Jump to content

Hytte på sjøen


Vår Sommer Ro

Recommended Posts

Dette er en oppfølger til mine tidligere tråder i dette forumet:

 

Jeg har solgt min Summer Family 27, en glimrende familiebåt. Ønsket var å gå over til seilbåt, samtidig som vi tok et steg videre mot "hytte på sjøen".

 

Vi er meget sjøvante motorbåtfolk. Har aldri seilt før men har gjennom bøker forstått teorien bak seiling. I vinter har jeg og min kone brukt veldig mye tid på internett (les: finn.no og baatplassen.no) for å gjøre oss klokere. Planløsning var et av hovedtemaene og løsningen til Comfortina 32 ble og er fortsatt førstevalget. Det som nå skremmer oss litt er at selgere av denne typen båter hevder at 400 000,- er en passende sum for en 23 år gammel båt/saltvannskjølt motor/drev som aldri har blitt overhalt eller bytta belg på. (Dette til tross for at Forsikringselskapene krever belgbytte minst hvert 7 år..?!). For oss så virker det som eiere av båter i denne kategorien ikke har innsett at Bavaria er kommet med en 30-foter som, selv med ekstrautstyr og leveringskostnader, er et meget rimelig alternativ til 23 år gamle svenske kvalitetsbåter.

 

Så her leter vi, etter vår neste hytte på sjøen. Vi bor midt i et av Norges fineste eldorado for båtfolk, og vi har alt innen 2 timers rekkevidde, uansett om vi går så sakte som 6 knop. Vi har alltid hørt at seilbåt gir mye hus for pengene. Dette er ikke tilfelle. Min nylig solgte Summer Family 27 hamler opp med de fleste på det området. Ja, vi har lyst til å seile, men trangen etter en skikkelig hytte på sjøen overstiger lysten på seil, dersom dette ikke kan kombineres da. Blir det en velholdt og linjelekker Marex 32 Friendship på oss neste gang? For oss, som bare har opplevd seiling i teorien og i drømmene, så oppleves en slik båt som mye mer attraktiv med basis i kommentarer over.

 

Tips og kommentarer til temaet mottas med takk.

Redigert av Vår Sommero (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det finnes en del seilbåter som ikke er nye og koster en mill. og som heller ikke er hauggammle og koster 400 000.

 

Ser for det første at prisene ser ut til å ha sunket en del på kvalitetsbåter. Så en del på HR 29 ifjor men droppet det da prisene lå på 400-450 000 med gammel motors osv. Nå ser prisene ut til å ha fallt en del. Blir spennende å se hva som skjer nå 70 kjøpere av Bavaria 30 skal selge sin gamle båter utover våren...

 

For 500-600 000 kan du få en relativt ny (1998 +/-) seilbåt på 32 fot med moderne planløsning osv. Kanskje det kan være aktuelt å gå litt opp i pris hvis det er seilbåt dere vil prøve? Prisen blir da det samme som for en Comfortina oppgradert med ny motor.

Link to post
Share on other sites

Hva med en campingvogn på en lekter?

 

Seriøst, en Hobby 610 til kr.40 000,- oppå en gammel lekter til kr.1,- med en 9,9hk påhenger bakpå, og 10m2 terasse. Der har man luksusfartøy som ligger stødig som en padde i sjøen og koster en brøkdel av tilsvarende sjødyktige fartøy!

 

DET er hytte på sjøen!

Link to post
Share on other sites

Her har du et interessant objekt, etter min mening. Contrasten har jo ikke adskilt akterlugar, hvis det er det du ser etter og prisen ligger noe over det du antyder. Likevel - båten fremstår som et prakteksemplar.

 

http://finn.no/finn/boat/object?finnkode=7...4&tot=93&page=2

 

Ellers vil jeg anbefale deg å se litt på Rush 97. Denne ligger lavere i pris og har en forholdsvis moderne innredning. Akterlugar med inngang fra salongen samt toalett bak på styrbord side av leider.

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vet ikke hva som er blitt foreslått for dere før, men hva med en Nauticat? Må vel komme inn under kategorien hytte på sjøen? Mange mener at den er "hverken fugl eller fisk", men den holder farta dere er ute etter som motorbåt og det flytter seg også forrover med seil.

Forøvrig er jeg enig med deg at Marexen er en fin båt. Var på nippet til å bli eier av en selv for noen år siden. Det fins forøvrig flere Friendship eiere her på forumet med mye erfaring med den båten.

