Jump to content

Hytte på sjøen


Vår Sommer Ro

Recommended Posts

Mange gode teorier her. Blir uansett spennende å se hvordan det går med prisen for oss som har gamle båter. Jeg kjøpte min for 200k, og ser til min forbauselse at den ennå holder prisen godt (faktisk har den steget i pris) mot nye modeller og "konkurrenter". Slik vil det vel neppe fortsette, men det er jo enn så lenge hyggelig.

Et viktig poeng for meg, som vel er felles for mange her, er at jeg eier båten sjøl, og at trender i båtprisene er helt likegyldig. Jeg er på sjøen uansett. Og dieselprisene gir jeg også jamt f... i.

Link to post
Share on other sites

Man blir iallefall glad i båten sin. Så langt føler jeg mer for å pusse og oppgradere båten jeg har (som er relativt ny for meg...), enn å bytte. Foreløpig dekker den behovet bra. Jeg lærer masse.

Og har hatt noen få av de dagene hvor man føler at det virkelig er verdt å ha båt.

 

Bekymrer meg ikke så mye over utvikling på bruktbåtprisene. Det kan jeg ikke gjøre så mye med. Er større bekymring om en får brukt båten nok...

 

Men funderer litt likevel. Om 20 år. Om jeg eier Nefertiti da spørs vel, men om den finns? Sannsynligvis. Muligens med en 10-15 år gammel motor, karbonmast, 15 år gammel teak i cockpit, støpte seil i "ultran", lakkert skrog for 5 år siden...

Link to post
Share on other sites

Et viktig poeng for meg, som vel er felles for mange her, er at jeg eier båten sjøl, og at trender i båtprisene er helt likegyldig.

Det er et argument jeg kan like. Nå er min båt såpass ny at den fremdeles er på prøve, men om den viser seg å svare til forventningene er jeg ikke så vedig interessert i bruktprisene. Litt, men ikke så veldig. :wink: Alltid fristende med et godt innbytte, men det er ikke nødvendig. Bruktprisen får i hovedsak være arvingenes bekymring. :lol: Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Grunnene til att mange kjøper Bavaria er mange: Den ene er at de lager båter på en rasjonell måte. De bruker Volvo,Elvstrøm, Selden, men de kjøper mye mer enn de fleste. De har en

produksjon som gjør at båtene blir i lik kvalitet. Dette har slått an.

 

Svenskene sakker akterut, ikke på grunn av kvalitet. Men på grunn av mengden en del produserer.

De får ikke de samme prisene på utstyr, klarer ikke å markedsføre produktene på en skikkelig måte. Jeg innrømmer så gjerne at mye fra Orust er skikkelig bra, men til hvilken pris. Favoritten min, er Najad. Ikke gammel, men av de nye typene, moderne og seiler bra.

 

Bavaria selger dobbelt så mye som den som selger nest mest. Det betyr att noe er bra, de øker,

og er agressive.

 

Men trekk en konklusjon, Bavaria har produsert båter i en god del år. Markedet har valgt denne

som nr 1 båt, det er det.

 

Att Hanse, Jeunneu, Benetau, Hunter og noen andre vil konkurrere hardt fremover, det er flott for

brukerne. Det betyr (enda) bedre båter, bedre servicegrad osv.

 

Velg den båten man faller for, men tenk dere nøye om.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Grunnene til att mange kjøper Bavaria er mange: Den ene er at de lager båter på en rasjonell måte. De bruker Volvo,Elvstrøm, Selden, men de kjøper mye mer enn de fleste. De har en

produksjon som gjør at båtene blir i lik kvalitet. Dette har slått an.

 

Svenskene sakker akterut, ikke på grunn av kvalitet. Men på grunn av mengden en del produserer.

"Lik kvalitet" er ikke alltid av det gode! Siste nummer av Practical Boat Owners har under overskriften "New Bavaria cruiser fails survey" påpekt noen ganske graverende feil (potentially serious defects" som bl.a. at "two of the backstay chainplate fastenings missed the reinforcing plates".

 

Når vi skal dokumentere kvaliteten på disse tyske båtene så er det jo interessant at vi begrunner det med bruk av Selden, Volvo og Elvstrøm - ikke akkurat tyske merkevarer?

