Jump to content

Ny dynamo, hva trenger jeg?


Audifil

Recommended Posts

Nok en gang skriver Joerg Becker et interessant innlegg.

Jepp og det samsvarer også helt med det Paul Rosenquist (Ladac-gründer) alltid har sagt klart og tydelig.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

vel, en kort en - mengden tinn tilsatt i blyet er i hverfall avgjørende for om og hvor mye som kan reddes ved dyputladinger som jo medfører sulfatering.

 

originale hawker energy sbs 40 (noen og tredve ah) leverer kortvarig 1000A og er kraftige nok til å starte Leopard tanks. tålte om trent ikke dyputladning men dersom man unngikk det hadde det en levetid på over 10 år.

 

senere versjoner ble tilsatt litt tinn i blyplatene som en sikkerhet mot sulfatering men betalte da en liten pris i absolutt kortslutningskapasitet.

 

de reneste forekomstene av tinn for blybatterier finnes i kina.

 

per smith dokumenterte ved tester og analyser at tildels kraftig sulfaterte batterier ble reddet.

han brukte mye tid på å samle inn kasserte batterier som han brukte en stasjonær versjon av lader/regulatoren sin til å bringe til live igjen.

 

hvis batteriene var for sulfaterte kunne store flak ramle ab blyyed og kortslutte cellen/e. da var løpet selvfølgelig kjørt.

 

PSR regulatoren er ikke noe hokus pokus.

at dere ikke kjenner til den eller Per Smith sier i grunnen mer om dere enn regulatoren.

 

det har tidligere vært omfattende artikler om dette i flere tunge fagtidsskrifter bla teknisk ukeblad.

Link to post
Share on other sites

Nok en gang skriver Joerg Becker et interessant innlegg.

 

Er det fremdeles en god tommelfingerregel å unnlate å ta ut mer enn 50 % av batteripapasiteten på forbrukssiden selv om det er sakte og jevnt forbruk (kjøleskap/fryser/pc/TV) ?

(Forutsetter at forbrukssiden er 100% ladet før batterimonitoreringen starter)

Det finnes noen spesialbatterier som tåler litt mer,

men stortsett og over tiden gjelder regelen fortsatt, ja.

 

Men jeg henviser gjerne ved hver annleddning til at det finnes forskjellige batterier for forskjellig bruk.

Startbatterier skal brukes bare for start.

For servicekretsen skal brukes batterier for belysning og elektriske drev.

Så lever batteriene mye lengre.

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

PSR regulatoren er ikke noe hokus pokus.

at dere ikke kjenner til den eller Per Smith sier i grunnen mer om dere enn regulatoren.

Du får virkelig unnskylde meg (som jeg mener seriøst) hvis jeg har truffet deg.

Jeg ville ikke sier at du bare forteller om "hokus pokus".

Men jeg hadde nesten alle systemer i fingrene som ha vært og som fortsatt finnes på markedet siden ca. 20 år.

Det finnes ikke en messe som jeg ikke har besøkt flere ganger mellom Danmark og Turkei,

jeg har lest mye om forskjelligste systemer, forsøk og oppfinnelser.

Så jeg kjenner allerede litt, men i alle fall er jeg langt borte fra å være en riktig spesialist.

Spesialister som jeg kaller "spesialister" kjenner jeg også mange.

Virkelig.

Men fra ingen av alle har jeg hørt bare en gang og seriøst om bare en mulighet til å restrukturere en batteri.

Alle er enig om at det ikke finnes noen vei til å gjøre det med teknisk stand av i dag,

unntatt under spesiell forhold i en labor.

Men denne forholdet er ikke til å betale for "vanlig dødelige" og ikke interessant for komersiell bruk.

Hvem vet? Kanskje at det finnes en vei, men en som er allerede sabotert av andre interesser :-)

Man må vite at selfølgelig alle vill selge noe som er nytt, eller som man kan tjene med

(se på motorer fra i dag, som er egentlig ikke "nyttig" for noe enn til å tjene penge med),

men snakker man med proff-folk bak lokkete dører, så får man sannheten om dette alt.

 

Fakt er at vi fortsatt står på teknisk stand av 1980 ang. fysisk teknik av batterier,

men de beste batterier ble byggt i krigstida pga. "bare det sterkeste ha vært bra nok".

