Jump to content

Hytte på sjøen


Vår Sommer Ro

Recommended Posts

Vanskelig å gjette, men jeg holder en knapp på wave her. Det vil si, det første som vil stupe er nybåtsalget. De som har planer om å bytte båt vil først og fremst utsette denne planen. De som har gammel båt og som har nedbetalt eventuelle lån har ingen grunn til å selge til dårlig pris. De som må selge er antagelig de med relativt nye båter som er lånefinansiert. Dette vil nok medføre at prisene på de eldre båtene går litt ned, men jeg tror ikke det blir flere av disse på markedet.

Din teori holder hvis vi får en meget moderat og kortvarig tilbakegang i økonomien, men hvis vi ser en sterk tilbakegang (recession), som vi har sett med jevne mellomrom, så blir det meget trangt i døra når "alle" skal ut samtidig. Det er ikke mer enn 15 år siden du fikk båtplasser i Oslofjorden kastet etter deg for en slikk og ingenting og 5 år gamle Windy9800 gikk for under 400.000 (nypris den gang var 1 mill!).

 

Skjer ikke nødvendigvis igjen, men å tro at vi har lært av gamle feil og ikke gjentar dem, det er naivt. Husk det kommer hele tiden nye folk inn i dette markedet som ikke husker at Norge hadde vinter OL i 1994! :wink:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Din teori holder hvis vi får en meget moderat og kortvarig tilbakegang i økonomien, men hvis vi ser en sterk tilbakegang (recession), som vi har sett med jevne mellomrom, så blir det meget trangt i døra når "alle" skal ut samtidig. Det er ikke mer enn 15 år siden du fikk båtplasser i Oslofjorden kastet etter deg for en slikk og ingenting og 5 år gamle Windy9800 gikk for under 400.000 (nypris den gang var 1 mill!).

Nå er en 5 år gammel båt relativt ny slik jeg tenker, og motorbåtmarkedet får nok føle en sterk tilbakegang langt hardere enn seilbåtmarkedet - det hjelper ikke hvor gammel og nedbetalt motorbåten din er hvis den :drink: mer diesel enn du har råd til.

 

Med hensyn til seilbåter tror jeg ikke det er så stor andel av de 20-30 år gamle båtene som har store lån knyttet til seg. Da er det nok litt verre med Bavaristene, og det er i den delen av markedet du vil oppleve at "alle" skal ut samtidig. Det vil selvsagt være en del av dem med 20-30 år gamle båter som blir nødt til å selge, men i prosent vil nok ikke prisene for disse båtene falle like mye.

 

Om økonomien vil få en slik tilbakegang igjen. Helt sikkert. Spørsmålet er når, og det er det verre å få et sikkert svar på. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

1. Å ruste opp gammal båt, koster _MYE_ mer enn man skulle tro. En motor til

50 000 koster minst 100 000 før den er ferdig installert. MINST

2. Tilgangen på håndtverkere som kan skru båt til en forhåndsavtalt ( fornuftig ? )pris, er dalende.

3. Summen av foregående to, er at nybåter eller nyere brukte båter, i forhold er attraktive for flere, mens brukte båter, særlig båter med behov for mye jobb daler. I takt med intereessen og evnen i befolkningen for å fikse ting sjøl.

 

Samme gjelder bil, leiligheter og annet. Det er færre og færre som kan / er interessert i å gjøre ting sjøl. Dessuten har stadig fler tilgang på stadig mer

( lånte? ) penger..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Med hensyn til seilbåter tror jeg ikke det er så stor andel av de 20-30 år gamle båtene som har store lån knyttet til seg. Da er det nok litt verre med Bavaristene, og .........

 

. Dessuten har stadig fler tilgang på stadig mer

( lånte? ) penger..

 

Suzuki

Det som er positivt opp i det hele er at de langt fleste betaler cash og ikke låner!

 

Enig med Suzuki at folk lett underestimerer hva det koster å oppgradere. Man tenker vel kanskje at man kan gjøre utberdringene over noen år, men det gjør det ikke billigere av den grunn. Dessuten er faren for "ting skjer" langt større og så står du der ferdig feriepakket 1.juli med en motor som har takket for seg, hva gjør man da?

 

Kjøper du en velutstyrt fem år gammel båt av kurant merke og har den i fem år er det ikke sikkert at du behøver å skifte ut noe som helst? Går markedet i mot deg, og du må selge, så har du en lettsolgt båt (relativt sett).

 

Dette er det fornuftigste å gjøre, men båt har ikke alltid med fornuft å gjøre og selv har jeg ikke lyst på en Bavaria. :nonod:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Da har man altså en båt, med ny motor, og 150.000 å feriere for.

