Jump to content

Flagg på båten - "Harry"?


Sinten

Recommended Posts

Hvorfor setter du likhetstegn mellom å ta inn fendere, og det å vedlikeholde båten? Det finnes en masse grunner for å la fendere henge ute i visse tilfeller. Det har overhodet ingen sammenheng med hvordan båten vedlikeholdes! Jeg tar inn og kveiler opp fortøyningstau, og holder orden i fall og skjøter i cockpit, men fenderene har jeg ikke plass til i lukene, så de ligger ofte på rekka. Neste gang jeg møter deg på fjorden ser du altså en båt som blir neglisjert av sin eier. Makan!

Nei. Det var et litt raskt og lite gjennomtenkt tillegg fra meg, og ikke særlig saklig. Båteierens vedlikeholdsinnsats er ikke synlig ved et blikk på fenderne, og disse kan dermed ikke indikere båtens generelle tekniske tilstand.
Link to post
Share on other sites

Det var en merkelige ting som blir tatt opp her inne, om flagg på båt som er en tradisjon er HARRY, vel da vil jeg spørre om det er MER HARRY og drikke ØL på sjøen. Der er det nok mer gjevnt fordelt både Nei og Ja siden he he he he :flag:

 

Forøvrig hvor langt er et tau :headbang:

Drikker aldri øl på sjøen... har båt i ferskvann, med flagg! :cheers:

Forresten så er et tau er dobbelt så langt som halvparten... tror jeg. :confused:

 

:flag::flag::flag::flag::flag::flag::flag::flag::flag::flag::flag::flag::flag::flag:

Redigert av Dalton (see edit history)

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Samme her :cheers:

Tør dog ikke si aldri da :rolleyes:

Hender nemlig at jeg er med noen...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Forøvrig hvor langt er et tau :headbang:

Hvis du virkelig trenger det så er det som regel litt for kort!

 

Fendere hengende på siden slepende i vannet er virkelig harry hvis man er underveis. I havn er det et signal til andre at man kan fortøye longside og da er det en hyggelig gest, så kommer litt an på omstendighetene da! :flag:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Enig, men jeg går ikke rundt å sier det.

Folk må da få gjøre som de vil?

Jada, innenfor rimelighetens grenser så får folk gjøre hva de vil, men da må vel også jeg få lov å ha en mening om det? :rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jada, innenfor rimelighetens grenser så får folk gjøre hva de vil, men da må vel også jeg få lov å ha en mening om det? :rolleyes:

Jepp, meninger kan vi ha men vi må ikke si det. Da kommer "fender hengene ute" folket og gir oss inn i glatte lag fordi vi bryr oss med ting vi ikke har noe med :smiley:
Link to post
Share on other sites

Å ha tau slepende etter båten er tverrtimot en god og tradisjonsrik sjømannskikk.

 

Tauet er rettesnor for å holde strak kurs. I tåke er bare tau dugandes.

I tillegg er det en god sikkerhet vedr. MOB.

 

Fremdeles i England er det vanlig ved tåke og henge ut "Fog-rope". Alle har gitt lengde. Så hvis en i tjukke skodda ser en tauende, vet man hvor den andre båten er. :wink:

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Når flagg er i veien så er vel fenderer definnetivt et større plass problem og er enig med at det er Harry og ha dem duppende i sjøen under fart. Det forteller jo like mye om sjømannskap som å ha tau slepende etter båten. :fishing:

Så det betyr hr. ubåtfender at det meste av kystfiskere i dette langstrakte land ikke kan godt sjømannskap. Er ikke mange fiskebåtene som IKKE har fendrene hengende ute hele tiden.

 

Skal jeg utpå alene og det er noe skavalp på utsiden av brygga så gidder ikke jeg gå frempå dekket for å ta inn fenderene, da for de heller henge til jeg kommer inn igjen.

Tar ikke tjangsen på å ramle overbord og ofre livet for at båten skal se estetisk ut.

 

Men til vanlig og over lengre distanser så er fendrene plassert i holderene sine.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

flagg er bare i veien men kan putte noen i fiskestangholderene på baylineren ved spesielle anledninger.

Ingen dum ide, då slepp eg å montere flaggstong holdar på strandebarmen :flag:

 

Men kva viss eg vil fiske og flaggde samtidig :lol:

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Å ha tau slepende etter båten er tverrtimot en god og tradisjonsrik sjømannskikk.

Ja og får ikke å nevne at det var slik de målte knoppen ( farten) i sin tid med en duppedings med propell som fortalte farten din utifra omdreiningen på denne duppedingsen. Men dette stadige er vi fovel forbi ville jeg tro. Eller skal vi alle ha et tauv med en fartmåler hengende etter båten, det blir jo veldig Harry :sailing: Redigert av Ubåtfender (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...