Sånt er det. Noen batterier av disse er fortsatt bra i dag.

Men det er bare noen få forandringer som skjedde etterpå, til å produsere "salgsduktig".

Sikkert er det noen forandringer som er interessant, men sluttendelig er det enkleste det beste.

 

Så forstår du sikkert at jeg behøver litt mer, enn bare en forklaring at jeg kan blir fasinert.

 

Men (og det tydelig), hvis jeg kan får tak i en mulighet til å se noe som det, så vill jeg gjerne det.

Fordi jeg tror på det at alt er mulig, hvis man bare vill og hvis det bare finnes "DEN" hjernen som kan (og vill) tenke annerledes !

Så, vennligst si i fra hvis du kan få tak i en sånn mulighet senere.

 

Med vennlig hilsen

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

lite overbevisede fra dette her. må bare stille deg et fundamentalt spørsmål så jeg kan få en formening om hva du egentlig kan - så langt har du bare remset opp eldgamle "sannheter".

 

vet du hvordan "steindøde" (tar ikke lading overhode - hvilespenning 6-7v) batterier kan vekkes til live og bli "fullgode"?

 

undertegnede har utført dette en rekke ganger og det er ikke noe hokus pokus.

Link to post
Share on other sites

lite overbevisede fra dette her. må bare stille deg et fundamentalt spørsmål så jeg kan få en formening om hva du egentlig kan - så langt har du bare remset opp eldgamle "sannheter".

 

vet du hvordan "steindøde" (tar ikke lading overhode - hvilespenning 6-7v) batterier kan vekkes til live og bli "fullgode"?

 

undertegnede har utført dette en rekke ganger og det er ikke noe hokus pokus.

Det finnes dessverre ikke noe annet enn eldgamle sannheter.

 

Jeg vet bare om den gamle bilselgertrikks, at man ruller batteriene en gang ned en bakke.

Har jeg aldri prøvt, men så skal den virker en liten stund igjen.

( :crazy: ikke gjør det ! )

 

Men nei, som du sikkert har skjønnt bekymrer jeg meg ikke om "lik".

Men hvis jeg hadde visst om det, så ville jeg aldri fortelle det offentlig fordi jeg ville ikke tar ansvar for det.

Fortell du gjerne om det, her mellom oss begge to.

Men antar ikke at jeg forteller det videre, er du snill.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

kortversjon:

 

enkelt, man tar en variabel likestrømforsyning, gjerne med strømbegrensning øker spenningen til 50-60v til batteriet "tenner". etter hver som strømmen øker senkes spenningen gradvis og når den er ned mot normalt nivå eller litt under bytter man til en pulslader. etter en tid er batteriet like godt som nytt.

 

det skal også være mulig å reversere polariteten for å fjerne sulfatbelegget men denne metoden har jeg ikke testet eller hatt behov for å teste.

 

har spart kunder for titusenvis av kr med denne kjente metoden.

det er dog litt forskjell på batteriers kvalitet her.

 

METODEN ANBAFALES ABSOLUTT IKKE ANVENDT AV UKYNDIGE PERSONER. DA KAN DET GÅ SLIK OM ENN IKKE HELT LIKT:

http://www.batliv.com/wip4/search/detail.epl?id=74550&c=5857

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så tar man en batteri, øker spenning og temperatur av syren, "knekker" med øket overflatespenningen og utviding av platene sulfateringen, og renser med pulsladning restbeleg inni av porene samt nyordning av neutroner og elektroner etterpå sånt at bly og syre kan reagere med hverandre igjen?

Sånt sirka ?

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

ingen temperaturendring. strømmen er skal være minimal for å få igang prosessen. det er spenningen som gjelder. materiale kan som kjent spaltes gjennom elektrolyse.

 

 

diskusjonen har ellers havnet langt utenfor det som har betydning: batteriers ve og vel under normal bruk. det er ingen primæroppgave å redde mer eller mindre defekte batterier men de er jo ingen ulempe at de kan det. jeg kan garantere at psren er den beste du får tak i men selvfølgelig er den ikke like fancy å se på som de andre alterativene du nevner.