Mja....

 

Nye seil: 30 000

Nytt teakdekk: 100 000

Full behandling med primer mot plastpest: 20 000

Oppgradering av el. anlegg: ???

Oppgradering elektronikk: 20 000

 

I tillegg kommer at en eldre båt kanskje ikke har varmtvann, landstrøm osv....

 

Rent økonomisk tror jeg ikke det er mye å spare på å velge en eldre båt i dag med mindre man kan gjøre mye selv. Tror egentlig man kommer likt ut prismessig. Så får det blir opptil hver enkelt å velge ut fra egne preferanser hva slags båt man vil ha til den summen.

Link to post
Share on other sites

Full behandling med primer mot plastpest: 20 000

Hvor kan jeg gjøre det til den prisen? Fikk tilbud på min 27 foter hos Bærum Plastservice til 40000, riktignok inkl. opplaget, men allikevel.

 

Hvis vi sier at det koster 100000 å sette inn en ny motor, hvor mye tror vi at båtens verdi da har økt? Mitt tips er 50000! Å tro at man får igjen en krone for en krone ved utskiftning er nok litt naivt. :yesnod:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Den dagen de dårlige tidene skulle slå inn, og fut og fogd reker rundt i båthavnene for å fute og fogde, så vil ganske sikker evnen og ikke minst viljen til å gjøre mest mulig av oppgraderingene selv vende tilbake.

 

De med atskillige år bak ratt og rorkult, og som ikke kunne tenke seg et liv uten båt, gjør vel det meste også i gode tider. Og har trolig i snitt mindre lån på sine eldre fartøy.

 

Gitt at Bavaria (og et par andre) er debutantbåten for rekordmange, er ikke gitt disse vil være spesielt lettselgelige i trange tider da nettopp debutantsegmentet faller først ut. På første halvdel av 90-tallet ble det omtrent ikke solgt en eneste ny seilbåt i Norge.

Link to post
Share on other sites

Det som er "litt" interessant på en tråd som dette er å se på folks argumenter og så se på hva slags båt den enkelte har.

Det er som regel meget godt samsvar mellom båt og argument. Eller som det heter i "pengekrester" - "everybody talk their book!" :wink:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mouche: absolutt. Vektige argumenter du kommer med egentlig. Alle snakker vel litt for syk mor.

 

Jeg kjøpte båten min i 2002 for 160 000 kr. Har etter den tid kostet på den omlag 50-60 000 kr, men den er fortsatt bare verdt 160 000 kr.

Nå kommer motorbytte, med ytterligere 70 000 kr, kanskje verdien kommer opp i 200 000 kr. Altså har jeg betalt 290 000 for en båt, som er verdt omlag 200 000.

 

Hadde jeg kjøpt en ny ett-eller-annet til 700 000 kr i 2002, kunne jeg antagelig solgt for 680 000 eller noe mer i dag. Mao. vesentlig billigere. ( renta har i perioden vært lav ) Comforten, og å slippe at alt er ødelagt bestandig, hadde jeg fått som bonus.

 

Allikevel er det, for meg, veldig godt å vite at båten ikke representerer mer verdrier enn jeg klarer håndtere i med og motgang. Stiger renta med ørten prosentpoeng, trenger jeg ikke selge, for jeg skylder ikkenoe.

 

Allikevel må jeg si jeg drømmer om nyere båt. Mest fordi all jobb, oppgraderinger og fixing til stadighet, tar tid. Masse tid. Og - er ikke tid penger da ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Nye seil: 30 000

Nytt teakdekk: 100 000

Full behandling med primer mot plastpest: 20 000

Oppgradering av el. anlegg: ???

Oppgradering elektronikk: 20 000

I tillegg kommer at en eldre båt kanskje ikke har varmtvann, landstrøm osv....

Nå legger du til ekstra kostnader som koster ekstra på ny båt også.

 

 

Hvis vi sier at det koster 100000 å sette inn en ny motor, hvor mye tror vi at båtens verdi da har økt? Mitt tips er 50000! Å tro at man får igjen en krone for en krone ved utskiftning er nok litt naivt.

Sannsynligvis omtrent riktig vurdering. Men nye båter faller altså ikke i verdi?

Link to post
Share on other sites

nye båter faller altså ikke i verdi?

 

Nei, faktisk ikke. For ettersom prisen på den samme båten stiger år for år, er dette med på å holde prisen på de brukte oppe. Forskjellen øker.