Link to post
Share on other sites

Her kommer nok et objekt som jeg ville ha sett nærmere på:

 

http://finn.no/finn/boat/object?finnkode=7...5&pos=22&tot=93

 

For øvrig enig i at Bavaria 30 kan være interessant. Men prisen som oppgis til under kr. 500.000, er ikke reell. Du må legge på minst 50.000 kr for å få den seilklar - ja kanskje rundt 100.000 kr (eller mer) for å få med nødvendig utstyr.

Link to post
Share on other sites

Du er inne på noe helt sentralt. Det er et missforhold mellom prisen på brukte skandinaviske 70 -80 talls seilbåter og nye fra kontinentet, (feks Bavaria) "Praktisk båtagande" har en artikkel i sitt septembernummer (2005) hvor de har undersøkt salgbarheten av brukte 70 talls klassikere for tiden, og utfra dette spår et dramatisk prisfall på bruktbåter. Mulig dette kommer noe senere til Norge, fordi pengene sitter noe løsere her, men det ville forbause meg om man ikke også her vil oppleve et merkbart åprisfall de nærmeste åra. Ville være rart, så mange Bavariaer som er solgt her. Oss andre som ikke er like glad i disse "seilende campingvognene :wink: får bare sitte på gjerdet og holde 3 fotssyken i sjakk, til prisfallet har intrådd, og stabilisert seg...........

Redigert av Sofaseileren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For øvrig enig i at Bavaria 30 kan være interessant. Men prisen som oppgis til under kr. 500.000, er ikke reell.

Annonserte priser på Bavaria og flere andre merker er rene lokkepriser, men de bidrar kanskje til å presse bruktprisene litt ned. :wink: Det ligger for øvrig en gammel 30 foter på finn.no. Prisene på de øvrige annonserte Bavariaene virker litt i høyeste laget, jeg vet det gikk en godt utstyrt 32 fot 2005-modell for godt under 700 laken nå i vinter. Hvilket nivå prisforlangende vil ligge på den dagen det ligger rikelig med Bavariaer til salgs på finn.no blir det spennende å se.

 

Å finne den riktige båten/seilbåten kan være en lang prosess. Det er ikke unormalt å bestemme seg og ombestemme seg så mange ganger at det nesten blir litt pinlig å nevne planene om båtkjøp. :wink: Lykke til og fortsatt god jakt.

Link to post
Share on other sites

Det er nok viktig for det å gi deg tid med båtkjøpet. Ser ut til at du er usikker på kva det er du ynskjer. Før du har fått avklara dette er det vanskeleg å kome men råd. Spranget frå Marex 32 til fransk seilbåt er langt. Er du usikker - kjøp Bavaria seilbåt (Mange motorbåtfolk har gjort dette, og er nøgde.....)

Redigert av pinnebaat (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Et sikkert idiotisk spørsmål fra en motorbåteier, men som har stor sans for seilbåter:

 

Har lest mye om forskjell mellom franske og tyske seilbåter. Er det mulig på en enkel måte å forklare noe av forskjellen? Dreier det seg om produksjonsmåte, plassutnyttelse, seilføring, seilegenskaper, komfort el.a.?

Link to post
Share on other sites

Det er neppe lett å si noe meningsfullt om forskjellene mellom franske og tyske båter generelt. Forskjellene ligger mer mellom verftene. Tyske Bavaria, Hanse og Dehler. Franske Beneteau, Jeanneau, Dufour og Harmony.

 

Men utviklingen går kjapt nå. Tidligere var verftene relativt konservative. Nå trilles det ut nye løsninger over hele linja i retning av raskere turbåter, mer vekt på moderne design, økt bokomfort og ikke minst nye produksjonsmetoder med vakumstøping, bruk av epoxy etc. Og alt mest mulig kostnadseffektivt.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor ikke leie en seilbåt i år? Gjør du det så finner dere fort ut om seilbåt er tingen for dere eller ikke.

 

Tror nok, som nevnt av andre, og i flere båtblader, at prisene på eldre båter må videre ned. En eldre 33 foter gir vel plass som i en moderne 30 foter (men mindre med stueverom)?

Den nye 30 foteren koster 600.000 fullt utstyrt og seilklar ved egen båtplass mens den eldre 33 foteren koster 400/450000.

Den eldre 33 foteren er kvalitetsbygget, flott innredning med godt håndverk, men den saltvannskjølte motoren er 20/25 år gammel, riggen er i det store og det hele original bortsett fra at det er byttet et par fall og noen strekkfisker og seilene er 10 år gamle. Alt av elektronikk og dippedutter er skiftet ut og nesten nytt -kjøpt mellom 1995 og 2000. Jøss som tiden flyr, virker som jeg kjøpte disse i går, ja ja.

 

På den nye 30 foteren så er ALT helt nytt.