 

Husker en artikkel om Bavaria for et par år siden og ble meget imponert over informasjonen om at av kostnaden ved å produsere en båt så utgjorde arbeidskraften (på tyske betingelser!) kun 11 %. Det betyr jo sånn sett at man kunne gjort det samme i Norge eller Sverige.

 

For all del, mye bra å si om Bavaria, men siden det blir litt kjedelig om vi alle skal ha det så blir det nok noe annet på meg. Har en Maxi idag, drømmer om Najad, Malø eller Hallberg-Rassy! :yesnod:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Grunnene til att mange kjøper Bavaria er mange: [...]

Pøsj. Det er i hovedsak en grunn til at så mange kjøper Bavaria: God markedsføring av båter i et prisleie akkurat mange nok har råd til i en tid med økonomisk oppsving.

 

Båtene produseres med stram disiplin i store volum og har kort leveringstid. Det er attraktivt i et ivrig marked. Tilpasninger eller skredderøm er overlatt til en egen markedsnisje for Bavaria-stylister. Jeg er imponert over hva de har fått til som industri (men de lager ikke sånn båt jeg vil ha :wink: ).

Link to post
Share on other sites

re baatsman:

Vel er Bavaria størst i Norge, men Beneteau er fortsatt verdens største seilbåtprodusent.

 

Bavaria har helt klart bidratt til at europeiske verft har fokusert mer på pris, effektivitet, og det er først og fremst dette verftets fortjeneste at så mange nordmenn har kunnet ta seg råd til en flunkende ny seilbåt. Her i Norge har Lunde Båt også ledet an med økt fokus på service.

 

Men som med biler handler det om ulike segment. Båtfolk er MINST like forskjellige som andre folk. Vi stiller ulike krav, har ulik smak og behag, ulik økonomi, og velger ulike båter.

I gode tider er det heldigvis rom for mindre produsenter som tilfredstiller også de små segmentene. Verre blir det for mange av dem om/når de gode tidene ebber ut.

Link to post
Share on other sites

Helt enig, man velger hva man mener er best for en selv. Benetau eier også Jeanneu, Cyclades og

er selvfølgelig kjempestort. Men jeg synes att ting blir sort/hvit, satt derfor momenter"litt på spissen".

Når man velger båt, bør man ha ett åpent sinn, og ikke være trangsynt. For min egen del, var jeg

på nippet for å velge Jeanneu.

Var i Gøteborg og tittet på Delphia 40, en kjempeflott båt. Men desverre, ingen forhandler

nærmere en Gøteborg.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Og du har studert kundemassen, og laget en markedsanalyse. :eek:

Og siden du spør må jeg jo anta at en slik analyse er grunnlag for ditt utsagn. :rolleyes:

 

Hvorfor er det såpass mange nesten nye Bavariaer til salgs?

Interessant spørsmål, men jeg tror ikke at alle selger av samme årsak. Det går selvsagt an å spekulere i hvor mange årsaker som finnes, f.eks.:
  • Det var dyrere å eie seilbåt enn jeg trodde, dette har jeg ikke råd til i lengden.
  • Seilbåter er for langsomme for meg, jeg tror jeg vil ha en motorbåt i stedet.
  • Kjempefornøyd med båten, men jeg har fått et alvorlig anfall av 3-fotssyken.
  • Bavaria er så billig at jeg kjøpte visst en alt for stor båt.
  • Hva var forskjellen på nominell og effektiv rente, sa du?
  • osv., osv...
Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I " gamle dager" var båter noe man beholdt lenge. Etter 10-15 år, ble båten kraftig oppgradert, men kanskje nye seil, en vinsj, nytt kokeapparat el.l.

 

Idag selges båter litt på samme måten som biler. I år er de og de fargene "in", til neste år kommer oppgraderinger på farger, striper, instrumentpanel eller annet.

