Jump to content

Ny dynamo, hva trenger jeg?


Audifil

Recommended Posts

Nettopp:

 

"Så kommer det fram at PS-regulatoren kan redde verdens bly/syre-batterier. Løse opp det harde belegget som dreper, vesentlig øke levetiden og lade batteriene optimalt."

 

HVEM har påstått DET?? DETTE er det kun pulsLADEREN som kan.

 

"Enhver lader har da en regulator?"

 

NJET! En "batterikoker" har ingen regulator, men er like fullt en lader.

 

Hva som har dukket opp på markedet de siste par år av regulatorer, har jeg ikke fullgod oversikt over. Men PS-regulatoren har regulering av ladespenning (vinter/sommer-stilling) bl.a.

Nei, den PULSER ikke HF (i kHz / MHz-området)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

OK.

Marwin sier at pulslading gjør batteriet friskt/holder seg friskt lengre.

The Scrutinizer sier at regulatoren har pulslading med spesiell amplidude og kurveform.

Ingar sier at regulatoren har en svakhet siden den regulerer ut fra B+.

 

Og selve regulatoren?

Selv om ikke regulatoren regulerer spenningen trinnløst i forhold til temperaturen, men bare har en sommer-/vinterstilling samt heller ikke har temperatursensing på batteriet, så har den i alle fall en senseledning.

 

Hemmeligheten ser da ut til å være pulsingen og dennes frekvens og form.

Siden The Scrutinizer sier at han kjenner eksakt kurveform og amplitude på denne pulsingen, kunne det være artig å vite litt mer om dette.

PSR regulatoren pulser ja, dvs reguleringen forårsaker pulser i ladestrømmen mellom generator og batteri, kjenner eksakt kurveform og amplitude og pulsingen er ikke konstant i frekvens som dog må betegnes to lavfrekvent i hele arbeidsområdet.

Dette må da være glimrende å legge inn i enhver landstrømsladers regulering også?

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Å kalle regulatorer fra PS SPØKELSE, synes jeg derimot er å dra det litt langt! Per Smith var langt forut for sin tid;

Marwin.

Jeg er ikke enda så flink til å lagre tekst på norsk, sånt at emosjonene mine kan synes.

Men jeg vill gjerne sier utrykkelig at jeg aldri kommer til å snakke dårlig om bare noen.

Alle kan noe likevel, men spesiellt folk av slags Per Smith blir nesten æret fra meg.

Dette er pionerer som kan riktig noe, og så trekker jeg bare hatten min.

Så, vennligst tenk aldri at jeg spøker om noen hvis du leser noe som det av meg.

Med "spøkelsen" MENTER jeg bare at dette kan ikke føles/kjennes/måles, fordi JEG har jo ikke noen PSR som jeg kan sjekke.

Men jeg tror på ingenting hvis ikke jeg har sjekkt det selv :blush:

Unnskyld hvis dette ha vært misforståelig, jeg jobber med å lære språket bedre. :flag:

 

Et annet område han jobbet mye med, var resirkulering og desulfatering av batterier ved hjelp av pulslading; Med pulslading mener jeg her høyfrekvente pulser og med høy spenning. Han konstruerte (og solgte) mange slike pulsladere (jeg har en av dem her). For å demonstrere effekten av dette, samlet jeg inn mange kasserte batterier fra et buss-selskap her i Trondheim. (Batteri-levetid i dette selskapet var 2,8 år!!!) De batteriene som hadde lik cellespenning og lik syrevekt (selv om den var lav) hadde en fair sjanse til "nytt liv" etter behandling med pulslader. JEG trenger ikke andre "bevis" enn det jeg faktisk opplevde! Sjekket Ah-tallet etter vanlig opplading, og etter behandling med pulslader, og SÅ forbedringen!

Dette er noe det jeg vil tror på, hvis du sier det sånt.

Med 2,8 år er en batteri skjelden utslitt og forbrukt, men ofte kun sulfatert.

Men gjør du det med en batteri som er 10år gammelt, da kan vi sikkert blir enige om at det finnes

minst en 50/50 sjanse for at platene er skadete allerede.

Mellom sulfatering (at overflatene er lokket) og skade av platene (der det allerede mangler

materiell på overflatene) finnes en stor forskjell.

Det samme gjelder også batterier som har koket.

Sjansen at platene eller forbundet ikke er strøken lengere, er meget stort.

Og bare til å prøve gjenoppladning av et sånt batteri er farlig.

Dette er noe for betingelser på laboratoriet, men ikke noe for vanlig folk som ofte

ikke skjønner forskjellen mellom likestrøm, vekselstrøm, spenning og strøm. Ærlig talt.