 

installasjonen jeg nevnte i tidligere der jeg skiftet ut en lucas med en psr er i drift forstatt. jeg gav vedkommede noen godt brukte vedlikeholdfrie batterier av japansk opprinnelse som ble tatt i bruk på denne installasjonen ca 1995 og da var de minst 3 år gamle. de er i bruk fortsatt og meget gode. batteriene trenger ingen særskilt opplading før vinterlagring i båt og daler mindre en 1/10v gjennom vinteren.

 

hvis du leser dokumentasjonen på favorittregulatoren din vil du se at produsenten av denne hevder det samme mht sulfatering - om oversettelsen er korrekt.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

diskusjonen har ellers havnet langt utenfor det som har betydning: batteriers ve og vel under normal bruk. det er ingen primæroppgave å redde mer eller mindre defekte batterier men de er jo ingen ulempe at de kan det.

Enig med deg, og takk for diskusjonen som er inspirerende.

Det er kanskje også ganske interessant for noe folk som er interessert i mer avansert kunnskap om temaet.

Men det er sikkert "stuff" for an egen tråd.

 

Ha en fin tid så lenge

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Da var nye dynamoer montert, ble supert. Tuslet fint opp mot 14,35V, men målte 14,5 rett på dynamo. Skal bytte kablene fra dynamoer og bort til vendebryteren, resten er nytt.. Er nok litt tap der for kablene er korrodert innvendig også. Nå gikk ikke maskinen så lenge eller på høyt turtall, men bytter kabler uansett.. Blir sikkert varme når banken er tom og det går litt strøm.. er 16kvm nå og legger nok opp 25kvm.

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Link to post
Share on other sites

det er egentlig bare kontaktpunktene som er utsatt for korrosjon/spenningstap.om kablene er korrodert noe inne i ledningen - stopper vanligvis 15-20 cm fra enden - gjør ikke det så mye mht spenningssfall men mulighet for isolasjonsfeil/kortslutning på sikt øker om forholdene ligge rtil rette for det.

 

det kan være en fordel å bruke båten noe før den elndelige status over ladespennings osv kan kjøres opp - batteriene dine kan bli mye bedre slik at den målte spenningen på batteriet normalt er nokså lik den du måler på generatoren osv.

 

i skjeldne tilfeller kan også batteriene konke helt ut når de etter plutselig får skikkelig lading.

 

dette er ikke generatorens feil men kommer av at overgang til "skikkelig lading" kan være så kraftig at flak av eventuell sulfatering ramler av og kortslutter celler nede i batteriet. I såfall ville det vært kun et tidsspørsmål om hvor lenge de hadde holdt uansett og kapsiteten ville vært dårlig til lavere.

 

derfor, vær litt på vakt til å begynne med. hvis du har et amperemeter for ladingen i båten og dette begynner å "hoppe" litt under kjøring kan det være at sulfatflak faller av. mulig at batteriet kan reddes ved å gå ned til tomgang til du er tilbake til kai og la den gå på tomgang så lenge du orker, for å se om tingene stabilserer seg til normalt. hvis så kan forsiktig kjøring med gradvis øking av turtall ordne biffen.

 

hvis du er i tvil om batterienes ve og vel kan du kjenne på de med hånda etter noen tids kjøring.

er enkelte av cellene varme kan det være problemer på gang så vær litt obs.

 

mine 2¢

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har byttet alle kablene utenom disse og de var ødelagt, SB motor ville ikke starte uten at BB motor gikk inntil jeg byttet ledningen frem til starter. Ledningen var myk flere steder innvendig, så er nok kaputt. Så regner med status er dårlig på dynamokablene og.

Skal sjekke de når batteriene er litt tappet og det går litt strøm fra dynamoene gjennom der så de ikke blir altfor varme, men skal bytte de uansett.

 

Batteriene mine er nye(690Ah) og ikke brukt i denne båten før, bare i påsken og helgen etterpå. Ligger også med lader i havnen så de er toppet og klar til bruk.

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Link to post
Share on other sites

Jeg holder på å monterer en PDAR på min båt som har Volvo(31),, motor og har kjøpt ny Valero dynamo,

Da jeg skulle måle spenningen på D+ på dynamoen, var det bare 1,8v der (det samme i instumentene)

Er det sån på Volvoen(31) at det bare ligger litt støm der intil motoren har startet?, for ladelampen på insrumentene er jo sammen med både temp og ojetykkslampe glødelampe alt i samme del,

Så er det noe galt hos meg eller er dette normalt? :confused:

Link to post
Share on other sites

Mye av det "The Scrutinizer" sier om PS og batterier er faktisk sant!

