Jump to content

Ny dynamo, hva trenger jeg?


Audifil

Recommended Posts

Må ha et par nye dynamoer tror jeg, med sånn passe utladet batteribank klarer de ikke å komme opp i mer en rundt 12,5V med begge maskiner i drift. Selv med ny ladet bank orker de ikke mer enn ca 13,7V. Kabling er ok, ingen tap. Koblinger er riktig.

 

Er det noe vits å bruke penger på disse, eller bare kjøpe nye.. Er mest sannsynlig snart 20år gamle.

 

Har luktet litt på tilbudet til Importex Maskin og Marine som har en type på 70A(evt. 90A) med justerbar regulator til 2295,- Er dette bra greier? Og er det likegreit å få en med justerbar istedenfor å gå for en ekstern regulator som Ladac for eksempel? Er jo mye rimeligere det enn å gå for en std dynamo pluss en ekstern reg.

 

Eller er det andre dynamoer som er å annbefale istedenfor de som Importex har her?

 

Eller er det best å sende de jeg har til modifisering?

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Link to post
Share on other sites

Ok,

 

Men hva mener folket om å kjøpe en dynamo med innebygget justerbar regulator istendenfor å bruke en Ladac eller PDAR?

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Link to post
Share on other sites

For min der er det i alle fall enkelt: Skal du ha skikkelig lading så er Ladac e.l. det eneste brukende. Justerbar regulator blir bare en litt halvhjertet løsning da spenningen du skal regulere etter forandrer seg alt etter hvor stor ladestrøm du har om du ikke måler på batteripolene.

 

* Tenk deg et eksempel der du har tilnærmet tomme batteri, dynamoen lader så mye den klarer og du justerer ladespenningen til 14.4 volt på batteriet. Batteriene begynner etterhvert å fylles og ladestrømmen går ned, du får da mindre spenningsfall i ledningene fra dynamoen og batterispenningen stiger til 15V, 15.5V eller noe slikt, batteriet begynner å gasse og du må etterfylle vann.....

* Motsatt tilfelle: Du justerer regulatoren til 14.4V på dynamoen. Du klarer ikke å få dynamoen til å gi de påstemplede 70A men kanskje bare 20 og ladetiden blir tilsvarende lengre.

 

Valget er ditt, jeg ville valgt billigdynamo, Iskra e.l. og Ladac e.l.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Er enig med SveinHa om ekstern lader, anbefaler også å se på Sterling. Ved ekstern regulator bør du vurdere om kabeltverrsnittet mellom dynamo og batteri må økes.

 

Det virker merkelig at du har samme feile ladespenning på begge dynamoene. Her vil jeg anbefale å sjekke hva som er årsaken med måling av både ladespenning og ladestrøm. Der er jo billig med nye børster for eksempel. :seeya:

Link to post
Share on other sites

Ved ekstern regulator bør du vurdere om kabeltverrsnittet mellom dynamo og batteri må økes.

Med ekstern regulator er vel behovet for stort kabeltverrsnitt mindre enn ellers men lite kabeltverrsnitt gir alltid et energitap. Dette tapet blir kompensert med ekstern sense... men tverrsnittet må jo være såpass at ledningene tåler strømmen dynamoen gir på max. Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

har du sjekket verifisert instrumentet ditt?

 

det er alltid regulatorenen som er problemet når det gjelder dårlig lading. selve generatorene er alltid helt likt bygget opp i form av jern og kobber - med mindre noen produsenter har bevisst underdimensjonert noe - de vil alltid kunne levere merkeverdiene og 14.4 volt om regulatorene er riktig designet. det er problemet.

 

andre faktorer som vil spille inn - spesielt med dårlige regulatorer er omsetningsforholdet mellom motor/generator - les; "gearing". går generatoren for sakte rundt hjelper det ikke engang om du har den beste (PSR) regulatoren.

 

hvis 2 generatorer lader like dårlig (likt) er det enten regulatoren eller omsetningsforholdet så det spørs om noie har endret seg eller omdet har vært sli siden det var nytt.

 

europeiske generatorer biler/båter/u name it har alltid hatt for dårlige regulatorer - de fleste generatorer + regulatorer i Europe er av Bosch design enten de heter Bosch/Valeo/Iskra/SEV osv og alle er etter det jeg vet/sett/hørt/ Bosch lisens kloner/kopier/ nå bygget i lavkostland som Tyrkia/Slovakia/Utopia.