 

Jeg håper bare at ingen blir sint på meg hvis jeg sier noe som det.

Men jeg sier jo også hver gang at ikke jeg kan bake brød, lagre pølse eller bare tapesere eller lakkere m.m. :rolleyes:

 

 

Nå er jo sport og politikk fy-ord her på Bp, men jeg foreslår at RELIGION også implementeres i fy-lista :-) Sjøl blander jeg ALDRI religion med Ohms lov Jolo! :-)

Nei. Det gjør heller ikke jeg, fordi jeg skjønner en dr... om sport og politikk, heldigvis. :sailing:

 

 

Jadda, vi er enige HER også!!

MEN:

Hvis du hadde målt Ah-tallet før og etter pulslading på de samme batteriene, hadde du sett en markant forbedring! DET er hva jeg (på dårlig vis?) forsøker å formidle...

Jeg VET at du kan "redde" (få litt lengre levetid) ut av slike batterier med den kuren du har brukt OG erfart, men før du PRØVER pulslading kan du neppe neglisjere slikt som religiøst svada..

Eller?

 

Nettopp:

 

"Så kommer det fram at PS-regulatoren kan redde verdens bly/syre-batterier. Løse opp det harde belegget som dreper, vesentlig øke levetiden og lade batteriene optimalt."

 

HVEM har påstått DET?? DETTE er det kun pulsLADEREN som kan.

 

"Enhver lader har da en regulator?"

 

NJET! En "batterikoker" har ingen regulator, men er like fullt en lader.

 

Hva som har dukket opp på markedet de siste par år av regulatorer, har jeg ikke fullgod oversikt over. Men PS-regulatoren har regulering av ladespenning (vinter/sommer-stilling) bl.a.

Nei, den PULSER ikke HF (i kHz / MHz-området)

Vinter/sommerstilling er litt gammeldags, men hadde jo vært en bra forsøk i riktig rettning.

I dag gjør man det med permanent temperaturmåling som forandrer innstilling av regulatorens virknig permanent og tilpasser virkningsgraden på optimalt nivå til enhver tid.

En PDAR beregner batteriens tillstand permanent og ved hvert aktivering av systemet på nytt.

Så kan dette anses som vidreutvikling av grunnlag som vise mennene, som f.eks. også Per Smith, har utforsket.

 

Om bare pulslader kan rengjøre platene på gjenbrukelig nivå er akurat spørsmålet som fagverden stiller seg daglig.

At pulsladere kan det, er ikke noe spørsmål.

Men dette er jo poenget: pulsladere kan bare det, men ikke noe annet.

Man kan likegodt sier at IUoUo ladning gjør "nesten" det samme, men har fordel at en sånt lader

også tar hensyn til det hele.

Det er i min verden som medisin:

Alle leger snakker om "spesiellt", mens mennesker holder seg lengre sund hvis disse blir behandlet

som et system og i det hele.

Det er gamle kinesike vishet mht. medisin, men kan godt anvendes også med tanke til vedlikehold

av nesten hver stykke teknikk.

Utvikling av teknikken av i dag tar i allefall allerede hensyn til det.

 

Men, og der er jeg ikke allene med:

det beste er fortsatt til å vedlikeholde en batteri på best måte fra begynnelsen.

Fordi: det gjelder kun lengst mulig utnytte av batteriens effekt og levetid.

Alt som følger deretter KAN ikke være interessant for en som er avhengig av batteriet.

Eller vill kanskje en av oss gå på sjø med en batteri som "kanskje" holder :confused:

Det er det samme som å sende en som er egentlig en utslit pensionær i en steinbrudd,

bare pga. at han "akkurat nå" antakelig virker bra enda, eller bler bygget litt opp igjen.

 

 

 

PSR regulatoren pulser ja, dvs reguleringen forårsaker pulser i ladestrømmen mellom generator og batteri, kjenner eksakt kurveform og amplitude og pulsingen er ikke konstant i frekvens som dog må betegnes to lavfrekvent i hele arbeidsområdet.

...som gjør det enda interessantere til å planlegge en PSR for en gang skyld.

Hvis den pulser i det hele tatt så må det jo være noe inn som styrer det.

Men en avhengighet til batteriens tilstands må enten beregnes, eller måles.

For beregningen behøves en IC med programm og/eller parametere,

mens måling allene ikke kan gjøre pulsing riktig virksamt uten konstante.

 

En ting er klart i allefall, men forstyrrer meg siden begynnelse av diskusjonen.

Dynamoer selv skal ikke pulsere, fordi det er skadelig.

Til å indusere høyfrekvens er ikke umulig, men så langt jeg vet nå vanskelig til å holde konstant.

