Jump to content

Flagg på båten - "Harry"?


Sinten

Recommended Posts

Et vanlig norsk nasjonalflagg derimot; det hører hjemme på alle norske fartøy

Kor får eg tak i eit som er lite nok då? Vanlige balkongflagg er så store at dei berre vil "subbe" nedi vatnet. Og det vil me vel ikkje ha noko av.

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Viss du trykke på "nicket" mitt så står det at eg er fødd 29. mars 1990. Altså eg har passert den "magiske" grensa. Men mangen av vennane mine har nok eit par månedar igjen :wink:

Ser man det! Da har du en gyllen anledning som "gammel sjøulk" å starte din flaggpredikantkarrierre og hjelpe "unga" med håndklær til øretørking og holde holdningsskapende taler til din lille "menighet" mens de tørker for harde livet!

 

Kan fort komme i lokalavisa med slikt.... :yesnod:"Flaggkampanje i Vaksdal"

Link to post
Share on other sites

Jeg ser mange som fører sjøflagg etter mørkets frembrudd, og det er helt korrekt. Du må gjerne gjøre det du også :wink:

Jada, det er helt sikkert korrekt for de som er underlagt det regelverket. Etter at de klapper til kai ser du at sjøflagget går ned og erstattes av flagg på hekken om det er på dagtid. At du ser mange lystbåter som fører sjøflagg kan godt være, du ferdes da sikkert i andre områder enn meg. Jeg gidder ikke bry meg med å bruke sjøflagg, har ingen grei plass å ha det heller. Det vanlige på hekken duger i massevis for meg under gange. For my mas å bytte flagg hver gang en går til og fra er nå min mening.
Link to post
Share on other sites

Har drevet med flagging og overholdt flaggregler i over 20 år gjennom jobb, men nå begynner jeg å helle mot at flagget kan henge ute hele døgnet.

Iverfall når en er i båt.

Er selv en patriot mot det norske, men når jeg er i sverige lar jeg flagget henge hele døgnet og det synes jeg skulle vært her og.

Er det kun i Norge vi firer flagget etter solnedgang ombord i båt?

Link to post
Share on other sites

Kor får eg tak i eit som er lite nok då? Vanlige balkongflagg er så store at dei berre vil "subbe" nedi vatnet. Og det vil me vel ikkje ha noko av.

Flagg i riktig størrelse får du i de fleste båtutstyrsforetninger. Her er en guide i forhold til størrelse:

 

15 fot båt - 50 cm. flagg

20 fot båt - 65 cm. flagg

25 fot båt - 75 cm. flagg

30 fot båt - 85 cm. flagg

35 fot båt - 100 cm flagg

 

Flaggstangen må være så lang at flagget ikke sleper vannet.

Link to post
Share on other sites

Denne debatten minner meg mye om den debatten jeg hadde med en gjeng jenter på rundt 16, som syntes det var "Harry" å gå med 17 Mai sløyfe, på selveste dagen. Det var noen jevngamle gutter der også som holdt klokelig munn, mulig de ikke turde si hva de mente?

 

Rart å se at noen ungdommer verdsetter flagget så lite, har det noe med oppdragelse hjemme å gjøre?

 

Fører forøvrig alltid flagg til sjøs, flaggfiring skjer etter flaggloven eller ved ankomst til kai hvis etter 21.00.

 

ET :flag:

Link to post
Share on other sites

Har tenkt å ha flagg på båten til sommaren, men har i den samandheng fått ein del "snåle" kommentarar av kompisar som meiner at det er harry med flagg.

Skal si de får skylda for mye rart Harry'ene.

De observeres til stadighet i Sverige på - ja - Harry-tur, men er det galt at de viser flagg når de er der også nå !!!??? :flag:

 

Er nå egentlig glad jeg heter Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Å omtale det såkalte sjørøverflagget som "harry" må vel være en fornærmelse mot alle som heter Harry. Sett med mine øyne er det flagget bare barnslig, [...]

Det skal være sikkert og visst, selv om det brukes av den britiske marine i spesielle anledninger.

 

Flagg i riktig størrelse får du i de fleste båtutstyrsforetninger. [...]

Flaggstangen må være så lang at flagget ikke sleper vannet.

Veiledningen i forhold til størrelse er kun det, en veiledning. Det er bedre at flagget er litt for lite enn litt for stort. I en godt utstyrt flaggforretning eller båtustyrsforretning vil du nok finne flagg på 20-40 cm.

 

Med hensyn til lover og regler har vi kun noen få lover om flagg, og ikke noe generelt flaggreglement for fritidsbåter. Forsvaret og handelsflåten har, og en del båt- og seilforeninger har eget flaggreglement.

 

Generelt langs kysten vår har jeg fått inntrykk at fritidsbåter, og særlig besøkende, er veldig ivrige med båtflagg. Fastboende som bruker båt omtrent daglig er ikke så nøye på det, men de bruker gjerne flagg på søn- og helligdager. Dog, tradisjon for flaggbruk varierer fra sted til sted.