 

Hva jeg ville gjort? Leiet i år og kanskje til neste år, men så hadde jeg kjøpt en sent '80 bygget kvalitetsbåt hvor "alt" var byttet ut og til en lavere pris enn vi ser idag! Flere har referert til annonser på Finn som viser akkurat den type båt jeg har i tankene!

 

Lykke til videre! :flag:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hvert eneste år, siden Bavaria salgsboomen tok av i `97-`98 har det blitt hevdet at NÅ kommer priskrakket, til glede for oss som ønsker oss en større / nyere brukt båt.

Like sikkert fortsetter prisen på VELHOLDTE eksemplarer av Svenske seilbåter fra 70 og 80 tallet å stige, og stige, og stige. De minste er blitt mer tungsolgte ( ingen vil snart ha " sitte-på-kne" høyde i salongen, og bærbar dass under køya foran, men skikkelige bobåter som Maxi 95, turbåter som Ballad, og seilbåter som Comfortina 32 er fortsatt _MEGET_ etterspurt.

 

Vrakene, de som ikke er kostet på siste 20 år, som har gamle seil, gammal saltvannskjølt motor, dårlig innredning, kanskje litt hjemmemekk her og der, dårlig med elektronikk, utstyr, tauverk, fendere og anker, er det ingen som vil ha lenger. Det blir for dyrt å sette de i stand, det er bedre å legge til 100 000 ekstra med en gang, å få et Pedanteksemplar.

 

PS - etterhvert som tida går, vil båter med Balsasandwich i dekket, bli mer tungsolgte. Innplastet råttent treverk, er ingen høydare prismessig...

 

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

En ting er sikkert, det er like mange meninger som det er løsninger og svar.,Og ingen kan helt si at de eier sannheten.

Det er helt opp til hva du føler og syns er riktig.

Utvalget er stort.

Lykke til. :flag:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Vi er meget meget sjøvante motorbåtfolk. Har aldri seilt før men har gjennom bøker forstått teorien bak seiling.

Kjøp en billig nå, så vil dere få en formening om hva dere vil legge vekt på neste gang..

 

anbefaler å spandere noen dager på seilskole, det er gjerne mye seilbåtprat i tillegg til det seiltekniske på disse kursene. Jeg er også veldig vant til motorbåt, men oppdaget at seilbåt nesten er en annen værden. Selv dro jeg på seilkurs til karibien i 14 dager, halvparten av kursdeltakerne hadde seilbåt fra før. De fleste var godt voksne folk, noen var skikkelig gamle sjøulker. Skipper og instruktør var meget dyktig. Har dere muligheten, er dette å anbefale.

 

sjekk denne http://www.seilskole.no/

Link to post
Share on other sites

Mange fornuftige tilbakemeldinger her, men jeg antar at ingen har et fasit-svar på hva som skjer med prisene på 80-tallets kvalitets-seilbåter når alle de ny-solgte Bavaria 30 og Bavaria 32 kommer inn i brukt-loop'en..... :confused:

Ingen ønsker å kjøpe en båt som taper seg i verdi. I innledningen på denne tråden inndikerte jeg at det tryggeste er kanskje å kjøpe en norsk kvalitets motorbåt fra 80 tallet i stedet, for her er det(føreløpig) ikke kommet noe "Bavaria-alternativ" som skremmer prisen på øvrig marked nedover.

 

Uansett, båt blir det!

Jeg er bare ute etter å bli enda klokere på dette før jeg klemmer til med et bra kjøp :wink:

Link to post
Share on other sites

"......antar at ingen har et fasit-svar på hva som skjer med prisene på 80-tallets kvalitets-seilbåter når ......

Nei, det er vanskelig å spå, spesielt om fremtiden! :wink:

 

En ting som er rimelig å anta er at det ville komme en dag med høyere rentenivå, lavere oljepriser og tiltagende arbeidsledighet og da er det første "folk" vil kvitte seg med være båter. Og jeg tror nok at de eldste, minst kurante, båtene vil lide mest.

Liten tvil om at vi har et marked idag med skikkelig trøkk, stor optimisme osv og da er det min vurdering at det sikreste kjøpet er en moderne kurant båt av nyere dato.

Hvis man ser etter en investering så se på helt andre ting enn båter i et opphetet marked! :yesnod:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

alle forutsetter at salget av nye Bavaria vil presse prisen på eldre båter med andre kvaliteter ned i pris.

Men er det sånn ?