Hadde MYE kontakt med salige Per Smith om regulatorer, pulsladere osv. Har sjøl reddet mange batterier (også traksjonsbatterier på over 1200 Ah) ved hjelp av de metodene han beskriver.

At Jorg ikke har vært borti fenomenet pulslading etter SÅÅ lang erfaring han hevder å ha, overrasker meg litt...

Det finnes på nettet MANGE beskrivelser og tegninger på slike. "Equalizer" o.l er bare EN av dem.

Sjøl har jeg berørt dette emnet mange ganger, gjennom innlegg både her på BP og på Bm-siten.

 

(Huffda, ble jeg nå belærende igjen...??)

 

Til Lars H. : Mulig jeg har en PS-regulator liggende...

 

Men tilbake til emnet: Regulatoren ER den viktigste komponenten i "ladekjeden"! Å sense på batteripol er "cluet"; Da eliminerer du tynne kabler, dårlige kontaktpunkter osv. og batteriet FÅR den ladespenning som er nødvendig. Tror dette er det viktigste Ladac - Per Smith - Jorg - Lars H. - mæ sjøl og MANGE andre er enige om :-)

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

At Jorg ikke har vært borti fenomenet pulslading etter SÅÅ lang erfaring han hevder å ha, overrasker meg litt...

Vennligst tar det med litt med humor, som jeg.

 

Jeg sa ikke at det som dere sier ikke stemmer, jeg sa at jeg skal har bevis.

Men ikke bare i teori og det man forteller seg, som om en saga.

Men så lenge jeg ikke kan sjekke det, så er det bare enten en saga, eller en historie i best fall.

 

Og vær så snill, ikke antar at jeg er avhengig fra Sterling,

bare pga. at jeg anbefaler det på det varmeste, ellers selger disse utstyr selv.

Det finnes mange andre som selger Sterling i Europa,

som skal betyr at man ikke må kjøpe fra meg.

 

Men, vær forsikret, så snarrt det finnes noe som er enda bedre, så tilbyr jeg dette.

Så har jeg gjort det i alle år, og så gjør jeg det fortsatt.

Kundene mine får alltid det beste av i dag, og noe annet kan og kunne ikke kjøpes fra meg.

 

Men "det beste av i dag" både mht. eksterne regulatorer og ladere, er PDAR og CED siden 1999,

fordi det har ikke kommet noe bedre, som kan betales, på markedet.

Punktum og ferdig for meg, så lenge ikke jeg får bevis for noe annet.

 

Men vennligst ikke glem det jeg allerede også har sagt:

jeg ville gleder meg hvis jeg kunne får tak i en sånt Per Smith Regulator.

I så fall blir jeg enten snart millionær med det, hvis jeg også får tak i patenten,

eller Dere taper religionen deres.

Begge deler er like greit for meg, fordi jeg liker ikke langvarige diskusjoner om spøkelser

som verken tilbyr grunnlag eller mulighet for å sjekke det.

 

Men det kan du stole på: hvis jeg sjekker, så gjøres det med alle muligheter som finnes for meg.

Og muligheter har jeg svært mange, inkludert tilgjengelighet til forskningsavdelinger av

forskjellige tekniske universiteter i Tyskland.

Senest folken der forteller meg ganske sikkert om en PSR er det som dere tror, eller ikke.

 

Ha en fin langhelg alle sammen :cheers:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Mulig jeg har en PS-regulator liggende...

Kan ikke Marvin sende denne til Joerg da (se under)

Så kan vi få bekreftet/avkreftet om gamle PSR regulatoren er bedre enn dagens

microprossorteknologi regulatorer ?

Eller vil dette ødelegge enkeltes religiøse overbevisning ?

 

 

Men du kan jo framskaffe en sånn modell for meg (kr. 1300,- betaler jeg gjerne for bare å prøve en PSR),

så sender jeg den vidre til riktige forsøksavdelinger i tekniske universiteter der jeg er bekjennt med noen folk.

Og hvis den er så bra som du sier, så ønsker jeg til å kjøpe hele patenten, hvis det finnes patent,

og produserer selv.

