Jump to content

Ny dynamo, hva trenger jeg?


Audifil

Recommended Posts

Ja Nemo, pulslading kan forlenge batteriets levetid. Det er skrevet haugevis med stoff om dette emnet!

Her er noen linker: DENNE, DENNE, DENNE, og DENNE er en du kan bygge sjøl

Alt dette gjelder LADERE.

 

Så til regulator:

Lars H. er i beit for regulator, så den jeg har igjen går til ham! Er temmelig sikker på at han er i stand til å dokumentere ladekarrakteristikken på denne :-)

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Ja, Marwin, det finnes mange som sverger på pulsladere.

Hovedargumentet av en pulslader er uforandret: rengjøring av "platene".

Men en sånn plate er ikke noen speilflat dingsen, det er faktisk en svamp som har en større

samtoverflate enn en speil som er HELT flat.

 

Dette kan forestilles seg også som kystlinier.

Så er nordsjøkysten fra Skagen, forbi Tyskland til. et stedt i Frankerike sånt sirka like lang som

norske kjysten en gang rund om Norge.

Men bare så lenge vi måler LANGS kysten.

Så snart man måler ALLE kjystkanter, inkludert øyene og fjord, så blir det mer enn 42.000 km kystlinie totalt i Norge = minst 21 ganger mer "overflate", enn mellom Skagen og Frankerike.

Så er energien som sammler seg på norske kysten også "21 ganger" større, enn mellom Skagen o Frankerike.

 

Hvis man forestiller seg nå at denne overflaten er rå stål som ruster,

og at rusten fylles overflatene

og man bruker en stålbørste på disse overflatene til å rengjøre for rust

så blir overflatene rent og blank, men også flat over tiden (som polert)

Slutt av det er totalt kystlinien av Norge minkes over tiden = mindre energi.

 

Hva skjer nå inne av en batteri.

Det finnes disse blyplatene, men disse er ikke "blank", men er som "svamp".

Disse overflate her

Bilde

er av en batteri som er nytt.

Det som man kan se er en optimalt overflate som ligner en svamp og som er helt rent.

Mye overflate = mye plass for å samle energi = optimalt.

 

Dette bildet her

Bilde

vises en del av blyplatene etter 6 måneder bruk.

Man kan godt ser at overflatene begyner med sulfatering (virker faktisk som rust på "vår kystlinie)

Porene lokkes og blomsterer mer og mer = totalt overflaten blir glatt, men også "kortere" = mindre plass for å samle energi.

Hjemmeligheten er altså at overflatene må være porøs som en svamp.

Jo mer "svamp" = jo mer energi.

Forresten er dette, i forbindelse med platetykkelsen, stortsett forklaring for forskjelige batterityper

som f.eks. ren startbatterier eller batterier for laaaaang utladning som f.eks. kan brukes bedre for elektrodrev og lys.

 

 

Men nå kommer "Stålørsten", her pulsladning.

Hvis den er ferdig med jobben sitt, så ser batteriplatene ut som her på bildet:

Bilde

 

Pulsladningen har pusset alt borte som kaller seg sulfat.

Men dessverre virkelig alt.

Så er overflatene nå rent og pent, men dessverre også mye "kortere".

Det betyr at overflaten som finnes igjen KAN opptar "strøm" overhodet igjen,

men mye mindre, enn til tida av platens original-tilstands.

I tillegg samler seg disse bly-oxyd-rester på bunnen av batteriene og kan utløses

(tidligere eller senere) plutselig kortsluttning mellom platene.

Hvis det kommer, så hendes det flest uten varsel og kan ikke kontrolleres.

...som er dårlig gjort hvis akkurat dette hendes på åpent sjø, fordi vi her på båtplassen snakker ikke

om batterier på bil, der man kan ringe etter enten hjelp fra Falk eller drosje.

Bare for at det er klart igjen, hvorav vi snakker her.

 

Fasit:

det er klart og påvist at pulsladere "reanimerer" gamle plater OG

at pulsladere økes levetiden av batterier HVIS pulsladeren blir brukt fra time 0,00

 

MEN:

et batteri som får regelmessig og fullstendig ladning fra en bra IUoUo lader, viser det samme bilde,

fordi sulfatering danner seg hovedsakelig mens et batteri er delvis eller helt utladet.

Her samspiller flere faktorer som f.eks.: spenning, temperatur, modus, kurve og tid av ladningen,

for å bare nevne de viktigste.

 

Fordel av IUoUo-ladere (og her også Sterling PDAR) består av to deler.

Først og fremst lades batteriene "på naturlig måte" men uten til å virke "abrasiv" (håper det er også forståelig på norsk).

Men i tillegg mater en IUoUo lader ikke systemet med høyfrekvent pulsing, som er kanskje

ikke viktig på småbåter, men i alle fall hvis det kommer at det finnes elektronisk utstyr på båten.

Alle produsenter av pulsladere nekter det jo hartnakkig, men også det er påvist i flere tillfeldigheter

at noen elektroniske byggedeler kan "utslites" pga. høyfrekvens.

Høyfrekvens er nå ikke helt mitt fag, men så kan det leses og høres hvis man snakker med fagfolk.

 

I tillegg er også det klart at pulsladere ikke kan forsyne forbrukere med så rent likestrøm

som bra IUoUo ladere kan det.

