Audifil Svart 2.Mai.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mai.2006 de fleste ladere/generatorer starter på mindre enn 14.4 når batteri/ene er noe/mer utladet. med en fullverdig regulator på motorens generator vil ladespenningen normalt gå rett til 14.4v såfremt generatorens maksimale strømkapasitet ikke overskrides (normalt kortvarig på meeeeget tomme batterier) Ok, men vil da en ekstern regulator klare å "tyne" systemet opp i 14,4V når jeg har en utladet batteribank på 440Ah men mine to generatorer på tilsammen 140Ah? Eller vil det da gå et par timer? Når BEP`en kobler inn startbanken ved 13,7V er det jo 230Ah til å lade på, men den banken er jo normalt ikke akkurat tom da!! Etter en times gange i går var batteriene komt opp i 14,2V, spenningen på banken var ca 12V før jeg startet.. så var vel ganske tomme etterhvert.. Når er egentlig batteriene "tomme" 11,8V?? Bør man dra de lenger ned? Sitér dette innlegget Øystein Wilthil, 48212848 Nåværende båt: 00 Flem 340 X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC Link to post
SveinHa Svart 2.Mai.2006 Del på Facebook Svart 2.Mai.2006 var helt lik en standard bildynamo.VP har jo en halvslarven variant de kaller for 1.5 polt men er dynamoen 1-polt (minus fast koblet til gods) så er anlegget en-polt som i biler. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Joerg Becker Svart 2.Mai.2006 Del på Facebook Svart 2.Mai.2006 Ok, men vil da en ekstern regulator klare å "tyne" systemet opp i 14,4V når jeg har en utladet batteribank på 440Ah men mine to generatorer på tilsammen 140Ah? Eller vil det da gå et par timer? Når BEP`en kobler inn startbanken ved 13,7V er det jo 230Ah til å lade på, men den banken er jo normalt ikke akkurat tom da!! Etter en times gange i går var batteriene komt opp i 14,2V, spenningen på banken var ca 12V før jeg startet.. så var vel ganske tomme etterhvert.. Når er egentlig batteriene "tomme" 11,8V?? Bør man dra de lenger ned? Stortsett har jeg svaret til det på egen FAQ.Vennligst les på mine egene websider - FAQ - Regulatorer - "hva betyr mer effekt mht. Ampere". Det er en grøv beskrivelse men hjelper til å forstå. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Ingar Svart 2.Mai.2006 Del på Facebook Svart 2.Mai.2006 Ok, men vil da en ekstern regulator klare å "tyne" systemet opp i 14,4V når jeg har en utladet batteribank på 440Ah men mine to generatorer på tilsammen 140Ah?Nei, oppladingen vil alltid starte under regulatorens settpunkt Hvor lang tid det tar å nå dette er avhengig av dynamoens kapasitet og batterienes strømhunger. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 2.Mai.2006 Del på Facebook Svart 2.Mai.2006 De fleste ladere/generatorer starter på mindre enn 14.4 når batteri/ene er noe/mer utladet. med en fullverdig regulator på motorens generator vil ladespenningen normalt gå rett til 14.4v såfremt generatorens maksimale strømkapasitet ikke overskrides (normalt kortvarig på meeeeget tomme batterier) Det er nok en stooor overdrivelse. Audifil sier at Det var STOR forskjell med nye dynamoer og de klarer fint og presse batteribanken opp i 14,4V og litt til selv med mye forbruk på. Men med litt utladete batterier begynte ladingen på ca. 13,9V og gikk gradivis oppover, er dette normalt eller burde den startet på rundt 14,4V? Og dette er selvsagt helt normalt. I båtverdenen skal det ikke rare batteribanken til for å knele regulerinsspenningen for enhver vanlig dynamo når batteriene har lite strøm.Og enda vanskeligere blir det hvis batteribanken har litt størrelse eller er av de mer ladevillige batteritypene. Nå monterer jeg PDAR regulator på min 80A dynamo. Tror ikke for et øyeblikk at regulatoren klarer 14,7V på min 330Ah batteribank før banken er godt over halvfull. Det spiller imidlertid filla rolle. Hovedsaken er at dynamoen gir alt det den klarer. Ingen regulator i kongeriket kan klare å regulere til en spenning som gjør at batteriene krever mer strøm enn det dynamoen kan gi. Og for opplading av forbruksbanker i båt er dette reglen i store deler av ladeforløpet. