje heilt sikker. Takk for bekreftelsen. :flag:

 

Zikk Zakk:

Du har sikkert eit poeng med at det vert ein del vibrasjoner og dunking, så eg får vel vurdere ein "maritim" spelar. :smiley:

 

Ronald:

Dette er sånne ting som eg ikkje ein gong tenker på, takk for at du sa i frå. :flag:

 

hanssae:

Takk for tipset, jo billigare jo bedre. :yesnod:

 

jonkare:

Eg har vore inne på ideen, men eg syntest det hadde vore greit å ha radio også så derfor har eg slått den ideen i frå meg. :sad:

 

Ketil M:

Ja hadde sikker vorte ein "artig" båt det med fult av headsett-uttak overalt :wink:

 

hallaron: BildeBildeBilde.

Takker Du har funne CD-spelare eg har leita etter, nemlig ein som eg kan kople mp3 spelaren til :cheers:

 

No må vel nesten alle vere nøgde, no skal eg jo ha både CD-spelar og mp3-spelar :lol:

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Du får jo og kjøpt ferdige bokser for å putte steroen inn i hvis du har en plass du kan henge det i en bøyle, dette kan de skaffe der de sekger bilstero

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Nå veit jeg ikke så mye om den spilleren, men jeg vill tro at det ikke er så enkelt som å bare koble på mp3spilleren på den, jeg tror det bare er cd'er, det vill si at man brenner mp3 på cd'en i stedet for standard lyd-cd format.

 

En kammerat av meg dro over på brl.se som ligger på svinesund, kjøpte ett par gas 6x9'' og en grei cd'spiller, han betalte 1100 for begge deler. Han hadde dette annlegget i en GH10 med 15hk bakpå, det vil si mye spruting. Han hadde det i båten i to år, nå har han kjøpt seg større båt og skal flytte anlegget over og det spiller like bra, alle kompissene har nå anlegg i båtene og ingen har verken maritime høyttalere eller spillere.

Link to post
Share on other sites

Det beste du kan bruke i båt er en mp3 spiller og en forsterker til denne.

Dette fordi mp3 spilleren ikke har noen bevegilige deler og dermed er rystelser ikke noe problem.

Har du en gammel bilforsterker liggende så tar du denne og åpner den. Kjøp vanlig klarlakk og spray over noen lag over elektronikken og vips så er den beskyttet mot vannet og eventuell kondens som måtte komme seg inn i forsterkeren.

Link to post
Share on other sites

...Dette fordi mp3 spilleren ikke har noen bevegilige deler og dermed er rystelser ikke noe problem....

Njaaa, det kommer vel an på type MP3-spiller. De harddisk-baserte har jo bevegelige deler, nemlig selve harddisken som roterer. Muligens (og antakelig) er de mindre følsomme for bevegelse enn CD-spillere, men de er definitivt ikke "rystelses-sikre".
Link to post
Share on other sites

Her var det mye meniger om MP3 spillere og cd spillere... Og nå skal du få min mening! :wink: Kjøp en cd spiller med mp3 på elkjøp, til ca 700kr. Brenn de mp3 sangene du vil på en cd og ta den med i båten. Billig, også gjør det ingenting om cd'n faller på sjøen. Litt kjipt å miste ipoden på vannet... Om spilleren er marin eller ikke, spiller ingen rolle så lenge du kjøper deksel. Spilleren får såpass mye juling at rystelser tar den like sannsynlig som fukten... Og da er det litt kjipt å han en marin spiller til 3000... Ergo: Kjøp en billig Euroline spiller hos elkjøp, med mp3, brenn sanger på en cd og kjør på! (Også bytter du bare spiller om 3-4 år..) :smiley:

Redigert av Boywonder (see edit history)

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Link to post
Share on other sites

Ergo: Kjøp en billig Euroline spiller hos elkjøp, med mp3, brenn sanger på en cd og kjør på! :

Jeg har prøvd den billige euroline fra Elkjøp, og jeg måtte bytte dritten inn 2 ganger - virket bare en stund. Tilslutt hevde jeg kjøpet - styr klar disse.

 

Jeg kan heller anbefale Medion RDS/CD til 495,- fra Komplett.no! Medion er et stort merke i Tyskland, og kvaliteten er helt upåklagelig.

 

Eller med minnekortleser til 799,- eller med blåtann handsfri innebygget til 1295,-

 

Et tips til dere som bor i Bergen: Flexi-data på Laksevåg er en slags forhandler for Komplett, er en webbutikk, men varene hentes fraktfritt på Laksevåg. Prisene er ikke alltid de samme som komplett sine, men altså gratis frakt og enormt god service.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...