Her henviser jeg gjerne til eksempler som båtvarmere som gjerne begynner å svinge mens puls-

eller dårligere ladere begynner å lade batteriene.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

av hensyn til Per.

når dere kommer med slike bombastiske påstander uten å ha filla peiling om hverken regulatoren, anvendt bruk, praktiske erfaringer med den, kjenskap til Per og hans kompetanse, farer dere helt enkelt med tøv.

Med respekt å melde Mr. Scrutinizer. Nå burde du faktisk skjerpe deg en smule. Dette er et diskusjonsforum og her diskuterer vi. Så langt jeg kan se er det faktisk bare Marwin du har rettet på til nå når han påstod at regulatoren ikke pulslader, men du sier det motsatte. Da tror vi at det er du som har rett selv om du ikke har løftet lillefingeren din for å underbygge noe som helst.

 

 

hadde jeg visst at det avstedkom så mye tøv hadde jeg ikke nevnt regulatoren overhode.

Da synes jeg snarest du skal prøve å rette opp i det du mener er tøv. Vi er vel alle interessert i faktaene og ikke av tøvet, så hvis du kan se deg i stand til å hjelpe, så hadde det vært kjempeflott.

Så kan du hjelpe eller kan du ikke? Har du nøyaktige kurveformer eller er det bare tomt prat?

PSR regulatoren pulser ja, dvs reguleringen forårsaker pulser i ladestrømmen mellom generator og batteri, kjenner eksakt kurveform og amplitude og pulsingen er ikke konstant i frekvens som dog må betegnes to lavfrekvent i hele arbeidsområdet.

Kanskje du, i dette diskusjonsforumet, kan bidra videre med oppklarende opplysninger og tekniske data? Hvis du formodentlig ikke bidrar, kunne jo noen begynne å tro at det skyldes at du faktisk ikke kan bidra. Bare sånn i respekt for Per Smith og hans arbeide slik at vi ser hva denne mannen utrettet innen lading av batterier for så mange år tilbake.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Er ikke uenig med deg Joerg! Hvis partikler hoper seg opp i bunnen i så store mengder at det danner kortsluttning, ER batteriet hinsides enhver redning! (DERFOR sjekket jeg syrevekt på samtlige celler før jeg prøvde / prøver å bruke "gjenopplivningsteknikk (les: pulslader))

Ja, pulslader bør brukes fra dag 1, men det er intet i veien for at du kan bruke den senere også... Europulse og lignende produkter er med på øke batteriets levetid, men trenger selvsagt skikkelig lader i tillegg.

Så MIN skolelærdom: Alle batterier (lead-acid) sulfaterer. Fra dag 1.

Vår oppgave er å sørge for at batteriet får riktig lading. DET nedsetter sulfateringsprosessen; I tid.

Andre faktorer som nedsetter levetiden er (som du også tidligere har nevnt) varme, "tørrkoking" osv.

Har dokumentasjon på store besparelser i batteri-økonomi fra bl.a. brann/redningsvesen i Canada, hvor de satte "strømkvalitet i system"... Det bestod ganske enkelt av tidligere nevnte faktorer: Korrekt ladespenning, pulslading hver mnd., syre/veske-kontroll, renhold, temperatur osv.

 

Ja, du har rett: Før du bruker pulslader, MÅ du koble batteriet fra alt annet utstyr, ellers kan slikt bli ødelagt. Såhh, noen strømforsyning er det definitivt IKKE! :-)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Marvin. Det var noen interessante linker du la ved. Var ikke klar over at denne teknikken er så mye brukt.

 

Har god erfaring med en lader CTEK Multi XS 7000. den har en puls vedlikeholdslading som gjør at det forbrukes svært lite vann ved vedlikeholdslading. Den har også en boost-innstillingen gir konstant strøm 1,5 A og en maksimal spenning på 16 V i 4 timer. Etter 4 timer går laderen automatisk over till 14,4 V puls-vedlikeholdslading.

 

Denne har vert effektiv ved ganske nye batterier som har hatt lav hvile-spenning. Etter å ladet med boostinstilling som beskrevet har batteriene "våknet til live" og fått over 12,72 V hvilespenning. Under ladingen var batteriene frakoblet anlegget(bil).

 

Selv om boostinstillingen ikke er pulslading, er vel poenget at batteriet ikke blir for varmt ivaretatt fordi det er en strømbegrensing på 1,5 A.

 

For meg ser det ut for at PDAR regulator kommer nærmest det som er god lading av batterier i båten. :seeya:

Link to post
Share on other sites

Linkene dine var ikke mye å skryte av Marwin. Litt produktreklame og noe var jo ikke engang ladere, men noe mer som Europulse (som forøvrig Paul Rosenquist elsker å rakke ned på som unyttig).

 

Det finnes en del fakta rundt blybatterier og lading. I min garasje står et Tudor batteri fra Nordsjøen fra en nødstrømsforsyning. Det har et design og oppbygging som gjør at det skal kunne vare i 12 år med den lading og vedlikehold produsenten angir. Andre batterier har gjerne kortere liv.

 

Faktum nr. 1:

Blybatterier har en stygg tendens til å dø etter en viss tid.