 

I " junaiten" har jeg inntrykk av at båter selges mer som biler, med innbytte hos forhandler, mange fargevalg, utstyrspakker og båter på lager hos forhandler. Er er vel båter mer "custom made" sikkert langt på vei grunnet kort sesong og lite marked..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Att det er mange nesten nye Bav til salgs, er vel nevnt i tidligere innlegg. Men sakens kjerne er

hvorvidt de mange mindre verftene vil klare å lage konkurranse dyktige båter, til en konkurranse

dyktig pris. Å lage en båt i mindre anntall, er helt klart kostbart. Sluttproduktet til forbruker blir

kostbart, FORDI det er en gammeldags måte å produsere på. Att Bav ikke er verdens beste båt,

er jeg helt enig i, men jeg trenger ikke verdens beste båt, men en som passer oss for vårt bruk.

Att noen kjøper 20-25 års gamle båter til en forholdsmessig høy pris, med skrudd teak-dekk,

sliten motor, gamle seil det er opp til dem. Men da bør du vite hvilke kostnader som kommer

og kalkulere de inn. Men det finnes de eks som dette har blitt forbedret på, da stiller saken seg

helt anderledes. Men for min del, så er ofte de båtene som å gå ned i en mørk kjeller. Men det

fine er at vi gjør alle våre valg å må stå for det.

 

Men for øyeblikket så er det Lunde, Normar og Heitman(og et par andre) som har produktet som etterspørres mest. Om det er irreterende for enkelte, ok, men det er tallenes klare facit.

 

Man leste det samme når Japanerne tok tronen på bilmarkedet. OK, der kjører jeg tyskt igjen.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Tror nok mange Bav eiere er førstegangskjøpere, hadde vel også gjort det samme hvis jeg var fersk med båt. Nytt er nytt...og med fristende design og plass er vel saken grei....bare å seile avgårde. Men en mill. til vil jeg ikke spandere på noe som ligger og slenger i en bås det meste av året :sailing:

Link to post
Share on other sites

[...] men jeg trenger ikke verdens beste båt, men en som passer oss for vårt bruk.

Hvem er vi?

 

De mange mindre verftene behøver ikke en gang lage båter som konkurrerer med Bavaria. Bavaria lager mer eller mindre én type båter, og de lager dem billigst mulig. Det finnes mennesker som ikke er interessert i å kjøpe de billigste båtene, eller som er villige til å betale litt mer for en annen type båt (enn de Bavaria lager). Hver av disse produsentene kan nok feilberegne sitt eget markedssegment, men de har lite å frykte fra Bavaria.

 

Jeg er en av disse sære menneskene som til tross for at jeg har vurdert Bavaria fant ut at de laget ikke sånn båt jeg hadde lyst på, og så kjøpte jeg noe annet. Det er mulig at jeg kjøper bruktbåt neste gang, for det er noen gamle seilbåter av tre som jeg gjerne skulle eie en av dersom jeg bare får tid nok til å holde den i den stand den fortjener. Bavaria kan lage så mye båter de bare vil, men jeg tviler på at de klarer å masseprodusere en gammel trebåt. :lol:

Link to post
Share on other sites

Jeg er en av disse sære menneskene som til tross for at jeg har vurdert Bavaria fant ut at de laget ikke sånn båt jeg hadde lyst på, og så kjøpte jeg noe annet. Det er mulig at jeg kjøper bruktbåt neste gang, for det er noen gamle seilbåter av tre som jeg gjerne skulle eie en av dersom jeg bare får tid nok til å holde den i den stand den fortjener. Bavaria kan lage så mye båter de bare vil, men jeg tviler på at de klarer å masseprodusere en gammel trebåt. :lol:

Anbefales på det varmeste :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hvorfor er det såpass mange nesten nye Bavariaer til salgs?

På Finn (alene) ligger det 59 Bavariaer til salgs. Regner med at det er en del andre i tillegg som averteres andre steder eller ikke er lagt ut for salg enda. Det begynner å bli et anseelig antall!

 

Kanskje avdragene skal begynne å betales. :wink:

Hvis båten er lånefinansiert så ville jeg tro at man også betaler avdrag fra dag en?

 

Har inntrykk av at de fleste som selger har kjøpt ny og/eller større Bavaria...