......... :rolleyes: ... :confused: ..... :crazy::crazy:

 

:cool: Hvis det går lengre med den diskusjonen, så ønsker jeg snart til å får en PSR på operasjonsbordet.

Vennene mine har også røntgenapparater som vi en gang har brukt til å "åpne" en CDI av en BMW motorsykkel.

(...mmh, ha da ikke vært snakk om mineralisk innstøping, lengre opp i tråden? Vet ikke om det går i så fall.)

I samspill med systemanalysen til virkning av løpende objekt har en programm lagt foreslag,

hvordan man kan bygge det samme funksjon med kjennte byggedeler.

Disse gutter er smarte, selv hvis i den tilfeldigheten egentlig bare finnes behov for bruk av

en to-kanal-oscilloskop, pluss strøm- & spenningsmåling med grafisk oppløsning.

Men mellom pulsing og ladnigskurve finnes det (i allefall for det vi snakker om) en forskjell.

 

men....har vi ikke allerede litt overdrevet, her på denne tråden ?

Jeg vill jo nesten foreslår at Ingar, eller ansvarlige som kan det, eksplanterer alle deler som ikke

inngår i grunnspørsmål " Ny dynamo, hva trenger jeg? i en ekstratråd.

Seriøst talt.

 

:seeya:

Jørg

 

redigert pga. skrivefeil.

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Ja, min feil. D+ var det.

Tja, uansett hvor mye man justerer er det umulig å få en stabil regulering hvis regulatoren føler på D+, det er jo derfor det finnes regulatorer med ekstern sense.

Men dette skjønner jeg ikke. Hvis man har ekstern sense på B+ men føler på D+, hva bruker da PS-regulatoren sensingen til? Den kan jo ikke ha en senseledning den ikke bruker, så da brukes den til noe annet viktig? Hva er sammenhengen her?

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Det vi normalt oppfatter som en regulator med ekstern sense er en regulator som føler på B+.

PSR gjør ikke dette, D+ fungerer både som strømforsyning og referanse.

 

Det er altså her snakk om en helt annen filosofi enn Ladag, Sterling etc...

Istedet for å sørge for konstant ladespenning operere den med modulasjon av ladespenningen.

Hva som fungerer best i praksis tør jeg ikke å uttale meg om...

Link to post
Share on other sites

Hva som fungerer best i praksis tør jeg ikke å uttale meg om...

Derfor kunne jeg godt tenkt meg at Joerg og gutta kunne fått dissekrert og testa en PSR.

Men det ser det ikke ut til at Marwin har noen interesse av at skjer. :crazy:

Hva denne motviljen bunner i vet jeg ikke, men det kunne vært interessant for oss uinnvidde i PSR regulatorens virkemåte.

 

 

Link to post
Share on other sites

jeg mener at enkelte bør tenke seg om hva de sier.

Det var DU som skrev dissekere jolo, ikke jeg. Der jeg kommer fra, betyr dissekere det samme som å plukke i småbiter. Du bør sjekke ordboka di, om du mener dissekere betyr; finne ut hva den gjør.

 

Forøvrig er jeg trolig den eneste her på siden som har en sånn PSR regulator ombord, så rent humbug av spøkelsesopprinnelse er den neppe.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Jeg annonser og får se om jeg kan bare kjøpe en PSR.

Hvis det ble solgt so mange som ble sagt her, så kan jeg kanskje får tak i en.

Forresten hadde jeg ikke planlagt til å øddelegge regulatoren med "hammeren".

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Det er vel ikke tvilsomt at den raskeste oppladingen får man ved å kjøre dynamoen for fullt til spenningen er 14.4V.

Men slik som jeg oppfatter det er det andre kvaliteter som teller når det gjelder PSR'en, øke livslengden på batteriene og "restituere" delvis defekte batterier. Ved modulasjon av ladespenningen.

 

En test som skal finne ut noe om holdbarheten av dette vil jeg tro blir ganske så omfattende og kostbar....

Link to post
Share on other sites

Forøvrig er jeg trolig den eneste her på siden som har en sånn PSR regulator ombord, så rent humbug av spøkelsesopprinnelse er den neppe.

Kanskje best å la lurium regulatoren forbli et spøkelse for affeksjonsverdiens skyld. :lol::lol::lol:

 

Å spenne denne regulatoren opp i en testbenk for å sjekke hva den gjør er ikke noen kostbar affære.

 

 

Link to post
Share on other sites

Å spenne denne regulatoren opp i en testbenk for å sjekke hva den gjør er ikke noen kostbar affære.

 

Du trenger ikke spenne den opp i en testbenk for å finne ut av det.