 

 

Link to post
Share on other sites

Neida Jorg, jeg tar det meste med godt humør :-)

Som jeg nevner på slutten av forrige innlegg, tror jeg at vi er enige om at regulator med sensing er det beste. Hvilket FABRIKAT en slik regulator har, er kanskje mindre viktig. Har sett MYE skryt av den kundebehandling du yter; Det er ikke så mange som legger ned mye arbeide på dette, og det betyr MYE for kundene!

Å kalle regulatorer fra PS SPØKELSE, synes jeg derimot er å dra det litt langt! Per Smith var langt forut for sin tid; Å virkelig forstå at riktig lading (og ikke minst SPENNING) er viktig, var det ikke så mange som brydde seg MYE om for noen år siden. (BMV (Tysk bil!) anbefalte 13,6 volt som ladespenning på sine biler! DET sto faktisk i manualene deres. I dag er dette heldigvis endret!!)

 

Et annet område han jobbet mye med, var resirkulering og desulfatering av batterier ved hjelp av pulslading; Med pulslading mener jeg her høyfrekvente pulser og med høy spenning. Han konstruerte (og solgte) mange slike pulsladere (jeg har en av dem her). For å demonstrere effekten av dette, samlet jeg inn mange kasserte batterier fra et buss-selskap her i Trondheim. (Batteri-levetid i dette selskapet var 2,8 år!!!) De batteriene som hadde lik cellespenning og lik syrevekt (selv om den var lav) hadde en fair sjanse til "nytt liv" etter behandling med pulslader. JEG trenger ikke andre "bevis" enn det jeg faktisk opplevde! Sjekket Ah-tallet etter vanlig opplading, og etter behandling med pulslader, og SÅ forbedringen!

 

Som jeg nevnte, finnes det på nettet både koblingsskjema, print-utlegg og lengre utredninger om dette emnet. (Høyfrekvenslading / pulslading)

 

Nå er jo sport og politikk fy-ord her på Bp, men jeg foreslår at RELIGION også implementeres i fy-lista :-) Sjøl blander jeg ALDRI religion med Ohms lov Jolo! :-)

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Det begynner å bli mange religionskriger på dette forum.

-Drivstofftilsetninger som kan utrette mirakler.

 

- Nanotekniologisk poleringsvoks med beskyttelseslag ltymmere enn en tusendel av diameteren på en baktere.

 

- Laderegulatorer som kan doble eller tre-doble levetiden til det gjennomsnittlige bly/syre-batteri.

 

Det er mange påstander her om Per Smith og hans regulatorer. Samtidig er det et ubestridt faktum at når det gjelder batteriteknologi og lading, er det et område som prioriteres svært høyt. Her er det ekstremt mye penger å tjene hvis man klarer å lade/bevare batterier mye lengre enn konkurrentene.

 

Bly/syre-batterier er enormt utbredt. Produsentene lager forskjellige varianter, med forskjellige legeringer. De prøver ut forskjellige ladespenninger og ladeforløp. Pulslading av ymse slag. Ingen pulser over hode, osv, osv.

 

Så kommer det fram at PS-regulatoren kan redde verdens bly/syre-batterier. Løse opp det harde belegget som dreper, vesentlig øke levetiden og lade batteriene optimalt.

 

Det er da jeg spør meg selv om man tror at de store multinasjonale selskapene som lever av å lage ladere og regulatorer leker butikk? Per Smiths ideer om lading burde være allment kjent i de kretser som lever av slike ting. Likevel er de aller fleste ladere slett ikke pulsladere.

 

Og når det gjelder kvaliteten på ladespenningen, er det vel intet som er så lite kresne som blybatterier når det gjelder ripple og transienter av ymse slag. De spiser nærmes alt du måtte finne på å gi dem. Skulle noen mene noe annet, hadde det vært hyggelig med et par referanser.

 

Hele greia koker egentlig ned til de evige sannheter som dreper batterier: Høy temperatur, manglende eller dårlig lading/lav ladespenning samt strømmangel og vannmangel.

 

Pulslading har har man etter så mange år ennå ikke klart å dokumentere effekten av. Man er enge om at i mesteparten av ladeforløpet så har det null effekt. Man er uenige om det her effekt eller ikke på vedlikeholdsladingen.

