Jump to content

Hytte på sjøen


Vår Sommer Ro

Recommended Posts

På Finn (alene) ligger det 59 Bavariaer til salgs.

Dersom det er slik at Bavaria selger flest nybåter er det vel ikke så rart at det blir flest bruktbåter i omløp etter noen år....?

Forøvrig: Det ligger nesten 50 stk brukte Beneteau også.

 

hilsen

ter-av

(som forøvrig ikke har mye peil på seilbåter, men som stusser litt over Bavaria-hetsen :yesnod: )

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Forøvrig: Det ligger nesten 50 stk brukte Beneteau også.

Da har du tatt med motorbåtene også. Det er 40 annonser for seilbåter, og 6 av dem er nye båter annonsert av forhandler. Det vil si 34 brukte Beneteauer. Gjennomsnittsalderen er vel en 7-8 år.

 

Til sammnenligning er det 56½ brukte Bavariaer. (Andre får regne på gjennomsnittsalderen, men den er lavere enn for Beneteauene.)

 

[rettet antall brukte Bavariaer, tror det stemmer nå]

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da har du tatt med motorbåtene også. Det er 40 annonser for seilbåter, og 6 av dem er nye båter annonsert av forhandler. Det vil si 34 brukte Beneteauer. Gjennomsnittsalderen er vel en 7-8 år.

 

Til sammnenligning er det 57½ brukte Bavariaer. (Andre får regne på gjennomsnittsalderen, men den er lavere enn for Beneteauene.)

Søker du på seilbåter og Beneteau får du opp 49. Ja, ser at noen av de er nye - men alle er da seilbåter......

 

Likevel er vel ikke forholdstallet så galt med tanke på alle nybåtene som selges av Bavaria, eller hur?

 

mvh

ter-av

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Søker du på seilbåter og Beneteau får du opp 49. Ja, ser at noen av de er nye - men alle er da seilbåter......

Jeg finner 48 annonser når jeg søker på merket Beneteau, og listen omfatter modeller som Ombrine og Antares som framstår som motorbåter i annonsene. Begrenser jeg søket til Seilbåt/Motorseiler finner jeg 40 båter.

 

Jeg lurer på om ikke det søket du har gjort er å søke på alle båter av typen Seilbåt/Motorseiler som har ordet Beneteau i annonseteksten. Da dukker det opp 49 båter i en liste med bl.a. svenske Cenit 33 som slett ikke er noen Beneteau, selv om den selges gjennom Stavanger Seil. :wink:

 

(Søker du på samme måte etter annonser som har ordet Bavaria i annonseteksten finner du 60 annonser, bl.a. denne. Av de 59 øvrige er det en annonse for seiltur som betalende mannskap, en annonse for en båtutstilling, og en annonse for en halvpart i et båtsameie.)

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Anntall Bavaria som selges nye er høyt, veldig høyt. Det betyr også mange nye på brukt-markedet.

Sett opp en oversikt på hvor mange båter som selger av:

Lunde båt

Heitman

Normar

West-Mar

Hansse

 

Som markedet har vært(er) har mange skiftet båt ofte, dette fordi de har fått igjen

pengene sine. De har sikkert gått opp noen føtter.

 

 

Vi må huske på at Heitman, Normar Lunde Båt osv er proffe aktører som har forstått hvordan

selge båt. De lager blest om seiling, er på messene. Sikkert mange som har konvetert fra

Motor til seil. Det finnes mange som har seilt windsurfer, jolle, regattaer, leid seilere som har

motorbåter nå. En del av de har konvertert. Fordi båtprisene på motorbåter har blitt kostbare.

 

Att man er noen bedre seiler fordi man velger den ene eller andre båten, er helt feil.

 

Men båtene har forskjellige egenskaper, og det er det folk bør se etter. Man velger båten

utifra egenskapene man selv setter høyest.

 

Når det gjelder lån/kostnader, hvor mange låner penger, har penger . Dette er for meg

helt uint. Jeg er opptatt av vår økonomi, den følger jeg.

 

Så kos dere på sjøen, men den båten man har selv. Neste valg av båt, jeg kan ikke si hvilken båt jeg skal ha neste gang, selv om en Najad 400/440 passer kroppen min. Så passer ikke båten

kapitalen. Men det er lov å drømme.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Baatsman, du ber stadig om tall uten å komme med noen selv. Salgstall for nye båter får du hente inn selv, årsrapporter og regnskap fra de importørene som er aksjeselskap burde vel være på vei inn til Brønnøysundregistrene nå. :wink:

 

Med hensyn til bruktmarkedet er det langt fra alle båter som blir annonsert. Ut fra Bavaria-listen på finn.no har Njaa 8 båter, Lunde har 11 og Lunde Vest har 3. I tillegg er det vel 3 andre båter som selges via megler. Om de 14 brukte Bavariaene som selges gjennom Lunde skyldes at selger har kjøpt/bestilt, eller i det minste sagt sånn helt uforpliktene at man har planer om ny Bavaria sier ikke finn.no noe om. Det vi kan være nokså sikre på er at for nesten halvparten av Bavariaene som er lagt ut for salg skal et mellomledd ha litt av salgssummen før selger får sitt.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg regner med at når man skriver hvor mange som er til salgs, og har formeninger om hvorfor

man skal selge, så regner jeg med att tallmatrialet ligger for nytt også.