Og; siden du åpenbart er ekspert på området; hva slags testbenk vil du benytte til testingen av PSR regulatoren ? Har du en sånn på lager ? Eller kan du fortelle oss unvidde om hvem som kan utføre dette ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Oj....

 

Hei Jorg.

Skal prøve å svare på ditt lange innlegg i morgen. Har ingen problemer med å forstå deg! :-)

Hei Marwin.

Så mye finnes det jo ikke til å svare på, jeg bruker fortsatt bare alt for mange ord :lol:

Ha en fin natt så lenge.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

hadde jeg visst at det avstedkom så mye tøv hadde jeg ikke nevnt regulatoren overhode.

 

Per visste nøyaktig hva han drev med enten det gjalt batterier eller de mer viktige tingene han befattet seg med. han tilhørte en liten kjerne av ingeniører med absolutt spisskompetanse innen strømforsyningsteknologi, støy og driftsproblemer.

 

denne kjernen finnes fortsatt og arbeider på absolutt høyeste nivå i norge. les det en gang til.

 

en av hans nære venner og kollega i denne gruppen benyttes bla i dag som fagsakkyndig opp til og med høysterett når relaterte problemer og emner havner der.

 

 

jeg kjente han personlig og installerte noen av disse regulatorene sammen med ham bla på ambulanser som er notoriske batterikillere pga for dårlige regulatorer og av og til underdimensjonerte generatorer og i båter, personbiler osv .

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

hadde jeg visst at det avstedkom så mye tøv hadde jeg ikke nevnt regulatoren overhode.

 

Per visste nøyaktig hva han drev med enten det gjalt batterier eller de mer viktige tingene han befattet seg med. han tilhørte en liten kjerne av ingeniører med absolutt spisskompetanse innen strømforsyningsteknologi, støy og driftsproblemer.

 

denne kjernen finnes fortsatt og arbeider på absolutt høyeste nivå i norge. les det en gang til.

 

en av hans nære venner og kollega i denne gruppen benyttes bla i dag som fagsakkyndig opp til og med høysterett når relaterte problemer og emner havner der.

jeg kjente han personlig og installerte noen av disse regulatorene sammen med ham bla på ambulanser som er notoriske batterikillere pga for dårlige regulatorer og av og til underdimensjonerte generatorer og i båter, personbiler osv .

Men det er jo meningen av en forum at man snakker om forskjellige meninger.

Og som sagt: ingen snakker her imot kompetanse.

Også dine innlegg høres ikke ut som fra en som har ikke noe peil om det.

 

Så ikke angrer deg, litt morsomt er det jo i tillegg og dummere blir vi alle ikke pga. den diskusjonen.

Egentlig mer omvent.

 

Ang. ambulanser, drosje, brannvesenhet, gjerne til å nevne politi, servicebiler av automobilklubber,

bobiler og m.m. har jeg solgt mange DAR12.

DAR12 er litt enklere, men gjør jobben sitt like bra som PDAR, fordi styringen er en og det samme

unntatt poeng som f.eks. temperaturovervåkning av dynamoet (behøves flest ikke hos bil), negativ-overvakning, display, osv.

Virker perfekt.

 

Men som sagt, interessant er virkemåten av PSR også.

Så har jeg lagt ut annonsen her og snart søker jeg også på andre steder til å får tak i en.

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

hadde jeg visst at det avstedkom så mye tøv hadde jeg ikke nevnt regulatoren overhode.

Da synes jeg snarest du skal prøve å rette opp i det du mener er tøv. Vi er vel alle interessert i faktaene og ikke av tøvet, så hvis du kan se deg i stand til å hjelpe, så hadde det vært kjempeflott.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Om bare pulslader kan rengjøre platene på gjenbrukelig nivå er akurat spørsmålet som fagverden stiller seg daglig.

At pulsladere kan det, er ikke noe spørsmål.

Men dette er jo poenget: pulsladere kan bare det, men ikke noe annet.

Man kan likegodt sier at IUoUo ladning gjør "nesten" det samme, men har fordel at en sånt lader

også tar hensyn til det hele.

Er også en av de som mener diskusjonen i denne tråden tilfører oss mye kunnskap om batterier og lading av batterier.

 

Pulslading finnes i flere varianter og det er mange lavarandører av ladere som bruker denne teknikken. Skal ikke her gå inn på grunnene den enkelte oppgir, men vil vise til denne linken til Europulse. Her er det beskrevet hvofor pulslading er nødvendig på batteriet.

 

Det finnes også andre som leverer lignende teknologi. Går ut fra at det er denne teknologi Marvin viser til når han nevner pulslading.

Kanskje batteriene kan få et lengre liv? :sailing:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...