Mulig, men gjennomsnittstørrelsen på de båtene som ligger ut på Finn er ca. 39 fot og det er jo relativt stor båt det da? Av de 59 båtene så er 47 båter bygget 2000 eller senere og er vel i gjennomsnitt rundt tre år. Kan man ikke heller bytte sengetøy enn å kjøpe ny båt? Kan ikke si jeg synes (huff da, nå synset jeg igjen) at Bavaria sine båter har endret seg vesentlig innvendig, noen detaljer ja, men ikke helhetsinntrykket.

 

Jeg er en av disse sære menneskene som til tross for at jeg har vurdert Bavaria fant ut at de laget ikke sånn båt jeg hadde lyst på, og så ......

Til din trøst så er du ikke helt alene, det bare kan virke sånn av og til. :wink:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Båtliv med sol og sommer er forlokkende. Kanskje spesiellt i en oppvarmet båtmesse med den ene lekkerbisken etter den andre. Til under en mill. og fullfinansiert med et tastetrykk på nettet.

 

Seilbåten vi bruker å låne av onkel Reidar, er jo litt liten og gammel. T.o.m. naboen som er fra innlandet har kjøpt ny båt. Selv om onkel Reidar sier at vi kan låne den når vi vil, er det greit å eie sin egen.

 

Men når høsten kommer oppdager man at båtlivet er mer enn 3 ukers solferie.

 

Skal man like båtlivet fullt ut, så er opptrekk, båtpuss, forsikring, avdrag, båtplass i år?, avblåste presenninger, nattevakter etc. en del av det hele.

 

For noen blir det litt slitsomt å holde på smilet i lengden.

 

Det er ingen naturlov som sier at en båteier forblir en båteier. Og det er vel en selvfølge at båtlivet ikke passer alle. Vi er dog forskjellige. Selv om vi båtfolk ikke kan skjønne det. :wink:

 

Vi har opplevd en eksplosjon av nye båteiere de siste 4-5 årene?. Så nå er tiden moden for enkelte å selge og når antallet "testere" er så høyt, så må antallet selgere også bli mange.

 

Forresten så ringte onkel Reidar og spurte om litt hjelp til vårpussen.

 

Jada, vi kommer vi. Tar med ungene, bikkja og en termos med kaffe. :flag:

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Hvis båten er lånefinansiert så ville jeg tro at man også betaler avdrag fra dag en?

Det kan være finansene strammer seg inn etter hvert. Flertallet av dem som har kjøpt båt vet at det har veldig lett for å bli dyrere å få båten på vannet enn prisen da man skrev kontrakt, og for dem som kjøper ny båt er prisen når man skriver kontrakt litt høyere enn da man bestemte seg. Først etter at båten er levert er det en del som finner ut hvor mye det koster å holde båten (og hvor lite eller mye man får brukt den). Første sesongen/året er unntaksår, så det tar gjerne litt tid før man oppdager hva den årlige utgiften er. (For ikke å snakke om alt arbeidet, med det har Krisida Magni allerede nevnt.)

 

Det virker ikke så galt om tredje året er et erkjennelsens år for en del båteiere. :rolleyes:

 

Mulig, men gjennomsnittstørrelsen på de båtene som ligger ut på Finn er ca. 39 fot og det er jo relativt stor båt det da? Av de 59 båtene så er 47 båter bygget 2000 eller senere og er vel i gjennomsnitt rundt tre år. Kan man ikke heller bytte sengetøy enn å kjøpe ny båt?

Ja men selgeren sa jo at du lett fikk pengene tilbake hvis du ville selge båten etter noen år. :lol: Etter tre år er teakdekket grått, du ønsker deg større jerngenoa, du vil ha do med kvern i håp om å slippe tette rør en gang til, det hadde kanskje vært kjekt med kortere kjøl likevel, og enkelte familiemedlemmer med stor innflytelse ønsker seg større vinduer i salongen.

 

(Så oppdager hva det betyr at inflasjonen har vært liten og at euroen er billigere nå enn da du betalte for båten, for ikke å snakke om hva det har å si at splitter nye modeller annonseres for langt lavere priser enn det koster å få båten på vannet og til landet. :cryin: )

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...