 

Bavaria solgte 26 båter(seil) på messen, og det må være bra. Mulighet for att andre solgte bra, og

kaskje enda bedre er også stor. For meg helt uint, for jeg har kjøpt ny båt.

 

Etterspørslen etter brukte Bavariaer er stor, det blir derfor importert brukt, det har blant annet blitt

imp fra Nederland

 

Sjøtummel, når du inne på årsrapporter, det er faktisk viktig å sjekke att de du kjøper båt fra

faktisk tjener penger. Det viser att de driver en sunn forretning. Helt riktig, jeg sjekket opp de

som var aktuelle for meg. :yesnod:

 

Ship o hoi

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Når man skal sammenlikne forskjellige båttyper som ligger ute på Finn.no, er det lur å ha i mente at Beneteau og Jeanneau har solgt båter i Norge i i alle fall 20 år. Bavaria kom for alvor inn på det norske markedet 1998/99, om jeg ikke husker helt feil. Markedsandelen har vært klart økende.

 

Man må også ta hendyn til "føttene". Mener å huske at den minste Bavariaen inntil for noen år siden var 34 fot. Andre produsenter har solgt båter i Norge ned til et par og tyve fot. Og det er et helt annen segment.

 

En noe mer presis måling er da å se på seilbåtmerker produsert etter 2000 til og med 2005 (for å luke ut importørenes messetilbud etc.), og ta hensyn til den markedsandelen de forskjellige merkene har hatt i disse årene.

 

Et søk på seilbåter fra 32 til 40 fot gir da 79 seilbåter, hvorav 29 Bavaria, vel 36 prosent.

 

Det er helt klart i overkant av markedsandelen i disse årene. Den var langt lavere de første årene, men har økt ettehvert. Har ikke tall på markedsandelen per i dag.

Link to post
Share on other sites

Som skrevet her, helt korrekt, nye masseproduserte båter får man ikke de store valgmulighetene.

Du må like det du ser, har prøvet, fordi det er her innsparingen ligger sammen med store

produksjonsanntall. Jeg synes det er helt topp att andre velger forskjellig. Fordi da kan man

hele tiden få nye ideer om neste valg, den tid kommer. Jeg setter verken øvre eller nedre grense

for hvor lenge vi skal ha båten.

 

 

Yamarinen vi har, valgte vi ut i fra en båt som er god i sjøen, god plass og høy annenhåndsverdi.

Med en 115 HK er dette en pakke som skal være enkel og selge.

 

Men nå kommer Bav om en md. så ventetiden går nedover.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Jeg var visst litt ukorrekt med å skrive at det var såvidt mange nesten nye Bavariaer til salgs. Det gjelder selvsagt andre båtmerker også. Og det er selvsagt naturlig at båter som det selges mye av også figurerer høyt på bruktbåtlisten. Er nok feil å trekke konklusjonen om at så mange bytter båt tidlig gjør det fordi de f.eks er misfornøyd med båten. Er vel mange grunner til at båter blir solgt, men det kan umulig "lønne seg" å selge etter såpass kort tid?

 

Klart 3 fotssyken er lett å få. Men hvor lenge er det naturlig å ha en båt? Jeg har jo ikke kommet ordentlig i gang enda med min, har bare hatt den et år...

Link to post
Share on other sites

Sjøtummel, når du inne på årsrapporter, det er faktisk viktig å sjekke att de du kjøper båt fra

faktisk tjener penger. Det viser att de driver en sunn forretning. Helt riktig, jeg sjekket opp de

som var aktuelle for meg. :yesnod:

Joda, jeg gjorde det samme. Dessverre var nok din fyldige liste langt mer omfattende enn det jeg tok meg bryet å sjekke før jeg handlet. :wink:

 

Er vel mange grunner til at båter blir solgt, men det kan umulig "lønne seg" å selge etter såpass kort tid?

Ja og nei. Det er grenser for hvor mye folk er villige til å betale for brukt "ekstrautstyr", særlig elektronikk, og det hjelper heller ikke med forhandlere som annonserer lokkepriser som er et godt stykke fra sjøklar båt.

