Jump to content

Ny dynamo, hva trenger jeg?


Audifil

Recommended Posts

de fleste ladere/generatorer starter på mindre enn 14.4 når batteri/ene er noe/mer utladet.

med en fullverdig regulator på motorens generator vil ladespenningen normalt gå rett til 14.4v såfremt generatorens maksimale strømkapasitet ikke overskrides (normalt kortvarig på meeeeget tomme batterier)

Ok, men vil da en ekstern regulator klare å "tyne" systemet opp i 14,4V når jeg har en utladet batteribank på 440Ah men mine to generatorer på tilsammen 140Ah? Eller vil det da gå et par timer? Når BEP`en kobler inn startbanken ved 13,7V er det jo 230Ah til å lade på, men den banken er jo normalt ikke akkurat tom da!!

 

Etter en times gange i går var batteriene komt opp i 14,2V, spenningen på banken var ca 12V før jeg startet.. så var vel ganske tomme etterhvert.. Når er egentlig batteriene "tomme" 11,8V?? Bør man dra de lenger ned?

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Link to post
Share on other sites

var helt lik en standard bildynamo.

VP har jo en halvslarven variant de kaller for 1.5 polt men er dynamoen 1-polt (minus fast koblet til gods) så er anlegget en-polt som i biler.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Ok, men vil da en ekstern regulator klare å "tyne" systemet opp i 14,4V når jeg har en utladet batteribank på 440Ah men mine to generatorer på tilsammen 140Ah? Eller vil det da gå et par timer? Når BEP`en kobler inn startbanken ved 13,7V er det jo 230Ah til å lade på, men den banken er jo normalt ikke akkurat tom da!!

 

Etter en times gange i går var batteriene komt opp i 14,2V, spenningen på banken var ca 12V før jeg startet.. så var vel ganske tomme etterhvert.. Når er egentlig batteriene "tomme" 11,8V?? Bør man dra de lenger ned?

Stortsett har jeg svaret til det på egen FAQ.

Vennligst les på mine egene websider - FAQ - Regulatorer - "hva betyr mer effekt mht. Ampere".

Det er en grøv beskrivelse men hjelper til å forstå.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Ok, men vil da en ekstern regulator klare å "tyne" systemet opp i 14,4V når jeg har en utladet batteribank på 440Ah men mine to generatorer på tilsammen 140Ah?

Nei, oppladingen vil alltid starte under regulatorens settpunkt Hvor lang tid det tar å nå dette er avhengig av dynamoens kapasitet og batterienes strømhunger.
Link to post
Share on other sites

De fleste ladere/generatorer starter på mindre enn 14.4 når batteri/ene er noe/mer utladet.

med en fullverdig regulator på motorens generator vil ladespenningen normalt gå rett til 14.4v såfremt generatorens maksimale strømkapasitet ikke overskrides (normalt kortvarig på meeeeget tomme batterier)

Det er nok en stooor overdrivelse.

 

Audifil sier at Det var STOR forskjell med nye dynamoer og de klarer fint og presse batteribanken opp i 14,4V og litt til selv med mye forbruk på. Men med litt utladete batterier begynte ladingen på ca. 13,9V og gikk gradivis oppover, er dette normalt eller burde den startet på rundt 14,4V?

 

Og dette er selvsagt helt normalt. I båtverdenen skal det ikke rare batteribanken til for å knele regulerinsspenningen for enhver vanlig dynamo når batteriene har lite strøm.Og enda vanskeligere blir det hvis batteribanken har litt størrelse eller er av de mer ladevillige batteritypene. Nå monterer jeg PDAR regulator på min 80A dynamo. Tror ikke for et øyeblikk at regulatoren klarer 14,7V på min 330Ah batteribank før banken er godt over halvfull. Det spiller imidlertid filla rolle. Hovedsaken er at dynamoen gir alt det den klarer. Ingen regulator i kongeriket kan klare å regulere til en spenning som gjør at batteriene krever mer strøm enn det dynamoen kan gi. Og for opplading av forbruksbanker i båt er dette reglen i store deler av ladeforløpet.