Se f.eks på Bavaria 32. Kostet vel 595 000 når den ble introdusert, og fritt levert seilklar i Norge, kom den på omlag 650 000 eller litt til. Etterhvert steg prisen, og på slutten måtte man vel ut med omlag 730 000 eller så for samme pakka. De brukte blir nå solgt for omlag 650 - 700, mao er det folk som kjøpte til gunstig pris; " introduksjonstilbud " osv som kommer meget gunstig ut.

 

Dette gjelder dog ikke alle båter / merker / modeller.

 

Utstyr utover det nødvendige ( kartplotter, radar, cockpittelt, ankervinsjer i begge ender, større vinsjer, spinnakerutrustning, krybbe ) gjør også bruktbåtene mer lettsolgte, men influerer forbausende lite på prisen. Ikke vanskelig å kjøpe utrustning for 200 000 kr, som kanskje gir 30 000 kr ekstra den dagen det skal selges..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Det som er positivt opp i det hele er at de langt fleste betaler cash og ikke låner!

Interessant, men hvilken kilde har du for denne opplysningen? Norske husholdningers gjeld øker jevnt og trutt. De siste to årene har gjeldsøkningen vært 13,3 prosent per år. (Og inflasjonen har vel ligget på rundt 1 prosent i samme periode.)

 

En mulig faktor er at lånetaksten på folks boliger har økt, og da er det billigere å øke huslånet og bruke penger på båt. Andre har latt være å betale ned billige lån og brukt ekstra kapital til å kjøpe båt. For å si det enkelt så er det viktige spørsmålet om de fleste som kjøper båt er gjeldfrie. Det hjelper lite å vise til en stor papirformue dersom disse verdiene i stor grad fordamper dersom vi får en kraftig økonomisk nedgang.

Link to post
Share on other sites

Lett å lure seg selv når det er nødvendig; man bytter båt, og betaler 2-300000 i mellom. Disse pengene tar man fra en økning på huslånet og trøster seg med at det er betalt om 5 år. Så kan man "aktivt" glemme at man hadde gjeld på den gamle båten, og selve huset, dette blir egentlig ikke begynt nedbetalt før om 5 år. ...Til neste år trenger man ny bil, henter ytterligere 100000 ved å utvide huslån, og trøster seg med at 100000 er fort nedbetalt...

 

Men over til båtkjøpet

Kjøper man en båt i god stand, ny eller brukt, tror jeg det kan være greit å ha 100000 i bakhånda. Man har skal gjerne det på sin måte ombord.

Link to post
Share on other sites

Ikke første gang en debatt her sporer av mot Bavaria versus Bruktbåt.

 

Utgangspunktet for debatten var vel "mest hus for pengene". Og budsjettrammen var, såvidt jeg husker 400.000.- (Begynte vel med Fenix til 200-250k) Da forstår jeg ikke hvordan man kan begynner å sammenligne med båter som koster 600.000.-

 

Kan godt hende at en ny Bavaria til 600k er "mer for pengene" enn en 20 år gammel Comfortina til 400k. Men det er fortsatt 200k mer.

 

Jeg syns 200.000 penger er mange penger.

 

Ser nå at været utenfor er mye bedre enn meldt, og egentlig burde jeg vel tenke på å få båten klar for en tur. Hvis det da er mulig å få liv i en 20 år gammel sjøvannskjølt Yanmar, og om motstanden i byllepesten ikke er alt for stor, hadde det vært gøy å seile i ring rundt noen nye problemfrie "Cruisere" igjen.

 

Skulle ønske responsen var like ivrig på Genoaskinnespm mitt. Men det er selvsagt gøyere å spå om fremtiden.

Link to post
Share on other sites

Jeg vet at det har vært mange tråder om tilsvarende tema tidligere, men synest at "et godt problem kan ikke nevnes for ofte":

Det finnes selgere som hevder at 400 000,- er en passende sum for en over 20 år gammel seilbåt som aldri har blitt bytta belg på drevet. Forsikringsselskapene krever belgbytte minimum hvert 7. år. Hva skjer da, dersom jeg betaler 400 000,- til selgeren, og båten synker på vei hjem pga. manglende vedlikehold? Tørr ikke engang tenke på status for bunnventiler når drevet har blitt så dårlig fulgt opp :crazy:

 

Et annet poeng i min innledning er at brukte motorbåter i prisklassen 400 000,- nødvendigvis ikke er like utsatt for å gå ned i pris da de ikke opplever å bli presset av brand nye båter i tilsvarende størrelse i en pris-etasje over. Flertallet av motorbåter er også, i motsetning til seilbåter, utrustet med ferskvannskjøling, noe som forlenger levetiden på motoren. Jeg hevdet derfor at det vil være smartere å velge en brukt motorbåt til 400k og ikke en brukt seilbåt til 400k.