 

På den annen side kan en god og servicevennlig forhandler være svært så flink til å håndtere bruktbåtsalget ditt når dette er det lille som skal til for at du legger igjen noen hundre laken til i butikken. (Et grovt anslag for hvor mye trefotssyken koster dem som kjøper fabrikknye seilbåter er 100.000 per fot.) :crazy:

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi har opplevd en eksplosjon av nye båteiere de siste 4-5 årene?. Så nå er tiden moden for enkelte å selge og når antallet "testere" er så høyt, så må antallet selgere også bli mange.

Fornøyelig skrevet, og etter min oppfattning riktig analyse, Krisida Magni. Jeg tror at ved siden av at mange av Bavariakjøperne er nye båteiere, som kanskje ikke lenger ønsker å være båteiere, kan endel av disse nye båteierne ha noen fellestrekk i forhold til det å eie båt: Det jeg kaller blårussmentalitet. Båten sees på pålik linje med bilen. Det er gunstig å beholde den 2-3 år og selge før verditap og vedlikeholdskostnader melder seg. Men hei dere!!! Her er verditapet mye mindre! Løp og kjøp!! Båten blir en konsumvare, og ikke noe man opparbeider et personlig forhold til. Selv om det har vært vanlig å bytte seg oppover, når det gjelder båt, tror jeg denne typen kultur skiller seg fra dette og er noe relativt nytt i båtmiljøet. Ergo: mange bavariabåter til salgs kan ha mer med at dette er nyere båteiere, med en annen holdning til båt, enn at eierne er missfornøyd med båtene.

 

Et annet sak:

Min kjennskap til Bavariabåtene begrenser seg til å ha vært inne i dem på div. båtmesser. Igjen en påstand basert mere på synsing og føling enn fakta: Jeg oppfatter ikke båtene å være beregnet på å vare "evig". Jeg oppfatter dette som båter som har en innkalkulert levetid. (og nå er jeg i ferd med å sette spørsmålstegn ved det jeg skrev i et tidligere innlegg...) De "tradisjonelle" seilbåtene på bruktmarkedet er mer eller mindre solide konstruksjoner, noen produsenter har produsert med kvalitet og udødelighet som mantra, andre har bare ønsket å lage solide og salgbare båter. Men de er ikke produsert med begrenset levetid for øye. Kanskje er det ikke er de eldre 70 og 80 talls båtene som er for høyt priset, men de brukte Bavariane? Fordi markedet ikke er vant til at båter blir utrangsjert etter 25-30 år, og at disse båtene om 25 år kan bli like givende å holde ved like som en 78 modell polar campingvogn? :wink:

Link to post
Share on other sites

Her har vel diskusjonen sporet helt av. Spørsmålet var vel om man kunne komme nærmere en hytte på sjøen enn den Summer Familyen vedkomende hadde før i en seilbåt til rundt 400k. Til det er jo svaret helt klart nei. Man får en Comfortina 32, Maxi 999 o.l. for den prisen og man får jo ikke noe bedre plass i noen av de. Det vil ihvertfall ikke oppleves slik for folk som er vant til motorbåt. Så hvis hytte på sjøen er det du er ute etter så vil nok Marex 32 tilfredstille deres krav bedre.

Link to post
Share on other sites

som en 78 modell polar campingvogn?

Eh... Du mener Hobby. Den har nemlig en over- og underkøye der hvor sittegruppen ved kjøkkenet er. Dermed har vi alle faste liggeplasser. Også bikkja som ligger under underkøya.

 

Vi skal til Danmark i sommer med vogna. Kjøpte den på finn for 27.000,-. Kona og barna er elleville.

 

Vi prøvde å dra til Legoland ifjor også, men vi turde ikke. Det var så mye vind at kona nektet. Båten kom helt på skeive. Vi kunne prøvd med bare motor, men vi fikk bare 2 sammenhengende ferieuker sammen.

 

Men vi fikk oss en skikkelig tur til Holmen Fjordhotell. Blikkstille og supervarmt. Fikk dermed endelig prøvd GPS'en. Fikk printa ut manualen til turen.

 

Skip.. og hoi? :flag:

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Spørsmålet var vel om man kunne komme nærmere en hytte på sjøen enn den Summer Familyen vedkomende hadde før i en seilbåt til rundt 400k.

Nja, det ligger vel noen krav til under dette spørsmålet. Om ikke ville svaret blitt et rungende ja med anbefaling av en traust Colin Archer. :yesnod:
Link to post
Share on other sites

Her har vel diskusjonen sporet helt av. Spørsmålet var vel om man kunne komme nærmere en hytte på sjøen enn den Summer Familyen vedkomende hadde før i en seilbåt til rundt 400k.