 

 

Når det gjelder å lade batterier, er det kun strøm som lader batterier. Uansett hva man velger av pulsing eller konstant strøm, så gjelder

faktum nr. 2:

Uansett type ladeskjema, er det kun strømmen som lader batteriene.

 

Så har vi det faktum at batterier i slutten av sin opplading vil begynne å gasse.

For å begrense dette, kan man benytte pulslading. Ikke er det noe hokus pokus heller. Det er den vanlige likestrømmen som slås av og på, gjerne i 50% dutycycle slik at man får en firkantspenning. Grunnen til at man ønsker det slik er at mer energi skal gå med til å lade batteriet og mindre skal gå med til å spalte vann.

 

Batteriets fastlåste kjemiske betingelser gjør at slike strømpulser bedre kan utnyttes til å få strøm inn i batteriet i steden for å bli brukt til vannspalting og varmeproduksjon:

 

Bilde

referanse: http://www.basytec.de/uect/uect97.html

 

 

Når det gjelder påstanden om at pulslading skal kunne fjerne fast sutfat på batteriets plater, er dette kun en myte. Hadde det vært så vel, ville det gledet umåtelig og vi hadde neppe hatt dene diskusjonen. Dessverre medfører slike påstander ikke riktighet.

 

Man kan ikke som ingeniør se på batteriet som en stor svart boks som man kan gi et langt liv med litt hokus-pokus lademønster. Man må som kjemikere se på batteriet som en sær boks med fastlåste kjemiske betingelser som man ikke har annet valg enn å forholde seg til. Alt man gjør, gjør man på batteriets betingelser.

 

Pr. i dag finnes det intet ladeskjema som kan bryte ned sulfaterte batterier og gjøre dem nye. Det er kun de evige sannheter som fortsatt gjelder for et langt batteriliv. Og hva er de? Riktig ladespenning, mest mulig oppladede batterier og må man bruke av den opplagrede energien , så bruker man minst mulig og lader opp raskest mulig.

 

Det finnes dog en akseptert og dokumentert måte å i en viss grad forhindre sulfatering samt delvis å reversere en svakt begynnende sulfatering. Metoden er kjent som equalizing og er innebygget i en del moderne ladere. I praksis er dette en kontrollert overlading med strømbegrensning. Metoden bidrar videre til en god blanding av elektrolytten samt bidrar til å utjevne spenningsforskjeller mellom cellene.

 

Det finnes mange referanser på det jeg nå sier. Mange med særdeles stor tyngde. Her er en av disse.

 

Batteriteknologi og i særdeleshet de svært vanlige bly/syre-bateriene forskes det enormt på. Selv små fremskritt gir enorme økonomiske gevinster. Ladetid, levetid og kapasitet er av ekstrem viktighet når man vurderer nye bruksområder og øket gevinst på eksisterende områder.

 

Så har vi midt oppe i dette The Scrutinizer som forteller oss at vi farer med tøv, ikke har kompetanse, filla peiling eller praktisk erfaring. Han oppnevner seg til konge over alt dette og sier han kan alt og vet alt om PS-regulatoren. Men bidra med disse fakta når vi spør? Nei det gidder han ikke. Da er det kanskje på tide at The Scrutinizer foretar en inngående granskning av seg selv og holder en lavere profil, eventuelt lar være å kalle alle andre her på forumet for tøvete tullinger uten kompetanse og erfaring.

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

rettelse - skal være: vet nok til at du farer med tøv.

 

det er forøvrig veldig enkel å verfisere desulfatering. det burde du vite som påberoper deg ett og annet.

 

har forøvrig arbeidet med alle typer stasjonære batterier og deres ve og vel i over 20 år og prøv ikke å fortell meg at alt som gjelder for batteriers liv er ladespenningen.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skjønner ikke helt innlegget. Hvilken rettelse er det snakk om?

Jeg synes du skal komme med all den informasjonen du påberoper deg å ha om PS-regulatoren. Hvorfor gjør du ikke det?

 

Prøv ikke å fortelle meg.... jeg har jobbet 20 år....

Hva slags "du må ikke komme her og komme her" snakk er dette? Kom med din viten er du snill. Du som i henhold til eget utsagn vet alt som er å vite om Per Smith-regulatoren kan vel skrive litt om dette? Så lærer vi andre litt.

 

At alt som gjelder for batteriets ve og vel er ladespenningen har jeg ikke sagt. Per Smith sier imidlertid at det er en særdeles viktig del.

Du kan lese mer om Pers synspunkter på ladespenningen her.

 

Mulig det er lett å påvise desulfatering. Fortell oss gjerne hvordan.

 

Kom med litt info i steden for å fortelle folk hvor teite de er og at du er en ekspert som i årtier har jobbet med dette.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Linkene dine var ikke mye å skryte av Marwin. Litt produktreklame og noe var jo ikke engang ladere, men noe mer som Europulse (som forøvrig Paul Rosenquist elsker å rakke ned på som unyttig).Lotus

Hadde ikke ventet å høste skryt fra deg heller, Lotus. Hvis du går videre i de linkene, er det faktisk endel info å hente. Hvis du VIRKELIG vil alså. Men har intrykk av at du heller ønsker å fortsette diskusjonen for diskusjonens skyld. Noe du gjerne må gjøre, men da uten meg. Har annet å bruke tiden til. Skal derfor avrunde med noen kommentarer av "faglig karakter":

 

Faktum nr. 1:

Blybatterier har en stygg tendens til å dø etter en viss tid.