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 2.Mai.2006 Del på Facebook Svart 2.Mai.2006 Om pulsing... Siste nr. av Moderne Produksjon har med et innlegg om en "EuroPuls"-lignende komponent. Det er faktisk et norsk firma som selger disse. På hjemmesiden deres er det også linker til europeiske tester og CE-godkjenninger (noen for en test-hungrig Lotus? :-) Se på http://www.megapulse.no Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Hebbe Svart 2.Mai.2006 Del på Facebook Svart 2.Mai.2006 Dette er en interessant diskusjon for slike som meg som dessverre ikke har ”filla peiling” på strøm. Jeg leser og forhåpentligvis lærer en masse av disse strømdiskusjonene, føler heldigvis ikke at diskusjonen føres på et alt for høyt nivå. Liker slike saklige (og faglige) innlegg der også jeg kan forstå litt mer om denne strømmens urangsakelige veier… (Selv om dette med strøm sikkert ikke er uransakelig)… Hilsen Hebbe som leser med meget stor interesse, og som i løpet av ett år skal montere ”fast” landstrøm i tilegg til Hebbe`s dynamo om bord. Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Lotus Svart 2.Mai.2006 Del på Facebook Svart 2.Mai.2006 Klippet fra linkens hjemmeside: Megapulse kan: Gjenopprette 100% batterikapasitet. Bidra til at all elektronikk, det være seg i bil, fritidsbåt, rullestol eller annen applikasjon får riktig strømtilførsel. Driftsproblemer oppstår ved sulfaterte batterier. Sørge for riktig CCA (startstrøm.) Forhindre tidlig batteri-død. Gi nominell verdi i hele levetiden, eksempelvis 115 Ah. Bidra til "grønn linje." Redusere batteriets ladetid, med bakgrunn i sulfatfritt batteri, ingen motstand. Spare deg for tid, penger og frustrasjon. Må bare si at jeg er imponert hvis den kan klare alt dette. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 2.Mai.2006 Del på Facebook Svart 2.Mai.2006 En kjapp liten ting om tester: CE-godkjenninger sier ikke noe om produktet virker etter hensikten eller ikke. Det sier kun noe om produktet er laget etter et gitt sett av regler. EMC-testene sier kun noe om elektromagnetisk stråling og sier ikke noe om hvorvidt produktet faktisk gjør det den er designet for. Så kommer vi til det som kalles produkttester, dvs om produktet faktisk gjør det som det hevder å kunne gjøre. Den australske testen fra 2001 drar ingen entydige konklusjoner. Vi snakker om 4 batterier og et av batteriene uten Megapulse gjorde det nøyaktig like bra som et av batteriene med Megapulse. De 2 siste batteriene så ut til å ha en liten fordel av Megapulse, men dette var også usikkert. Den østeriske testen hadde et helt annet resultat. Her var det stor fremgang på alle fronter, både dårlige batterier, og på gruppen middels gode batterier. Flott. Men ingen ting om hvilket år testen er utført og spartsomt med hvem og hvordan. Man kan spørre seg om hvorfor det er slik en stor forskjell i resultatet av de 2 testene. Så kan man spørre seg hva som hadde skjedd hvis man hadde tatt 40 av de 80 testede batteriene og ladet de i de samme 14 dagene med f.eks vedlikeholdslading og/eller en eller flere equalizing-prosesser. Hadde de da også blitt 25% bedre enn de var i utgangspunktet? Det ga testen aldri noe svar på fordi man ikke hadde plukket ut en tilfeldig kontrollgruppe batterier som man utelukkende kunne lade uten Megapulse. Så kan man spørre seg om det er et rettferdig grunnlag å lade batterien en gang, måle kapasiteten, deretter lade de i 14 dager med Megapulse og deretter måle kapasiteten. Første uka skjedde det jo ingen ting med Megapulsen tilkoblet heller. Megapulse kan utmerket ha noe for seg, men testene koker jo ned til ikke så veldig mye - egentlig. Man kan lage denne greia for en 100-lapp i linken det ble vist til tidligere. Kanskje jeg gjør det. