Jump to content

Flagg på båten - "Harry"?

Sinten

Recommended Posts

Det var voldsomt til engasjemang, enig at flagg er pent og fender ute ikke er pent. Men husk båtfolket skal være og er kjent for å være åpne og imøtekommende mot alle.

Så å kaste seg over fendertabber og fendersokker og flagg ned 4 over 9 skaper ikke hygge i en uthavn og er ikke god reklame for oss båtfolk for å verve flere i denne flotte fritidsaktivitet.

Jeg prøver å holde flaggtiden klokken 21:00

Jeg har sjørøverflagg i masta til stor glede for barna

Det hender at jeg glemmer fendrene ute

Hva med gummijolla har dere flagg på den og heiser klokken 8 og firer 21???

Vi får starte et eget forum for maritim etikette, for her står spørsmålene formelig i kø.

Kjære Kaptein Klukk,

Kan fendere ha sokker på om natten?

Med hensyn til punktlig overholdelse av flaggtidene så har i det minste en større sjømakt ordnet seg slik at man signaliserer klar for flaggsermoni fem minutter før slik at alle får gjort klar liner og tekstiler til en felles høytidsstund.

Vi var en gjeng med BP-båter som tok veien til broderlandet i øst i påsken. Det ble der hevdet at vi trygt kunne la flagget vaiet døgnet rundt ettersom vi var i et annet land.

Uvitende om denne regelen var jeg derfor i tvil, men lot meg rive med av de andre.

Var dette feil?

:flag:

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Det er ingen regler for dette.

Kun myter og rykter.

Mitt flagg henger i akterstaget døgnet rundt.

Og på siden av båten henger kulefendrene mine, aka garnblåser.

Bar la meg slippe denne jævlige tutinga 21:00.

Store Norske Kullseilingskompani.

sant det............

tror det er andre helgen i Augusti (finalen för säsongen) da står det trumpetare på varenda brygga

som i tur o ordningen drar var sitt tapto....very impressing.

fullt med folk i hela hamnen.......men bare Amorosa o Gunga Din med BP-vimpel ! :smiley:

S/Y Gunga Din

Bar la meg slippe denne jævlige tutinga 21:00.

Til opplysning så tutes det like jævlig kl. 09.00 ved havn i Mjøsa også. Sikkert en eller annen som har vært i saltvann og plukket opp denne sjikken. Har en sånn der "tutert" jeg også, men gidder ikke å bruke den. tror aldri jeg har brukt den foresten utenom at ungene prøvetuter av og til når en av de er styrmann og vi er laaaaaaangt utpå bøljan blå....

Båten har sin faste plass i hagen.......

Nå har vi fått oss BP-vimpel og sjørøverflagg som begge skal innvies til helga :sailing:

Så får vi se om sistnevnte klarer å skremme noen! :eek:

How is education supposed to make me feel smarter? Besides, every time I learn something new, it pushes some old stuff out of my brain. Remember when I took that home winemaking course, and I forgot how to drive? - Homer Simpson

submiss blog

Nå har vi fått oss BP-vimpel og sjørøverflagg som begge skal innvies til helga :sailing:

Der ser de, det er ikkje berre eg som har sjørøverflagg. :flag:

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

my_ads.gif

Deler oppfatningen om at signaleringen i Sæby kl 21 er et flott skue. Det virker på meg som mange av de landfaste også koser seg med denne seremonien.

Ellers er både Anholt, Ballen på Samsø og Dyvig i Als Fjord (8 km fra Danfoss Univers) opplevelsesrike steder ved signalering kl 21. Men på disse stedene er det etter min erfaring umulig å forutse hvorledes signaleringen skjer. En gang på Anholdt vedvarte jungeltrommene gjennom hele natten - da er det greit å mines Børresens sang om natta i båt om someren...

Ettersom flere får større båter hadde det kanskje vært interessant å finne ut hvor mange fritidsbåter over 40 fot som overholder sjøveisregel 33: "Et fartøy på 12 meters lengde eller mer skal være utstyrt med en fløyte og en klokke. [...]" og har en klokke som tilfredsstiller reglene, ikke minst når det gjelder lydstyrke og størrelse: "En klokke eller gongong eller annen anordning som har liknende lydkarakteristikk skal frembringe et lydtrykknivå på minst 110 dB i en meters avstand fra den. [...] Diameteren på klokkens åpning skal være minst 300 mm på fartøy på mer enn 20 meters lengde og skal være minst 200 mm på fartøy på 12 til 20 meters lengde. [...]"

Flagg tar ikke knekken på :sleep: Det gjør derimot fløyter og klokker.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)

Og det for det tredje har jeg aldri skjønt hvorfor noen hisser seg opp p.g.a. fendere. Hva i huleste gjør det at en eller annen båt kjører med alle fendera ute. Det ser jo ikke lekkert ut, men hva så?

Her er du vel ved sakens kjerne, både gjeldende flagg og fendere. Overført til bil: Noen liker å kjøre med ren, ryddig bil som ser representativ ut. Dinglende fendere er ikke et spesielt visuelt sjakktrekk, men heller ikke kriminelt. Dersom du ikke gidder å ta inn fenderne, vil jeg tro at det ikke er spesielt viktig for deg at båten din ser fin ut. Dette er en helt ærlig sak som ingen burde ha problemer med.

Noen gir blaffen i flaggføring. Dette vil muligens være de samme som gir blaffen i om vognkort ligger i bilen eller at et par hjulkapsler har falt av når de ferdes på landeveien. I motsetning til fenderdebatten har flaggføring en reell misjon, men ikke alle ser ut til å synes dette er viktig.

Et lite tankekors for meg er: Dersom du ikke gidder å flagge eller ta inn fendere. Gidder du da å skifte propanslange til tiden, sjekke brannslukkeren din, holde orden i motorom etc? ...Eller er båten generelt ignorert fordi du ikke har interesse?

Et lite tankekors for meg er: Dersom du ikke gidder å flagge eller ta inn fendere. Gidder du da å skifte propanslange til tiden, sjekke brannslukkeren din, holde orden i motorom etc? ...Eller er båten generelt ignorert fordi du ikke har interesse?

Hvorfor setter du likhetstegn mellom å ta inn fendere, og det å vedlikeholde båten? Det finnes en masse grunner for å la fendere henge ute i visse tilfeller. Det har overhodet ingen sammenheng med hvordan båten vedlikeholdes! Jeg tar inn og kveiler opp fortøyningstau, og holder orden i fall og skjøter i cockpit, men fenderene har jeg ikke plass til i lukene, så de ligger ofte på rekka. Neste gang jeg møter deg på fjorden ser du altså en båt som blir neglisjert av sin eier. Makan!

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Det var en merkelige ting som blir tatt opp her inne, om flagg på båt som er en tradisjon er HARRY, vel da vil jeg spørre om det er MER HARRY og drikke ØL på sjøen. Der er det nok mer gjevnt fordelt både Nei og Ja siden he he he he :flag:

Forøvrig hvor langt er et tau :headbang:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...