 

Jeg har også i mine tidligere tråder gjort skam på ryktet som sier at seilbåt gir mye mer "hytte på sjøen" for pengene. Det ryktet stemmer dersom en kjøper en ny båt i prisklassen 800k og oppover, men definitivt ikke for brukte i prisklassen 3-400k.

Link to post
Share on other sites

Om båten synker på vei hjem blir du våt.

 

Hvis manglende vedlikehold på en spesifikk bruktbåt skremmer deg, og det burde det jo gjøre, så kanskje du skal finne en annen båt. Båtens markedsverdi er ikke fastsatt før den dagen den er solgt. Det ligger nærmere 700 seilbåter for salg på Finn.

 

Jeg tror også det er lurt å gjøre seg opp en mening om det er seilbåt du er etter. Det burde være andre argumenter enn mest hytte for pengene, og det mest fornuftige kjøpet som bestemmer det.

Link to post
Share on other sites

Nå legger du til ekstra kostnader som koster ekstra på ny båt også.

Sannsynligvis omtrent riktig vurdering. Men nye båter faller altså ikke i verdi?

De senere årene har de ikke falt i verdi nominelt. Det betyr at du får igjen pengene omtrent, men taper inflasjonen som jo har vært, og er, meget lav. Har kikket en del på priser på 20 år gamle svenske båter (som jeg gjerne vil ha med ny motor, rigg og seil og til en billig penge!) og de er idag verdt omtrent det de kostet nye!

 

Interessant, men hvilken kilde har du for denne opplysningen? Norske husholdningers gjeld øker jevnt og trutt. De siste to årene har gjeldsøkningen vært 13,3 prosent per år. (Og inflasjonen har vel ligget på rundt 1 prosent i samme periode.)

Det er det som sies hos/av båtforhandlerne pluss at det fremkommer i informasjon fra finansblader, aviser osv osv.

 

Økningen i gjeld i husholdningene er primært pga boligprisene, men til tross for det så er boliglånene håndterbare for de aller fleste og belåningsgraden er ikke høyere enn tidligere. Igjen er dette opplysninger som fremkommer fra offisielt hold og ikke bare en påstand eller synsing!

 

Men det er selvsagt gøyere å spå om fremtiden.

Hva annet kan vi spå om enn fremtiden? Jeg er sikkert medskyldig i avsporingen som du påpeker Neferti, men synes faktisk at dette er en viktig diskusjon som jeg både har utbytte av og lærer av, og det har vel også en verdi? Hvis det viser seg at det er/blir billigere å kjøpe en båt til 600' enn 400' så kan man jo vurdere det? :yesnod:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det finnes selgere som hevder at 400 000,- er en passende sum for en over 20 år gammel seilbåt som aldri har blitt bytta belg på drevet. Forsikringsselskapene krever belgbytte minimum hvert 7. år.

Det finnes selgere som er flinke til å legge prisforlangende på det høyeste nivå de fremdeles får interesserte kjøpere til å se på båten. Det må de ha lov til å gjøre. Om du eller andre mener det er for dyrt er det lov å komme med et lavere tilbud. Hvor prutevillig selger er kommer an på markedet og på selgers tålmodighet og økonomiske situasjon. Det er til syvende og sist markedet som bestemmer hva som er passende pris, uansett hvor dårlig en båt er vedlikeholdt.
Link to post
Share on other sites

Sjøtummel: At det er tilbud og etterspørsel som styrer markedsprisen, det vet vi alt om her i dette forumet.

 

Jeg startet denne tråden for å bli klokere på den generelle oppfatningen av en annen problematikk, nemlig nye "lavpris-seilbåter" innvirkning på prisen på over 20 år gamle svenske "kvalitets-seilbåter". Det er for tidlig å vise til noe historikk innen dette temaet, så får bare vente og se. Artig tema er det lell...

 

Uansett, jeg har ikke økonomi til en ny båt til 6-700k, så for min del blir det en 20 år gammel kvalitetsbåt. Blir det seilbåt så håper jeg at den om 5 år, i en alder av 25 år, viser seg å være mer verdt enn en 5 år gammel Bavaria 30.....

Link to post
Share on other sites

Ikke første gang en debatt her sporer av mot Bavaria versus Bruktbåt.

 

Jeg startet denne tråden for å bli klokere på den generelle oppfatningen av en annen problematikk, nemlig nye "lavpris-seilbåter" innvirkning på prisen på over 20 år gamle svenske "kvalitets-seilbåter".

 

Kanskje vi ikke sporet helt av allikevel da? :rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...