 

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Dette er en interessant diskusjon for slike som meg som dessverre ikke har ”filla peiling” på strøm. Jeg leser og forhåpentligvis lærer en masse av disse strømdiskusjonene, føler heldigvis ikke at diskusjonen føres på et alt for høyt nivå. Liker slike saklige (og faglige) innlegg der også jeg kan forstå litt mer om denne strømmens urangsakelige veier… (Selv om dette med strøm sikkert ikke er uransakelig)…

 

Hilsen Hebbe som leser med meget stor interesse, og som i løpet av ett år skal montere ”fast” landstrøm i tilegg til Hebbe`s dynamo om bord.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Klippet fra linkens hjemmeside:

 

 

Megapulse kan:

 

  • Gjenopprette 100% batterikapasitet.
  • Bidra til at all elektronikk, det være seg i bil, fritidsbåt, rullestol eller annen applikasjon får riktig strømtilførsel. Driftsproblemer oppstår ved sulfaterte batterier.
  • Sørge for riktig CCA (startstrøm.)
  • Forhindre tidlig batteri-død.
  • Gi nominell verdi i hele levetiden, eksempelvis 115 Ah.
  • Bidra til "grønn linje."
  • Redusere batteriets ladetid, med bakgrunn i sulfatfritt batteri, ingen motstand.
  • Spare deg for tid, penger og frustrasjon.
Må bare si at jeg er imponert hvis den kan klare alt dette.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

En kjapp liten ting om tester:

 

CE-godkjenninger sier ikke noe om produktet virker etter hensikten eller ikke. Det sier kun noe om produktet er laget etter et gitt sett av regler.

 

EMC-testene sier kun noe om elektromagnetisk stråling og sier ikke noe om hvorvidt produktet faktisk gjør det den er designet for.

 

Så kommer vi til det som kalles produkttester, dvs om produktet faktisk gjør det som det hevder å kunne gjøre.

 

Den australske testen fra 2001 drar ingen entydige konklusjoner. Vi snakker om 4 batterier og et av batteriene uten Megapulse gjorde det nøyaktig like bra som et av batteriene med Megapulse. De 2 siste batteriene så ut til å ha en liten fordel av Megapulse, men dette var også usikkert.

 

Den østeriske testen hadde et helt annet resultat. Her var det stor fremgang på alle fronter, både dårlige batterier, og på gruppen middels gode batterier. Flott. Men ingen ting om hvilket år testen er utført og spartsomt med hvem og hvordan.

 

Man kan spørre seg om hvorfor det er slik en stor forskjell i resultatet av de 2 testene.

Så kan man spørre seg hva som hadde skjedd hvis man hadde tatt 40 av de 80 testede batteriene og ladet de i de samme 14 dagene med f.eks vedlikeholdslading og/eller en eller flere equalizing-prosesser. Hadde de da også blitt 25% bedre enn de var i utgangspunktet? Det ga testen aldri noe svar på fordi man ikke hadde plukket ut en tilfeldig kontrollgruppe batterier som man utelukkende kunne lade uten Megapulse.

 

Så kan man spørre seg om det er et rettferdig grunnlag å lade batterien en gang, måle kapasiteten, deretter lade de i 14 dager med Megapulse og deretter måle kapasiteten. Første uka skjedde det jo ingen ting med Megapulsen tilkoblet heller.

 

Megapulse kan utmerket ha noe for seg, men testene koker jo ned til ikke så veldig mye - egentlig.

 

Man kan lage denne greia for en 100-lapp i linken det ble vist til tidligere. Kanskje jeg gjør det.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Den første påstanden synes jeg er i drøyeste laget! Mulig du kan oppnå MYE bedre kapasitet over tid og forlenge batteriets levetid MYE, hvis det (som Joerg også sier) blir montert fra dag 1.

Men å gjenopprette et meget sulfatert batteri til 100%, tviler jeg på. Bakgrunnen for min tvil er mye experimentering med min før omtalte pulslader de siste 12 år...