Når det gjelder å lade batterier, er det kun strøm som lader batterier. Uansett hva man velger av pulsing eller konstant strøm, så gjelder

faktum nr. 2:

Uansett type ladeskjema, er det kun strømmen som lader batteriene.

Lotus

(Nei, Per og Paul var ikke enige i ALT, men det meste!)

faktum 1: Enig!! Intet varer evig! Men for å få det til å gå en strøm, trenges en spenning! Hvis DEN er for lav (da går det heller ingen strøm!), sulfaterer (dør) batteriet raskere.

 

Så har vi det faktum at batterier i slutten av sin opplading vil begynne å gasse.

For å begrense dette, kan man benytte pulslading. Ikke er det noe hokus pokus heller. Det er den vanlige likestrømmen som slås av og på, gjerne i 50% dutycycle slik at man får en firkantspenning. Grunnen til at man ønsker det slik er at mer energi skal gå med til å lade batteriet og mindre skal gå med til å spalte vann.

Lotus

For ikke å komme opp i den evindelige diskusjoner som "tilsetning og aditiv", la oss holde UTTRYKKENE fra hverandre: Det du kaller pulslading kan være flere ting (i MITT vokabular). La oss derfor i dette innlegget kalle DITT uttrykk pulslading (av-og-på-lading) og innføre et annet ord: Høyfrekvenslading. OK?

Per Smith (og mange andre!!) Mente / mener at den gammeldagse ladevippa som stod i gamle biler, faktisk var med på å forlenge batterienes levetid! Sansynligvis på grunn av "pulslading". :yesnod: (Pulsene var ofte over 16-17 volt, men i korte intervall)

Moderne biler kom med elektronisk regulator (leverer jevn ladespenning), bygd for varmere klima enn det VI har; Batteriet krever høyere ladespenning jo kaldere det er... Vi monterer extralys, kjører varmevifta, varmesete og varmetråder på fullt... DET trekker strøm. Har vi da korte kjørelengder, rekker batteriet aldri å bli skikkelig ladet. Ved lav temp. nedsettes batteriets Ah-tall (Ampertime-tall = kall det "kapasitet") Når så motoren er tyngre å starte i kaldt vær, er det ikke rart at mange får startproblemer!! :smash: (Fritt etter Per Smith) (Derfor senseledning til batteriet; Ladac, PSR o.l.) (Og igjen: PSR gir IKKE HF-pulser!) (redigert bort til ny undersøkelse foreligger. se senere innlegg)

Høyfrekvenslading er derimot noe ganske annet; Der tilføres batteriet høye spenningspulser med HØY frekvens og spesiell kurveform; Frekvensen ligger i kHz/MHz-området (se litt på de linkene jeg nevnte i tidligere innlegg). Disse pulsene er med på å nedsette sulfateringen! Men samtidig LADES også batteriet. Elektronikk sørger for å måle batteriet mellom disse pulsene og regulere avstanden mellom dem etterhvert som batteriet lades! Til slutt kommer kanskje kun EN puls i sekundet = Batteriet er ferdig ladet! Den gjennomsnittlige ladestrømmen er da meget lav, noe som bevirker at batteriet IKKE gasser! :flag:

(Mye svakere pulser brukes av Europulzer o.l. komponenter, men tar energien fra tilkoblet batteri).

 

Såhh, HVORFOR lages ikke disse høyfrekvensladerne (se mine tidl. linker) i MYE større stil enn hva tilfellet er?? Min påstand: ØKONOMI!! HVEM vil gå avsted å kjøpe en "super"-lader til 10 laken, når du kan springe til Biltema å kjøpe nytt bilbatteri til 6-800 kroner?? Hvilken fornuftig produsent ville gidde å kaste bort penger på å produsere noe som ikke SELGES (med GOD fortjeneste)?? ITTE JE!!

Jeg HAR en slik lader, og har fortalt i mange innlegg at den FUNKER!!

 

Når det gjelder påstanden om at pulslading skal kunne fjerne fast sutfat på batteriets plater, er dette kun en myte. Hadde det vært så vel, ville det gledet umåtelig og vi hadde neppe hatt dene diskusjonen. Dessverre medfører slike påstander ikke riktighet.

Lotus

Hvis du med "pulslading" mener "av-og-på-lading" er jeg mye enig med deg. Høyfrekvenslading er som sagt noe ganske annet!

 

Pr. i dag finnes det intet ladeskjema som kan bryte ned sulfaterte batterier og gjøre dem nye. Lotus

Ingen har påstått at batteriene blir "nye"! Men høyfrekvenslading nedsetter sulfateringen dramatisk og FORLENGER batteriets levetid. Men som Joerg også sier, hvis sulfateringen er kommer FOR langt, er det neppe bryet verd å prøve!

 

Det finnes dog en akseptert og dokumentert måte å i en viss grad forhindre sulfatering samt delvis å reversere en svakt begynnende sulfatering. Metoden er kjent som equalizing og er innebygget i en del moderne ladere. I praksis er dette en kontrollert overlading med strømbegrensning. Metoden bidrar videre til en god blanding av elektrolytten samt bidrar til å utjevne spenningsforskjeller mellom cellene.