 

Når folk begynner med religionene sine, er det bare å pakke sammen. Diskusjoner er nytteløst. men en religion står ofte over alle andre religioner og det er penger. Hvis noen kunne lage en lader som dokumenterte at et bestemt lademønster er optimalt, motvirker aldring og forbedrer ladevillighet og ladetid, burde denne religionen særdeles kjapt få en drøss tilhengere. Jeg ville stått langt fremme i køen, for jeg leker ikke butikk når jeg kjøper inn batteribank til båten og lader den i årevis.

 

Av grunner nevnt her, har jeg nå anskaffet meg den mest avanserte regulator som er å få kjøpt for en anstendig sum penger. En regulator som er blitt kåret til beste innovative produkt og fått særdeles mye skryt.

 

Mulig Per Smith-regulatorer er bedre, men synd at absolutt alle store produsenter velger å ikke bruke disse ideene i sine regulatorer. For med moderne microprosessorteknologi kan man egentlig få til akkurat det ladeskjema man ønsker.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Hei Marwin.

Akkurat det samme som du gjorde med bussbatterier, har jeg for lenge siden som fattig student gjort med batterier fra den lokale skarphandler. Ingen pulslading, men bare vanlig kontrollert overlading og litt syrebuffring. Går så fint som bare det. Hvorfor gikk det bra når jeg ikke hadde pulslading? Kanskje det egentlig var lav ladespenning som var roten til problemene?

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Jadda Lotus! Vi er så enige så.

MEN:

Du blander igjen (nær sagt: som vanlig) epler og bananer.

To ting:

Regulator og

Lader

 

PS-regulatoren VAR unik! Den hadde/har sense-inngang. DET var ikke SÅ vanlig for noen år tilbake.

JEG har aldri sagt at den regulatoren PULSER HF inn på batteriet!! For DET gjør den ikke.

(En Europuls derimot (i tillegg) er ikke å forakte. Mener nå jeg :-) )

 

Ladere:

Jadda, det finnes bråtevis med mer eller mindre "inteligente" ladere, med spesielle sykluser og all verdens skryteautomatikk! Men FÅ (ingen) av dem bruker HF-pulser... Greit at du aldri trur på julenissen eller andre mer eller mindre religiøse avskyggninger, noe du av og til høster takk for med dine kritiske innlegg, men FØR du blir frenetisk bastant, hadde det vært en idé å sjekket LITT om det som faktisk forefinnes på nettet om dette emnet.

Mener nå jeg... :-)

Ha fortsatt en fin og "troløs dag" :-)

Marwin

lol

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Fra Lotus: "Hei Marwin.

Akkurat det samme som du gjorde med bussbatterier, har jeg for lenge siden som fattig student gjort med batterier fra den lokale skarphandler. Ingen pulslading, men bare vanlig kontrollert overlading og litt syrebuffring. Går så fint som bare det. Hvorfor gikk det bra når jeg ikke hadde pulslading? Kanskje det egentlig var lav ladespenning som var roten til problemene?"

 

(har ikke sitat-mulighet i denne dataversjonen)

 

Jadda, vi er enige HER også!!

MEN:

Hvis du hadde målt Ah-tallet før og etter pulslading på de samme batteriene, hadde du sett en markant forbedring! DET er hva jeg (på dårlig vis?) forsøker å formidle...

Jeg VET at du kan "redde" (få litt lengre levetid) ut av slike batterier med den kuren du har brukt OG erfart, men før du PRØVER pulslading kan du neppe neglisjere slikt som religiøst svada..

Eller?

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Blander sammen lader og regulator? Enhver moderne lader har da en regulator? jeg vil f.eks gjerne at landstrønsladeren min kan bli så smart at den kan regulare slik at batteriene får det bedre og lever lengre. batteriene får jo ikke bare strøm via generatorene.

 

Så PS-regulatoren var unik, men er det ikke lenger?

Så PS-regulatoren pulser ikke HF inn på batteriet? Dette pratet om hf-pulser i kHz-området? Så pulser den eller pulser den ikke?

 

Det må da være noe annet enn en tidlig senseledningside som gjør PS-regulatoren spesiell?

 

Jeg spør jo bare en del spørsmål, så kan de som kan gi svarene hvis de føler for det.

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...