Jump to content

Flagg på båten - "Harry"?


Sinten

Recommended Posts

Klokken 21.00 om sommeren skal det blåses i horn, tutes i fløyter og folket skal løpe som "piska skinn" for å redde den siste ære les; Ta inn flagget!

Tog'an, Mouche! :cheers:

 

Jeg er også en smule skeptisk til folk som trer blå sokker på fendrene sine.

Hadde det vore noko betre med kvite tennissokkar??? :wink:

Det er i alle fall harry...

 

 

Elles er det kanskje ein del som meiner det er harry å heisa flagg i dag (på land), men politiske diskusjonar skal me som kjent ikkje ha på dette forumet.

:sailing:

Link to post
Share on other sites

No byrjer eg å angre på at eg starta denne tråden i det heile tatt. Det var aldri meininga å starte ein slik diskusjon/krangel.

Krangel? Hvor da? :wink:

 

Som min kone fra Sørlandet sier: "Tåler du ikke at flua fiser?"

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Når man ferdes i svensk farvann og er norsk og har norsk båt, er det da tillatt og føre svensk flagg ombord?

Javisst, men kun som gjesteflagg (og gjesteflagg skal formelt ikke settes før du har klarert båten for toll og andre myndigheter). Båtens nasjonalitetsflagg følger båtens registreringsland.

 

Du behøver ikke skifte statsborgerskap for å føre svensk flagg, men båten din må registreres i Sverige før du kan bruke det svenske flagget som nasjonalitetsflagg. Jeg tviler på at dette er en aktuell problemstilling, men det motsatte kan bli et problem for nordmenn som leier båt i utlandet. Leier du en båt i utlandet kan du ikke føre norsk flagg, selv om alle ombord har norske pass. (Unntaket er dersom båten er registrert i NOR. Det er en og annen charterbåt i fremmede land som faktisk er norskregistrert.)

 

Hva slags trøbbel man kan komme opp i avhenger av hvilket land man besøker (og hvor nidkjære de myndighetspersoner man møter er). Vær oppmkerksom på at å seile under falsk (eller feil) flagg faktisk er en nokså alvorlig sak. Om du lurer på hvor alvorlig kan du jo ta en titt på straffelovens § 423 annet ledd:

Fører av skip som uberettiget fører et norsk flagg eller annet norsk nasjonalitetsmerke, eller i norsk farvann fører noe flagg eller nasjonalitetsmerke som han ikke er berettiget til, straffes med bøter eller med fengsel inntil 1 år. :eek:

 

(Nå er det i en del sammenhenger forskjell på skip og fritidsbåt, men har du frivillig registrert båten i NOR har du også pådratt deg noen paragrafer. Er båten registreringspliktig må du pent forholde deg til en del lovbestemmelser for skip, selv om det kun er et fritidsfartøy.)

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Far min fortalde frå Helgeland i 1940: Etter at Sandnessjøen var tatt av tyskerane, gav dei ordre om at dersom folk kom til Sandnessjøen i motorbåt, måtte dei ha eit kvitt flagg i mastra. Ein dag kom ein mann roande til Skorpa frå naboøya, med eit kvitt flagg i etterstamnen. Far hans sa då at her trengtest ikkje flagget, "det er berre nødvendig om du skal inn til Tyskland, i Sandnessjøområdet". Han tok straks flagget ned.

 

Men eg bur eit fritt land og flaggar når eg er på tur i godt ver :flag: . Men ikkje når eg fiskar :fishing: .

Link to post
Share on other sites

Eg jo, men eg har jo blitt trua med utestengelse på grunn av kverulering før... :wink:

Men du blir ikke utestengt fordi andre kverulerer Sinten :wink:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

det kunne være interessant å høre hvor den kommer fra?

Bare noe jeg har blitt fortalt i det store utland. Gjesteflagget settes først når signalflagg Q kan låres. Vil praksis og regler varierer nok fra land til land.

 

(Signalflagg er vel egentlig ikke nødvendig når man har radio og telefon, og dermed er det antagelig ikke noen praktisk grunn til å vente med å sette gjesteflagget. Likevel kan Q være et greit signal for en liten båt i en stor og travel havn dersom du har slikt ærend.)

Link to post
Share on other sites

Kjenner ikke reglene, men i praksis sørger vi (panamareg.) for å ha det oppe i god tid før losen kommer ombord. Å vente med gjesteflagget til tollerne kommer ombord for klarering vil mange plasser være ensbetydende med skikkelig trøbbel.

Som du sier, sikkert varierende regler, men best å være på den sikre siden.

Link to post
Share on other sites

Kjenner ikke reglene, men i praksis sørger vi (panamareg.) for å ha det oppe i god tid før losen kommer ombord. [...]