 

får man tak i riktige regulatorer vil de lade bra/bedre kankje til og med perfekt mht ladespennig.

 

bare for å gjørde det helt klart: 14.4v er ikke det samme som at det er like bra som PS regulatoren. det blir det aldri. PSR regulatoren "gymmer" batteriet kontinuerlig og i tillegg til at gjenopplading går mye fortere øker levetiden med flere X. PSR regulatoren forhinder slagging på nedre del av blyplatene slik at men aldri får kortsluttede celler. det er kun det avgjør levetiden på "normale" batterier.

 

sum: forutsatt at børstene på børstebroa er i orden og omsetningforhold motor/generator vil en PSR regulator gjøre alle generatorer like gode og med mindre man mishandler batteriene totalt vil de kunne vare evig/nærmest evig.

 

 

siden jeg ikke aner noe om nyeste modeller av ladacene vet jeg ikke hva de er gode for i dag men jeg har vanskelig for å tro at arbeider på samme måte som PSRen og ytelsene og batterilevetiden vl ikke være i på samme nivå.

 

ta godt vare på PSRen din Suzuki.

den er jo støpt in så den skal normalt vare evig - selv i båt.

 

 

vil bare nevne at japanske bilgeneratorer ikke har samme ladeproblemet som de europeiske så hvis du kan få tak i et par brukte med OK børster og pasende ytelse som passer fysisk er du langt på vei.

 

volvos Valeo marine generatorer er jo heller ikke isolerte/marine type slik de var tidligere så det burde gå greit å sette inn bra bilgeneratorer.

 

som et apropos / kuria kan jeg nevne at GMs bilgenratorer er temperaturkompenserte - dvs i kaldt vært lader de med høy spenning og etter som temperaturen øker i lufta eller i motorrommet/bbatterieromg senkes ladespenningen slik at den alltid er optimal for batteriet. har ikke klart å få noe svar fra merc fronten om det samme er tilfelle med marineversjonene. Dette er egentlig en ganske genial løsning men batteriene blir aldri like fulladet og like fint vedlikeholdt ved som PRS regulator løsningen bare så det er klart.

det første delco originalbatteriet i chevyen holdt ikke mer en 3 år. optima redtopen jeg erstattet det med går på 9. året uten tegn til forringelse....

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Må ha et par nye dynamoer tror jeg, med sånn passe utladet batteribank klarer de ikke å komme opp i mer en rundt 12,5V med begge maskiner i drift. Selv med ny ladet bank orker de ikke mer enn ca 13,7V. Kabling er ok, ingen tap. Koblinger er riktig.

I følge mitt lokale dynamoverksted er det en serie dynamoer (var det lucas, husker ikke) som ble levert orginalt med Volvo-motorer som fort "tapte seg", dvs viklingane ble "svidd" og fikk større motstand. (sikkert klossete gjenfortalt). Disse dynamoene kan vikles opp igjen, men lønner seg nok ikke. Kjøp nye ble det da sagt.

 

Iskra dynamoer er betydelig billigere. Mener å erindre at jeg betalte om lag 1.400 + mva. for en 70A for et års tid siden.

Det går fint å prute på disse. Maritim var billigst (1160,-), Marinesenteret dyrest (2390,-) for samme Iskra dynamo. Fikk den på Auto-rek på Minde til 1400,- (samme pris som maritim med porto) etter litt pruting. (alle priser med mva)
Link to post
Share on other sites

bare bumper inn for å si at jeg la til en detalj på det forrige innlegget og vil i allefall nevne at jeg fikk et problem med iskra generatoren jeg kjøpte på Maritim - ikke fordi den var dårlig tror jeg men fordi jeg igjen kan ha hatt en mismatch not vedlikeholdfrie batterier. disee batteriene var av en type som ikke er laget for bil/båtbruk.

 

Hadde generatoren på en SABB G10. Ladet ikke fenomenalt rundt tomgang - egentlig ikke noe men greit på marsjfart. dette kan ha hatt sammneheng med utvekslingen. ladelampen ville ikke slukke før motoren ble ruset litt - normalt. utvekslingen var nok grei men SABBen går på maks 1800 så....

SABB brukte vel bosch originalt tror jeg uten at det betyr noe som helst.

 

imidlertid utviklet den et problem hvor reguleringen pulserte fra 0-17v eller noe deromkring slik at motoren økte og falt i turtall med ca 2-3 s syklyser - den falt så mye i turtall at jeg trodde først det var drivstoffproblemer. den "lugget" skikkelig og med konstant frekvens.

