Jump to content

Flagg på båten - "Harry"?


Sinten

Recommended Posts

Ser vi bort fra enkelte konkrete tekniske problemstillinger, så finner man knapt noe som ikke er diskutert i en annen tråd. Hvis det er et mål å ikke berøre noe som er diskutert før kan man like godt vurdere å stenge forumet for nye innlegg.

Sant nok, men når man merker at akkurat det samme sies igjen, er det like greit å henvise til en tidligere tråd, slik at man kan få svar på alt man lurer på der.. Dette mtp. begrenset plass på serveren.. Men for all del, diskusjonforumet skal leve. :smiley:

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Link to post
Share on other sites

Har fiksa meg ei lite stang til baatplassen vimpel og sjørøverflagg. Den ser skikkelig "lekker" ut må eg seie sjølv. Meine stonga var 80 cm lang. Kan det passe med flagg som er 50 cm langt då?

 

Edit: Sjørøverflagget er 30x40 så det vil nok passe fint.

Redigert av Sinten (see edit history)

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Det er bedre at flagget er litt for lite enn litt for stort.

Det.. er jeg helt uenig i Sjøtummel. De fleste kjører i dag rundt med flagg som er et nummer eller to for lite. Sånne små lommetørklær i nasjonalfarger har lite på en båt å gjøre. Sjekk flaggstørrelsen på gamle skutemalerier :flag:

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Hvis noe er "Harry" så må det være dette innlegget! Mitt råd er at du bør fjerne både flaggstang og flagg så raskt som mulig! :puke:

Kvifor skal eg ikkje få forsetta med å føra flagg???

Eller traff eg eit ømt punkt? :wink:

 

Eg har til om med vurdert å finna ny plassering for flaggstanga, slik at det ikkje er i veien ved fiske, bading og ombord/ilandstigning via badeplattforma. Men når det ikkje står i veien lenger, er faren større for at eg kjem til å gløyma å ta det ned kl 21... :lol:

:flag:

Link to post
Share on other sites

Sånne små lommetørklær i nasjonalfarger har lite på en båt å gjøre. Sjekk flaggstørrelsen på gamle skutemalerier :flag:

Du kan så si, jeg har et aldri så lite problem med å skaffe gjeste- og signalflagg i passende størrelse. Riktig størrelse skal visst være en halv tomme flagg per fot mast, men med 40 signalflagg og en håndfull gjesteflagg blir det ganske dyrt.

 

Hva seilskuter angår så er jeg helt med på at den dagen jeg får en tomastet eller gaffelrigget båt skal det føres sjøflagg som synes. Disse nymotens motorbåtene bør derimot ikke sammenligne seg med seilskuter.

Link to post
Share on other sites

Husk også at det kan være lurt å føre riktig flagg hvis du får motorstopp eller porblemer. Ville ikke tatt sjansen på å hjelpe en båt som fører sjørøverflagg. Det kan jo være en felle? Og en båt uten nasjonalflagg virker også mistenkelig ... :diving:

 

Nei båter uten flagg holder jeg meg langt unna :flag:

Link to post
Share on other sites

Kvifor skal eg ikkje få forsetta med å føra flagg???

Eller traff eg eit ømt punkt? :wink:

Jeg har meget lite sans for folk som ikke vet om, når eller hvordan man skal føre flagg! Enkelt sagt: respekter flaggreglene eller la være å bruke det (flagget).

 

På samme måte reagerer jeg på fenderfolket som er motorbåter som har fendere hengende ute i tide og utide og det topper seg virkelig (for meg) når de bruker oransje bøyer eller garnblåser eller en herlig blanding av hvite, blå og oransje fendere/bøyer/blåser osv. :puke:

 

Om jeg føler meg truffet? Ja, i aller høysete grad og det er jeg stolt av! Klokken 21.00 om sommeren skal det blåses i horn, tutes i fløyter og folket skal løpe som "piska skinn" for å redde den siste ære les; Ta inn flagget! Jeg er selvfølgelig også oppe klokken 08.00 om morgenen og avsynger nasjonalsangen før/mens flagget høytidelig heises. Deretter tar jeg mitt morgenbad, vekker min fru og gir ungene en omgang julig, bare sånn i tilfelle de kommer til å gjøre noe galt i løpet av dagen. En viss orden får det være ombord!