Dette er ikke det jeg kaller en avsporing på båtplassen Loffern :wink: .

1. Vi diskuterer fremdeles båt, ikke hverandres egentlige motiver for å delta her, eller mulig partitilknyttning.

2. Man sørger for å gjenta enkelte ord fra første innlegg: feks Bavaria.

3. Vi oppholder oss fremdeles i området bruktpriser.

4. I hht. trådens tittel bør det være passende å nevne campingvogner.

5. Det er ikke ennå utdelt noen røde kort her, slik at trådens siste 67 innlegg kan dreie seg om for eller imot utestengelse, samt en stadig økende mengde innlegg som oppsummerer og mener at de bør i anstendighetens navn inneha siste ordet.....

 

(beklager, kunne ikke dy meg, det er visst sent..... :sleep: )

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Har lest Vår sommero`s første innlegg i denne tråden, og ser Sjøtummel nevner at dere har noen kriterier til båten. Vet ikke hva disse består i, men har dere vurdert en seilskøyte i stedet for seilbåt? En båt med god bredde, godt tredekk å gå på, rigg som ungene kan klatre i og skikkelig hyttefølelse? En fornøyd følelse av absolutt soliditet når en går ombord... (Joda, jeg er jo absolutt forutinntatt her :wink: , men har likevel lyst å slå et slag for skøytene)

 

Hvis en er skeptisk til skrog i tre, så finnes det flere nyere modeller med glassfiberskrog til en ikke for dyr penge.

 

Bakdel med seilskøyta kan være at den er mer tungvint å heise seil på (gaffelrigg) og går litt senere i godvær. (Det er sikkert andre som kan ramse opp mange bakdeler, men dette er vel det som vi merker mest til under seilas.) Til gjengjeld slipper du å bekymre deg for at seilet kiler seg i mastesporet og det som gir treghet i godvær merker du fordelen av når det rusker seg litt.

 

Det at du må heise gaffelen og bruke litt fysisk makt fører til litt aktivitet som ungene setter pris på når de blir større. Min hurtiggående-motorbåt-frelste tenåring var i sjokk da han oppdaget at det allerede hadde gått tre timer første gangen han var med. Han trodde det ville være kjedelig, i stedetfor ble han fullt opptatt av å finne ut virkning av å dra i den og den tampen, hva skjer hvis vi gjør sånn osv. (Vet ikke hvor gamle dine er, men skøyta er jo god å tumle på for småtroll også :wink: )

 

Huff, dette får være nok skøyteskryt. Lykke til med nybåtkjøp uansett hva du velger :smiley:

Link to post
Share on other sites

Skøytefolket har ingen grunn til å være beskjedne, spesiellt i denne tråden.

 

Fin fortelling, Skjælø, som gir et stemningsfullt innblikk i "dagliglivet" ombord i en skøyte.

 

Visuelt og utad får man et inntrykk av beboere som klynger seg sammen i et trangt styrhus, og glemmer den store plassen under dekk.

 

Sant skal vel sies at få av oss har i det hele tatt vært så mye i de indre gemakker i innredede skøyter. Jeg tror vi ville bli ganske overrasket over plassen og evt. hvor mye et skyligt kan slippe inn av lys.

 

Så et hus på sjøen, er en innredet skøyte så absolutt.

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Skal man ha litt plass, skøyte og seilbåt finnes en annen mulighet. Om jeg en dag finner ut at jeg seiler for lite og heller vil ha mer komfort blir det nok en slik båt på meg.

 

Vi snakker Viksund 31 Goldfish motorseiler....Du får vel en for 250, kanskje billigere om den er i dårlig stand. Legger man ned noen kroner i en slik båt får man det aldri igjen ved salg men derimot en topp båt.

Link to post
Share on other sites

Seilgarderoben hadde derimot en imponerende alder. :rolleyes:

Joda, men; Enkelt å skifte, prisen får du etablert på forhånd og dermed ingen usikkerhet forbundet med dette.

Motoren er av nyere dato og ferskvannskjølt og det er vel så viktig, men hva med riggen? Her må du kanskje regne med utskiftning om ikke så lenge, bør gåes over av en flink fagmann før kjøp!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Seilgarderoben hadde derimot en imponerende alder. :rolleyes:

 

Imponerende ? Hah - de seila der, var ikke engang påtenkt når seila mine var i sin beste alder.

 

Forøvrig har forresten seil av "midlere" kvalitet, turseil altså blitt relativt sett rimeligere. Ser bla.a i Svenske båtblader at det selges standardseil ned mot 2/3 av hva de kostet for 10 år siden...

 

Forøvrig istemmes det at M95 er den veldig fin turbåt for en familie. Min neste båt, er kanskje en M95, med fast vindrute, ny motor, og i bra stand.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...