 

batteriene var av en type som har veldig rask gjenoppladning og når regulatoren ga alt i puls toppene ble nok batteriene oppfattet som ren kortslutning. batteriene skal normalt begrenses til C/5 - de sluker alt de får. fikk ny generator og da funket alt til jeg solgte båten neste sesong i hverfall - hadde skaffet et valig batteri da. idiotiske meg som solgte den fenomenale [tre] båten og men hvor mange båter kan man ha?

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Som nevnt ovenfor så er kabling, koblinger og måling ok..

 

Etter hva som blir sagt her så kan det jo hende at man kan fikse problemet med nye børster eller ny regulator, men vil ikke ende opp med å legge ut pæng for å prøve å fikse disse og tilslutt på kjøpe nye alikavel. Sesongen er begynt og demontere dynamoer for å levere de til sjekk er vel ganske uaktuelt.

 

Så tingen blir vel kanskje to nye på maritim og en ekstern regulator senere i sesongen når jeg ser hvordan dette funker.

 

Er de på Maritim bolt on på mine TAMD41A maskiner?

 

Og har du Scrutinizer noen link/info om PRS regulatoren?

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Link to post
Share on other sites

det er noe informasjon tilgjengelig på nettet og linker følger

 

her er problematikken rundt batterienes levetid og kapasitet påvirkes av forskjellige faktorer samt annen nyttig informasjon.

 

selve regulatorens virkemåte er at den holder konstant spenning 14.4 eller hva man ønsker å sette den til - den har også 2 valgbare områder om man ønsker å justere disse forskjellig til forskjellige typer bruk - kortvarig/konstant - vinter/sommer osv.

 

prinsippet er konstant spenning til lading/forbruk - pulserende strøm for "gymming" av batteriene.

 

den pulserende strømmens aapmliture, frekvens og kuveform er unik for denne regulatoren og er et resultat av omfaattende forskning/testing.

 

resultatet er at batteriet er kjemisk fritt for sulfatering (degradering/ødelegging) - og til forskjell fra allle andre regulatorer nevnt her oppnås inntil 125% reell kapasitet av nominell (testet verifsert på 3 år gammelt VRL batteri) når batteriet er i normalt bra tilstand. man kan kalle det en kontrollert og helt ufarlig "gentle" overlading.

 

regulatoren er utstyrt med et "overspenningsvern" som utløses ved spenning over 16V.

overspenningvernet byttes fysisk. dette kan utløses om feks batterikretsen brytes i masjfart - om man feks prøver seg på "kringla" i marsjfart.

 

 

genrelt om batterier - problematikk:

http://www.ask.hl.no/persmith/batterier.html

 

litt om regulatoren

http://www.ask.hl.no/persmith/kort.html

 

montering: enklere enn det ser ut til men den gamle regulatoren og alle forbindelser mellom børster og gods(-) må fjernes - enkelt. originalbørstene beholdes.

http://www.ask.hl.no/persmith/montering.html

 

justering:

http://www.ask.hl.no/persmith/justering.html

 

om konstruktøren Per Smith - bakgrunn og kompetanse - en knakende fin kar med alt for tidlig bortgang.

 

OM PER SMITH

Batteridoktoren på Knardal, Per Smith, døde mandag 27. oktober (1997 SCRU) på Sentralsykehuset i Akershus, 64 år gammel. Dagen før hadde han fått hjerneblødning mens han skiftet dekk på bilen.

 

Per vokste opp i Porsgrunn, tok artium, og var med på monteringen og idriftsettelsen av Flyvåpenets link-samband, etter utdannelse på Lutvann.

 

Han samlet etterhevert solid erfaring innenfor elektronikk gjennom ansvarsfulle stillinger i Radimeter, IBM, Skandinavisk Elektronikk a/s, SEAS Fabrikker a/s, Norgas, Audiotron a/s, Alfsen og Gunderson AS og Norsk Data. Han var involvert i nykonstruksjoner, oppstarting, drift og vedlikehold på eget og andres utstyr. Det å få ting til å fungere sikkert, var hele tiden hans mål.

 

De siste årene drev han eget konsulentfirma med strømforsyning og batterilading som spesialitet. Dette lå hans hjerte nærmest på det faglige området. Allerede på realskolen kom han opp i blyakkumulatoren til muntlig eksamen, og i sin første sommerjobb på Norsk Hydro hadde han ansvaret for batterier i nødstrømsanlegg. Første egne bil med batteriproblemer førte til konstruksjon av egen spenningsregulator som løste dette problemet.