Lotus

:eek: Hvilke ladere har Equalizer innebygget?? En Equalizer settes på batteriene (seriekoblede) for å få tilnærmet lik ladespenning på dem. Har et par av dem i en skuff her.

En "Pulser" som f.eks. EuroPulse o.l. bryter ned sulfatering derimot. Den jobber etter samme prinsipp som høyfrekvensladeren. Dessverre koster DEN også noen kroner, men de som har montert slike (F.eks. Lars H.) har gode erfaringer med dem.

(Men ut fra din måte å argumentere på, antar jeg at "skrytesidene" (reklamen) på dette produktet, heller ikke tilfredsstiller din standard for dokumentasjon).

 

Det finnes mange referanser på det jeg nå sier. Mange med særdeles stor tyngde. Her er en av disse.

Lotus

:eek: Den linken du refererer til er helt utenfor dette tema! Der snakkes det om lading med "negative pulser", og som konkluderer med at dette ikke har noen som helst virkning... DET emnet er aldri nevnt her!

 

Så har vi midt oppe i dette The Scrutinizer som forteller oss at vi farer med tøv, ikke har kompetanse, filla peiling eller praktisk erfaring. Han oppnevner seg til konge over alt dette og sier han kan alt og vet alt om PS-regulatoren. Men bidra med disse fakta når vi spør? Nei det gidder han ikke. Da er det kanskje på tide at The Scrutinizer foretar en inngående granskning av seg selv og holder en lavere profil, eventuelt lar være å kalle alle andre her på forumet for tøvete tullinger uten kompetanse og erfaring.

Lotus

Vi har alle forskjellig provokasjonsterskel. Måten DU av og til provoserer på, kan få en og hver til å "trøkke på return-knappen"i tide og utide!! Hva med en smule empati? Når det gjelder "granskning" og "holde lav profil", si meg Lotus, har du et speil hjemme? :rolleyes:

(Mitt sprakk for noen år siden, da jeg sang på badet.) :blush: lol

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

bare legger til at stasjonærbatterier som ikke "gymmes" jevnlig daler i absolutt strømkapasitet - på første forsøk. tar man noen raske kortvarige strømbleastninger - 30-90 sek får batteriene tilbake den opprinnelige kapasiteten. dette gjelder stasjonære batterier med typisk 13.6v konstantlading med fullstendig glatting - ingen pulsing. jevnlig gymming er viktig for batterienes beredskapskapasitet- helst 1 gang pr måned.

 

"equalize" lading på store stasjonæranlegg betyr oftest at man benytter en lader som "topper" batteriene med litt høyere ladespenning enn hva konstantspenningslading er.

 

dnne ladingen er ingen "pulslading" slik PSR regulatoren utfører - bare en topping med C/5 strøm max og litt høyere topp ladespenning - avh av batteritype. "topping/equalize" (utjevne)" intervallene settes normalt med en timer.

 

som marwin nevnte finnes det også en ekte "equalizer" til å sette over hvert batteri for å stabilisere ladespenningen over hvert batteri. veldig nyttig om man har 24v anlegg med 2x12v batt i serie eller en mengde batterier i serie. mange batterimerker er ikke nøyaktig nok laget slik at 2 eller flere i serie danner skjevheter - noen får for høy ladespenning og noen for lav og like galt er det. har brukt disse på generatoranlegg jeg har levert og de fungerer perfekt!.

dette er en fysiskt duppeditt som kobles over polene på hvert batteri og som utjevner spenningene mellom batteriene. tror de første redtop 2x12v optima generator batteriene jeg monterte de på har passert 10 år nå. fåes på gylling.no

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

DAhh ble det hele litt klarere...! Hvis det er stasjonære batterier du jobber med, kommer det MANGE andre faktorer inn i bildet! :yesnod:

Traksjonsbatterier (båt/bil/truck osv) som vi mest er opptatt av, ER i "bevegelse"...

 

Riktig: Gylling teknikk AS har Equalizere (les spenningsutgjevnere). Men etter som de fleste av oss har 12 volts anlegg, er dette neppe aktuell komponent for oss.

 

:rolleyes:

Men på ET punkt er jeg "litt" i tvil: PSR "pulser / gymmer" batteriet / ladingen...

Nå sitter jeg på orginale tegninger av både PSR og HF-laderen (som IKKE kan gies hverken til Lotus eller andre pga. rettighetene), men er ikke i stand til å se HVORDAN den "varierer" ladingen. Årsaken til at jeg nå er litt usikker, er at PSR tar arbeidsspenningen fra D+ og senser på B+ (=batteriet), og jeg er "litt" usikker på hva D+ gir ut over TID.

 

Dog er jeg temmelig sikker på at Lars H. kommer til å vie akkurat DET emnet stor interesse :yesnod:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

har bare målt det. det er i utgangspunktet bare ladestrømmen som pulser - ikke spenningen. pulsingen - altså strømmen er så kraftig at en del båtmotorer - når de går på tomgang - varierer med konstant frekvens på turtallet og når motoren er akkurat startet er det mest merkbart. etterhvert som batteriet "fylles opp" - raskt ved rekombinasjonbatterier avtar pulsingen merkbart men er alltid merkbar på mindre bensinmotorer 90+ kW på tomgang samt at at man hører generatoren "stønne" under pulsingen. på større bensinmotorer "synger" i reima - djiing.. djiing.. djiing... hele tiden med totalt konstant 14.4v......