Eller har nye Bavaria og eldre båter med andre kvaliteter rett og slett forskjellige kundegrupper ? Omtrent som at Nyprisen på en Skoda Felicia ikke nødvendigvis påvirker prisen på en 7 år gammel Volvo V70, Audi A6 eller MB E-klasse ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Mouche:

Skulle vi få en nedgangsperiode, som den vi hadde på slutten av 80-tallet/begynnelsen av 90-tallet, blir det en nedgang over hele fjæla. Som du skriver så er det båtmarkedet som gjerne rammes først.

 

Men jeg er sannerlig ikke sikker på at det er de eldste båtene som rammes hardest. De siste årene er det et stort antall som debuterer som seilere i nye Bavaria og et par andre volumselgere. Mitt tips er at de siste som skaffet seg seilbåt vil være de første som går ut når lånet tynger. Da kan det bli trangt ut døra. Men det blir mest spekulasjoner. Imens får vi nyte de gode tidene og de båtene vi har.

Link to post
Share on other sites

Tok for moro skyld noen søk på Finn.no. Blant brukte seilbåter av alle aldre, inklusive seilskøyter etc. og skarpseilere fra tidlig 1900-tall utgjorde Bavaria 10-15 prosent av de som lå ute, litt avhengig av "føtter".

 

Nå er jo Bavaria relativt ny på det norske markedet historisk sett. Med søk på seilbåter produsert i årene 2000-2005 mellom 34 og 40 fot, utgjorde Bavaria 40 prosent av båtene som lå ute. Det er mye. Vet ikke hvilken markedsandel Bavaria har hatt i disse årene, men 40 prosent er det ikke. Det tyder på en høy omløpshastighet i min nær useriøse telling.

 

Finn.no er uansett morsom for de som liker tall

Link to post
Share on other sites

Meget interessant betraktning Wave.

Finn.no "ruler" jo annonse-markedet for tiden.

Dette stemmer også med mitt inntrykk av hva folk forbinder med ny seilbåt, nemlig Bavaria. Vi kan alle kritisere markedsføringen av Bavaria til en meget lav pris (skrapet versjon, levert Tyskland), men tydeligvis så virker den!

Link to post
Share on other sites

En ting som er rimelig å anta er at det ville komme en dag med høyere rentenivå, lavere oljepriser og tiltagende arbeidsledighet og da er det første "folk" vil kvitte seg med være båter. Og jeg tror nok at de eldste, minst kurante, båtene vil lide mest.

Men jeg er sannerlig ikke sikker på at det er de eldste båtene som rammes hardest. De siste årene er det et stort antall som debuterer som seilere i nye Bavaria og et par andre volumselgere. Mitt tips er at de siste som skaffet seg seilbåt vil være de første som går ut når lånet tynger.

Vanskelig å gjette, men jeg holder en knapp på wave her. Det vil si, det første som vil stupe er nybåtsalget. De som har planer om å bytte båt vil først og fremst utsette denne planen. De som har gammel båt og som har nedbetalt eventuelle lån har ingen grunn til å selge til dårlig pris. De som må selge er antagelig de med relativt nye båter som er lånefinansiert. Dette vil nok medføre at prisene på de eldre båtene går litt ned, men jeg tror ikke det blir flere av disse på markedet.

 

Dette stemmer også med mitt inntrykk av hva folk forbinder med ny seilbåt, nemlig Bavaria.

Bavaria har en så stor markedsandel og kommer med nye modeller såpass hyppig at dette var et argument for å velge noe annet da jeg var på jakt etter ny båt. Jeg ønsket ikke å sitte med en utgått modell dersom jeg bestemmer meg for å bytte båt etter noen få år. :wink: Dog, rigg og seilegenskaper veier litt tyngre enn som så. Hadde jeg handlet seilbåt med ønske om mest mulig familiekomfort i forhold til min lommebok ville jeg nok valgt Bavaria uten å blunke. (Og jeg ville fortsatt å drømme om å ha penger nok til å kjøpe en middels stor Oyster. :lol: )
Link to post
Share on other sites

Man kjøper ikke båt for de det er en fornuftig investering...

 

Men litt fornuftstanker...

 

En 30 fots Bavateau koster ca 600k. Omtrent dobbelt så mye som en 20-30 år gammel skandivan i samme størrelse. Dvs...du kan ha 300.000 i buffer for vedlikehold, reparasjoner, oppgradering osv. Man skal være temmelig uheldig om man må bytte alt med en gang.

 

Man har båt for man liker å være i båt. Jeg tror ikke man blir lykkeligere i en ny Bavateau, enn en 30 år gammel skandinav (eller forsåvidt fra hvorsomhelst). Om man hadde hatt garantert fint vær med en ny båt...se...det hadde vært noe annet :cheers:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...