Nei Lotus, jeg har ikke foretatt nøyaktige nedtegnelser på hvert kassert bussbatteri jeg har "gjennopplivet", men der rart med det, du får liksom en "magefølelse" for det du driver med, og DEN sier meg at "Puls (les: Høyfrekvens) er meget bra", men løser ikke ALLE problemer!

De siste 7 påstandene er kun reklame, utledet av første påstand.

Antar at prisen for vidunderet kanskje vil koste et laken (synsing), og er derfor ikke det første du kjøper til bilen, men i båt med mange stoore og kostbare batterier er det nok verd det! Mener nå jeg.

Som artikkelen i bladet sier, er det i første rekke tenkt på utrykningskjøretøyer; En sikker vinner i salgssammenheng!! For DA står store verdier på spill, og nevnte kjøretøyer er ikke akkurat berømt for å være strømsparere...!

 

Rettet: Vi skrev litt oppå hverandre her:-) Neida, med den iver du forlanger av tester, ser jeg poenget ditt! Men personlig har jeg tro på produkttypen! Og idéen med å snekre en sjøl, synes jeg er super! (Så får du kvesset opp loddebolten din igjen!)

Hold oss underrettet da...

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Megapulse kan:

 

  • Gjenopprette 100% batterikapasitet. nei, ikke i følge testene det vises til.
  • Bidra til at all elektronikk, det være seg i bil, fritidsbåt, rullestol eller annen applikasjon får riktig strømtilførsel. Driftsproblemer oppstår ved sulfaterte batterier. nei, ikke i følge testene.
  • Sørge for riktig CCA (startstrøm.) Nei, kun en forbedring, med usikkert hva det skyldes
  • Forhindre tidlig batteri-død. Det antydes at batteriene kan leve et ekstra år.
  • Gi nominell verdi i hele levetiden, eksempelvis 115 Ah. Nei, slettest ikke, helt umulig.
  • Bidra til "grønn linje." Ja, 20% lenger levetid er ikke å forakte, hvis det stemmer.
  • Redusere batteriets ladetid, med bakgrunn i sulfatfritt batteri, ingen motstand. En sannhet med modifikasjoner.
  • Spare deg for tid, penger og frustrasjon. Kanskje, kanskje ikke.
Link to post
Share on other sites

Nå skjønner jeg ikke. Hvilken påstand er i drøyeste laget?

 

Hva du har gjort med bussbatterier av gjenopplivning er ikke noe jeg vet noe om eller skriver om her, jeg bare kommenterer Megapulse, godkjenninger og de 2 testene som er foretatt.

 

Ellers er jeg helt enig i at effekten av en slik enhet blir bedre hvis den monteres på batteriet fra dag en. Forutsatt at den virker slik det sies.

 

Lotus

 

Rettelse: Skjønte at det var den første påstanden til leverandøren av produktet.

 

Og ja, jeg har også en magefølelse at at en slik type pulslading har noe for seg og håper selvsagt at det har veldig mye for seg. kaster vi 30% mindre batterier i året, blir det jo litt av det i verden.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nei, oppladingen vil alltid starte under regulatorens settpunkt Hvor lang tid det tar å nå dette er avhengig av dynamoens kapasitet og batterienes strømhunger.

Ok, så da kan jeg roe meg ned med hensyn til ladespenningen på utladete batterier. Jeg får måle strømmen de gir og se om behovet for en ekstern regulator er til stede, noe jeg regner med etter hva jeg leser her og har lest på forumet tidligere.

 

Noen som har svartet på når man bør gi seg å trekke strøm ut av batteriene? 11,8V??

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Link to post
Share on other sites

Noen som har svartet på når man bør gi seg å trekke strøm ut av batteriene? 11,8V??

Hvis jeg blir spurt so svarer jeg med ca. 11,8 Volt som nedere grense.

Man kan utlade på ca. 11,0 Volt, men skulle unngår det, fordi nedover blir batteriene skadet allerede.

 

:seeya:

Jørg

(fremdeles i Tyskland, 22° C med sol)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...