 

når jeg tenker meg om arbeider nok selve pulsstyringen på høyt PWM kHz nivå også siden han gikk over til MOS-FETer.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men: Du sier at spenningen er konstant, men strømmen varierer... Hvordan er DET mulig?

 

Hmmmm :confused:

 

 

Hmmm.. :confused:

 

 

 

Ok..

Hva målte du spenningen med? (Hvis du har målt den?) Jeg tenker: Hvis du målte med et standard meter, er ikke dette mulig; Men ettersom du sier at strømmen "pulser", MÅ spenningen variere; Alså må spenningen måles med scoope eller lignende.

Eller er jeg på Vålerenga??

 

Du sier:"når jeg tenker meg om arbeider nok selve pulsstyringen på høyt PWM kHz nivå også siden han gikk over til MOS-FETer"

 

Redigert etter 5 min. i tenkeboksen:

 

Å f@en! Var det DERFOR han brukte DEN transistoren????

 

Redigert igjen:

Jeg trekker herved alle mine kommentarer om "PSR pulser ikke" til jeg /vi har fått sjekket dette bedre!!

Jeg monterte min første PSR i min gammel Toyota HiAce Combi, og ble bare himmla glad for skikkelig lading, UTEN å sjekke inngående!

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Men: Du sier at spenningen er konstant, men strømmen varierer... Hvordan er DET mulig?

 

Hmmmm

Hmmm..

målte med et fluke M87 i RMS mode men var egentlig ikke såååå opptatt av hva den gjorde - vilel heller ikke spørre for mye da han naturlig nok ønsket å beskytte teknologien mot gribber som,.. meg bla ;-). Per var jo der om det var noe mer jeg ville vite så jeg konstanterte bare hvordan den fungerte i båt og bil og hva den gjorde.

 

 

hvis man tager 350v DC og hakker den i passe PWM porsjoner får man jo - 230 eller 12, eller 5 eller 14.4v volt eller? eller 230v AC for den slags skyld - les INVERTER.

 

 

 

Du sier:"når jeg tenker meg om arbeider nok selve pulsstyringen på høyt PWM kHz nivå også siden han gikk over til MOS-FETer"

 

Å f@en! Var det DERFOR han brukte DEN transistoren????

Per var fascinert av radiorørenes reguleringteknikk og tror faktisk jeg var den som introduserte de moderne MOS-FETene for ham da jeg møtte ham midt på 80 tallet i forbindelse med Norsk Data og jeg presenterte våre japanske produkter men 4 x parallelkoblede 50A 600V dobbelt-MOS-FETer for ham.

 

da ropte han Eureka, de kan jo styres akkurat som radiorør og generer kun like harmoniske 2, 4, 6, 8.

 

kanskje, får aldri vite men regulatoren står som fjell!

Link to post
Share on other sites

Ahaaa. Der lysnet det litt mere (igjen) :blush:

Jobber mest med odde harmoniske (som er et sabla problem i strømnettet)...

Hvis Lars H. ikke har en PQ-analyzer, skal han få låne en av meg for å sjekke dette nøyere!

Takk for oppklaringen! :wink:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Dette blir voldsomt intern. Jeg er ikke interssert i tegninger av kretskort og oppbygging, jeg er bare interessert i virkemåte.

 

En mann sier at

dnne ladingen er ingen "pulslading" slik PSR regulatoren utfører - bare en topping med C/5 strøm max og litt høyere topp ladespenning - avh av batteritype. "topping/equalize" (utjevne)" intervallene settes normalt med en timer.

En annen sier at så ikke er tilfelle.

En sier at ladestrømmen pulser, men ikke spenningen. Den andre sier at så ikke er mulig.

 

når jeg tenker meg om arbeider nok selve pulsstyringen på høyt PWM kHz nivå også siden han gikk over til MOS-FETer.

 

OK. Så den pulser i kHz. Men hvordan? Og hvordan påvirker disse pulsene all elektronikken koblet opp i båten eller bilen?

 

Det er mer jeg ikke skjønner. Hvordan kan man toppe med C/5 strøm og høyere spenning enn normalt? Det blir jo en svært effektiv batterikoker?

CTEK ladere har equalizing innebygget, men det er en kontrollert overlading med forhøyet spenning og meget begrenset strøm.

 

Så har vi høyfrekvensladeren til Marwin. Hvis den kan redde sulfaterte batterier og også forhindre hard sulfatering, behøver den jo ikke koste 10.000 kroner. Komponentene i linken som ble oppgitt lenger opp i strengen kostet jo bare en hundrelapp eller så.

 

Kan man redde batterier og f.eks. doble levetiden på vanlige batterier, er dette et kjempefremskritt for bruk av vanlige bly/syre-batterier.

 

Det høres ut for meg som om høyfrekvensladeren og PS-regulatoren er noe som kan bringe oss et langt skritt fremover.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Dette blir voldsomt intern. Jeg er ikke interssert i tegninger av kretskort og oppbygging, jeg er bare interessert i virkemåte.

 

Bra

 

En annen sier at så ikke er tilfelle.

En sier at ladestrømmen pulser, men ikke spenningen. Den andre sier at så ikke er mulig.