 

Det ble tidlig klart at i tillegg til å løse batteriproblemer i bil og båt ville riktig spenningsregulering mangedoble batterienes levetid i vårt klima. Per har også konstruert en pulslader til bruk for regenerering av “skinndøde” batterier. Denne har fått en meget god mottakelse.

 

I tillegg til praktisk elektronikk hadde Per mange andre interesser. Båter med og uten batteriproblemer gav mulighet for avkobling med fiske. Taket hjemme i “kjellerlabben” er fullt av radiostyrte modellfly. Selv spilte han trompet som ung, og var meget interesert i musikk. Som teknisk kyndig var det også han som ordnet med forsterkeranlegg ved skolerevyene og liknende hjemme i Porsgrunn.

 

Han var svært glad i, og hadde et eget lag med dyr. Rundt hjemmet på Bergerhøyden er det til enhver tid katter som har nytt godt av hans omsorgsfulle stell. Hvor mange timer han har sittet i telefonen og gitt råd og tips til tidligere kolleger, venner og bekjente har ingen oversikt over. Hans motto var alltid hjelpsomhet.

 

Per var en familiens mann. Han treff sin Inger like etter avsluttet militærtjeneste. De fikk tre gutter og en pike. Eldstemann døde bare 13 år gammel, og det var hans store sorg i livet. Til tross for savnet og sorgen skapte de en trivelig familie med mye tid til å lære barne både praktiske og teoretiske ferdigheter. Eiendommen med selvbygd svømmebaseng er et lite treffpunkt i bygda. Minnet om Per vil leve videre i oss som var så heldige å kjenne ham.

 

Aage Bucher.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Med ekstern regulator er vel behovet for stort kabeltverrsnitt mindre enn ellers men lite kabeltverrsnitt gir alltid et energitap. Dette tapet blir kompensert med ekstern sense... men tverrsnittet må jo være såpass at ledningene tåler strømmen dynamoen gir på max.

Kan være enig med at man får kompensert spenningstapet. Har sett dynamoer med 4 kvadrat mm og da må man være forsiktig med avstand til batteriet når man lader med 70 eller 90 A. det var bare det jeg hadde i tankene. :yesnod:
Link to post
Share on other sites

Har sett dynamoer med 4 kvadrat mm og da må man være forsiktig med avstand til batteriet når man lader med 70 eller 90 A.

Der er du inne på et godt poeng. En standard dynamo med intern regulator og 4mm2 ledninger klarer ALDRI å gi 70 eller 90 ampere samme hvor mye det er stemplet på den men i det øyeblikket du monterer regulator med ekstern spenningssense gjør den det og da blir den 4mm2 ledningen rimelig varm...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

dessverre ser det ut til at nå avdøde Per Smiths (norsk) regulator ikke lages lengre pumpet 100% inn på batteriene på tomgang 14.4v justebar og inntil 125% på turtall uten å skade batteriene ovehode. livslang levetid på batteriene - dokumentert.

 

http://www.ask.hl.no/persmith/persmith.html

 

garantert ytelse. dokumentert mye bedre enn alt annet på merkedet i dag.

Jeg kan ikke annet enn :crazy: lure :crazy: på stadige uttalelser og "anbefalinger" av et produkt, som vedkommende selv i en annen tråd, opplyser om at den dessverre ikke lenger er markedsført?

 

Det kan sikkert ha vært et bra produkt, men det er jo litt liten vits i å markedsføre noe som ikke finnes, som en problemløser for folks lade-problem/behov?

 

Eller er det jeg som har misforstått?

 

Vet ihvertfall om gode alternativer som KAN leveres og ikke minst supporteres idag!

Har erfaring med Ladac i en tidligere båt, nå har jeg en enda bedre erfaring med en nymontert Sterling PDAR - og hvis man skulle trenge support/service er ihvertfall min erfaring en hjelpsomhet som går utenpå det meste jeg har vært borti.

 

Ship'O'Hoi :flag::sailing::seeya:

Link to post
Share on other sites

noen spurte og fikk svar?

 

sitter ellers mange slike regulatorer i båter rundt omkring og ifall noen av eierene av disse er innom dette forumet er det kanskje ikke helt bortkastet likevel?

 

kan ikke helt utelukkes at den gjenoppstår heller siden det er så utrolig mye problemer med lading både til vanns og til lands.