 

Forøvrig er jeg ingen nasjonalist, men internasjonalist, tilhører en av de tre som "Sinten" hevder stemte "ja", uttaler ofte at uten nasjonalflagg, nasjonalsang, landegrenser og religion så hadde det vært en langt fredeligere verden. Men, nå får jeg vel stoppe for jeg har berørt alle de tabuemner som finnes på forumet og står vel i fare for å bli overført til et annet forum som også snakker båt og sjøliv. :wink:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

..........På samme måte reagerer jeg på fenderfolket som er motorbåter som har fendere hengende ute i tide og utide og det topper seg virkelig (for meg) når de bruker oransje bøyer eller garnblåser eller en herlig blanding av hvite, blå og oransje fendere/bøyer/blåser osv. :puke:.......

Jøss, var det deg jeg traff. Nå skjønner jeg hvorfor du bare rista på hue og ikke hilste. Hadde ingen av fenderne mine årets farge?
Link to post
Share on other sites

Jøss, var det deg jeg traff. Nå skjønner jeg hvorfor du bare rista på hue og ikke hilste. Hadde ingen av fenderne mine årets farge?

Farge på fendere er som med den originale T-Forden; Du kan ha fendere i hvilken farge du vil så lenge de er hvite (T-Forden var sort)!

Minner om at de ikke skal synes under skibets gange, men være lukket ned i dertil egnede rom eller festet i fenderholdere av førsteklasses materiale. Disse skal holdes blankpusset til enhver tid!

 

Nei Sigurd, det var ikke meg som ristet på hodet, jeg vendte det andre kinnet til. :rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det mest harry i dette med flagget, er de påståtte sjøfolka som går rundt og sprader med henda dypt i bukselomma og leter etter flaggsyndere to min. før firing.

 

Hadde han bytta ut skipperlua med stålhjelm og skinnjakke, skulle jeg spurt'n om'n yppa seg!

Kvalmsekk!! :wink:

 

Det andre harry er sjørøverflagg. OK, sikkert dødskult for noen, men akk så respektløst både mot tradisjonene og mot båtfolket. Men vedkommende får akkurat den respekten som flagget fortjener.

 

Og det for det tredje har jeg aldri skjønt hvorfor noen hisser seg opp p.g.a. fendere. Hva i huleste gjør det at en eller annen båt kjører med alle fendera ute. Det ser jo ikke lekkert ut, men hva så?

 

At naboen har noe forferdelige grellle julelys på verandaen, skal egentlig ikke påvirke meg så mye at jeg blir irritert, eller? :wink:

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Farge på fendere er som med den originale T-Forden; [...]

Folk som kjører bil med fendere holder jeg meg langt unna. Jeg er også en smule skeptisk til folk som trer blå sokker på fendrene sine. Hva blir det neste? Likevel, en oransje garnblåse skal alltid være med, men den skal kun brukes som ankerbøye og være stuet under dekk når den ikke brukes. Det kan oppstå kjedelige misforståelser ved bruk av signalflagg dersom synet av oransje bøyer gjør at andre tror det er snakk om et fiskefartøy.

 

Det andre harry er sjørøverflagg.

Både og. En båt full av barn som er i full gang med fødselsdagsfeiring må få lov til å bruke jolly roger uten at noen legger seg opp i dét. I det minste så lenge man har husket på å ta ned KNS-standeren. Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Og det for det tredje har jeg aldri skjønt hvorfor noen hisser seg opp p.g.a. fendere. Hva i huleste gjør det at en eller annen båt kjører med alle fendera ute. Det ser jo ikke lekkert ut, men hva så?

Skal si deg at det er ikke bare bare å være utrustet med estetisk sans! :wink:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Huffda, så synd det er på alle de som ikke tåler at jeg lager litt morro for barna, med å henge opp sjørøverflagget. Spesielt 3-åringen er meget stolt av dèt flagget.

 

Og måtte gud forby at jeg noengang skulle ta meg selv så til de grader selvhøytidelig at jeg ikke kan tillate slikt på egen skute :rolleyes:

 

Flagget derimot, trakteres slik det bør, dog ikke slik at om jeg skulle være uheldig å gjøre feil mht tidspunkter etc., så går jeg ikke og henger meg i dødssynd. Sågar har jeg tutet også kl. 2100, men da kun etter konferering med båt-naboer fordi at jeg akter å hensynta eventuelle babyer som ligger å sover på det tidspunkt.

Link to post
Share on other sites

Sågar har jeg tutet også kl. 2100, [...]

Det spørs litt hva du tuter med, men bruk av tåkelur eller båtens signalhorn som flaggsignal er ekstremt harry. Hva er galt med å bruke båtmannspipe?

 

Andre harry-påfunn er å skaffe seg elektrisk vinsj til flaggfallet for ikke å bli sliten i armene av all hilsingen. Har sett det. Ble stum av forundring. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...