 

når jeg tenker meg om arbeider nok selve pulsstyringen på høyt PWM kHz nivå også siden han gikk over til MOS-FETer.

 

OK. Så den pulser i kHz. Men hvordan? Og hvordan påvirker disse pulsene all elektronikken koblet opp i båten eller bilen?

 

Det er dette som vi skal sjekke nå, Lotus

 

Det er mer jeg ikke skjønner. Hvordan kan man toppe med C/5 strøm og høyere spenning enn normalt? Det blir jo en svært effektiv batterikoker?

 

Nope. Og det er av "tingene" som gjør denne regulatoren unik

 

 

CTEK ladere har equalizing innebygget, men det er en kontrollert overlading med forhøyet spenning og meget begrenset strøm.

 

:eek:Hvordan kan du forhøye spenningen men ikke strømmen (batteriet er jo konstant impedansemessig!)

 

Så har vi høyfrekvensladeren til Marwin. Hvis den kan redde sulfaterte batterier og også forhindre hard sulfatering, behøver den jo ikke koste 10.000 kroner. Komponentene i linken som ble oppgitt lenger opp i strengen kostet jo bare en hundrelapp eller så.

 

:eek:Koss Farsken kan du påstå DET?? DU vet jo ikke hva DENNE laderen inneholder!

"Laderen" i linken er kun en pulser på linje med EuroPulse. MIN høyfrekvenslader går på 230V AC og inneholder bl.a. en diger trafo; Bare DEN koster MYE!!

 

Kan man redde batterier og f.eks. doble levetiden på vanlige batterier, er dette et kjempefremskritt for bruk av vanlige bly/syre-batterier.

 

Nettopp!

 

Det høres ut for meg som om høyfrekvensladeren og PS-regulatoren er noe som kan bringe oss et langt skritt fremover.

 

Lotus

 

Har sjekket litt og konstaterer at PSR (alså regulatoren(!)) igjen KAN produseres! Dog vil jeg vente litt, til vi har konstatert hva den EGENTLIG gjør.

Ha litt tålmodighet nå Lotus.

Prisen vil ligge på ca. Kr. 1500,- / stk.

Den store laderen vil kanskje ikke bli produsert igjen, pga. før omtalt pris!

mvh

Marwin

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Det er mer jeg ikke skjønner. Hvordan kan man toppe med C/5 strøm og høyere spenning enn normalt? Det blir jo en svært effektiv batterikoker?

Nope. Og det er av "tingene" som gjør denne regulatoren unik

 

Nå var det equalizing som skulle ha C/5 strøm. Dette synes jeg virket rart. Hvis regulatoren har en slags tilvarende funksjon, forstår jeg ikke dette heller. Eneste sjanse jeg har til å skjønne er hvis noene forklarer meg sammenhengen.

 

 

CTEK ladere har equalizing innebygget, men det er en kontrollert overlading med forhøyet spenning og meget begrenset strøm.

 

:eek:Hvordan kan du forhøye spenningen men ikke strømmen (batteriet er jo konstant impedansemessig!)

 

Det gjør man ved å kjøre en konstanl lav strøm i en viss tidsperiode satt av laderen. Spenningen stiger da jevt og trutt til den når den verdien laderen er innstilt på. Blir vel som en uintelligent bensinstasjonslader på 4A som du glemmer å koble fra. Jo mer strømmen avtar, jo mer øker speningen. Impedansen til batteriet er ingen konstant. Heller ikke resistansen.

 

 

 

Så har vi høyfrekvensladeren til Marwin. Hvis den kan redde sulfaterte batterier og også forhindre hard sulfatering, behøver den jo ikke koste 10.000 kroner. Komponentene i linken som ble oppgitt lenger opp i strengen kostet jo bare en hundrelapp eller så.

 

:eek:Koss Farsken kan du påstå DET?? DU vet jo ikke hva DENNE laderen inneholder!

"Laderen" i linken er kun en pulser på linje med EuroPulse. MIN høyfrekvenslader går på 230V AC og inneholder bl.a. en diger trafo; Bare DEN koster MYE!!

 

Du sier teknikken ikke er mye i bruk fordi den koster 10 laken. Jeg sier at i linken du viste til kan man lage en tilsvarende sak som lader batterier og etter sigende desulfaterer de samtidig. Resultatet blir det samme og prisen er en hundrelapp. I så tilfelle kan vel ikke prisen være årsaken til at denne teknikken ikke er i utstrakt bruk.

Tviler ikke et sekund på at din lader er svindyr.

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du sier teknikken ikke er mye i bruk fordi den koster 10 laken. Jeg sier at i linken du viste til kan man lage en tilsvarende sak som lader batterier og etter sigende desulfaterer de samtidig. Resultatet blir det samme og prisen er en hundrelapp. I så tilfelle kan vel ikke prisen være årsaken til at denne teknikken ikke er i utstrakt bruk.

Tviler ikke et sekund på at din lader er svindyr. Lotus

Det var den 3. linken jeg refererte til. Den er nett-drevet og gir 20 Amp. i snitt. Min gir 300 watt i snitt...

 

Nei, men du kan selvsagt kjøpe en billig lader, lade opp batteriene mest mulig og sette en EuroPulser på dem; SIKKERT mye billigere. Mellomliggende faktor er TID! Det vil ta LAANG tid (hvis mulig å gjøre en like bra jobb...) for at et slikt "system" skal kunne gjøre jobben.