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 2.Mai.2006 Del på Facebook Svart 2.Mai.2006 (redigert) Den første påstanden synes jeg er i drøyeste laget! Mulig du kan oppnå MYE bedre kapasitet over tid og forlenge batteriets levetid MYE, hvis det (som Joerg også sier) blir montert fra dag 1. Men å gjenopprette et meget sulfatert batteri til 100%, tviler jeg på. Bakgrunnen for min tvil er mye experimentering med min før omtalte pulslader de siste 12 år... Nei Lotus, jeg har ikke foretatt nøyaktige nedtegnelser på hvert kassert bussbatteri jeg har "gjennopplivet", men der rart med det, du får liksom en "magefølelse" for det du driver med, og DEN sier meg at "Puls (les: Høyfrekvens) er meget bra", men løser ikke ALLE problemer! De siste 7 påstandene er kun reklame, utledet av første påstand. Antar at prisen for vidunderet kanskje vil koste et laken (synsing), og er derfor ikke det første du kjøper til bilen, men i båt med mange stoore og kostbare batterier er det nok verd det! Mener nå jeg. Som artikkelen i bladet sier, er det i første rekke tenkt på utrykningskjøretøyer; En sikker vinner i salgssammenheng!! For DA står store verdier på spill, og nevnte kjøretøyer er ikke akkurat berømt for å være strømsparere...! Rettet: Vi skrev litt oppå hverandre her:-) Neida, med den iver du forlanger av tester, ser jeg poenget ditt! Men personlig har jeg tro på produkttypen! Og idéen med å snekre en sjøl, synes jeg er super! (Så får du kvesset opp loddebolten din igjen!) Hold oss underrettet da... Redigert 2.Mai.2006 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Lotus Svart 2.Mai.2006 Del på Facebook Svart 2.Mai.2006 Megapulse kan: Gjenopprette 100% batterikapasitet. nei, ikke i følge testene det vises til. Bidra til at all elektronikk, det være seg i bil, fritidsbåt, rullestol eller annen applikasjon får riktig strømtilførsel. Driftsproblemer oppstår ved sulfaterte batterier. nei, ikke i følge testene. Sørge for riktig CCA (startstrøm.) Nei, kun en forbedring, med usikkert hva det skyldes Forhindre tidlig batteri-død. Det antydes at batteriene kan leve et ekstra år. Gi nominell verdi i hele levetiden, eksempelvis 115 Ah. Nei, slettest ikke, helt umulig. Bidra til "grønn linje." Ja, 20% lenger levetid er ikke å forakte, hvis det stemmer. Redusere batteriets ladetid, med bakgrunn i sulfatfritt batteri, ingen motstand. En sannhet med modifikasjoner. Spare deg for tid, penger og frustrasjon. Kanskje, kanskje ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 2.Mai.2006 Del på Facebook Svart 2.Mai.2006 (redigert) Nå skjønner jeg ikke. Hvilken påstand er i drøyeste laget? Hva du har gjort med bussbatterier av gjenopplivning er ikke noe jeg vet noe om eller skriver om her, jeg bare kommenterer Megapulse, godkjenninger og de 2 testene som er foretatt. Ellers er jeg helt enig i at effekten av en slik enhet blir bedre hvis den monteres på batteriet fra dag en. Forutsatt at den virker slik det sies. Lotus Rettelse: Skjønte at det var den første påstanden til leverandøren av produktet. Og ja, jeg har også en magefølelse at at en slik type pulslading har noe for seg og håper selvsagt at det har veldig mye for seg. kaster vi 30% mindre batterier i året, blir det jo litt av det i verden. Redigert 2.Mai.2006 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Audifil Svart 3.Mai.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2006 Nei, oppladingen vil alltid starte under regulatorens settpunkt Hvor lang tid det tar å nå dette er avhengig av dynamoens kapasitet og batterienes strømhunger. Ok, så da kan jeg roe meg ned med hensyn til ladespenningen på utladete batterier. Jeg får måle strømmen de gir og se om behovet for en ekstern regulator er til stede, noe jeg regner med etter hva jeg leser her og har lest på forumet tidligere. Noen som har svartet på når man bør gi seg å trekke strøm ut av batteriene? 11,8V?? Sitér dette innlegget Øystein Wilthil, 48212848 Nåværende båt: 00 Flem 340 X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC Link to post
Joerg Becker Svart 3.Mai.2006 Del på Facebook Svart 3.Mai.2006 Noen som har svartet på når man bør gi seg å trekke strøm ut av batteriene? 11,8V??Hvis jeg blir spurt so svarer jeg med ca. 11,8 Volt som nedere grense.Man kan utlade på ca. 11,0 Volt, men skulle unngår det, fordi nedover blir batteriene skadet allerede. Jørg (fremdeles i Tyskland, 22° C med sol) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Marwin Svart 4.Mai.2006 Del på Facebook Svart 4.Mai.2006 (redigert) Denne strengen har fått med seg temmelig mye om puls+++, kanskje langt utenfor det den begynte med... Tar derfor opp en gammel tråd og fortsetter med mere stoff om De-sulfatering og pulslading :-) Redigert 4.Mai.2006 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.