Link to post
Share on other sites

Nasjonalflagget til sjøs.

 

Nasjonalflagget er båtens nasjonalitetsmerke. Flagget følger båten. Det er ikke tillatt å bruke annet lands flagg som nasjonalflagg.Så lenge du befinner deg i norsk farvann, kan du velge om du vil føre flagg. Drar du utenfor Norges grenser, du ha flagget for å vise hvor båten hører hjemme. I tillegg skal du ha nasjonalflagget til det landet du besøker. Flaggstangen akterut tilhører båtens nasjonalflagg og skal ikke brukes til andre flagg. Før flagget heises, skal det foldes ut. Knopene som brukes, skal være små, og tamper av flagglinen må ikke stikke fram. Sitter flagget på en løs stang, kan du nøye deg med å rulle det ut før du setter stangen på plass.

Ombord må vi passe på at det ikke berører dekk, og ikke skal det i vannet. Flagg som heises og hales, skal etter bruk legges sammen slik at bare den røde fargen er synlig. Tar vi flaggstangen sammen med flagget, ruller vi flagget pent rundt flaggstangen før vi legger det bort.

 

Når vi ligger i havn, følger vi reglene som gjelder for flagging i land. Flagget skal være oppe fra soloppgang til soldedgang der vi befinner oss - men ikke førkl.0800 eller etter kl.2100. Står sola opp senere, heises flagget kl.0900.

 

Hvis flere båter ligger i samme havn, er det en god skikk at alle heiser og haler flagget samtidig.

 

Når vi er underveis kan vi ha flagget oppe selv om klokka er over 2100 - så lenge det er lyst nok til at flagget kan sees.

 

 

Noen utdrag fra flagginstruksen.

Link to post
Share on other sites

Hmmm.... Får en følelse av Deja vu.. Trodde flagg var ferdigdiskutert i en annen tråd... :sleep:

Ser vi bort fra enkelte konkrete tekniske problemstillinger, så finner man knapt noe som ikke er diskutert i en annen tråd. Hvis det er et mål å ikke berøre noe som er diskutert før kan man like godt vurdere å stenge forumet for nye innlegg.
Link to post
Share on other sites

Hvis flere båter ligger i samme havn, er det en god skikk at alle heiser og haler flagget samtidig.

Nå vel, forviller jeg meg inn i havner med naboer som maser om dette benytter jeg meg av anledningen til å gå en morgen- eller kveldstur og følger tradisjonen som sier at flagget skal hales når man forlater båten for lengre tidsrom enn høyst midlertidig.

 

Noen utdrag fra flagginstruksen.

Nå er det vel nevnt såpass mange ganger i såpass mange diskusjoner at denne instruksen (eller dette reglementet) ikke finnes som et generelt flaggreglement for norske borgere. Noen land har det, men her i landet har vi kun noen paragrafer i norges lover.
Link to post
Share on other sites

Sjørøvarflagg er harry, - det same er Brann-flagg (fotballklubben) og tilsvarande. For å ikkje snakka om balkongflagg på båt.

 

Men (med fare for å provosera enkelte...) eg syns også ein del av den flagg-kultusen enkelte (som oftast eldre) båteigarar gjennomfører er harry. Då tenker eg på flaggheis og firing (stryking, heiter det vel...) nøyaktig på tida, - gjerne med salutt eller skipsklokke og tilnærma giv akt på hekken. Eg syns også det er harry med båteigarar som går rundt i gjestehamnene og på ulike vis kommenterer (og ser ned på) andre som ikkje har fått flagget ned i tide.

 

Sjølv bruker eg flagget når det passar, sjølv om det heng litt i veien bak på hekken. Eg heiser når eg står opp (det kan vera langt på føremiddagen...) og firer rundet kl 21 om sommaren. Men folk må få lov å gjera som dei vil med dette. Eigentleg skjønar eg ikkje korfor flagget kan henga heile natta også her i landet.

 

PS: Skyld ikkje på alder,- eg er over 40... :wink:

Link to post
Share on other sites

Men (med fare for å provosera enkelte...) eg syns også ein del av den flagg-kultusen enkelte (som oftast eldre) båteigarar gjennomfører er harry. Då tenker eg på flaggheis og firing (stryking, heiter det vel...) nøyaktig på tida, - gjerne med salutt eller skipsklokke og tilnærma giv akt på hekken.

 

Sjølv bruker eg flagget når det passar, sjølv om det heng litt i veien ............

Hvis noe er "Harry" så må det være dette innlegget! Mitt råd er at du bør fjerne både flaggstang og flagg så raskt som mulig! :puke:

 

 

:flag::flag::flag:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

...det same er Brann-flagg (fotballklubben)

Pass deg no. :nono: Hadde eg vert deg ville eg ha sove med eit auge om gongen :boxing:

 

Mitt råd er at du bør fjerne både flaggstang og flagg så raskt som mulig! :puke:

:flag::flag::flag:

La meg gjette, du var ein av dei 3 som stemmte "Ja" :lol::lol::lol:

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...