Link to post
Share on other sites

kan ikke helt utelukkes at den gjenoppstår heller siden det er så utrolig mye problemer med lading både til vanns og til lands.

OK,- ville bare at det skulle være avklart hva som er tilfelle, for de som bare "skumleser" litt og tror dette,- etter måten det blir fremstilt på i innleggene,- fortsatt er et alternativ som er i handelen!

 

Men det har jo også skjedd en god del siden den ble "konstruert", så dagens nyutviklede produkter ivaretar vel ladeproblematikken for folk på en utmerket måte, - hvis man har problemer med standardregulatorer/dynamoer.

 

Men,- vi får vel ønske de som eventuelt vil starte produksjonen/videreutvikle produktet, velkommen tilbake i det gode selskap sammen med bl.a. Ladac og Sterling m.fl.) :sailing::seeya:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Skulle gjerne hatt en PSR-regulator. Jeg holdt faktisk

på å kjøpe en den gang den var i produksjon. Men

dersom noen har den og mangler bruksanvisning,

har jeg den. Den kan lastes ned som 8 sider i

PDF-format ved å klikke på bildet under.

 

Bilde

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

OK,- ville bare at det skulle være avklart hva som er tilfelle, for de som bare "skumleser" litt og tror dette,- etter måten det blir fremstilt på i innleggene,- fortsatt er et alternativ som er i handelen!

vinklingen blir nok noe fei her da regulatoren ble konstruert allerede i 1970 dom noe forfinet ettterhvert.

 

hemmeligheten er amplitude og pulsfrekvens. disse parametere ble prøvet ut eteer nøye tester og disse forutsetningene er de samme i dag som for 35 år siden.

 

anbefaler deg å lese linkene jeg postet.

 

tok en tlf runde i ettermiddag og ingen av de jeg snakket med har noen umiddelbare planer om å starte produksjon men alt som skal til for å produsere den er tilhjengelig.

 

ask hadde ikke flere.

 

reguleringteknikken og ytelsen skiller seg vesentli fr de andre alternetivene. skal se om jeg får tid til å komme nærenere inn på dette senere.

Link to post
Share on other sites

Dette blir spennende, men jeg skjønner antakeligvis ikke helt.

En batteri som vi bruker i dag er en batteri, om det er bly/syre, gel eller AGM.

 

Forskjellen er kun elektrolytet, ellers er det bly.

Platene kan ikke repareres "elektronisk", som f.eks. så mange produsenter av pulsfrekvensladere lager propaganda for.

Det som hendes er at platene blir renset for sulfatering i overflatene som er porøs,

mens alt annet sinker på bunnen.

Så, når en plate er skadet så er den skadet men heller får ikke noe frekvens tapt materiell på

riktig plass av platene igjen og batteriene kan ikke restruktureres.

 

Det eneste som kan forhindre at platene blir skadet for mye og for tidelig

er at man hovedsakelig unngår sulfatering og/eller erosjon av platene.

Og det unngår man best (t.o.m. i dag) hvis batteriene får regelmessig, fullstendig og riktig ladning,

og at man unngår til å bruke alle syklene med dypt utladning batteriene er beregnet for.

 

Gjør man det, ved bruk av bra ladere/ladning, så er alt gjort som man kan gjøre overhodet.

Gjør man det ikke så begynner batteriene til å dør, ferdig.

 

Jeg kan ikke tenke meg at lov til fysik og kemi kan brytes så lett,

fordi da hadde man sikkert hørt noe om det allerede.

 

Men man skal jo ikke være for pessimistisk, fordi man vet jo aldri.

Kanskje at alle store produsenter til batterier og ladere må stenges snart, fordi da kommer noe nytt

som alle forbrukere i alle land drømmer om.

 

Man få se hvordan man kan overraske oss og i så fall er jeg sikkert en av de første

som løper og kjøper produktet.

 

Men t.o.m. den tidspunkt finnes det vel ikke noe imot til å fortelle om fakta som er aktuellt i dag ?

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Nok en gang skriver Joerg Becker et interessant innlegg.

 

Er det fremdeles en god tommelfingerregel å unnlate å ta ut mer enn 50 % av batteripapasiteten på forbrukssiden selv om det er sakte og jevnt forbruk (kjøleskap/fryser/pc/TV) ?

(Forutsetter at forbrukssiden er 100% ladet før batterimonitoreringen starter)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...