Tviler ikke, men da har dere allerede vel allerede meldt dere på radio. I denne tråden tok jeg det for gitt at vi diskuterer fritidsbåter (som ikke alltid følger eller kan følge slike prosedyrer). :wink: Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hej Sjötummel !

 

tror du har feil her.....

 

Då jag jobbade ombord satte vi alltid gjesteflagg(SB) ute på åpent vann...spes om vi skulle til Ryssland, Q eller Losflagg sattes på BB om jag husker riktigt, det var några år sedan. :wink:

 

vi kunde få vente ett par dager på redden innan vi blev klarerade o fikk komma in o laste eller losse!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

tror du har feil her.....

Det er godt mulig. Her er det snakk om muntlig overlevering og i et fritidsbåt hvor man ikke alltid har klart å skaffe gjesteflagg for neste land før man ankommer.

 

Skal du til Russland som fritidsbåt så må du vel fremdeles søke visum og framlegge en slags seilingsplan på forhånd, og dermed er vel kravet til å ha meldt din ankomst til myndighetene oppfylt i god tid på forhånd. (Jeg få kanskje presisere at jeg ikke har forsøkt å påstå at du må fullfrt papirmølle i toll og immigrasjon før gjesteflagget settes. Med klarert mente jeg at myndighetene er kontaktet, vanligvis på radio, og dermed vet at du ankommer.)

Link to post
Share on other sites

Mye artig lesestoff i denne tråden.......

Harry er jo et svært relativt begrep. Endel seilere synes motorbåt er harry, trebåtfolk kan synes plastbåter er harry, mange synes plastsnekker er harry osv, osv. Svært mye kan vel betegnes som harry avhengig av hva man selv mener er "sannheten". Skal man i det hele tatt bry seg om hva som er harry, er det vel viktigst å først definere hvilken av disse "nautiske stammene" man ønsker å tilhøre, og så "navigere" utfra dette. Min egen erfaring er at jo mere jeg har med båtfolk i med ulik smak, som har tatt ulike valg, jo mer tolerang blir jeg, (har til og med insett at eiere av større Princess-båter kan være mennesker de også.... :lol: ) mindre interresant blir det for meg å klasifisere noe som "harry". Uansett: hva som er harry eller ikke harry ser jeg mere på som et spørsmål om smak og behag, hvor vi uansett alltid vil ha ulike oppfatninger.

 

En annen ting er hva som er godt sjømanskap og generell "style". Fendere ute, overdimensjonerte flagg som slepes i sjøen, eller som er heist øverst i masten kan uansett neppe falle innunder disse begrepene. Her er det enklere å skille mellom rett og galt. Selv om man har mange nye båteiere på fjorden, bør man ikke unnlate å forvente at visse skrevne og uskrevne regler følges.

Link to post
Share on other sites

En annen ting er hva som er godt sjømanskap og generell "style". Fendere ute, overdimensjonerte flagg som slepes i sjøen, eller som er heist øverst i masten kan uansett neppe falle innunder disse begrepene. Her er det enklere å skille mellom rett og galt. Selv om man har mange nye båteiere på fjorden, bør man ikke unnlate å forvente at visse skrevne og uskrevne regler følges.

Utdrag fra KNS flaggregler: Seilfartøy med en mast, som er under seil, fører flagget under gaffelen eller under sprinokken, eller - hvis fartøyet er bermudarigget - i flyndra på storseilet, eller på stang akter.

Style er åpenbart forskjellig tolket.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Utdrag fra KNS flaggregler: Seilfartøy med en mast, som er under seil, ....- hvis fartøyet er bermudarigget - i flyndra på storseilet, eller på stang akter.Style er åpenbart forskjellig tolket.

:eek: Det får en si...... Dette ante jeg ikke! Husker også at menighetsbladet "Seilas" har løftet sin moralske pekefinger mot flaggføring øverst i stormasta. Her bør de kanskje rydde litt i eget hus..... (og jeg slutte å være så påståelig :lol: ) Uansett: Slepende flagg og fendere ute akter jeg ikke å forandre mitt syn på. Hvem skal jeg ellers hvese "bønder" til? :wink:
Link to post
Share on other sites

:eek: Det får en si...... Dette ante jeg ikke! Husker også at menighetsbladet "Seilas" har løftet sin moralske pekefinger mot flaggføring øverst i stormasta. Her bør de kanskje rydde litt i eget hus..... (og jeg slutte å være så påståelig :lol: ) Uansett: Slepende flagg og fendere ute akter jeg ikke å forandre mitt syn på. Hvem skal jeg ellers hvese "bønder" til? :wink:

Jeg er for så vidt enig i at flagget i flyndra ser litt aparte ut. Et stort flagg på stang akter som nesten - nesten - subber i vannet derimot - det liker jeg.

Subbende fendre bør vi ikke diskutere - det verste med dem er i grunnen de du glemmer selv, for de spruter så fælt.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...