 

Så prisen Lotus: Ta et kabinett (profft!), 2 stk. skikkelige "sveise"-kontakter, 2 X 1,5 m sveisekabel MED solide klemmer, 4-500 watts trafo, dobble utgangsFET-er (ca. 150,- / stk.), termostatstyrte vifter, 2 store analoge instrumenter, elektroniske komponenter til 2-3 lapper (100) et par skikkelig feite lytter og utviklingskostnadene(!!) +++ samt selvsagt ARBEIDET, markedsføring OG salg...

Får du DETTE billig tror du?? Per startet på 7000,- / stk. Men da tjente han ikke mye penger!

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Dra til et bilopphuggeri og plukk av en dynamo fra en bil. Det gjorde jeg på min FM. 500.-

JØSSENAM, et svar på det jeg spurte om :diving:

 

Skal si det har tatt av her mens jeg har hatt en fin langhelg på sjøen med bedre ladning enn noensinne..

Det var STOR forskjell med nye dynamoer og de klarer fint og presse batteribanken opp i 14,4V og litt til selv med mye forbruk på. Men med litt utladete batterier begynte ladingen på ca. 13,9V og gikk gradivis oppover, er dette normalt eller burde den startet på rundt 14,4V? Og med en regulator av de som er MYE omtalt i denne tråden vil ladingen da begynne på rundt 14,4V uansett tilstand på batteriene, og vil den pøse på med 14,4V selv etter at batteriene er fulle?

Ser jo at min Sterling Landstrømslader begynner med rundt 13,6V og går gradvis oppover, burde den begynt på 14,4V for så og dale ned når batteriet var toppladet?

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Link to post
Share on other sites

dynamo fra gammel bil går greit, - hvis den har stor nok kapasitet og børstene ikke er utslitte. kan sjekkes.

 

de fleste ladere/generatorer starter på mindre enn 14.4 når batteri/ene er noe/mer utladet.

med en fullverdig regulator på motorens generator vil ladespenningen normalt gå rett til 14.4v såfremt generatorens maksimale strømkapasitet ikke overskrides (normalt kortvarig på meeeeget tomme batterier)

 

stasjonære ladere har strømbegrensning så da er det helt normalt at ladingen starter på lavere spenning enn 14.4. generatorer/dynamoer gir alt de har såfremt regulatoren tillater det.

Link to post
Share on other sites

dynamo fra gammel bil går greit

...hvis du har en-polt anlegg i båten. Har du to-polt anlegg ødelegger bildynamoen isolasjonen i anlegget...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

JØSSENAM, et svar på det jeg spurte om :diving:

 

Skal si det har tatt av her mens jeg har hatt en fin langhelg på sjøen med bedre ladning enn noensinne..

Det var STOR forskjell med nye dynamoer og de klarer fint og presse batteribanken opp i 14,4V og litt til selv med mye forbruk på. Men med litt utladete batterier begynte ladingen på ca. 13,9V og gikk gradivis oppover, er dette normalt eller burde den startet på rundt 14,4V? Og med en regulator av de som er MYE omtalt i denne tråden vil ladingen da begynne på rundt 14,4V uansett tilstand på batteriene, og vil den pøse på med 14,4V selv etter at batteriene er fulle?

Ser jo at min Sterling Landstrømslader begynner med rundt 13,6V og går gradvis oppover, burde den begynt på 14,4V for så og dale ned når batteriet var toppladet?

Ja, 13,6/13,8Volt er spenningen der ladere begynner å jobbe (vedlikeholdsmodus).

Hvor raske spenningen øker på batteriene, er avhengig av batterienes situasjon og laderens

effekt og ladningsmåte.

Mht. ladere finnes det forskjell mellom ladere som har fastinnstilling (f.eks. på 14,4 Volt)

eller f.eks. CED-ladere som senser.

CED vill i så fall lades raskere, enn laderen med fastinnstillt sluttladespenning.

 

Dynamo:

Hvis du ville bruke en ekstern regulator i tillegg til nytt dynamoen din,

så ville den lade mye bedre og raskere ( opp til 400% bedre.)

Alt er avhengig av regulatoren, men mht. din tilfeldighet av standartregulatoren.

Selfølgelig lader den også, men ikke så effektivt.

Som jeg har anbefalt sa ofte: tar deg en tangamperemeter, dette vises sannheten.

 

:seeya:

Jørg

 

ps: jeg er i Tyskland akkurat nå og henter varer.

For det kan jeg ikke svare alle "5 minutter", og så utførende som vant.

Hvis det finnes direkte spørsmål til meg, så vennligst send epost direkte (post@tbbecker.de)

Jeg går online når det er behov, men minst 5 - 6 ganger per dag.

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

...hvis du har en-polt anlegg i båten. Har du to-polt anlegg ødelegger bildynamoen isolasjonen i anlegget...

den siste dynamoen jeg fikk fra

Bilde

og som erstattet den originale isolerte på AQ 140 var ikke isolert på - polen - den var helt lik en standard bildynamo.

mener å vite at "alle" nye marinedynamoer i utgangspuktet ikke er er "dobbelt" isolerte.

ref vp delelagerfyren som ekspederte meg.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...